Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna 1.9.2005 TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen asialla EVÄSTYSTÄ KEHITTÄMISTYÖHÖN Leena Nissilä Opetusneuvos, asiantuntijayksikön päällikkö.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Kansallinen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelma Arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunta Liikenne- ja viestintäministeriö, Suunnitelma.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Edusaimaa-opetusverkko HarjoitustyönHarjoitustyön esitys.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi LÖYTÖRETKI TOISEEN MAAILMAAN V Konnevesi Opetushallituksen tervehdys.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Pohjois-Satakunnan Alueopiston askeleita verkko-opetuksen tiellä.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Kiinan kieltä lukioissa
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
TAMPEREEN SEUDULLINEN ESI- JA PERUSOPETUKSEN TVT-SUUNNITELMA VUOSILLE Jari Halonen.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Miksi TVT kouluun ? Taustaa 1.Kansalliset tietoyhteiskuntastrategiat 2.Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma Koulutuksen ja tutkimuksen.
IT-palvelut opetuksen tukena? Soile Väänänen suunnittelija, IT-palvelut
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Perustettu
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Ainetyöryhmien työn aloitus
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
TET =Työelämään tutustuminen
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
Nopolan koulu Opettajien veso
Kelpo-hanke Amisto
OsaOppi IV– Osaamisen osoittaminen digitaalisilla osaamismerkeillä
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
TET =Työelämään tutustuminen
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen opetusneuvos Opetushallitus

2 Osaamisen ja sivistyksen asialla VISIO Oppilaan/opiskelijan taidot Mahdollisuus saada laadukasta tvt-/verkko-opetusta Vakiintunut opetuskäyttö Käyttöä tukevat paikalliset ja kansalliset toimenpiteet ja käytännöt

3 Osaamisen ja sivistyksen asialla TVT:N OPETUSKÄYTTÖ  Oppiminen ja oppimisympäristö  lähiopetuksen rikastaminen  etäopetuksen hyödyntäminen  laaja oppimisympäristö  aidot ongelmat, monimuotoiset oppimistehtävät  yksilöllinen tietoperusta ja ongelmanratkaisutaidot  yhteisöllisen oppiminen, verkostot  oppimisprosessin ohjaaminen, opinto-ohjaus  arviointi ja palautteen antaminen  erityinen tuki  oppiaineiden ja aihekokonaisuuksien sisällöt ja työtavat  kerhot, aamu- ja iltapäivätoiminta

4 Osaamisen ja sivistyksen asialla TVT:N OPETUSKÄYTTÖ  Koulutuksen tasa-arvo ja laatu  opettajien työn tuki  koulutyön organisointi  monipuolinen koulutustarjonta kaikilla alueilla opettajan oman työn suunnittelu ammatillinen yhteydenpito ja verkostoituminen tiedottaminen ja yhteydenpito koteihin ja muihin kumppaneihin dokumentointi koulun toiminnan arviointi ja kehittäminen

TIETO JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VISIO 2007 Käytännön työtaidot Tiedon- hallintataidot Yhteistyö- ja vuorovaikutus- taidot Tietoturva ja etiikka OPPILAAN TAIDOT OPETUSKÄYTTÖ OSAAMISEN VAHVISTAMISEN TOIMENPITEET JA PALVELUT - Opettaja käyttää työssään sekä tukee ja ohjaa oppilaita käyttämään tieto- ja viestintätekniikkaa siten, että oppilas saavuttaa perustaidot - Koulutuksen järjestäjät ja koulut hyödyntävät tieto- ja viestintätekniikkaa omassa toiminnassaan ja toimivat yhteistyössä keskenään hyvien koulutuspalvelujen turvaamiseksi koko maassa OPETTAJAN- KOULUTUS - peruskoulutus - täydennyskoulutus KUNNAN/KOULUN TOIMINTA - tavoitteenasettelun ja toteuttamisen valvonta - resurssit ja rakenteet - tuki, kehittäminen ja opettajien täydennyskoul. - seudullinen yhteistyö OPETTAJIEN TYÖNKUVA JA TYÖAIKA OPETUS- SUUNNITELMA -perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet paikalliset opetussuunnitelmat -kansallinen tieto- yhteiskuntastrategia -paikalliset tietostrategiat OPPIMIS- YMPÄRISTÖ - matalan kynnyksen periaate eli - saatavuus,sujuvuus ja käytön helppous - verkot, laitteet, laajakaistayhteydet, ohjelmat, alustat, materiaalit jne. KANSALLINEN PEDAGOGINEN JA TEKNINEN TUKI - Oph:n ohjaus ja tuki - tietostrategioiden mallit -EDU.fi:n kehittäminen -teemakoordinaattorit - virtuaalikoulu- hankkeisiin sisältyvä pedagoginen tuki KEHITTÄMISHANKK. -hankkeiden hallinnointi -hakumenettelyjen ja rahoituksen kehittäminen -kokemusten levittäminen -ohjaus ja tuki -kuntien ja koulujen yhteistyö -toiminnan vakiinnuttaminen - valtakunnallinen virtuaaliperuskoulu -lumipallohanke -kv. teknologiahankkeet

6 Osaamisen ja sivistyksen asialla Toimenpide-ehdotuksia 1/4  Opetussuunnitelma –suositus oppilaiden taitotasoista 6. ja 9. luokan päättyessä: käytännön työtaidot tiedonhallintataidot yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot tietoturva ja etiikka –tietostrategian kehittämisen tukeminen, ohjaus ja koulutus  Kansallinen virtuaalinen peruskoulu –kehittämistyö käyntiin 2006 alusta –nykyistä virtuaalikouluhanketta hyödyntäen

7 Osaamisen ja sivistyksen asialla Toimenpide-ehdotuksia 2/4  Virtuaalikouluhankkeen jatkaminen –kansallisen ohjauksen, rahoituskäytänteiden, hankkeiden koordinoinnin kehittäminen ja innovaatioiden levittämisestä ja vakiinnuttamisesta huolehtiminen –hankkeen painoalueet vuosille : 1.Opetussuunnitelman perusteiden toimeenpanon tukeminen 2.Opetuksen saavutettavuuden varmistaminen 3.Alisuoriutumisen ja syrjäytymisen ehkäiseminen –valtakunnalliset teemakoordinaattorit –tulostavoitteet paikallisille hankkeille  Lumipallo –hankerahoituksen jatkaminen

8 Osaamisen ja sivistyksen asialla Toimenpide-ehdotuksia 3/4  Paikallisten virtuaalikouluhankkeiden tulostavoitteet kolmelle ensimmäiselle vuodelle  Kansainvälinen yhteistyö - European Schoolnetin hankkeet  Kansallinen pedagoginen ja tekninen tuki -tukihenkilöitä opettajille  Oppimisympäristö -avoin, toimiva, helposti saavutettava ja tietoturvallinen -minimitaso laitteistolle ja yhteyksille -digitaalisen oppimateriaalin käyttö

9 Osaamisen ja sivistyksen asialla Ehdotukset laajamittaisista, kaikkia kouluja koskevista tukitoimenpiteistä 4/4  Tukimateriaaleja ja –koulutusta paikallisten tietostrategioiden laadintaan  Oppimisympäristöt kuntoon (laitteet ja niiden sijoittelu, nopeat yhteydet)  Oppimisaihioita ja muita oppimateriaaleja  Opettajien koulutus -valmistuvien opettajien osaaminen -lisää resursseja täydennyskoulutukseen; Ope.fi Ii:n tavoite nostettava100 prosenttiin opettajista  Opettajien työaikaan, työnkuvaan ja palkkaukseen liittyvät kysymykset selvitettävä