1 Luksia, Leena Rantanen- Väntsi Työpaikkaohjaajakoulutus Aikuisten näyttötutkinnot.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Advertisements

OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
Työpaikkakouluttajan ABC
Työpaikkakouluttajan ABC
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Yleisinfo tutkinto- tilaisuuksista Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Keudan aikuisopisto hyvinvointialat.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
+ Lainsäädännön haasteet Ammatillisen koulutuksen viennin edistämishanke (2015, OPH) Kirsi Koivunen, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
Asiakkuuksien hallinta, myynti YRITTÄJÄN AMMATTITUTKINTO YAT Vaasa 10; Yrittäjänä toimiminen Yrittäjän ammattiosaaminen, yritystoiminnan resurssien.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Yritystoiminnan suunnittelu Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja.
Aikuisopisto Arvioijien perehdytys näyttötutkinnoissa.
Yrittäjänä toimiminen tutkinnon osan toteuttaminen.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
Arviointi osana oppimisprosessia
Arvioijien päivityskoulutus
Reformi haltuun OKM.
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Näyttötutkintoprosessi
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Ammatillisen koulutuksen reformi ja ohjaamo-toiminta
Palvelu- ja hyvinvointitoimialojen osaava työvoima
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
OPON TUNTI Seija Mäntynen
Ammatinen koulutus uudistuu
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Työelämäyhteistyö ja oppiminen 3 op
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Työnantajien/työpaikkojen perehdyttäminen
Ammatillisen koulutuksen reformista
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Arviointi ja arviointipäätöksen tekeminen
Opetushallitus / Jaana Saha
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Väyläopintoihin ohjautuminen
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Omnia.fi/yhteishaku.
Validointi vapaassa sivistystyössä
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
Väyläopintoihin ohjautuminen
Osaamisen ennakointifoorumi
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

1 Luksia, Leena Rantanen- Väntsi Työpaikkaohjaajakoulutus Aikuisten näyttötutkinnot

Ammatillisen koulutuksen kehityshaasteet Luksia, Leena Rantanen-Väntsi2 Arvomuutos ja kulutuskansalaisuus – psykologisen sopimuksen murros Työelämän muuttuvat osaamistarpeet Koulutuksen ja työelämän yhteistyö Ammatillisen koulutuksen laatu Osaamisen tunnustaminen Oppiympäristöjen monipuolistaminen Koulutukseen hakeutumisen tehostaminen Keskeyttämisen vähentäminen ja läpäisyasteen parantaminen Ammattikoulutuksen arvostuksen ja vetovoiman lisääminen Nuorisotakuu

3 Suomen koulutusjärjestelmä Luksia, Leena Rantanen-Väntsi Yliopisto- ja korkeakoulu- tutkinnot Ammatti- korkeakoulu- tutkinnot Työelämä Erikoisammatti- tutkinnot Ammattitutkinnot Ammatilliset perustutkinnot Perusopetus Esiopetus Lukio/ Ylioppilas- tutkinto

Näyttötutkinnot Luksia, Leena Rantanen-Väntsi4 lait säätelevät: mm. laki ammatillisesta aikuiskoulutuksesta 631/1998, asetus ammatillisesta aikuiskoulutuksesta 812/1998, uusiutuva määräys Henkilökohtaistamisesta ( ) ovat ammattitaidon hankkimistavasta riippumattomia ovat rakenteeltaan modulaarisia (tutkinnon osat) ammattitaitovaatimukset on laadittu yhteistyössä työelämän edustajien kanssa tutkinnon suorittamisen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin tulee aina osallistua myös työelämän edustajia ”osaamisnäytteet ”ensisijaisesti omasta työstä tai omassa työssä

Henkilökohtaistaminen Luksia, Leena Rantanen-Väntsi5 On näyttötutkinnon suorittajan ja näyttötutkintoon valmistavassa koulutuksessa olevan opiskelijan ohjaus-, neuvonta- ja tukitoimien asiakaslähtöistä suunnittelua ja toteuttamista 1. Hakeutumisvaihe 2. Tutkinnon suorittamisvaihe 3. Tarvittavan ammattitaidon hankkiminen Dokumentoidaan henkilökohtaistamista koskevaan asiakirjaan.

