Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuLeo Aho Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Tarja Rauste 16.12.2011
2
Sensomotorinen kehitys tarkoittaa, että lapsi oppii aistiensa avulla reagoimaan ympäristönsä ärsykkeisiin; esimerkiksi vauva kääntää päätänsä äänen suuntaan
3
Refleksit eli kehitysheijasteet ovat synnynnäisiä, automatisoituneita liikkeitä, joista suurin osa katoaa ensimmäisen ikävuoden aikana Refleksien puuttuminen vastasyntyneeltä voi kertoa vakavasta kehitysvauriosta Esim. Moron refleksi, imemisrefleksi, käsien ja jalkojen tarttumisrefleksit, kävelyrefleksi
4
Refleksit alkavat väistyä ensimmäisen elinvuoden aikana; mikä on edellytys motoristen taitojen oppimiselle Karkeamotorinen kehitys liittyy liikkumiseen tarvittavien lihasten toimintaan Hienomotorinen kehitys tarkoittaa pienten lihasten toiminnan kehittymistä, esimerkiksi kädentaidot
5
Motoriikan harjoitteleminen on vahvimmillaan leikki-iässä eli ikävälillä 2-7 vuotta. Tänä aikana lapsi kehittää motorisia taitojaan leikkiessä ja liikkuessa Aikuisten kannustus on tärkeää On todettu, että liikunnallisesti aktiivisten lasten koulu- ja oppimisvalmiudet kehittyvät nopeammin kun ei-liikunnallisen lapsen
6
Aloittaessaan koulun lapsi yleensä liikkuu paljon ja harrastaa sekä hieno- että karkeamotoriikkaa kehittävää toimintaa. Nämä motoriset taidot antavat lapselle itsevarmuutta ja vaikuttavat hänen minäkuvaansa ja itsetuntoonsa.
7
Mitä hienomotorisia taitoja on kaksivuotiaalla lapsella? Mikä yhteys lapsen aktiivisella liikkumisella on lapsen motoriseen kehitykseen
8
Kognitiivisella kehityksellä tarkoitetaan yksilön tiedollista toimintaa, jossa havainnot, kieli, ajattelu, muisti ja oppiminen kehittyvät
9
Yksilön tietoisuus ympäröivästä maailmasta muodostuu sisäisistä malleista eli skeemoista. Aistiensa avulla jo aivan pieni lapsi tekee havaintoja ja tutustuu ympäristöönsä Ensimmäisen ikävuoden aikana lapsen kognitiivisessa kehityksessä korostuu havaintojärjestelmän rakentuminen
10
Lapsi oppii yhdistelemään aistihavaintojaan ja toimimaan suhteessa niihin. Pieni lapsi ilmaisee itseään toiminnallaan ja kehon kielellä, koska kieli on vielä kehittymätöntä. Esimerkiksi eleet, ilmeet, itku, jokeltelu, tarttuminen jne. ovat lapsen ilmaisun keinoja.
11
Ihmisen kasvot kiinnostavat jo pientä vauvaa, varsinkin silmät ja suun seutu. Lapsi oppii jo varhain tulkitsemaan eleitä ja äänensävyjä ja hämmentyy, jos ne ovat ristiriidassa
12
1) Sensomotorinen kausi (0-2 v.) Lapsi oppii mm. yhdistämään eri aistien tietoja ja kehonsa liikkeitä toisiinsa 2) Esioperationaalinen kausi (2-7 v.) Tämä kausi on voimakkaasti sidoksissa havaintoihin
13
3) Konkreettisten operaatioiden kausi (7- 11 v.) Lapsi kykenee yksinkertaiseen käsitteelliseen ajatteluun. 4) Muodollisten eli formaalisten operaatioiden kausi (11-14 v.) Tällä tasolla nuori kykenee loogiseen ja abstraktiin ajatteluun
14
Kieli on merkittävä väline ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa ja ihmisen persoonallisuuden kehittymisessä Kun lapselle puhutaan paljon, hän rohkaistuu itsekin tuottamaan erilaisia äänteitä
15
Reagoi ääneen ja puheeseen ja rauhoittuu äidin puheeseen Tunnistaa sikiökauden aikana kuulemiaan ääniä, kuten musiikkia
16
