Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Työelämän varjoja ja valoa työllistymistietoa ja ennakointia Työelämäpäivä 18.4.2007 Tapio Anttonen JY rekrytointipalvelut.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Työelämän varjoja ja valoa työllistymistietoa ja ennakointia Työelämäpäivä 18.4.2007 Tapio Anttonen JY rekrytointipalvelut."— Esityksen transkriptio:

1 Työelämän varjoja ja valoa työllistymistietoa ja ennakointia Työelämäpäivä 18.4.2007 Tapio Anttonen JY rekrytointipalvelut

2 Teemoina tänään ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  Työllistymisestä - minne he menevät? mitä he tekevät?  Ennakoinnista - mitä voisi tehdä jo nyt?

3 Lähteet ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ yliopiston omat työllistymisselvitykset lv 2002-3, 2005omat työllistymisselvitykset valtakunnallinen yliopistojen seurantaselvitys 2000 viisi vuotta valmistumisen jälkeisestä työelämästäseurantaselvitys 2000 Tilastokeskuksen sijoittumispalvelun tiedot 2000- 2004 mainituilta tutkinnon suorittamisvuosilta

4 Työllistymisestä – mitä he tekevät? t aidehistoria & taidekasvatus 2005 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

5

6 Työllistymisestä – minne he menevät? t aidehistoria & taidekasvatus 2005 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

7 Vertailutietoa Turun yliopistosta taidehistorian maistereiden työllistyminen 1999 - 2005

8 Työllistymisestä – mitä he tekevät? yleinen kirjallisuus, kotimainen kirjallisuus tai kirjoittajakoulutus 2005 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Työttömänä ei ollut yhtään vastaajaa.

9 Työllistymisestä – mitä he tekevät? yleinen kirjallisuus, kotimainen kirjallisuus tai kirjoittajakoulutus 2005 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

10 Työllistymisestä – minne he menevät? yleinen kirjallisuus, kotimainen kirjallisuus tai kirjoittajakoulutus 2005 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

11 Vertailutietoa Turun yliopistosta yleisen kirjallisuustieteen maistereiden työllistyminen 1999 - 2005

12 Työllistymisestä – lisätietoa ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  Yliopistojen ura- ja rekrytointipalvelut www.aarresaari.net  Akavan Erityisalat ry www.akavanerityisalat.fi Väliraportti: Kooste humanistiselta koulutusalalta valmistuneiden työllistymisestä Akavan Erityisalat ry & Aarresaari-verkosto 9.3.2007 Humanistit työnantajien silmin Akavan Erityisalat ry & Helsingin työvoimatoimisto, Kluuvi 21.3.2007

13 Ennakointia - mitä voisi tehdä jo nyt? taidehistoria & taidekasvatus 2005 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  Suunnitella sivuaineopintoja ”Kannattaa miettiä opintojen alkuvaiheessa, mitä uravaihtoehtoja tavoittelee ja valitsee sivuaineet sen mukaan.”

14 Ennakointia - mitä voisi tehdä jo nyt? yleinen kirjallisuus, kotimainen kirjallisuus tai kirjoittajakoulutus 2005 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  Suunnitella sivuaineopintoja

15 Ennakointia - mitä voisi tehdä jo nyt? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  Huomioida työllistymistäsi  ”Jos aikoo taidekasvatusalalle eli opetustöihin, kannattaisi perehtyä nykypäivän teknologiaan ja oppimisen tutkimiseen kaiken perusopetuksen lisäksi.”  ”Kannattaa miettiä opintojen alkuvaiheessa, mitä uravaihtoehtoja tavoittelee ja valitsee sivuaineet sen mukaan.”

16 Ennakointia - mitä voisi tehdä jo nyt? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Taidehistorian maistereiden vinkkejä: Mihin kehottaisit työkokemuksesi perusteella tällä hetkellä opiskelevia erityisesti perehtymään?  ”Käytännön atk- ja viestintätaitoihin. Nykytaiteen eri ilmiöihin.”  ”Opintojen monipuolisuuteen ja tietojen yhdistäminen käytännön elämän taitoihin.”  ”Mihin valmistutaan, mihin koulutus johtaa (käytännön työkokemus rinnan opintojen kanssa, jos mahdollista).”  ”Enemmän käytännön työelämään. Kaikista ei tule tutkijoita”

17 Ennakointia - mitä voisi tehdä jo nyt? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Taidekasvatuksen maistereiden vinkkejä: Mihin kehottaisit työkokemuksesi perusteella tällä hetkellä opiskelevia erityisesti perehtymään?  ”Valinnaisiin kuvataiteen opintoihin.”  ”Mieti ainevalinnat, aloita työnhaku hyvissä ajoin ennen valmistumista (1-2 vuotta ennen).”  ”Tutkimustekniikat, työnäytteet (harjoituspaikat).”  ”Viestintätaitoihin, atk-osaamiseen, projektitaitoihin, käytännön työelämään”  ”Jos aikoo taidekasvatusalalle eli opetustöihin, kannattaisi perehtyä nykypäivän teknologiaan ja oppimisen tutkimiseen kaiken perusopetuksen lisäksi.”

18 Ennakointia - mitä voisi tehdä jo nyt? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Kirjallisuuden maistereiden vinkkejä: Mihin kehottaisit työkokemuksesi perusteella tällä hetkellä opiskelevia erityisesti perehtymään?  ”ATK, tekniset valmiudet, käytännön työkokemus palvelualalta, opettaminen ja ohjaaminen.”  ”ATK-taidot, kieliopinnot.”  ”Käymään luennoilla, osallistumaan erilaisiin viestintätilanteisiin.”  ”Pitämään mielessä miksi ja miten asiat liittyvät oikeaan elämään.”  ”Työkokemus on välttämätöntä nopeasti suoritettujen opintojen lomassa.”

19 Ennakointia - mitä voisi tehdä jo nyt? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Varteenotettavia vaihtoehtoja myös:  Harjoittelun huolellinen suunnittelu, kaikki irti harjoittelusta  Ulkomainen harjoittelu  Mentori  Pro gradu -aiheen ja paikan valinta  Työpaikkojen ja työtehtävien selvitys  Omien kiinnostusten analysointi  Oman osaamisen selvittäminen  …

20 Uraohjaajat: Tapio Anttonen Heli Itkonen rekry@adm.jyu.fi etunimi.sukunimi@adm.jyu.fi www.jyu.fi/rekrytointi www.aarresaari.net Opiskelijapalvelut T-talo, 2. krs. Jyväskylän yliopiston rekrytointipalvelut


Lataa ppt "Työelämän varjoja ja valoa työllistymistietoa ja ennakointia Työelämäpäivä 18.4.2007 Tapio Anttonen JY rekrytointipalvelut."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google