Yleistä näyttötutkintojärjestelmästä Luksia, Leena Rantanen-Väntsi6 Opetushallitus vahvistaa tutkintojen perusteet ja asettaa tutkintotoimikunnat Tutkintotoimikunta vastaa näyttötutkintojen järjestämisestä ja valvomisesta, tekee tutkinnon järjestämissopimuksen, antaa tutkintotodistukset Oppilaitos vastaa näyttötutkinnon henkilökohtaistamisesta, valmistavan koulutuksen järjestämisestä sekä käytännön näyttötutkintojen järjestämisestä järjestämissopimuksen mukaisesti

Tutkintotasot 7 Perustutkinto Tutkinnon suorittaja osoittaa hallitsevansa alan perustehtävät. Arviointi 1-3 Ammattitutkinto Tutkinnon suorittaja osoittaa hallitsevansa alan ammattityöntekijältä vaaditun ammattitaidon. Arviointi hyväksytty – hylätty Erikoisammattitutkinto Tutkinnon suorittaja osoittaa hallitsevansa alan vaativimmat työtehtävät. Arviointi hyväksytty - hylätty Luksia, Leena Rantanen-Väntsi

Osaamisen tunnistaminen Luksia, Leena Rantanen-Väntsi8 Osaamisen tunnustaminen Tarvittavan lisäammattitaidon hankkiminen Lähtötilanteen selvittäminen Henkilökohtaisen suunnitelman laatiminen Mitä ammatillista osaamista olet jo hankkinut? Mitä osaamista tarvitset lisää? Onko todistuksia aikaisemmista suorituksista? Ammattitaidon osoittaminen tutkintotilaisuuksissa Kolmikantainen arviointi TUTKINTOTODISTUS Näyttötutkinnon suorittaminen Koulutus, kurssit, työssäoppiminen, harrastukset

Näyttötutkinto vs. ammattiosaamisen näytöt Näyttötutkinnon perusteet Opetussuunnitelma OsaamisalaKoulutusohjelma Järjestämissopimus &Suunnitelmat Järjestämissuunnitelma ammattiosaamisen näyttöjen toteuttamisesta ja arvioinnista TutkintotilaisuudetAmmattiosaamisen näytöt Osoitetaan ammattitaitoAnnetaan ammattiosaamisen tutkintotilaisuuksissanäytöt ammattitaidosta Tutkintotoimikunta, arvioija-Toimielin kolmikanta Luksia, Leena Rantanen-Väntsi 9

Ohjaus auttaa myös aikuista tutkinnonsuorittajaa! Luksia, Leena Rantanen-Väntsi10 Työn ja opintojen yhdistäminen – muutokset työtehtävissä, uudet haasteet Suunnitelmallisuuden tukeminen – ajankäyttö, tavoitteellisuus, oppiminen ja kehittyminen! Suunnitelma tutkinnon suorittamiseksi – koetaan vaikeana! Motivaation ja vireen lasku Pelot

Arvioinnin kolmikantaperiaate Luksia, Leena Rantanen-Väntsi11 -tutkintotoimikunta hyväksyy arvioijat -arvioijien jääviyskysymykset Tutkinnon Suorittaja Työnantajan edustaja (TA) Työntekijän edustaja (TT) Oppilaitoksen edustaja (OPE)

Arviointi Luksia, Leena Rantanen-Väntsi12 palautekeskustelu, osaamisen osoittamisen jälkeen toteutettu keskustelu, jossa tavoitteena on päästä yhteisymmärrykseen opiskelijan osaamisesta suhteessa tavoitteisiin ja ammattitaitovaatimuksiin. Mukana keskustelussa tutkinnon suorittaja, työelämäarvioija (t) ja opettajaedustaja arviointikokous, jossa työnantajia, työntekijöitä ja opettajia edustavat, tutkintotoimikunnan hyväksymät arvioijat tekevät tutkintotoimikunnalle tutkinnon osan arviointiesityksen kattavan arviointiaineiston perusteella arviointipäätöksen tekee tutkintotoimikunta

