Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT
Opettajan merkitys oppimisprosessissa (Lerkkanen 2014, ) opettajan ja oppilaiden vuorovaikutuksen laatu on yhteydessä lasten oppimiseen ja motivaatioon –keskeisin oppimisprosessin laatua määrittävä tekijä kuinka soveltaa opetussuunnitelmaa, millaisia tavoitteita ja työskentelytapoja hän painottaa ja miten ohjaa oppimisprosessia
Opettajan työ (Blomberg 2008) systeemiajattelun mukaisesti dynaamisen kolmion peruselementteinä ovat opettajan persoona, opettajan rooli ja organisaatiokokonaisuus, jossa opettaja työskentelee dynaamisuus syntyy opettajan työssä ryhmäilmiöiden ja ryhmädynamiikan tarkastelusta, sillä opettaja työskentelee joko ryhmässä jäsenenä (työyhteisö), ryhmän johtajana (opetustilanteet) tai verkostoissa (kodin ja koulun yhteistyö) opettajan työssä on aina läsnä dynaamisia jännitteitä ja voimia
Opettaja ja oppilas (OECD 2005) oppimisprosessin alkuun saattaminen ja sen ohjaaminen yksittäisten oppilaiden oppimiseen liittyviin tarpeisiin vastaaminen opintojen aikaisen ja oppimisprosessin päättymiseen liittyvän arvioinnin tekeminen
Opettaja ja luokka (OECD 2005) opettaminen monikulttuurisissa luokissa ilmiöpohjaisuus inklusiivisen koulun käytäntöjen luominen
Opettaja ja koulu (OECD 2005) tiimityö 1) parantaa oppimistuloksia, kun keskitytään oppilaiden oppimiseen liittyviin tarpeisiin 2) yhteistyö kohdistuu opetussuunnitelmaan ja opettamiseen liittyvään päätöksentekoon (arvioidaan opetusta, ryhmitellään tarkoituksenmukaisesti) (Ronfeldt, Farmer, & McQueen, 2015) koulun kehittäminen tietotekniikan hyödyntäminen jäsenyys asiantuntijaorganisaatiossa
Opettaja ja huoltajat sekä lähiverkosto (OECD 2005) huoltajille oppimiseen liittyvien neuvojen tarjoaminen yhteisöllisen kulttuurin luominen yhdessä koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa
Oppimiseen vaikuttavat (OECD 2005,2) oppilaiden erilaisuus –kiinnostuksen kohteet, kodin tuki, asenteet, oppimisen taidot, kulttuuritausta opettajien laatu (koulutus, kokemus, aineenhallinta) on koulun keinoista se, jolla on suurin merkitys oppilaiden oppimiselle vaikeasti mitattavia asioita opettajan taidoissa ovat taito välittää opetettavat asiat selkeästi ja vakuuttavasti, luoda hyviä oppimisympäristöjä ja –tilanteita erilaisille oppilaille ja ylläpitää hyvää suhdetta oppilaisiin sekä kollegoihin ja huoltajiin
Oppilaan osallisuutta tukeva toimintakulttuuri ja opettajan tehtävät (Häyrynen 2014) opettajan tehtävät tahtominen, perehtyminen, yhteistyön tekeminen, jaksaminen, osaaminen, oppilaan kohtaaminen opettajan roolit esimerkki, mahdollistaja, vastuunkantaja, itsetunnon rakentaja, kannustaja
Lähteet Blomberg, S Noviisiopettajana peruskoulussa. Aloittelevien opettajien autenttisia kokemuksia ensimmäisestä opettajavuodesta. Akateeminen väitöskirja. Helsingin yliopisto. Käyttäytymistieteellinen tiedekunta. Soveltavan kasvatustieteen laitos. Tutkimuksia Häyrynen, E Kun oppilaan liikuntavamma haastaa. Monitoimijaisen verkoston käsityksiä oppimisympäristöön liittyvistä vaatimuksista ja hyvistä käytännöistä. Akateeminen väitöskirja. Lapin yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Lerkkanen, M-K Mihin opettajaa tarvitaan? Opettajan merkitys oppimisprosesseissa. Kasvatus 45 (4), Teacher Collaboration in Instructional Teams and Student Achievement Louhela, V Kuulluksi tulemisen pedagogiikka kaikille yhteisessä koululiikunnassa. Akateeminen väitöskirja. Oulun yliopiston tutkijakoulu. Kasvatustieteiden tiedekunta. Acta Universitatis Ouluensis OECD Teachers Matter. Education and Training Policy. Attracting, developing and retaining effective teachers. Ronfeldt, M., Farmer, S.O. & McQueen, K Teacher Collaboration in Instructional Teams and Student AchievementAmerican Educational Research Journal 52 (3), 475–514. Äärelä, T “Aika paljon vaikuttaa minkälainen ilime opettajalla on naamalla” – Nuoret vangit kertovat peruskouluajoistaan. Väitöskirja. Rovaniemi: Lapin yliopisto.