Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Työelämäyhteistyö ja oppiminen 3 op

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Työelämäyhteistyö ja oppiminen 3 op"— Esityksen transkriptio:

1 Työelämäyhteistyö ja oppiminen 3 op
Näyttötutkinnot ja työelämäyhteistyö Syyskuu 2012 Merja Välkkilä

2 Suomen koulutus- ja tutkintojärjestelmä
Näyttötutkinnot OPH Merja Välkkilä 2012

3 Tavoite/Opinto-opas Opettajaopiskelija ymmärtää mitä verkostomainen työskentely on ja osaa analysoida työelämäverkostonsa määrää ja laatua Hän osaa suunnitella ja toteuttaa erilaista työelämäyhteistyötä ja työpaikalla tapahtuvaa oppimista ja sen arviointia Merja Välkkilä 2012

4 Mitä onnistunut työelämäyhteistyö on?
Millaista oppilaitoksen ja työelämän välistä yhteistyötä olet tehnyt? Merja Välkkilä 2012

5 Onnistumisen avaimia yritysyhteistyössä / case tasoitemiehet
ilmi tulleeseen koulutustarpeeseen reagointi Mahdollisten yritysyhteistyökumppaneiden selvittäminen erilaisten rahoitusmuotojen selvittäminen / tuntemus koulutussuunnitelman ja toteutuksen nopea suunnittelu markkinointiin panostaminen yritysten sitoutuminen alusta asti rahoitukseen osallistuminen haastatteluihin osallistuminen hakeutumisvaiheessa koulutuksessa mukana alan työntekijöitä, työssäoppimispaikkojen esittelyt sekä tutustumiskäyntejä työmaille työpaikkaohjaajien/-kouluttajien perehdyttäminen ja koulutus jatkopolku selvillä kouluttajan sinnikkyys ja päättäväisyys prosessin ja kehittämisajatusten dokumentointi Merja Välkkilä 2012

6 Millainen verkosto / case tasoitemiehet
TA-järjestö Yritykset työntekijät TE-järjestö Toinen kouluttaja Esimies Kouluttaja Markkinoinnin asiantuntijat Yritykset yrittäjät Opso työkkäri Avainasiakas- päällikkö Merja Välkkilä 2012

7 Työelämään nostetta – näin se syntyi
Opm julkaisuja 2009:60 Marja Pakaste, Helena Koski, Seija Mahlamäki-Kultanen Sisältö: Mitä työnantaja hyötyy… Itressien yhteensovittaminen ja sen haasteet Käytännön järjestelyihin ja oppilaitosyhteistyöhön liittyvät haasteet Lupaavia käytäntöjä koulutuksen järjestämisestä Yritysten koulutuskäytäntöjä ja arviointia: kannattiko? Merja Välkkilä 2012

8 Yritysohjaus/ työelämän kehittämisen malli OpinOvi-hanke, Olli Vuorinen
Kuuntele yllä olevan linkin kautta OpinOvi-hankkeessa kehitettyä mallia. Esitys kestää noin 5 min ja 30 s. Merja Välkkilä 2012

