Yhteistyö ylempi amk –koulutuksissa Case SaKaRa Yliopettaja, YTT Kaarina Kantele RAMK
Verkostoyhteistyön taustaa Case SaKaRa Verkostoyhteistyön SWOT
Matkailu- ja ravitsemisala Matkailu- ja ravitsemisalan ylempään amk-tutkintoon johtava koulutus alkoi v Laajuus: 90 op Koulutusohjelmat: Palveluliiketoiminnan ko. Matkailualan ko. Tourism Tutkintonimikkeet: Restonomi (ylempi AMK) MA (Hospitality Management)
Matkailu- ja ravitsemisala Case SaKaRa v Kaikki koulutuksen aloittavat amkit yhteisessä koulutuksen suunnitteluprosessissa –Pääkaupunkiseudun verkosto (Haaga, Helia, Laurea) –Muun Suomen verkosto (RAMK, Savonia, Turku) v SaKaRa –verkosto v RAMK (LaY:n kanssa yhteistyössä YAMK - oppimistavoittein toteutettavia opintojaksoja) v verkostototeutus suunnittelussa –RAMK, Savonia, Kajaanin amk? Turun amk, Mikkelin amk?
Verkostoyhteistyön tavoitteet Vahvempi ja monialaisempi osaaminen Monipuolisempi asiantuntijuus opiskelijoiden oppimisen tueksi Verkostojen vahvistuminen ja laajeneminen –opiskelijat –opettajat ”Kustannushallinta”
SaKaRa -verkostototeutus
S Osaamisen vahvuus Laajempi opintojaksotarjonta Vertaisoppimisen mahdollisuudet Verkostoituminen Avoimuus Kustannustehokkuus opetuksen tuottamisessa W Tekniset haasteet Pedagogisten ratkaisujen yksipuolisuus Erilaiset toimintakulttuurit VVV Yrittäjyyden huomiointi T&K –toiminnan integrointi O Uudet oppimisympäristöt Oppimista paremmin tukevat valmiudet Opetuksen kansainvälistyminen Vahvemmat lähtökohdat jatko-opinnoille T Kehittämislaantuma Korkeakoulukentän murros SWOT
” [ … ] Verkosto ei ole lopputulos vaan v ä line saada jotain aikaan. ” Ymp ä rist ö st ä tulevat muutossignaalit muovaavat verkostoa automaattisesti uuteen tilanteeseen sopivaksi. Verkostoitumisen motiiveina ratkaisun hakeminen ja uuden luominen. (Oivallus )