Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTuulikki Keskinen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Työelämän varjoja ja valoa työllistymistietoa ja ennakointia Työelämäpäivä 18.4.2007 Tapio Anttonen JY rekrytointipalvelut
2
Teemoina tänään ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Työllistymisestä - minne he menevät? mitä he tekevät? Ennakoinnista - mitä voisi tehdä jo nyt?
3
Lähteet ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ yliopiston omat työllistymisselvitykset lv 2002-3, 2005omat työllistymisselvitykset valtakunnallinen yliopistojen seurantaselvitys 2000 viisi vuotta valmistumisen jälkeisestä työelämästäseurantaselvitys 2000 Tilastokeskuksen sijoittumispalvelun tiedot 2000- 2004 mainituilta tutkinnon suorittamisvuosilta
4
Työllistymisestä – mitä he tekevät? t aidehistoria & taidekasvatus 2005 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
6
Työllistymisestä – minne he menevät? t aidehistoria & taidekasvatus 2005 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
7
Vertailutietoa Turun yliopistosta taidehistorian maistereiden työllistyminen 1999 - 2005
8
Työllistymisestä – mitä he tekevät? yleinen kirjallisuus, kotimainen kirjallisuus tai kirjoittajakoulutus 2005 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Työttömänä ei ollut yhtään vastaajaa.
9
Työllistymisestä – mitä he tekevät? yleinen kirjallisuus, kotimainen kirjallisuus tai kirjoittajakoulutus 2005 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
10
Työllistymisestä – minne he menevät? yleinen kirjallisuus, kotimainen kirjallisuus tai kirjoittajakoulutus 2005 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
11
Vertailutietoa Turun yliopistosta yleisen kirjallisuustieteen maistereiden työllistyminen 1999 - 2005
12
Työllistymisestä – lisätietoa ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Yliopistojen ura- ja rekrytointipalvelut www.aarresaari.net Akavan Erityisalat ry www.akavanerityisalat.fi Väliraportti: Kooste humanistiselta koulutusalalta valmistuneiden työllistymisestä Akavan Erityisalat ry & Aarresaari-verkosto 9.3.2007 Humanistit työnantajien silmin Akavan Erityisalat ry & Helsingin työvoimatoimisto, Kluuvi 21.3.2007
13
Ennakointia - mitä voisi tehdä jo nyt? taidehistoria & taidekasvatus 2005 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Suunnitella sivuaineopintoja ”Kannattaa miettiä opintojen alkuvaiheessa, mitä uravaihtoehtoja tavoittelee ja valitsee sivuaineet sen mukaan.”
14
Ennakointia - mitä voisi tehdä jo nyt? yleinen kirjallisuus, kotimainen kirjallisuus tai kirjoittajakoulutus 2005 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Suunnitella sivuaineopintoja
15
Ennakointia - mitä voisi tehdä jo nyt? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Huomioida työllistymistäsi ”Jos aikoo taidekasvatusalalle eli opetustöihin, kannattaisi perehtyä nykypäivän teknologiaan ja oppimisen tutkimiseen kaiken perusopetuksen lisäksi.” ”Kannattaa miettiä opintojen alkuvaiheessa, mitä uravaihtoehtoja tavoittelee ja valitsee sivuaineet sen mukaan.”
16
Ennakointia - mitä voisi tehdä jo nyt? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Taidehistorian maistereiden vinkkejä: Mihin kehottaisit työkokemuksesi perusteella tällä hetkellä opiskelevia erityisesti perehtymään? ”Käytännön atk- ja viestintätaitoihin. Nykytaiteen eri ilmiöihin.” ”Opintojen monipuolisuuteen ja tietojen yhdistäminen käytännön elämän taitoihin.” ”Mihin valmistutaan, mihin koulutus johtaa (käytännön työkokemus rinnan opintojen kanssa, jos mahdollista).” ”Enemmän käytännön työelämään. Kaikista ei tule tutkijoita”
17
Ennakointia - mitä voisi tehdä jo nyt? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Taidekasvatuksen maistereiden vinkkejä: Mihin kehottaisit työkokemuksesi perusteella tällä hetkellä opiskelevia erityisesti perehtymään? ”Valinnaisiin kuvataiteen opintoihin.” ”Mieti ainevalinnat, aloita työnhaku hyvissä ajoin ennen valmistumista (1-2 vuotta ennen).” ”Tutkimustekniikat, työnäytteet (harjoituspaikat).” ”Viestintätaitoihin, atk-osaamiseen, projektitaitoihin, käytännön työelämään” ”Jos aikoo taidekasvatusalalle eli opetustöihin, kannattaisi perehtyä nykypäivän teknologiaan ja oppimisen tutkimiseen kaiken perusopetuksen lisäksi.”
18
Ennakointia - mitä voisi tehdä jo nyt? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Kirjallisuuden maistereiden vinkkejä: Mihin kehottaisit työkokemuksesi perusteella tällä hetkellä opiskelevia erityisesti perehtymään? ”ATK, tekniset valmiudet, käytännön työkokemus palvelualalta, opettaminen ja ohjaaminen.” ”ATK-taidot, kieliopinnot.” ”Käymään luennoilla, osallistumaan erilaisiin viestintätilanteisiin.” ”Pitämään mielessä miksi ja miten asiat liittyvät oikeaan elämään.” ”Työkokemus on välttämätöntä nopeasti suoritettujen opintojen lomassa.”
19
Ennakointia - mitä voisi tehdä jo nyt? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Varteenotettavia vaihtoehtoja myös: Harjoittelun huolellinen suunnittelu, kaikki irti harjoittelusta Ulkomainen harjoittelu Mentori Pro gradu -aiheen ja paikan valinta Työpaikkojen ja työtehtävien selvitys Omien kiinnostusten analysointi Oman osaamisen selvittäminen …
20
Uraohjaajat: Tapio Anttonen Heli Itkonen rekry@adm.jyu.fi etunimi.sukunimi@adm.jyu.fi www.jyu.fi/rekrytointi www.aarresaari.net Opiskelijapalvelut T-talo, 2. krs. Jyväskylän yliopiston rekrytointipalvelut
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.