TAMPEREEN SEUDULLINEN ESI- JA PERUSOPETUKSEN TVT-SUUNNITELMA VUOSILLE 2016 - 2018 Jari Halonen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Advertisements

eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
Kansallinen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelma Arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunta Liikenne- ja viestintäministeriö, Suunnitelma.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Perusopetuksen uudistus
Kangasalan koulujen tieto- ja viestintätekniikan suunnitelma
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Tytöt teknologian taitajiksi
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Apua OPS:n tvt-tavoitteiden arviointiin Jari Harvio, Hämeenlinnan kaupunki Harri Jurvela, Tampereen kaupunki Esityksessä on Kahootilla toteutettu kilpailu.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
1 Kehittämishanke, Simulaatioista reaalimaailmaan ja takaisin Akaan, Valkeakosken ja Urjalan perusopetuksen yhteinen oppimisympäristöhanke. Tavoitteena.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
ME-hengen kehittäminen
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Nopolan koulu Opettajien veso
Opeka-kyselyn tulokset
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Opetustoimi osana Jyväskylää
KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
TVT-koordinaattori Jari Halonen Ylöjärven kaupunki
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyösuunnitelma
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opettajat ja TVT Kasvu ja oppiminen
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Esityksen transkriptio:

TAMPEREEN SEUDULLINEN ESI- JA PERUSOPETUKSEN TVT-SUUNNITELMA VUOSILLE Jari Halonen

1. Johdanto ops2016: painopiste on menetelmissä ei sisällöissä laaja-alaisen osaaminen teknologian tarkoituksenmukainen hyödyntäminen oppimisessa tulevaisuuden taidot tavoitteet ja toimenpiteet tulee kytkeä kunnan omiin keskeisiin kehittämisprosesseihin Tavoitteiden toteutuminen edellyttää toimia niin opetustoimen johdon, koulun johdon ja opettajien tasolla tavoitteiden kytkeminen kuntatason vuosisuunnitelmaan ja koulutasolla koulun omaan lukuvuosisuunnitelmaan

2. Tavoitteet Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään laajasti ja monipuolisesti kaikilla perusopetuksen vuosiluokilla ja kaikissa oppiaineissa. Sitä käytetään sekä oppimisen välineenä että kohteena. Tekniset ratkaisut, koulutukset ja osaamisen kehittämisen prosessit mahdollistavat uuden opetussuunnitelman mukaiset tavoitteet. Verkko- ja laiteinfra sekä tukipalvelut mitoitetaan vastaamaan lisääntyvään teknologian käyttöön

3. Visio Kouluyhteisön lapset ja aikuiset oppivat tulevaisuuden taidot yhdessä monipuolisin menetelmin

4. Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntävä pedagogiikka ja toimintakulttuuri Opetussuunnitelmien perusteita tarkennetaan seudullisesti 1-2, 3-6 ja 7-9 luokille Vastuullinen, turvallinen, ergonominen käyttö Tiedonhallinta, tutkiva ja luova työskentely Vuorovaikutus ja verkostoituminen

4.5 Suositeltavat toimenpiteet: tietoteknologiahankinnoissa osa määrärahasta kohdennetaan soveltavaan tietoteknologiaan esim. antureihin, robotteihin jne. oppimisympäristöjä suunniteltaessa otetaan tieto- ja viestintäteknologia aina huomioon oppilaat voivat käyttää omia laitteitaan =BYOD lukuvuodessa voidaan toteuttaa etäpäiv(i)ä opettajien muutosrohkeutta tuetaan kollegiaalisella koulutuksella ja täydennyskoulutuksella

5. Tekninen toimintaympäristö tietoliikenne ja tekninen perusinfrastruktuuri ovat kouluilla yhtä toimiva itsestäänselvyys kuin vesi-, viemäri- ja tieverkot koulujen tietoverkot rakennetaan mahdollistamaan sujuva tietoverkkojen pedagogien käyttö TVT-välineiden määrä ei rajoita opetuksen toteutusta tai oppimateriaalien käyttöä. sähköisten oppimateriaalien käyttö on osa oppilaiden ja opetushenkilöstön arkea verkko-, laite- ja sähköisten oppimateriaalien käyttöä, hankintaa ja ylläpitoa kehitetään tiiviissä yhteistyössä seutukunnan kanssa

