Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä 17.11.2015 Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Koko koulun projektiksi  lähtökohdat  teeman kehittäminen  päiväkoti- alakoulu-yläkoulu  toimijat  vapaavalintaisuus.
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Ops seminaari Askola.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Ops-iltapäivä
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TET =Työelämään tutustuminen
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Oma kehitystehtävä: Teorian tuominen ohjauskeskusteluihin
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Nopolan koulu Opettajien veso
Kouluttajan kokemus ja osaaminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
TET =Työelämään tutustuminen
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Liikunnan Perusopinnot
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT

Opettajan merkitys oppimisprosessissa (Lerkkanen 2014, ) opettajan ja oppilaiden vuorovaikutuksen laatu on yhteydessä lasten oppimiseen ja motivaatioon –keskeisin oppimisprosessin laatua määrittävä tekijä kuinka soveltaa opetussuunnitelmaa, millaisia tavoitteita ja työskentelytapoja hän painottaa ja miten ohjaa oppimisprosessia

Opettajan työ (Blomberg 2008) systeemiajattelun mukaisesti dynaamisen kolmion peruselementteinä ovat opettajan persoona, opettajan rooli ja organisaatiokokonaisuus, jossa opettaja työskentelee dynaamisuus syntyy opettajan työssä ryhmäilmiöiden ja ryhmädynamiikan tarkastelusta, sillä opettaja työskentelee joko ryhmässä jäsenenä (työyhteisö), ryhmän johtajana (opetustilanteet) tai verkostoissa (kodin ja koulun yhteistyö) opettajan työssä on aina läsnä dynaamisia jännitteitä ja voimia

Opettaja ja oppilas (OECD 2005) oppimisprosessin alkuun saattaminen ja sen ohjaaminen yksittäisten oppilaiden oppimiseen liittyviin tarpeisiin vastaaminen opintojen aikaisen ja oppimisprosessin päättymiseen liittyvän arvioinnin tekeminen

Opettaja ja luokka (OECD 2005) opettaminen monikulttuurisissa luokissa ilmiöpohjaisuus inklusiivisen koulun käytäntöjen luominen

Opettaja ja koulu (OECD 2005) tiimityö 1) parantaa oppimistuloksia, kun keskitytään oppilaiden oppimiseen liittyviin tarpeisiin 2) yhteistyö kohdistuu opetussuunnitelmaan ja opettamiseen liittyvään päätöksentekoon (arvioidaan opetusta, ryhmitellään tarkoituksenmukaisesti) (Ronfeldt, Farmer, & McQueen, 2015) koulun kehittäminen tietotekniikan hyödyntäminen jäsenyys asiantuntijaorganisaatiossa

Opettaja ja huoltajat sekä lähiverkosto (OECD 2005) huoltajille oppimiseen liittyvien neuvojen tarjoaminen yhteisöllisen kulttuurin luominen yhdessä koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa

Oppimiseen vaikuttavat (OECD 2005,2) oppilaiden erilaisuus –kiinnostuksen kohteet, kodin tuki, asenteet, oppimisen taidot, kulttuuritausta opettajien laatu (koulutus, kokemus, aineenhallinta) on koulun keinoista se, jolla on suurin merkitys oppilaiden oppimiselle vaikeasti mitattavia asioita opettajan taidoissa ovat taito välittää opetettavat asiat selkeästi ja vakuuttavasti, luoda hyviä oppimisympäristöjä ja –tilanteita erilaisille oppilaille ja ylläpitää hyvää suhdetta oppilaisiin sekä kollegoihin ja huoltajiin

Oppilaan osallisuutta tukeva toimintakulttuuri ja opettajan tehtävät (Häyrynen 2014) opettajan tehtävät tahtominen, perehtyminen, yhteistyön tekeminen, jaksaminen, osaaminen, oppilaan kohtaaminen opettajan roolit esimerkki, mahdollistaja, vastuunkantaja, itsetunnon rakentaja, kannustaja

Lähteet Blomberg, S Noviisiopettajana peruskoulussa. Aloittelevien opettajien autenttisia kokemuksia ensimmäisestä opettajavuodesta. Akateeminen väitöskirja. Helsingin yliopisto. Käyttäytymistieteellinen tiedekunta. Soveltavan kasvatustieteen laitos. Tutkimuksia Häyrynen, E Kun oppilaan liikuntavamma haastaa. Monitoimijaisen verkoston käsityksiä oppimisympäristöön liittyvistä vaatimuksista ja hyvistä käytännöistä. Akateeminen väitöskirja. Lapin yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Lerkkanen, M-K Mihin opettajaa tarvitaan? Opettajan merkitys oppimisprosesseissa. Kasvatus 45 (4), Teacher Collaboration in Instructional Teams and Student Achievement Louhela, V Kuulluksi tulemisen pedagogiikka kaikille yhteisessä koululiikunnassa. Akateeminen väitöskirja. Oulun yliopiston tutkijakoulu. Kasvatustieteiden tiedekunta. Acta Universitatis Ouluensis OECD Teachers Matter. Education and Training Policy. Attracting, developing and retaining effective teachers. Ronfeldt, M., Farmer, S.O. & McQueen, K Teacher Collaboration in Instructional Teams and Student AchievementAmerican Educational Research Journal 52 (3), 475–514. Äärelä, T “Aika paljon vaikuttaa minkälainen ilime opettajalla on naamalla” – Nuoret vangit kertovat peruskouluajoistaan. Väitöskirja. Rovaniemi: Lapin yliopisto.