Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Miksi TVT kouluun ? Taustaa 1.Kansalliset tietoyhteiskuntastrategiat 2.Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma Koulutuksen ja tutkimuksen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Miksi TVT kouluun ? Taustaa 1.Kansalliset tietoyhteiskuntastrategiat 2.Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma Koulutuksen ja tutkimuksen."— Esityksen transkriptio:

1 Miksi TVT kouluun ? Taustaa 1.Kansalliset tietoyhteiskuntastrategiat 2.Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003-08 3.Koulutuksen ja tutkimuksen tietoyhteiskuntaohjelman 2004-06 toimeenpano 4.Opetussuunnitelmien perusteet 5.Opetushallituksen TVT:n opetuskäytön kehittämissuunnitelmat –Moniste 7/2005, Perusopetus –Moniste 8/2005, Lukiokoulutus ja ammatillinen koulutus –Moniste 9/2005, Opettajien täydennyskoulutus Timo Lappi 18.9.06

2 TVT:n lisäarvo opetukselle ja oppimiselle Näkökulmat: 1.Millaisia valmiuksia kansalaiselta edellytetään nyt ja tulevaisuudessa (ns. sivistysyhteiskunnassa) ja miten näitä voidaan kehittää koulussa? 2.Miten TVT :n käyttö parantaa ja monipuolistaa opetusta ja oppimisympäristöä? 3.Miten TVT hyödyntää opetuksen järjestämistä? 4. Miten opettajien osaaminen ja työn järjestäminen tukee TVT:n opetuskäyttöä? Haasteena on TVT:n tarjoamien mahdollisuuksien täysimääräinen hyödyntäminen ja pysyvä opetuskäyttö maan kaikissa kouluissa peruskoulusta lähtien. Opettaja mallintaa omalla toiminnallaan niitä tietoja, taitoja ja asenteita, joita oppilaan halutaan omaksuvan.

3 VISIO TVT:n opetuskäytön roolista 1.Oppilaiden ja opettajien TVT-taidot vastaavat yksilön ja yhteiskunnan tarpeita 2.Koulut hyödyntävät TVT:aa aktiivisesti omassa toiminnassaan. TVT toimii -koulutuksen tasa-arvon ja laadun kehittämisen tukena -osana oppimisympäristöä, opetuksen ja oppimisen tukena 3. Kunnissa ja kouluissa on edellytykset TVT:n täysmääräiselle hyödyntämiselle

4 OPETUSKÄYTTÖ Opettaja käyttää TVT:aa työssään sekä tukee ja ohjaa oppilaita käyttämään tieto- ja viestintätekniikkaa siten, että oppilas saavuttaa perustaidot. Koulutuksen järjestäjät ja koulut hyödyntävät tietojaviestintätekniikkaa omassa toiminnassaan jatoimivat yhteistyössä keskenään hyvienkoulutuspalvelujen turvaamiseksi koko maassa.

5 OPPILAIDEN TIETO- ja VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAIDOT OP P I L A A N TA I D O T Peruskoulun päättyessä Käytännön työtaidot Tiedonhallintataidot Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot Tietoturva ja etiikkaetiikka

6 Oppilaan käyttötaidot Oppilas osaa – käyttää tietoteknisiä laitteita ja ohjelmia sekä tietoverkkoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisiin käyttötarkoituksiin – tunnistaa eri ohjelmien yhteisiä toimintaperiaatteita ja osaa hyödyntää näitä tutustuessaan uusiin ohjelmiin – käyttää tietokoneita ja ohjelmia koulun sääntöjen mukaisesti – osaa tiedostonhallinnan perusteet – tuottaa tekstiä monipuolisesti tekstinkäsittelyohjelmalla hyviä tekstinkäsittelyperiaatteita noudattaen – kirjoittaa teknisesti sujuvasti ja virheettömästi – esittää tietoja taulukkomuodossa taulukkolaskentaohjelman avulla ja hallitsee yksinkertaisten laskentakaavojen ja kaavioiden tekemisen tietojen pohjalta

7 Oppilaan käyttötaidot Oppilas osaa - laatia pienimuotoisen esityksen esitysgrafiikkaohjelmalla – hallitsee sähköpostin monipuolisen käytön – osaa työskennellä verkko-oppimisympäristössä – tuntee verkkolehden tai www-sivujen tuottamisen periaatteita – osaa kuvata digitaalisella kameralla sekä siirtää kuvan tietokoneelle ja muokata sitä – tallentaa ja toistaa ääntä tietokoneella – osaa ohjelmoinnin periaatteita – käyttää sähköisiä palveluita – kiinnittää huomiota ergonomiseen työskentelyyn ja ymmärtää ergonomian merkityksenmerkityksen

8 Oppilaan tiedonhallintataidot Oppilas osaa – suunnitella tiedonhankintaansa – käyttää tietoverkkoja itsenäisesti ja monipuolisesti tiedonhankinnassaan – lähdekritiikin ja tekijänoikeuksien perusteet – vertailla, valikoida ja hyödyntää eri lähteistä saamaansa tietoa – suhtautua kriittisesti median välittämiin sisältöihin ja pohtia niihin liittyviä eettisiä arvoja, luotettavuutta ja merkitystä viestinnässä ja asiayhteydessään.

