Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Advertisements

OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Kieliä opettavien OPS- tapaaminen Ryhmätyön ohjeistus.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Vanhempien mielipiteitä
Nokia-Viholan koulun vanhempainilta klo ja klo
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Ops-iltapäivä
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Perustettu
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainetyöryhmien työn aloitus
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Tervetuloa! OPS 2016.
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Opetussuunnitelmassa 2016
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Tuotantoeläinten hoitaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus

Keskeiset elementit uudessa opetussuunnitelmassa 3 Pedagogiset linjaukset Perusopetuksen arvopohja ja tehtävä Oppimiskäsitys Toimintakulttuurin kehittäminen, oppimisympäristöt ja työtavat Oppimisen arviointi Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto 7 Laaja-alaisen osaamisen aluetta Määritellään yleisinä tavoitteina sekä jokaiseen vuosiluokkakokonaisuuteen sisältyvinä tavoitteina Sisällytetty myös oppiaineiden tavoitteisiin Vuosiluokka- kokonaisuus 1-2 Laaja-alainen osaaminen Oppiaineet (tavoitteet, sisältöalueet, pedagogiset linjaukset, arviointikriteerit) Vuosiluokka- kokonaisuus 3-6 Laaja-alainen osaaminen Oppiaineet (tavoitteet, sisältöalueet, pedagogiset linjaukset, arviointikriteerit) Monialaiset oppimis- kokonaisuudet Jokaisen oppilaan opintoihin yksi oppimiskokonaisuus lukuvuodessa Vuosiluokka- kokonaisuus 7-9 Laaja-alainen osaaminen Oppiaineet (tavoitteet, sisältöalueet, pedagogiset linjaukset, arviointikriteerit)

Oppimiskäsitys opetussuunnitelman perusteissa

Oppilas - aktiivinen toimija asettaa itselleen tavoitteita ratkaisee ongelmia työskentelee sekä itsenäisesti että yhdessä muiden kanssa oppii uutta reflektoi oppimistaan, kokemuksiaan ja tunteitaan saa myönteisiä kokemuksia kokee oppimisen iloa innostuu oman osaamisensa kehittämisestä

Toiset oppilaat Yhteisöt Oppimis- ympäristöt Muut aikuiset Opettajat Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa

Oppiminen on … tekemistä ajattelemista suunnittelua tutkimista arvioimista

Oppiminen on … tavoitteellista monimuotoista sidoksissa opittavaan asiaan, aikaan ja paikkaan elinikäistä

Huomioidaan oppilaan … käsitykset itsestä oppijana kiinnostuksen kohteet työskentelytavat kokemukset tunteet

Kuva itsestä oppijana Oppilaan minäkuvalla ja pystyvyyden tunteella vaikutus oppimiseen Rohkaiseva ohjaus vahvistaa oppilaan luottamusta omiin mahdollisuuksiinsa Monipuolisen myönteisen ja realistisen palautteen antaminen ja saaminen

Opittavien asioiden liittäminen aikaisemmin opittuun

Laaja-alainen osaaminen Tavoitteena tukea ihmisenä kasvamista Edistää demokraattisen yhteiskunnan jäsenyyden ja kestävän elämäntavan edellyttämää osaamista Oppilaat tunnistavat vahvuutensa ja kehittymismahdollisuutensa Tiedot ja taidot Tahto Arvot Asenteet

Laaja-alainen osaaminen opetus- suunnitelman perusteissa

Esimerkkejä laaja-alaisen osaamisen kehittämisestä

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppimaan oppiminen sopivan opiskelutekniikan löytäminen vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot tiedonhakutaitojen kehittyminen osaaminen eri oppiaineissa oppimisen itsesäätelytaidot itsearviointitaidot kriittinen ajattelu

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Osallistuminen ja vaikuttaminen omien tavoitteiden asettaminen ja itsearviointi osallisuus ja vaikuttamismahdollisuudet yhteisöllisyys ja yhteistoimintataidot oppilaslähtöiset toimintatavat osallistuminen suunnitteluun oppimisen omistajuus oppilaskuntatoiminta aktiivinen toimijuus toiminnallisuus

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen sähköiset oppimisympäristöt ja sähköinen oppimateriaali oppilaiden tvt-taitotason määrittely teknologiaoppimisen lisääminen oppilaiden omat mobiililaitteet laitteiden vastuullinen käyttö teknologian hyödyntäminen tvt-taitojen kehittäminen somen hyödyntäminen tvt ja motivaatio

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Projektista projektioppimiseen