Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena 22.1.2014 Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet Juho Norrena projektitutkija Agora Center
Advertisements

4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Luento 1: mediakasvatuksesta kohti monilukutaitoa
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Iida Kukkonen, Saara Könönen, Maiju Laurila, Laura Lundberg, Janne Junell, Susanna Ranta, Susanne Peltoniemi, Mikko Koskinen.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Laaja-alainen osaaminen OPS-2016 Opettajatyöpäivä Tiina Luoma.
Pedagoginen muutos Mitä se meiltä edellyttää?. Case Finland 2016 Yleinen osaamistason lasku, osaamisen polarisoituminen Matematiikan osaamistason lasku.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Laaja-alainen osaaminen
MATEMATIIKKA.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Kieli itseilmaisun välineenä
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Maailmankansalaiseksi kasvamisen ja kasvattamisen haasteita ja oivalluksia Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen hakijoille.
Nopolan koulu Opettajien veso
Juho Norrena Muuttuva opettajuus! Juho Norrena
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Pelit opetuksen tukena
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
6. työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
tulevaisuuden työelämätaidot
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki

Koulun muutos Tarvitaanko muutosta? Millaiseksi pitäisi muuttua? Miten muutos tehdään?

Lisää yrittäjämäistä asennetta kouluihin! Koulun on muututtava! Koulun on vastattava paremmin työelämän tarpeisiin!

Miksei muutosta tapahdu? Enemmän valtuuksia kurinpitoon! Rahat lopussa! Luokkakoot kasvavat! Opettaja ei ehdi kasvattaa! Opettajat uupuvat! Opettajia ei arvosteta! Asenteet muutoksen tiellä

Koulun paradoksit Se, mikä on vahvuus, on myös heikkous: Vahva yhteiskunnallinen asema-Koulun muuttumattomuus Kuuliaisuus-Globalisaatio Oppiminen- Oppimisen omistaminen Maailman paras opettajakoulutus-Passiiviset oppilaat

Yrittäjämäinen asenne Aktiivisuus Vastuullisuus Laaja-alaisuus Luovuus

Mitä tulevaisuuden taidot ovat? (Binkley ym. 2012) ”Tulevaisuuden edellyttämä laaja- alainen osaaminen”: -Ajattelu ja oppiminen -Vuorovaikutus, kulttuurinen osaaminen ja ilmaisu -Itsestä huolehtiminen, arjenhallinta ja turvallisuus -monilukutaito -Tieto- ja viestintäteknologian osaaminen -Työskentely, opiskelu ja työelämässä tarvittava osaaminen -osallistuminen, vaikuttaminen ja vastuullisuus (Opetushallitus 2012) Tapa ajatella -Luovuus ja innovaatio -Kriittinen ajattelu ja ongelmanratkaisu -Oppimaan oppiminen, metakognitiiviset taidot Tapa työskennellä -Kommunikaatio -Yhteistyö Työvälineiden hallinta -Informaation lukutaito -Tietotekniikan käyttötaidot Kansalaisena maailmassa -Globaali ja paikallinen kansalaisuus -Elämä ja työura -Kulttuuritietoisuus ja sosiaalinen vastuu

Yrittäjämäisen asenteen ja tulevaisuuden taitojen yhteys Kolme keskeistä aluetta: Yhteistoiminta (Luova) ongelmanratkaisu Itsesäätely

Millaiseksi opetuksen pitäisi muuttua? Yhteistoiminta oppilailla on jaettu vastuu oppilaat tekevät olennaisia päätöksiä yhdessä joko sisältöön, prosessiin tai lopputuotokseen liittyen

Millaiseksi opetuksen pitäisi muuttua? Ongelmanratkaisu oppimistehtävän pääsääntöinen toiminta on ongelmanratkaisua ongelma on käytännöllinen oppilailta edellytetään ratkaisun soveltamista todelliseen maailmaan.

Millaiseksi opetuksen pitäisi muuttua? Itsesäätely oppimistehtävä kestää vähintään viikon oppilaille on annettu arviointikriteerit ennen kuin lopullinen työ on palautettu oppilailla on mahdollisuus suunnitella omaa työtään

Miten muutos tehdään? ARVOT, USKOMUKSET ja IHMISKÄSITYS TAVOITTEET ja IDEOLOGIA OPPIMIS- ja TIETOKÄSITYS METODIT TYÖVÄLINEET OPPIMINEN Vuorovaikutus ja kohtaaminen

Miten muutos tehdään? Missä iässä yrittäjämäinen asenne huomioidaan koulussa? Miten huomioiminen muuttuu iän myötä Miten turvataan perustaidot? Mitä ovat perustaidot?

Lähteet Binkley M., Erstad, O., Herman J., Raizen, S. Ripley, M., Miller-Ricci, M. & Rumble, M Defining Twenty-First Century Skills. Teoksessa P. Griffin, B. McGaw & E: Care (toim.) Assessment and teaching of 21st century skills. New York: Springer, Norrena, J Opettaja tulevaisuuden taitojen edistäjänä: ”Jos haluat opettaa noita taitoja, sinun on ensin hallittava ne itse”. Jyväskylän yliopisto: Studies in Computing 169. Shear, L., Gallagher, L. & Patel, D ITL research 2011 findings : Evolving educational ecosystems. Menlo Park, CA: SRI International. Opetushallitus Opetussuunnitelman perusteiden 2014 perusteluluonnos. Helsinki: Opetushallitus.