Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TAMPEREEN SEUDULLINEN ESI- JA PERUSOPETUKSEN TVT-SUUNNITELMA VUOSILLE 2016 - 2018 Jari Halonen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TAMPEREEN SEUDULLINEN ESI- JA PERUSOPETUKSEN TVT-SUUNNITELMA VUOSILLE 2016 - 2018 Jari Halonen."— Esityksen transkriptio:

1 TAMPEREEN SEUDULLINEN ESI- JA PERUSOPETUKSEN TVT-SUUNNITELMA VUOSILLE 2016 - 2018 Jari Halonen

2 1. Johdanto ops2016: painopiste on menetelmissä ei sisällöissä laaja-alaisen osaaminen teknologian tarkoituksenmukainen hyödyntäminen oppimisessa tulevaisuuden taidot tavoitteet ja toimenpiteet tulee kytkeä kunnan omiin keskeisiin kehittämisprosesseihin Tavoitteiden toteutuminen edellyttää toimia niin opetustoimen johdon, koulun johdon ja opettajien tasolla tavoitteiden kytkeminen kuntatason vuosisuunnitelmaan ja koulutasolla koulun omaan lukuvuosisuunnitelmaan

3 2. Tavoitteet Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään laajasti ja monipuolisesti kaikilla perusopetuksen vuosiluokilla ja kaikissa oppiaineissa. Sitä käytetään sekä oppimisen välineenä että kohteena. Tekniset ratkaisut, koulutukset ja osaamisen kehittämisen prosessit mahdollistavat uuden opetussuunnitelman mukaiset tavoitteet. Verkko- ja laiteinfra sekä tukipalvelut mitoitetaan vastaamaan lisääntyvään teknologian käyttöön

4 3. Visio Kouluyhteisön lapset ja aikuiset oppivat tulevaisuuden taidot yhdessä monipuolisin menetelmin

5 4. Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntävä pedagogiikka ja toimintakulttuuri Opetussuunnitelmien perusteita tarkennetaan seudullisesti 1-2, 3-6 ja 7-9 luokille Vastuullinen, turvallinen, ergonominen käyttö Tiedonhallinta, tutkiva ja luova työskentely Vuorovaikutus ja verkostoituminen

6 4.5 Suositeltavat toimenpiteet: tietoteknologiahankinnoissa osa määrärahasta kohdennetaan soveltavaan tietoteknologiaan esim. antureihin, robotteihin jne. oppimisympäristöjä suunniteltaessa otetaan tieto- ja viestintäteknologia aina huomioon oppilaat voivat käyttää omia laitteitaan =BYOD lukuvuodessa voidaan toteuttaa etäpäiv(i)ä opettajien muutosrohkeutta tuetaan kollegiaalisella koulutuksella ja täydennyskoulutuksella

7 5. Tekninen toimintaympäristö tietoliikenne ja tekninen perusinfrastruktuuri ovat kouluilla yhtä toimiva itsestäänselvyys kuin vesi-, viemäri- ja tieverkot koulujen tietoverkot rakennetaan mahdollistamaan sujuva tietoverkkojen pedagogien käyttö TVT-välineiden määrä ei rajoita opetuksen toteutusta tai oppimateriaalien käyttöä. sähköisten oppimateriaalien käyttö on osa oppilaiden ja opetushenkilöstön arkea verkko-, laite- ja sähköisten oppimateriaalien käyttöä, hankintaa ja ylläpitoa kehitetään tiiviissä yhteistyössä seutukunnan kanssa

8 5.4 Suositeltavat toimenpiteet vuoden 2016 aikana: kaikissa seutukunnan koulukiinteistöissä on vähintään 100 Mbit/s. Isoissa yksiköissä tulisi olla 1 Gbit/s verkkoyhteys koulujen käyttämä verkkokaista on erotettu kunnan muiden toimialojen kaistasta dataprojektorit ja vastaavat näyttöratkaisut hankitaan leasing-järjestelyillä kaikissa kouluissa on käytössä oppilaiden omille laitteille avoin, kattava ja toimintavarma langaton verkko siirrytään käyttämään yhteistä pilvipalvelua verkkolevyjen käytön sijaan