Mitä arvioijalta vaaditaan? Luksia, Leena Rantanen-Väntsi13 oman alansa asiantuntijuutta hyvää perehtyneisyyttä tutkinnon perusteissa oleviin ammattitaitovaatimuksiin kunnioittavaa suhtautumista tutkinnon suorittajaa kohtaan kykyä ja uskallusta sanoa ne asiat, jotka pitää sanoa, myös vaikeat

Arviointikeskustelut ja palaute Luksia, Leena Rantanen-Väntsi14 anna aikaa arviointikeskustelulle ja valitse rauhallinen keskustelupaikka anna tutkinnon suorittajalle mahdollisuus kertoa ensin oma näkemyksensä kerro mahdollisimman selviä esimerkkejä anna palaute loogisessa järjestyksessä: (tosiasiat, seuraukset, seuraavat toimenpiteet) varmista, että viestisi on ymmärretty palautteen tavoitteena on auttaa parantamaan toimintaa ja siten myös oppimista

Näyttötutkintojen sanastoa Luksia, Leena Rantanen-Väntsi15 Tutkintotoimikunnat alakohtaisia, valtakunnallisia, kolmikantainen edustus valvoo ja kehittää näyttötutkintotoimintaa myöntää näyttöjen järjestämissopimukset antavat tutkintotodistukset Näyttötutkinnon järjestämissopimus tutkintotoimikunnan kanssa tehty määräaikainen sopimus siitä, että tutkinnon järjestäjä saa toteuttaa tietyn tutkinnon tutkinnonsuorittamisprosessin Näyttötutkinnon järjestäjä vastaa näyttöjen suorittamisen organisoinnista, tiedotuksesta ja arvioijien perehdyttämisestä Tutkinnon perusteet OPH:n määräys, jossa määritellään kyseisessä tutkinnossa vaadittava ammattiosaamisen taso – Ammattitaitovaatimukset, arvioinnin kohteet, arviointikriteerit

Luksia, Leena Rantanen-Väntsi16 Henkilökohtaistamista koskeva asiakirja asiakirjaan dokumentoidaan näyttötutkintoon ja valmistavaan koulutukseen hakeutuminen, tutkinnon suorittaminen ja tarvittavan ammattitaidon hankkiminen Henkilökohtainen suunnitelma tutkinnon suorittamiseksi tutkinnon suorittajan laatima suunnitelma miten, missä ja milloin osoitan arviointikriteerien määrittämän osaamisen tason? Näyttötutkintoon valmistava koulutus puuttuvan ammattitaidon hankkimistapa koulutukseen osallistuvalla tulee olla mahdollisuus suorittaa näyttötutkinto osana koulutusta Tutkintotilaisuus tapahtuma tai tilanne, jossa tutkinnon suorittaja osoittaa tutkinnon perusteissa vaadittavan ammattitaidon tutkinnon osittain Arvioijat alan ammattilaiset (työntekijä, työnantaja, opetus) näyttötutkintomestarikoulutus 15 ov tekevät arviointiesityksen tutkinnon suorittajan arviointiaineiston perusteella tutkintotoimikunnalle Tutkinnon suorittaja (tutkintoa suorittava henkilö) Tutkintosuoritus Tutkinnon suorittajan tutkintotilaisuudessa antama osoitus tutkinnon perusteissa vaadittavasta ammattitaidosta

Kiitos yhteistyöstä! Luksia Länsi-Uudenmaan aikuisopisto Leena Rantanen-Väntsi Tutkintovastaava VTM, Sosiaalipsykologi Luksia, Leena Rantanen-Väntsi17