9 Oppilaan tiedonhallintataidot Oppilas osaa – käsitellä, esittää ja tulkita sekä havainnollistaa tietoa ja tuloksia monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti eri ohjelmia käyttäen – käyttää taulukkolaskentaohjelman perusominaisuuksia – laatia tilastotiedoista yksinkertaisia graafisia kaavioita – havainnollistaa esitystä tai tutkielmaa valmistamalla pienimuotoisen esityksen esitysgrafiikan avulla – tehdä synteesejä ja johtopäätöksiä uutta tietoa tuottamalla tuottamalla

10 Yhteistyö ja vuorovaikutustaidot Oppilas osaa – osallistua aktiivisesti ja vastuullisesti työskentelyyn erilaisissa yhteisöllisissä verkkoympäristöissä – ilmaista itseään monipuolisesti ja vastuullisesti verkkoviestimissä sekä tulkita muilta tulevaa viestintää – ymmärtää ja kunnioittaa sananvapautta myös verkossa viestiessään – ymmärtää viestinnän erilaisia lähtökohtia ja tavoitteita ja tulkita myös verkkoviestintää näistä lähtökohdista käsin – antaa verkossa palautetta ja hyödyntää itse saamaansa palautetta.palautetta.

11 Tietoturva ja etiikka Tietoturvallisuus ja etiikka on tarkoituksenmukaista pitää jatkuvasti esillä Oppilas osaa – noudattaa tietoturvan periaatteita kaikessa työskentelyssään – suojautua haitalliselta materiaalilta suojaamalla itsensä ja koneensa – turvata itsensä ja yksityisyydensuojansa – käyttäytyä eettisesti, hyviä käytöstapoja ja sääntöjä noudattaen Internetissä – tekijänoikeuksien periaatteet.periaatteet.

12 OSAAMISEN VAHVISTAMISEN TUKEMINEN Opettajankoulutus Kehittämishankkeet Pedagoginen ja tekninen tuki OppimisympäristöOpetussuunnitelma Kunnan/Koulun toiminta Opettajien työkuva ja työaika

13 Opettajankoulutus Syyt TVT:n vähäiseen opetuskäyttöön: - opettajien vaikeudet - epärealistiset tavoitteet - tekniikan epäkäytännöllisyys Erityinen huomio on asetettava - opettajien osaamiseen - toimintaedellytysten tukemiseen

14 Opettajankoulutus Valmistuvilla opettajilla tulee olla - hyvät tietotekniikan käyttötaidot - hyvät tiedonhallintataidot - valmiudet tietoverkkojen välityksellä tapahtuvaan viestintään - ymmärrys TVT:n merkityksestä ja osaaminen hyödyntää TVT:aa opetuksessaan Peruskoulutuksen aikana opetusharjoittelijoiden tulee tutustua ja perehtyä - verkko-opetukseen ja verkko-opiskeluun (lähiopetus ja etäopetus, verkkojen kautta tapahtuvan opiskelu - tutorointiin ja oppilaiden ohjaukseen - verkkopedagogisiin ratkaisuihin - verkkomateriaalin tuottamiseen - käytettävään teknologiaan Täydennyskoulutus syventää peruskoulutuksessa saatuja tietoja ja taitoja

15 Opetussuunnitelma Opetussuunnitelmien perusteiden pohjalta laaditaan kunnan ja koulun opetussuunnitelmat. Näiden tulee kuvata riittävän selvästi ne tavoitteet ja opetusjärjestelyt, joilla TVT:n opetuskäyttö toteutetaan ja oppimisen tavoitteet saavutetaan. Koulut tekevät omat tietostrategiansa opetussuunnitelmien tueksi. Koulutuksen järjestäjän tulee huolehtia siitä, että TVT:n opetuskäyttö on pedagogisesti mielekästä ja että tietostrategiat integroituvat opetussuunnitelmiin

16 Kunnan ja koulun toiminta TVT:n opetuskäytön tavoitteiden saavuttaminen vaatii, että toiminnan edellytykset ovat kunnossa: - opettajilla on riittävä osaaminen - koulun johto on sitoutunut kehittämiseen - käytössä on riittävät välineen ja materiaali - toimiva infrastruktuuri - toimiva yhteistyö koulujen ja kuntien välillä Edellytysten luominen ja varmistaminen on koulutuksen järjestäjän vastuulla

17 Oppimisympäristö TVT:n opetuskäyttö edellyttää, että on riittävästi laitteita, ohjelmia ja oheismateriaaleja sekä riittävän nopeat yhteydet Jokaisessa luokassa väh yksi tietokone, dataprojektori ja dokumenttikamera. Koulussa tulee olla myös digitaalikameroita ja kuvanlukijoita Lisäksi tarvitaan ryhmätyötiloja, kirjastoa, erillisiä tietokoneluokkia. Valtakunnallinen tavoite on 4-5 oppilasta/työasema. Verkko-oppimisalustat ja videoneuvottelulaiteet ovat myös tarpeen. Nopeat yhteydet ( 8 Mb) kaikkiin opetustiloihin. Verkko-opiskelu edellyttää myös verkko-opintotarjotinta ja runsaasti digitaalista oppimateriaalia. Oppimisympäristöön kuluu myös tekninen ja pedagoginen tuki opettajien työn avustamiseksi

18 Harjoittelun ja harjoittelukoulujen kehittämistä pohtivan työryhmän suositus nro 14 4.5.2006 Tieto- ja viestintätekniikka avaa jatkuvasti uusia mahdollisuuksia opetuksen monipuolistamiseksi, joten koulutuksen aikana kolmikantayhteistyössä tulee huolehtia siitä, että opiskelijat saavat riittävät perustaidot TVT:n käytöstä opetuksessa ja että heille muodostuu myönteinen asenne tätä kohtaan

19 Lopuksi Muuttuuko mikään? Se riippuu pitkälti opettajista, heidän osaamisestaan, halustaan ja motivaatiostaan. Ken elää, hän näkee.


Lataa ppt "Miksi TVT kouluun ? Taustaa 1.Kansalliset tietoyhteiskuntastrategiat 2.Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma Koulutuksen ja tutkimuksen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google