Tarja Rauste 16.12.2011.  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tanssi edistää kommunikointia sosiaalisuutta body-imagen hahmottamista
Advertisements

Vihdin seurakunnan ilta
Kognitiivinen kehitys
Herkkyyskausien huomiointi harjoittelussa
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
PSV Pidä rakkaus sydämessäsi. Elämä ilman sitä on kuin auringoton puutarha kukkien kuihduttua.   Oscar Wilde Anne Rongas.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Nuoruus kehitysvaiheena
Terveystieto 7.
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Kognitiivinen psykologia tutkii
Linkkivinkki
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
Tietoisuus omasta kehosta.  antiikin Kreikassa ruumis oli hengen temppeli, josta oli pidettävä huolta – ”mens sana in corpore sano”  tavoitteena oli.
- Emotionaaliset muutokset vanhuudessa
Temperamentti. Temperamentti Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Persoonallisuuden.
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
IHMISEN FYYSINEN KASVU, KEHITYS JA HYVINVOINTI Materiaali: Minna Sipponen Opettaja: Mari Tero
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
LASTENNEUROLOGIA poliklinikka ja päiväsairaala rakennus 45 TERVETULOA.
17. MIELIHYVÄ JA RIIPPUVUUS TERVEYSTIETO 7. Pohdi  Kirjoita lapulle TÄRKEIN sinulle mielihyvää tuottava asia  Onko mielihyvän lähde hyväksi terveydelle.
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
Tarja Rauste Sensomotorinen kehitys tarkoittaa, että lapsi oppii aistiensa avulla reagoimaan ympäristönsä ärsykkeisiin; esimerkiksi vauva.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
Suomen Jääkiekkoliitto1 FYYSISEN HARJOITTELUN PERUSTEET FHV.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
PSYKOLOGIA JA KEHITYS LAJINKEHITYS eli FYLO-GENEESI
1. Tietoinen tiedonkäsittely
7. Kouluiän kehitys (s. 96–109).
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
Motorinen kehitys.
Sosioemotionaalinen kehitys
Motorinen kehittyminen
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
3 Minuudessa on kaksi puolta
Kohti hyvää kuntoa Kpl 30.
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
Kielen kehityksen avainkohdat
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
Pelaamisen vaikutus KONSTA JA VÄINÖ.
Siiri, Kaisla, Lola ja Zibin
Kognitiivinen kehitys
9. Oppimisen psykologinen perusta
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
FYYSINEN Petra Suonio 2013.
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse”
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
Lapsuuden fyysinen, motorinen ja kognitiivinen kehitys (s. 68–81)
Elämänkaarinäkökulma
”Ihmisen kehitys vauvasta vaariin”
Volitioprosessi, tahdon!
Opintopsykologi Katja Hietanen
Persoonallisuus-teoriat
KESKITETYN PALVELUN KOULUJA JA LUOKKIA
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Esityksen transkriptio:

Tarja Rauste

 Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon ja pituuden muutokset sekä somaattinen eli ruumiillinen kehitys o Motorinen kehitys eli lihastoimintojen kehitys (liiketoiminnot): Motorinen kehitys jakautuu hienomotoriseen ja karkeamotoriseen kehitykseen

o Kognitiivinen kehitys eli tiedon hankkimiseen, muokkaamiseen, käsittelyyn ja tuotamiseen liittyvä kehitys (havaitseminen, ajattelu, kielen kehitys, muisti) o Psykososiaalinen kehitys eli tunne- elämän, sosiaalisen vuorovaikutuksen ja sosiaalisten taitojen kehittyminen

 Kehityksen suunta on ylhäältä alas eli kefalokaudaalisesti. Tämä tarkoittaa, että pää kehittyy ennen jalkoja.  Kehitys kulkee kehon keskeltä ääriosiin proksimodistaalisesti, mikä tarkoittaa sitä, että kehon keskiosat kehittyvät ja tulevat toimintakykyisiksi aikaisemmin kuin kehon ääriosat.

 Kehityksen suunta on kokonaisvaltaisista eriytyneisiin toimintohin; suurten lihasten käyttöä edellyttävistä liikkeistä pienten lihasten käyttöön.  Sekä fyysisellä että psyykkisellä alueella voi olla kasvupyrähdyksiä; esimerkiksi pituuskasvu voi olla nopeaa tai kielellisellä alueella sanavarasto kasvaa nopeasti

 Varsinkin ensimmäinen ikävuosi on nopean kehityksen kautta fyysisellä alueella ja tämä näkyy selkeästi lapsen pituuskasvussa. Myös tasannevaiheita esiintyy, esimerkiksi lapsen oppiessa kävelemään voi puheen kehityksessä olla tasannevaihe.

 Yksilön kehityksessä on tiettyjä kausia, joita kutsutaan herkkyyskausiksi.  Herkkyyskaudet ovat ajanjaksoja, jolloin yksilö on erityisen herkkä ympäristön ärsykkeille valmius asian omaksumiseen on suurimmillaan, koska lapsen hermosto on saavuttanut tietyn kypsyysvaiheen, esimerkiksi kävelemään lähteminen.  Ennen herkkyyskautta tapahtuva harjoittelu ei nopeuta kehitystä

 Herkkyyskausi voi olla myös kriittinen kausi, jolloin lapsen on saatava ympäristöstään tiettyjä ärsykkeitä, muuten se voi vaikuttaa hänen kehitykseensä vaurioittavasti  Esimerkiksi jos lapsi ei kuule puhetta kolmen ensimmäisen ikävuoden aikana, hänen on vaikea oppia puhumaan myöhemmin.

 Perusluottamus saattaa jäädä kehittymättä, jos lapsi ei saa ensimmäisen ikävuotensa aikana rakkautta ja hellyyttä  Perusluottamuksen ja hyvän itsetunnon kehittymisen kannalta on välttämätöntä, että lapsi saa hyvää perushoitoa ja hänen tarpeisiinsa vastataan

 Virikkeetön ympäristö ensimmäisten elinkuukausien ja -vuosien aikana estää lapsen kognitiivisten taitojen kehittymisen. Varhaislapsuuden ärsykeniukkuudesta kärsivät lapset selviytyvät yleensä muita huonommin mm. koulukypsyyskokeissa.

Kehon hahmottamisella tarkoitetaan vauvan kykyä tuntea kehonsa ääriviivat Kehonkuva tarkoittaa sisäistä mallia, skeemaa, jonka yksilö muodostaa itsestään fyysisenä olentona Kun vauvaa hoidetaan, hän alkaa muodostaa muistiinsa kuvaa kehonsa kehonsa rajoista.

 Muun muassa vauvan ihon silittely, kylvettäminen, vaipanvaihto ja vauvajumppa auttaa vauvaa hahmottamaan kuvaa omasta kehostaan  Kehon rajojen tunteminen on tärkeää erityisesti silloin, jos lapsi on vammainen, esimerkiksi sokea  Myönteinen kuva omasta kehosta auttaa lapsen minäkuvan kehittymisessä

 Pohdi, millaisia nopean kasvun kausia voit havaita kehityksen eri osa-alueilla? Mitä esimerkkejä keksit?  Miten kehityksen eri osa-alueiden vaikutus toisiinsa näkyy? Anna esimerkkejä.  Mieti myös millaisia vaikutuksia kielellisen kehityksen ongelmilla voi olla lapsen kehitykseen.