9 5.5 Suositeltavat toimenpiteet ja tavoitteet vuosille 2017 ja 2018 suositaan BYOD-ratkaisuja BYOD mukaan lukien lähestytään 1:1 laite per oppilas - suhdetta rakennetaan luottamussuhde seutukunnan ja Tampereen toimialueiden välille 90 % työkirjoista korvataan sähköisillä materiaaleilla lukuvuodessa toteutetaan yksi etäkoulupäivä

10 6. Tukipalvelut ja osaamisen kehittäminen 6.1 Osaamisen jakaminen ja koulutus 6.2 Pedagoginen tuki: Pedagogiset tukihenkilöt tukevat opetushenkilöstöä verkko-oppimisympäristöjen, pedagogisten sovellusten, ohjelmien sekä sähköisten materiaalien opetuskäytössä oppimisprojektien suunnittelussa ja toteuttamisessa sekä oppitunneilla digitaalisten ja autenttisten opetusmateriaalien pedagogisen käytön suunnittelussa etä- ja verkko-opetuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa tukevat rehtoria koulun pedagogisessa kehittämisessä ja johtamisessa sekä tiedottavat henkilöstöä tvt-koulutuksista, uusista hankkeista ja teknologioista

11 6.3 Tekninen tuki Koulutuksen järjestäjät vastaavat järjestäjäkohtaisesti. Tuen tulee olla helposti saatavissa niin, että laitteiden ja ohjelmistojen toimimattomuus ei vaikeuta tai estä tvt:n opetuskäyttöä. Myös av-laitteiden ylläpito, huolto ja käyttöopastus tulee kaikissa kunnissa saada tuen piiriin. Tuen toteuttamisesta päätettäessä tulee ottaa huomioon myös leasing-järjestelmien ulkopuolella olevien laitteiden (esim. tabletit) tekninen tuki. Tuen toteutusta suunniteltaessa tulee ottaa huomioon riittävän lähituen määrä niin, ettei virkaehtosopimuksen mukaisten av- välineiden hoitotyötä ja tietotekniikkavastaavan tehtävää hoitavien opettajien työmäärä ole korvaukseen nähden kohtuuton. Vastuu teknisestä tuesta jakautuu kunnissa useille eri toimijoille (perustietotekniikkatoimittaja, mahdolliset av-huoltosopimukset, kunnan omat ict-asiantuntijat, seudulliset palvelut jne.) Vastuunjaon heidän välillään tulee olla selkeä ja varahenkilöjärjestelmä rakennettu.

12 6.4 Suositeltavat toimenpiteet vuoden 2016 aikana Perustetaan seudullinen tvt-ryhmä, joka ohjaa yhteistä kehittämistä ja arvioi tvt-suunnitelman toteutumista. Ryhmän vetäjäksi resursoidaan yhteinen tvt- koordinaattori. Synkronoidaan Opeka (tai vastaavien) -kyselyjen toteutus, jotta kehittämisen tueksi saadaan luotettavaa tietoa Järjestetään kuntien pedagogisille tukihenkilöille koulutus- ja verkostoitumistilaisuuksia ja kehitetään yhteistyössä pedagogisten tukihenkilöiden toimintamalli ja vertaisverkosto

13 6.5 Suositeltavat toimenpiteet ja tavoitteet vuosille 2017 ja 2018: Koulutuksen järjestäjät varmistavat tukipalveluiden kattavuuden määrittämällä selkeästi toimijoiden välisen vastuunjaon ja riittävät resurssit Seurataan tvt-suunnitelmaan liittyvien koulutettavapäivien kertymistä oppilaitos-, kunta- ja seututasolla

14 Lopuksi Opetussuunnitelma muuttuu, muuttuko koulun kulttuurissa mikään? Oppilaat töihin! Digiloikan rahoitus kunnissa? Ylöjärvi

15 Kiitos! Jari Halonen LO, TVT-koordinaattori, KL jari.halonen@ylojarvi.fi 040-5081315


Lataa ppt "TAMPEREEN SEUDULLINEN ESI- JA PERUSOPETUKSEN TVT-SUUNNITELMA VUOSILLE 2016 - 2018 Jari Halonen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google