Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

EU 290/2012 ORA.GEN.200 SMS implementointi Nykyiset JAR FTO- ja TRTO-toimiluvan haltijat 15.3.2013 (päivitetty 14.8.2013)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "EU 290/2012 ORA.GEN.200 SMS implementointi Nykyiset JAR FTO- ja TRTO-toimiluvan haltijat 15.3.2013 (päivitetty 14.8.2013)"— Esityksen transkriptio:

1 EU 290/2012 ORA.GEN.200 SMS implementointi Nykyiset JAR FTO- ja TRTO-toimiluvan haltijat
(päivitetty )

2 HUOM: Organisaatiot, joita koskevat sekä ORA.GEN.200 että ORO.GEN.200
AOC:n haltijoiden, joilla on myös FTO- tai TRTO- toimilupa ja tavoitteena on luoda näille molemmille toiminnoille yhteinen SMS, tulee noudattaa ORA.GEN.200 mukaista SMS:n implementointiaikataulua, joka poikkeaa hieman ORO.GEN.200 edellyttämästä aikataulusta ORA.GEN.200 aikataulu ohjeineen löytyy tästä esityksestä

3 Euroopan komissiolle ja EASAlle ilmoitettu aikataulu

4 SMS implementointi aikajanalla
SMS Phase 1 GAP- analyysi Trafille tiedoksi Toimitettava mennessä SMS Phase 1 Tool… SMS-käsikirja Trafille hyväksyttäviksi Toimitettava mennessä SMS Phase 2 Tool… Trafille tarkastettavaksi ja hyväksyttäväksi Toimitettava mennessä Hyväksyttynä mennessä

5 Askelmerkit ORA.GEN.200 SMS-vaatimuksen täyttämiseen.
Tämä ohjeistus koskee tällä hetkellä vain suomalaisen JAR FTO- tai TRTO-toimiluvan haltijoita. Tärkein säädös turvallisuudenhallintajärjestelmää suunniteltaessa ja luotaessa on Asetus (EU) N:o 1178/ /2012. Kattavin lähdemateriaali puolestaan on ICAO Doc 9859 (Safety Management Manual). Muuta lähdemateriaalia on löydettävissä runsaasti. Liikenteen turvallisuusvirasto nojautuu SMS:n implementoinnissa lähinnä UKCAA:n julkaisemaan materiaaliin. Tässä annetut ohjeet koskevat kaikkia JAR FTO tai TRTO toimijoita, riippumatta organisaation SMS:n tämänhetkisestä tasosta tai tilasta. Implementointi toteutetaan kahdessa päävaiheessa. Ensimmäisen vaiheen aikana organisaatiot laativat vaatimukset täyttävän SMS-dokumentaation. Toisen vaiheen aikana käynnistetään / arvioidaan mainitun dokumentaation mukainen toiminta.

6 Implementoinnin vaihe 1
Organisaatio tekee aluksi GAP-analyysin (SMS Phase 1 Tool for Complex Organisations tai SMS Phase 1 Tool for Non- complex organisations / SMS Phase 1 Tool for Non-complex organisations_NEW), mielellään jo ennen SMS-manuaalin kirjoittamista. Tarkoituksena on tunnistaa organisaatiossa olemassa olevat SMS:n osat. GAP-analyysi tulee toimittaa tiedoksi Trafiin, joko organisaation vastuutarkastajalle tai erikseen sovittavalle henkilölle viimeistään Organisaatio luo puuttuvat SMS:n osat ja prosessit, eli käytännössä laatii ICAOn ja EASAn vaatimukset täyttävän SMS- käsikirjan, tai sisällyttää vastaavat asiat muihin käsikirjoihinsa. Organisaatio täydentää GAP-analyysiin käytetyn tarkastuslistan ja toimittaa sen Trafiin yhdessä SMS-käsikirjan tai vastaavan dokumentaation kanssa hyväksyttäväksi viimeistään Trafi pyrkii porrastamaan hyväksyttäväksi toimitettavien käsikirjojen saapumista käsittelyaikojen lyhentämiseksi, eli yhtiökohtaisesta ”palautuspäivästä” tulee sopia vastuutarkastajan tai muun asiaa hoitavan Trafin virkamiehen kanssa.

7 Implementoinnin vaihe 2
Organisaatio aloittaa viimeistään käsikirjan hyväksynnän jälkeen SMS-järjestelmänsä toiminnan käytännössä. Seuraavaksi organisaatio täyttää Trafin SMS-arviointityökalun (SMS Phase 2 Tool for all Organisations tai vaihtoehtoisesti organisaatiolle soveltuvan arviointityökalun, joko SMS Phase 2 Tool for Complex Organisations_NEW tai SMS Phase 2 Tool for Non- Complex Organisations_NEW) ja toimittaa sen viimeistään Trafiin vastuutarkastajalleen tai muulle erikseen sovitulle henkilölle arvioitavaksi ja hyväksyttäväksi. Trafi auditoi säännöllisen valvontansa osana SMS:n toimintaa ja tehokkuutta. Valvonnassa nojaudutaan ainakin aluksi edellä mainittuun SMS arviointityökaluun (joko SMS Phase 2 Tool for Complex Organisations_NEW tai SMS Phase 2 Tool for Non- Complex Organisations_NEW), johon päivitetään valvottavan organisaation SMS:n suorituskykyä kuvaavaa luokitusta kunkin auditoinnin yhteydessä. SMS:n toiminnan kehittäminen, tehostaminen ja jatkuva parantaminen ovat päättymätön prosessi. Trafi ei siis odota näkevänsä ”valmista” turvallisuudenhallintajärjestelmää – ainakaan yllä mainittujen aikarajojen puitteissa.

8 Linkit käytettäviin työkaluihin
SMS Phase 1 Tool for Complex Organisations SMS Phase 1 Tool for Non-complex organisations SMS Phase 1 Tool for Non-Complex organisations_NEW SMS Phase 2 Tool for all Organisations SMS Phase 2 Tool for Complex Organisations_NEW SMS Phase 2 Tool for Non-Complex Organisations_NEW

9 Muutama esimerkki ohje- ja oheismateriaalista (UKCAA)
SMS Guidance Material (UKCAA) SMS Guidance for Small Non-Complex Organisations (UKCAA) SMS Guidance for Small Non-Complex Organisations_NEW Huom: materiaaleissa on Iso-Britannian kansallisia viittauksia, joille löytyy pääosin vastineet Suomesta. Esimerkiksi UKCAA:n internet-sivustolta löytyy yllä mainittujen dokumenttien ohella lisää SMS-materiaalia

10 Asiakirjojen toimittaminen ja lisätiedot
Organisaatiolle nimetty vastuutarkastaja Muut Trafin yhteyshenkilöt: Aila Järveläinen Esa Ravantti Markus Bergman Risto Timgren Sähköpostiosoitteet ovat muotoa: Asiakirjat tulee toimittaa myös Trafin kirjaamoon:


Lataa ppt "EU 290/2012 ORA.GEN.200 SMS implementointi Nykyiset JAR FTO- ja TRTO-toimiluvan haltijat 15.3.2013 (päivitetty 14.8.2013)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google