Miten vahvistamme Aarresaari-verkoston verkostoja? Eric Carver & Juha Sainio.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2010.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Kokemuksia akatemiakiertueelta / Humu Keskustelun Top 6 aiheet lasten liikunta urheilijan arki ja sen haasteet valmennusosaaminen, valmennuksen johtaminen.
Huippuvalmennuksella kilpailukykyä- HUKI-projekti Tiimityöllä kohti maailman huippua! Lajipäällikkö-valmentajapäivät Imatra, Valtionhotelli
EMMA - PROJEKTIN TYÖPAJA , Tampere. T YÖPAJAN SISÄLTÖ JA TAVOITE Havaintoja maakuntien kuvauksista Toivottuja esittelyjä maakunnista Itsearviointia.
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
TEAM työsuojeluviikko
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2009.
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
Ryhmä 4 Työ muuttuu, miten oppisopimustoimijat siinä mukana.
Kokemuskenttä - Nyt ja tulevaisuudessa
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
AIKUINEN OPPIJA.
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
HUKI-projekti pähkinänkuoressa 2010 Lajipäällikkö-valmentajapäivät Lahdessa Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ”Tulevaisuus.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Innovatiiviset kaupungit
LUONNONTUOTEALAN YRITTÄJYYS MENESTYKSEEN – pohjoiskarjalaisia näkökulmia Juha Rutanen, Irja Mäkitalo, Katri Kranni Luonnontuotealan teemaryhmä Aluetilaisuus,
Strategisen hyvinvoinnin johtaminen Osan II kuvat.
TULEVAISUUDEN KUNTA alustavia nostoja ja havaintoja MDI:n selvitysmateriaalista Vantaa |
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Arna.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Turvallisuusosaamisen kehittäminen Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK) Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) Kemianteollisuus ry.
Lapin matkailustrategia Matkailuasiantuntija Satu Luiro, Lapin liitto.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Esko Koponen.
Työelämän varjoja ja valoa työllistymistietoa ja ennakointia Työelämäpäivä Tapio Anttonen JY rekrytointipalvelut.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Keski-Pohjanmaan liiton sidosryhmätutkimus. Tutkimuksen toteutus Tutkimuksen tekeminen aloitettiin vuoden 2015 marraskuussa. Pohjana käytettiin aikaisempaa.
Kaupunkiakatemia Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto ja Helsingin kaupunki KATUTILA JA KATUJEN KULTTUURIT Case Helsingin kaupungintalon "Lab”
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Kulttuuri ja innovaatiot Satakunnan menestyksen lähtökohtina. Villilä Studiot Kulttuurin tuotteistaminen Satakunnassa Klusterianalyysi: –Prosessi,
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia.
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Dialoog
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Kemian opetuksen visiot kemianteollisuuden näkökulmasta
Aikuissosiaalityön Praksis
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Unelma Lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tapahtuva työ
Järjestöjen ja yritysten yhteistyöfoorumi -selvityshankkeen tuloksia Kari Kurkela, Ari Inkinen.
Logbook Yhteisöllisen nuorisotyön päällikko Kimmo Hölkki.
Hankeviestintää - miksi ja miten?
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
Vertaisvinkkejä hankkeiden hyvään viestintään
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
Tiedolla johtaminen - työryhmä
RIVAKKA OTE! OTE-kärkihanke projekti 7: Polut hoitoon ja kuntoutukseen
Indikaattorit – mitä ne kertovat vaikuttavuudesta?
Kuntoutusverkoston (KUVE) arviointikyselyn tulokset
Työpajatuloksia.
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Järjestö 2.0: mukana muutoksessa - avustusohjelma yhdenvertaisuuteen digitalisoituvassa toimintaympäristössä Hankesuunnitelun tueksi käydystä yhteisestä.
Mylläritarina Erica Svärd
Esityksen transkriptio:

Miten vahvistamme Aarresaari-verkoston verkostoja? Eric Carver & Juha Sainio

Aarresaaren rooli nyt Tunnettu toimija … … yliopistojen sisällä? … toimintakentässä yliopistojen ulkopuolella? Jos on tai ei ole, mistä syystä? ?

Aarresaaren tunnettuus (keskustelun tulos) Aarresaari.net –tunnetaan työnvälityspalveluna Aarresaaren uraseurannat tunnetaan  Ura- ja rekrytointipalveluyksiköt panostavat (täysin perustellusti) omaan markkinointiinsa yliopistojen sisällä.  Aarresaari-verkostoa ja sen takana olevia ihmisiä ei tunneta (yliopistolla tai sen ulkopuolella)  Muutetaan Aarresaaren ”alaotsikko” akateemiset rekrytointipalvelut muotoon yliopistojen ura- ja rekrytointipalvelut ?

