Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKari Karjalainen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät 2008 13.5.2008 Esko Koponen
2
MIKÄ EDISTÄÄ ENGLANNINKIELISTEN OHJELMIEN/KOULUTUKSEN SUUNNITTELUA JA TOTEUTUSTA KORKEAKOULUSSA? MIKÄ ESTÄÄ TAI HAITTAA ENGLANNINKIELISTEN OHJELMIEN/KOULUTUKSEN SUUNNITTELUA JA TOTEUTUSTA KORKEAKOULUSSA?
3
Englanninkielisten ohjelmien suunnittelu: yliopiston näkökulma Strateginen näkemys Strategian toimeenpano Rahoitus Muu tuki Päätöksenteko ja vastuut Kysymyksiä
4
Strategia ja tavoitteiden asettelu Englanninkielisen opetus on oltava korkeakoulun strategiassa Esim. HY:n strategia 2007-09 Tutkimuksen ja opetuksen kansainvälistäminen -lisää vieraskielisiä tutkinto-ohjelmia ja laajoja opintokokonaisuuksia -5% perustutkinto-opiskelijoista ja 15% tohtoritutkinto- opiskelijoista ulkomaalaisia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma 30 uutta maisteriohjelmaa (tilanne kevät 2008: 21 ohjelmaa) Tiedekuntien strategiat Seuranta ja raportointi
5
Strategian toimeenpano: rahoitus ja muu tuki Helsingin yliopiston toimenpiteet Rahoitus Tarjolla hankerahoitusta kokonaisuuksien suunnitteluun Vieraskielisen opetuksen verkosto: Sähköpostilista Työpajat: 24 työpajaa 20.4.2008 kesään 08 mennessä Wikiopas: https://wiki.helsinki.fi/display/~ekoponen/Englanninkielisen+opetuksen+ABC https://wiki.helsinki.fi/display/~ekoponen/Englanninkielisen+opetuksen+ABC Markkinointi ja rekrytointi: Verkkosivut: ”koontisivu” ja ohjelmien verkkosivupohja: Esitteet: koontiesite ja ohjelmien esitepohja Teaching through English –hanke http://kielikeskus.helsinki.fi/emkt/ http://kielikeskus.helsinki.fi/emkt/ Alueelliset toimet/HERA: suomi/ruotsi- ja kulttuurienvälinen valmennus; markkinointi
6
Päätöksenteko ja vastuu Tiedekuntien rooli ratkaiseva Vastaa tutkinnoista, resursseista ja jatkuvuudesta Jotkut tiedekunnat tehneet omat ohjeistukset englanninkielisen maisteriohjelmien/koulutuksen perustamisesta Yliopisto Strategia/t Pienet porkkanat Tietyt tukitoimet Yhteiset markkinointitoimet Yliopisto toimii vasta kun tiedekunta on päättänyt ohjelmasta
7
Kysymyksiä Onko päätetty, mihin ollaan menossa ja MIKSI? Tunnetaanko strategiset tavoitteet ja keinot niiden saavuttamiseksi? Onko porkkanoita laitoksille/tiedekunnille? Ovatko englanninkieliset ohjelmat ylimääräistä vai normaalia toimintaa? Miten ohjelmien tuki on hoidettu: mitä, kuka, millä rahalla? Onko määritelty toimijoiden roolit ja vastuut: yliopisto, tiedekunta, laitos? Miten paljon yhtenäistetään käytäntöjä: mikä on tarkoituksenmukaista ja mikä mahdollista? Pitäisikö englanninkieliselle koulutukselle olla omat (laatu)kriteerit?
8
LOPUKSI Suosittelisitko englanninkielistä ohjelmaa omalle tai sukulaisesi lapselle?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.