9 Merja Välkkilä 2012 KOULUTUSTOIMI-KUNNAT OKM
Koulutuksen järjestämisluvat Rahoittaja NT säädökset Tutkintorakenne Tutkintomaksu KOULUTUSTOIMI-KUNNAT koulutuksen ja työelämässä tarvittavan osaamisen kehittyminen aloitteita OKM/OPH:lle amm.koulutuksen ja tutkintojen kehittämiseksi AMMATILLISET OPETTAJAKORKEA-KOULUT Kouluttavat näyttötutkintomestarit NT:N JÄRJESTÄJÄT Järjestämissopimusten laadinta Tutkintotilaisuudet NT tiedottaminen Henkilökohtaistaminen Arvioijat Tutkintotodistukset Dokumentointi, arkistointi Tilastointi VALMISTAVAN KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄT TYÖELÄMÄ, TYÖMARK-KINAJÄRJESTÖT Aloitteet NTJ:n kehittämiseksi NT perusteiden laadintaan osallistuminen Tutkintotilaisuudet Tutkintotoimikuntien jäseninä Koulutustoimikuntien jäseninä OPH Tutkintorakenne-esitykset NT:n perusteet Tutkintotoimikunnat Todistukset Henkilökohtaistaminen AIPAL-palautejärjestelmä NT järjestämisedellytysten arviointi TEM Rahoittaja johtaa ELY-keskuksia, jotka antavat valtionavustuksia työelämän kehittämis- ja palvelutehtävään KOULUTUSRAHASTO myöntää palkansaajille ja yrittäjille aikuiskoulutustukea myöntää nt:n suorittaneille ammattitutkintostipendin Koulutustoimikunta Koulutustoimikuntajärjestelmä muodostuu 34 eri aloja edustavasta koulutustoimikunnasta sekä koulutustarpeiden ennakoinnin koordinaatioryhmästä. Koulutustoimikuntien sihteeristö koostuu Opetushallituksen asiantuntijoista. Jäsenistö edustaa laajasti työelämää ja sidosryhmiä. Nykyiset koulutustoimikunnat on asetettu ajalle  Valtioneuvoston asetus 1146/2006 koulutustoimikuntajärjestelmästä sisältää määräyksiä koulutustoimikuntien tehtävistä, kokoonpanosta ja menettelytavoista. Koulutustoimikuntien tehtävät  seurata, arvioida ja ennakoida alansa koulutuksen ja työelämässä tarvittavan osaamisen kehitystä tehdä ehdotuksia alansa koulutuksen määrälliseksi ja laadulliseksi kehittämiseksi käsitellä Opetushallituksen vahvistettaviksi kuuluvien opetussuunnitelmien ja näyttötutkintojen perusteet ja antaa muutoin alaansa kuuluvia lausuntoja sekä suorittaa Opetusministeriön määräämät muut tehtävät. Koulutustoimikunnat toimivat asiantuntijaeliminä nuorten ja aikuisten ammatillisessa perus- ja lisäkoulutuksessa sekä ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opintojen kehittämisessä. Koulutustoimikuntajärjestelmän tehtävänä on edistää yhteistyössä opetusministeriön ja Opetushallituksen kanssa koulutuksen ja työelämän vuorovaikutusta.Toimikuntien tulee toimittaa vuosittain opetusministeriölle ja Opetushallitukselle työsuunnitelma ja toimintakertomus. TUTKINTOTOIMIKUNNAT NTJ:n kehittäminen Järjestämissopimukset NT järjestäminen, valvominen Tutkintosuoritusten päättäminen Tutkintotodistukset Arkistointi Merja Välkkilä 2012

10 Tutkintojen riippumattomuus ammattitaidon hankkimistavasta
Näyttötutkintojärjestelmän keskeiset periaatteet Näyttötutkinto-opas 2011 Kolmikantayhteistyö Tutkintojen riippumattomuus ammattitaidon hankkimistavasta Tutkinnon tai tutkinnon osan suorittaminen osoittamalla ammattitaito tutkintotilaisuuksissa Henkilökohtaistaminen Merja Välkkilä 2012

11 Ammatillisen aikuiskoulutuksen näyttötutkintojärjestelmän keskeiset tavoitteet
Ammatillisen osaamisen kohottaminen ja tunnustaminen aikuisväestön ja työelämän tarpeisiin perustuen Henkilökohtaistaminen Kolmikantayhteistyö Riippumattomuus ammattitaidon hankkimistavasta Tutkinnon tai sen osan suorittaminen osoittamalla ammattitaito tutkintotilaisuuksissa Merja Välkkilä 2012

12 Laki ammatillisesta aikuiskoulutuksesta (631/1998)
3 § Yhteydet työelämään Tutkinnoissa ja koulutuksessa tulee ottaa erityisesti huomioon työelämäntarpeet. Näyttötutkintoja tulee suunnitella ja järjestää yhteistyössä elinkeino- ja muun työelämän kanssa Merja Välkkilä 2012

13 Missä ja miten käytännön työelämäyhteistyötä on suunniteltu?
Merja Välkkilä 2012

14 Näyttötutkinnon järjestämissuunnitelma
Sisältyy näyttötutkinnon järjestämissopimukseen, joka solmitaan tutkintotoimikunnan kanssa Tutkintokohtainen konkreettinen suunnitelma näyttötutkinnon järjestämisestä, ”näin meillä toimitaan” Laadintaan osallistuu toiminta-alueen työelämän edustus Noudattaa tarkoin kyseistä näyttötutkinnon perustetta Laadittu yhteistyössä työelämänedustajien kanssa Merja Välkkilä 2012