5.4 Suositeltavat toimenpiteet vuoden 2016 aikana: kaikissa seutukunnan koulukiinteistöissä on vähintään 100 Mbit/s. Isoissa yksiköissä tulisi olla 1 Gbit/s verkkoyhteys koulujen käyttämä verkkokaista on erotettu kunnan muiden toimialojen kaistasta dataprojektorit ja vastaavat näyttöratkaisut hankitaan leasing-järjestelyillä kaikissa kouluissa on käytössä oppilaiden omille laitteille avoin, kattava ja toimintavarma langaton verkko siirrytään käyttämään yhteistä pilvipalvelua verkkolevyjen käytön sijaan

5.5 Suositeltavat toimenpiteet ja tavoitteet vuosille 2017 ja 2018 suositaan BYOD-ratkaisuja BYOD mukaan lukien lähestytään 1:1 laite per oppilas - suhdetta rakennetaan luottamussuhde seutukunnan ja Tampereen toimialueiden välille 90 % työkirjoista korvataan sähköisillä materiaaleilla lukuvuodessa toteutetaan yksi etäkoulupäivä

6. Tukipalvelut ja osaamisen kehittäminen 6.1 Osaamisen jakaminen ja koulutus 6.2 Pedagoginen tuki: Pedagogiset tukihenkilöt tukevat opetushenkilöstöä verkko-oppimisympäristöjen, pedagogisten sovellusten, ohjelmien sekä sähköisten materiaalien opetuskäytössä oppimisprojektien suunnittelussa ja toteuttamisessa sekä oppitunneilla digitaalisten ja autenttisten opetusmateriaalien pedagogisen käytön suunnittelussa etä- ja verkko-opetuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa tukevat rehtoria koulun pedagogisessa kehittämisessä ja johtamisessa sekä tiedottavat henkilöstöä tvt-koulutuksista, uusista hankkeista ja teknologioista

6.3 Tekninen tuki Koulutuksen järjestäjät vastaavat järjestäjäkohtaisesti. Tuen tulee olla helposti saatavissa niin, että laitteiden ja ohjelmistojen toimimattomuus ei vaikeuta tai estä tvt:n opetuskäyttöä. Myös av-laitteiden ylläpito, huolto ja käyttöopastus tulee kaikissa kunnissa saada tuen piiriin. Tuen toteuttamisesta päätettäessä tulee ottaa huomioon myös leasing-järjestelmien ulkopuolella olevien laitteiden (esim. tabletit) tekninen tuki. Tuen toteutusta suunniteltaessa tulee ottaa huomioon riittävän lähituen määrä niin, ettei virkaehtosopimuksen mukaisten av- välineiden hoitotyötä ja tietotekniikkavastaavan tehtävää hoitavien opettajien työmäärä ole korvaukseen nähden kohtuuton. Vastuu teknisestä tuesta jakautuu kunnissa useille eri toimijoille (perustietotekniikkatoimittaja, mahdolliset av-huoltosopimukset, kunnan omat ict-asiantuntijat, seudulliset palvelut jne.) Vastuunjaon heidän välillään tulee olla selkeä ja varahenkilöjärjestelmä rakennettu.

6.4 Suositeltavat toimenpiteet vuoden 2016 aikana Perustetaan seudullinen tvt-ryhmä, joka ohjaa yhteistä kehittämistä ja arvioi tvt-suunnitelman toteutumista. Ryhmän vetäjäksi resursoidaan yhteinen tvt- koordinaattori. Synkronoidaan Opeka (tai vastaavien) -kyselyjen toteutus, jotta kehittämisen tueksi saadaan luotettavaa tietoa Järjestetään kuntien pedagogisille tukihenkilöille koulutus- ja verkostoitumistilaisuuksia ja kehitetään yhteistyössä pedagogisten tukihenkilöiden toimintamalli ja vertaisverkosto

6.5 Suositeltavat toimenpiteet ja tavoitteet vuosille 2017 ja 2018: Koulutuksen järjestäjät varmistavat tukipalveluiden kattavuuden määrittämällä selkeästi toimijoiden välisen vastuunjaon ja riittävät resurssit Seurataan tvt-suunnitelmaan liittyvien koulutettavapäivien kertymistä oppilaitos-, kunta- ja seututasolla

Lopuksi Opetussuunnitelma muuttuu, muuttuko koulun kulttuurissa mikään? Oppilaat töihin! Digiloikan rahoitus kunnissa? Ylöjärvi

Kiitos! Jari Halonen LO, TVT-koordinaattori, KL