On kiinnostunut häntä hoitavien henkilöiden eleistä ja ilmeistä hakee kontaktia hoitajaansa itkulla, ääntelyllä ja kujertelulla
17
Jokeltelee ja yrittää kommunikoida aktiiviisesti Kuuntelee aikuisen puhetta ja yrittää vastata siihen
18
Jäljittelee äänteitä Toistelee lyhyitä, yksittäisiä tavuja
19
Sanoo ensimmäiset merkitykselliset sanansa Nimeää esineitä eli käyttää substantiiveja Ymmärtää käsitteet kapea-alaisina ja yhteen kohteeseen liittyvinä Ymmärtää puhutta kieltä, laaja passiivinen sanavarasto Pystyy osoittamaan tuttuja kohteita, esim. lamppu
20
Yhdistelee sanoja yksinkertaisiksi lauseiksi Osaa monikon ja verbien taivutuksen Osaa käyttää genetiiviä Erottaa käsitteet sinä ja minä
21
Oppii useita uusia sanoja päivittäin Käyttää 3-5-sanaisia lauseita Käyttää komparatiivia vertailussa Hallitsee lukumäärät yhdestä kolmeen
22
Hallitsee yli 1000 sanaa Käyttää 5-6 –sanaisia lauseita Käyttää vertaillessaan sekä komparatiivia että superlatiivia Kysyy paljon miksi-kysymyksiä
23
Omaa usean tuhannen sanan sanavaraston Hallitsee puheessaan taivutussäännöt Puhuu sujuvasti ja ymmärrettävästi Kielenkäyttö vielä sidoksissa konkretiaan
24
Opettelee lukemaan ja kirjoittamaan Oppii käyttämään abstrakteja käsitteitä Pystyy luontevaan sosiaaliseen vuorovaikutukseen kielen avulla
25
Suomen kielessä sana moraali viittaa hyvän ja pahan sekä oikean ja väärän erotteluun toiminnassa Moraaliin kuuluvat: moraaliarvot, tunteet ja käyttäytyminen Osa-alueet voivat olla ristiriidassa keskenään
26
Lawrence Kohlbergin (1927-1987) on yhdysvaltainen moraalitutkija, joka on tutkinut moraalia kognitiivisena ilmiönä Kohlberg jakaa moraalin kehityksen kolmeen vaiheeseen, jossa kussakin on kaksi tasoa.
27
Moraalin vaiheiden esiintyminen on pitkälti kulttuurisidonnaista, oman kulttuurin arvojen säätelemää Kukin yksilö käy kehityksen aikana kaikki moraalin kehitysvaiheet läpi
28
Vanhemmilta saadut arvot ja normit Vaihe 1->rangaistuksen ja tottelemisen moraali eli teon hyvyyden ja pahuuden määräävät teon fyysiset seuraukset Vaihe 2->Teon oikeutus perustuu teon tekijälleen tuottamaan hyötyyn tai tyydytykseen. Yksilö odottaa toiminnan vastavuoroisuutuutta
29
Perhe ja lähiyhteisö määrittelevät arvoissaan ja odotuksissaan sen, mikä on oikeaa ja mikä väärää Vaihe 3->Toiminnan perusteena on olla muiden mielestä kiltti ja hyvä yksilö Vaihe 4->Moraalin noudattaminen on hyve sinänsä; lakia ja auktoriteettia on kunnioitettava
30
Moraali määritellään periaatteeksi, joita sovelletaan eri tilanteissa ja toiminnoissa Vaihe 5->Yhteiskuntasopimus- laillisuusmoraali perustuu siihen, että arvot, normit ja säännöt ymmärretään yhteisten sopimusten pohjalta syntyneiksi. Lakena pidetään hyödyllisinä Vaihe 6->Universaalien eettisten periaatteiden moraali perustuu ihmisoikeuksien periaatteeseen. Oikea ja väärä ovat sisäistettyjä.
31
Miten tukisit lapsen kielellistä kehitystä? Minkälaisissa tilanteissa voit työssäsi joutua kohtaamaan moraaliristiriitoja?
32
Hiltunen, V., Hyytiäinen, M., Lindroos, S., Matero, M., 2008. Ohjaan ja avustan. WSOY Oppimateriaalit Oy. Helsinki. Eronen, S., Kanninen, K., Katainen, S., Kauppinen, L., Laarni, J., Lähdesmäki, M., Oksala, E., Paavilainen, P., Penttilä, M., 2001. Persoona kehityspsykologia. Edita Oyj. Helsinki
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.