15 Näyttötutkinnon järjestämissuunnitelma
Alue työelämä Tutkinnon järjestäjä toimintatavat, resurssit Näyttötutkinnon järjestämissuunnitelma Säädöspohja Tutkintojen perusteet Tutkintotoimikunta OPH näyttötutkinto-opas, määräykset Merja Välkkilä 2012

16 Näyttötutkinnon järjestämissuunnitelman mallista poimittuja kohtia (näyttötutkinto-opas, oph):
6. Arvio vuosittaisista suorittajamääristä Perustuuko työelämäntarpeeseen? 8. Yhteistyö elinkeino- ja muun työelämän kanssa Millaista yhteistyötä tutkintotilaisuuksien suunnittelussa, toteutuksessa, kehittämisessä ja tutkintosuoritusten arvioinnissa? Millaisia sopimuksia? Miten henkilöstön työelämäosaamista ylläpidetään ja kehitetään? 9. Ohjauksen resurssit Näkyykö työelämänedustajien rooli? Merja Välkkilä 2012

17 Näyttötutkinnon järjestämissuunnitelman mallista poimittuja kohtia (näyttötutkinto-opas, oph) :
13. Nt:n perusteet tutkintotilaisuuksien suunnittelun lähtökohtana Mikä on näyttöympäristö? Millaisin kriteerein näyttöympäristö valitaan? 14. Arvioijien valinta ja arviointiosaamisen ylläpito Miten arvioijat perehdytetään ja koulutetaan? 15. Tutkintosuoritusten arviointi Miten ja missä vaiheessa kolmikannan edustajat osallistuvat arviointiprosessiin ja dokumentoivat arviointinsa? 16. Arviointiesityksen tekeminen ja dokumentointi Miten toimitaan kolmikantaisen arviointiesityksen tekeminen? Merja Välkkilä 2012

18 Henkilökohtaistaminen & oppilaitoksen ja työelämän yhteistyö
Henkilökohtaistettu näyttötutkintotoiminta Yrityksen/organi-saation henkilöstön kehittämistarve Tarvittava ammattitaito saavutettu yrityksen/or-ganisaation tarpeisiin Tutkinnon suorittaminen Hakeutumisvaihe Tarvittavan ammattitaidon hankkiminen Merja Välkkilä 2012

19 Henkilökohtaistaminen ja yksilö
Henkilökohtaistettu näyttötutkintotoiminta Yrityksen/organisaation henkilöstön kehittämistarve Tarvittava ammattitaito saavutettu yrityksen/organisaation tarpeisiin Tutkinnon suorittaminen Hakeutumisvaihe Tarvittavan ammattitaidon hankkiminen Yksilöä kiinnostaa: Oman osaamisen tunnustaminen – tutkinto, paperi käteen Haasteena org. Ja oppilaitokselle on, että yksilö voi tuntea itsensä ammattilaiseksi ilman koko prosessiakin Entä muut yksilön motiivit liittyä tähän järjestelmään? Työuralla eteneminen? Helpohko tapa suorittaa tutkinto? Työllistymisen varmistaminen? Oph ei halua valm.koulutukseen niitä, jotka ovat vuosia työskennelleet tietyllä alalla, vaan oph kannustaa suoraan tutkintosuorituksiin menemistä. Työnantajat usein haluavat juuri sen koulutuksen työntekijälleen/tutkinnon suorittajalle. Mitä tekee oppilaitos? KOULUTTAA… Osoitettu osaaminen ? Merja Välkkilä 2012

20 Oppisopimuskoulutuksen laadun kehittäminen
Oppisopimuskoulutus Oppisopimuskoulutuksen laadun kehittäminen

21 KUVAUS OPPISOPIMUSTOIMINNASTA lähde: Oppisopimuskoulutuksen laadun kehittäminen 4.3.2011 sivu 24/OKM
Oppisopimuksen johtaminen, valvonta ja kehittäminen Yritys- ja muu organisaatioyhteistyö, seuranta ja arviointi, raportointi Osaamis-tarve Vaikutta-vuus Oppisopimuskoulu-tuksen edellytys-ten varmistaminen Suunnit-telu Henk.koht.opiskelu-ohjelma Oppisopimus Opso-koulutuk-sen toteutus tutkintotilaisuudet Opso-koulutuk-sen päättämi-nen Henkilökohtaistaminen Lait, asetukset, määräykset ja ohjeet Palaute Merja Välkkilä 2012