Mikä Aarresaaren rooli voisi olla toimintakentässä tulevaisuudessa? Mitä mahdollisuuksia ja uhkia näette seuraavissa Aarresaaren ydintoimintojen näkökulmasta 1.Työelämätiedon/uraseurantatiedon tuottaminen ja hyödyntäminen 2.Uraohjaus, koulutus 3.Työnantajasuhteet ja harjoittelu Tavoitteet: 5 vuoden aikaperspektiivi Aikaa asti

Mikä Aarresaaren rooli voisi olla toimintakentässä tulevaisuudessa? 1.Työelämätiedon/uraseurantatiedon tuottaminen ja hyödyntäminen -Kiinnostus kasvanut ja kasvu jatkuu -Enemmän vertailtavaa, esim. koulutusalatarkastelu -Yhteistyö eri toimijoiden kanssa (verkostona helpompaa), yhtenäisemmät mittarit ja tiedonkeruu -Uhat: -Vastausprosentti, jolloin pienet oppiaineet eivät saa omakohtaista tietoa -Tietoa ei käytetä, vaikuttavuuden puute (pitäisi saada ”virallisiin” prosesseihin) -Tiedon tuottaminen haavoittuvaista -Erilaisten kyselyjen määrä on suuri Tavoitteet: 5 vuoden aikaperspektiivi

Mikä Aarresaaren rooli voisi olla toimintakentässä tulevaisuudessa? Uraohjaus, koulutus Tavoitteena aktivointi Verkosto olisi aidosti verkosto, esim. hyvien käytäntöjen ja uuden tiedon jakaminen Uraohjauksen ja koulutuksen integroimismallit Sulkeutuminen, ettei uusia ideoita synny Liian samanmielisiä Yliopistojen resurssit Ulkopuoliset kilpailijat (yhteistyö näiden kanssa) Tavoitteet: 5 vuoden aikaperspektiivi

Mikä Aarresaaren rooli voisi olla toimintakentässä tulevaisuudessa? 1.Työnantajasuhteet ja harjoittelu Asetetaanko määrällisiä tavoitteita, kasvua pitäisi saada Harjoittelijoiden asiantuntijamielikuvan nostaminen Markkinoinnissa enemmän keskiöön tohtorikoulutettavat ja kv-opiskelijat, esim. aktivoitumalla somessa #Aarresaari Mitä tehdään korkeakouluosaajat.fi –sivustolle? Aarresaaren oma Linkedin-sivu, Tavoitteet: 5 vuoden aikaperspektiivi

LATUA-hankkeen aikana esiin nousseet mahdollisuudet ja haasteet Työllistymistieto -Yhteistyökumppanina erityisesti ammattiliitot, mahdollisesti myös työnantajajärjestöt -Mahdollistaa molemminpuolisen ymmärryksen syventämisen. -Työllistymisen laatu tulee yliopistojen rahanjakomalliin 2019 alusta (mukana tulosneuvotteluissa 2018). Uraseurantiedon käyttö osana mallia on vielä epäselvä.  Kiinnostus teemaan lisääntyy. Kuka kertoo, miten työllistymisen laatuun voi vaikuttaa? Me vai joku muu? Aarresaaren rooli? Uraohjaus -Yhteistyökumppanina ammattiliitot -Ammattiliittojen työ on siirtynyt yhä enemmän palkkaedunvalvonnasta uraedunvalvontaan. Työnantajayhteistyö ja harjoittelu -Yhteistyökumppanina esimerkiksi EK ja Suomen Yrittäjät ry

Mitä pitäisi tehdä? Mitä teemme verkostona seuraavaksi?

Aarresaaren työntekijäunelmasta projektirahoitukseen, ”Uraseurantakonsortio” Uraseurannan datakeruu, analyysi ja julkistaminen voidaan nyt selkeämmin projektoida. Tiedon keruusta ja sen analyysistä syntyviä kustannuksia voidaan jakaa kumppaneiden kesken.  Esim. rahaa kansallisen aineiston tutkimiseen, julkistustilaisuuden järjestämiseen ja viestintään.  Tohtoriuraseurannan julkistus osoitti, että tiedolla on kysyntää ja julkaisulla on mahdollista saada merkittävää näkyvyyttä. Yhteistyön jatkuvuuden takaamiseksi voitaisiin luoda pysyvä yhteistyörakenne, ”uraseurantakonsortio”, jossa yhteistyötä tehtäisiin myös uraseurantaprosessien ulkopuolella.  Tiedon ja osaamisen jakaminen, mahdolliset yhteiset tutkimus- ja kehittämishankkeet…. Mahdollinen pilotti lukuvuosi : Aarresaari – Kemianteollisuus ry – LAL: uraseurantadatan hyödyntäminen laadullisessa ennakoinnissa luonnontieteen alalla?

Teenkö omia töitä vai näitä Aarresaari- hommia? Vaaka-ajattelu: Oma organisaatio menee aina verkostotyö edelle? Prisma-ajattelu (ei kauppa ) Mitä hyötyjä Aarresaaren näkyvyydestä ja verkostossa tehdystä työstä on omalla työlle ja organisaatiolle? ?