Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,"— Esityksen transkriptio:

1 HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
Oulun kaupunki, sivistys- ja kulttuuripalvelut Projektipäällikkö Johanna Timonen, Pohjois-Suomen Lasten Kaste – hanke, Oulun seutukaari

2 Hyvinvointikoulu on Toimintamalli, jossa korostuvat:
Oppilaslähtöinen, ennakoiva ja verkostoituva työote Kirkastetaan ja vahvistetaan kouluyhteisön hyvinvoinnin keskeiset tekijät (vahvuudet ja kehittämiskohteet) Kehittämisen prosessi, toimijalähtöinen, osallistava Hyvinvointi on uuden oppilas- ja opiskelijahuoltolain ja tulevan opetussuunnitelman keskeinen käsite oppilaan tuntemuksen merkitys korostuu yhteisöllisyyden merkitys korostuu (yhteisöllinen oph) hyvinvointioppiminen osallisuus kodin ja koulun välinen yhteistyö verkostojen toimivuus

3 Hyvinvointikoulun laatuleimat
Kokemuksellisen hyvinvointitiedon prosessi toteutettu Hyvinvoinnin kehittämistavoitteet tunnistettu Koulun toimintakulttuurin tunnistaminen Lapset puheeksi menetelmä käytössä Yhteinen ohjautumisen malli rakennettu Koulun ja yhteistyökumppaneiden hyvinvoinnin resurssit tunnistettu Alueellinen yhteistyöverkosto kuvattu Omaleimaiset ja tarvelähtöinen hyvinvoinnin toimintamallit tunnistettu Koulun vahvuuksien ja kiinnostuksenkohteiden tunnistaminen

4 Kokemuksellinen hyvinvointitieto
Zef-pohjainen kysymyspatteristo Keskiössä lapsi Kyselyyn vastaavat: oppilaat, huoltajat, koulun henkilöstö Taustalla voimaantumisteoria ja –kehä (minäkuva, arvostus, onnistuminen, itseluottamus)

5 Kokemuksellinen hyvinvointitieto
Tarjoaa konkreettisen arviointivälineen ja tulosten käsittelymahdollisuuden lasten ja vanhempien kanssa Vastaa suoraan oppilashuoltosuunnitelman kohtaan 1: kokonaistarpeen arvio Teemoittaa vahvuudet Tekee tunnistettavaksi kehittämisen kohteet Antaa välineen yhteisöllisen oppilashuollon kehittämiseen > Yhteisölliset työpajat, joissa valittuja teemoja syvennetään oppilaiden kanssa

6 Lapset puheeksi - menetelmä
Tukea lapsen suotuisaa kehitystä Helpottaa ja lisätä perheiden ja opettajan välistä yhteistyötä Helpottaa perheiden avun saantia Yhtenäinen työskentelymenetelmä eri toimijoille Tavoitteena siirtää palveluiden painopistettä erityispalveluista varhaiseen tukeen sekä poistaa päällekkäisiä palveluja

7 , Johanna Timonen

8 Omaleimainen hyvinvoinnin kehittäminen
Koulun vahvuuksien hyödyntäminen Hyvinvoinnin teema viikot –ja päivät Hyvinvointi osana ilmiöpohjaista oppimista Aluelähtöinen järjestötoiminta Tarvelähtöinen asiantuntijayhteistyö ja koulutus Koti-koulu – toimikuntien ja oppilaskunnan hyvinvointitapahtumat

9

10 KIITOS MIELENKIINNOSTA!


Lataa ppt "HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google