22 Työpaikka kouluttajien koulutus
Työpaikkakouluttajien koulutus 3 ov Ilmestynyt 27 elokuuta 2012 Suunnattu myös näyttötutkintojen ja oppisopimuskoulutuksen työpaikkakouluttajille ohje Merja Välkkilä 2012

23 Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä (TYKE)
on Opetus- ja kulttuuriministeriön ammatillisen lisäkoulutuksen järjestäjälle myöntämä tehtävä, jonka puitteissa toteutetaan mm. "yrityksille ja julkisyhteisöille, erityisesti pienyrityksille tarjottavia osaamisen kehittämispalveluja" (L 1013/2005, HE 40/2005) Ammatillisen lisäkoulutuksen järjestäjälle, jonka järjestämislupaan on sisällytetty työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä, voidaan myöntää hanke- ja kehittämisavustusta tehtävän hoitamiseen Merja Välkkilä 2012

24 Valtionavustukset ammatillisen lisäkoulutuksen työelämän kehittämis- ja palvelutehtävään (tyke) 
Ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain (631/1998) 1 §:n (L 1013/2005) 6 momentin mukaan ammatillisen aikuiskoulutuksen yhteydessä toteutettavalla työelämän kehittämis- ja palvelutoiminnalla tarkoitetaan yrityksille, julkisyhteisöille ja erityisesti pienyrityksille tarjottavia osaamisen kehittämispalveluja Lain 18 §:n 3 momentin mukaan ammatillisen lisäkoulutuksen järjestäjälle voidaan myöntää hanke- ja kehittämisavustusta järjestämisluvassa mainitun työelämän kehittämis- ja palvelutehtävän toteuttamiseen Merja Välkkilä 2012

25 Tyke Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävän hankkeiden tavoitteena on luoda uusia yhteistyömalleja ja kehittämiskumppanuuksia koulutuksen järjestäjien ja työelämän välille Lisäksi hankeavustuksilla halutaan tukea koulutuksen järjestäjien asiakaslähtöistä työelämäosaamisen kehittämistä Merja Välkkilä 2012

26 Muita julkaisuja Näyttö ratkaisee?
Tutkimus näyttötutkintojen työelämävaikutuksista teknologiateollisuudessa Mari Kangasniemi, Reija Lilja ja Eija Savaja Ammatillisen koulutuksen laadunhallintasuositus, OPH 2007 (sivut 27– 29) Vertaisarvioinnin opas Kansalliset arviointialueet ja – kriteerit näyttötutkinnon järjestämiseen ja valmistavaan koulutukseen, OPH 2010 (oppisopimuskoulutukseen tulossa) Merja Välkkilä 2012

27 Kouluttajan arkea? Työpaikoilla käyntejä
Työssä oppijan ja työpaikkakouluttajan tapaamisia Työpaikkojen analyyseja Koulutustarpeiden selvittämistä, henkilöstökoulutusta? Tutustumista Tutkintosuoritusten arviointeja yhtenä kolmikannan edustajista Arvioijien perehdytystä Valmistavan koulutuksen suunnittelua sisällyttäen työssä oppimisen Koulutustarpeeseen vastaamista Case tasoitetyöt Arvioijien kouluttamista ja perehdyttämistä Njs-työryhmään osallistumista Henkilökohtaistamista, osaamisen tunnistamista Näyttötutkintojen perusteiden kehittämistyötä Tutkintotilaisuuksien järjestämistä Merja Välkkilä 2012

28 Työelämäläheinen toiminta tuo työelämän arvostuksen
Työelämäläheinen toiminta tuo työelämän arvostuksen. Sen varaan on hyvä rakentaa! Merja Välkkilä 2012


Lataa ppt "Työelämäyhteistyö ja oppiminen 3 op"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google