Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuElsa Lahtinen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Kajaanin ammattikorkeakoulu Arto Karjalainen Rehtori Kajaanin ammattikorkeakoulu www.kajak.fi
2
KAMK:n profiili Kajaani ammattikorkeakoulu profiloituu voimakkaasti aluekehitykseen. Aluekehityksen välineinä ovat alueen tarpeista lähtevä monialainen koulutus sekä alueen strategisista painoaloista lähtevä tutkimus- ja kehitystoiminta.
3
Pelit Aktiviteettimatkailu Opiskelijat (opetus, ohjaus, opiskelijapalvelut) Kone- ja tuotant. Rakennust. Tietot.. Teitojenk. Matkailu Liikunta Terveyden Sairaanh Liiketalous Kansainvälisyys, T&K, liiketoimintaosaaminen Kajaanin ammattikorkeakoulu 1.Opiskelijapalvelut ovat maailmanluokkaa, opinnot etenevät hyvin ja opetus on korkeatasoista 2.KAMK on alueen työelämää palveleva monialainen korkeakoulu 3.KAMK suuntaa koulutuksiaan alueen tarpeet huomioiden 4.Osaamiskärkinä ovat ajoneuvo- tietojärjestelmät (ATJ), peliteknologia sekä aktiviteettimatkailu (matkailu/liikunta/terveys yhteen nivottuna) 5.Kansainvälistyminen liittyy kaikkeen koulutukseen ja T&K:aan, painopiste jatkossa on osaamiskärjissä 6.T&K:n painopiste on osaamiskärjissä 7.Liiketoimintaosaamisen kehittäminen liittyy kaikkeen toimintaamme Kaivostekniikka Venäjä Terveydenhuollon prosessit Sulautetutj./testaus 1 2 3 4 Kajaanin ammattikorkeakoulu: painoalat ATJ
4
Yhteistyöselvityksen taustaa Tavoitesopimus 2009 ”Kajaanin ammattikorkeakoulu, Oulun seudun ammattikorkeakoulu ja muut lähiseutujen ammattikorkeakoulut sekä niiden ylläpitäjät selvittävät yhteistyössä opetusministeriön kanssa mahdollisuudet ammattikorkeakoulujen yhteistyön syventämiseen” Johtoryhmävierailut: Savonia, PKAMK, OAMK, KPAMK, RAMK, KTAMK
5
Yhteistyö tällä hetkellä Yhteistyötä on enemmän kuin ennen selvitystä oli tiedossa KAMK:lla yli 50 yksittäistä yhteistyökuviota lähiseutujen amk:ien kanssa Kaikilla osa-alueilla: koulutusyhteistyö, T&K, tukipalvelut Yhteistyökumppanit ovat löytyneet luontevasti aihealueen perusteella Yhteistyö tapahtuu pääosin toimijatasolla Yhteistyön onnistuminen on kiinni toimijoiden omasta aktiivisuudesta ja asenteesta Alueiden välinen koulutustuonti/ -vienti
6
Hyviä esimerkkejä Ylempi amk: Keski-Pohjanmaa ja RAMK/Savonia Erikoistumisopintojen toteutus yhteistyössä (Sote/ KPAMK) Kaivostekniikan koulutuksen suunnittelu/profilointi (kaikki amk:t) Tutkintoon johtava aikuiskoulutustuonti Kajaaniin (Savonia, PKAMK, OAMK) Koulutusvienti: KAMK Ouluun restonomikoulutusta ja Kuusamoon laajemmin Opettajavaihto (Savonia) => kehitysmahdollisuuksia runsaasti
7
Tuntumaa Yhteistyöhalua on kaikilla Strategiset kumppanuudet/konsortiot/konsernit ja niiden rakentaminen on vienyt energiaa, joten näiden ulkopuoliselle ammattikorkeakoulujen yhteistyön kehittämiselle on jäänyt entistä vähemmän aikaa/energiaa Keski-Pohjanmaa, Oulu ja Kajaani strategisen yhteistyön syventäminen on mahdollisuus (profilointi, koulutusten toteutus, aluevaikuttavuus) T&K yhteistyötä on mutta yhteistenhankkeiden vaikutus ei kovin usein yllä työelämään saakka
8
Kajaanin ammattikorkeakoulun tarpeet tulevaisuudessa Yhteistyö on entistä tärkeämpää Ylemmät amk -koulutukset mielellään aina yhteistyössä Painoaloihin liittyen erityisesti tarvitaan kumppaneita (ATJ, Pelit, aktiviteettimatkailu) KV -yhteistyön kehittäminen rekrytointi / pääsykokeet / painoalat Koulutusten yhteistoteutus kaikilla tasoilla Koulutustuonti tärkeää tulevaisuudessakin; lähiseudun ammattikorkeakoulujen tahtotila/strategia?
9
Kajaanin korkeakoulukonsortio
10
Rakenteellinen kehittäminen Kajaanin korkeakoulukonsortio, vaikutukset Osaamisresurssien tehokkaampi hyödyntäminen Entistä laadukkaampi koulutus Vaikuttavammat hankkeet Vetovoiman positiivinen kehittyminen Tukipalvelujen laatu ja tehokkuus Ammattikorkeakoulujen yhteistyö koulutuksessa sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa ja tukipalveluiden järjestämisessä on erittäin tärkeää!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.