Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

. Rauman freinetkoulu.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
VOA-oppimispäiväkirja
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Yhteisöllisen oppimisen keinoja?
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppimisvahvuuksien ja -heikkouksien tiedostaminen Tutkiva ja luova työskentelyote Yhdessä oppiminen Luottaminen omiin näkemyksiin.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Ongelmaperustainen oppiminen
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Työpaikkaohjaaja- koulutus Oppiminen ja Ohjaaminen Palaute ja arviointi Helena Rajalinna.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Tutkimus ”Käspaikka” –sivuston verkko- oppimateriaaleista Tarja Kröger Savonlinnan OKL / Joensuun yliopisto Käspaikka:
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Creative Collaboration Seminaari V-Lab Shared.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Ops seminaari Askola.
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
ESIOPS 2016 Lasten ja huoltajien osallistaminen
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Kieli itseilmaisun välineenä
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Vanhempainilta
Opetussuunnitelmassa 2016
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Oppiminen voidaan määritellä:
Tasavirta-koulutus Imatra 7.10., 8.10., ,
Kielitietoisuus.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kielitietoisuus.
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
Yhteisopettajuus arjessa
Opiskeluhuollon palvelut
Esityksen transkriptio:

Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona

Yhteisöllinen oppiminen ”Yhteisöllisellä oppimisella tarkoitetaan kuitenkin sitä, kuinka pienempi yhteisö, esimerkiksi pienryhmä, rakentaa yhteistä ymmärrystä tai syventää ymmärrystään oppimisen kohteena olevasta ilmiöstä.” (Dillenbourg 1999)

Yhteisöllinen oppiminen Korkeatasoinen vuorovaikutustoiminta Oppilaat sitoutuneita ja suuntautuneita yhteisen tiedon ja ymmärryksen rakentamiseen Yhteisöllinen oppiminen - > yhteisöllinen toiminta -> syntyy tutkiva ote

Korkeatasoista oppimista tukevat elementit 1.Tehtävän luonne 2.Oppilaiden ryhmittely 3.Oppilaiden toiminnan seuraaminen ja ohjaaminen prosessin aikana 4.Sosiokulttuurinen konteksti

Tehtävän luonne Vuorovaikutuksen tukeminen Oppilaiden kannustaminen: –erilaisten näkökulmien pohtimiseen ja arviointiin –kriittisyyteen –yksilöllisten kokemusten vertailuun –tiedollisten ristiriitojen etsimiseen Näiden kautta päästään korkeatasoiseen oppimiseen

Oppilaiden ryhmittely Ryhmien koko Oppilaiden väliset suhteet (vuorovaikutushistoria) Sosiaaliset taidot (kunnioitus ja tasa-arvo) Sitoutuminen yhteisen ymmärryksen luomiseen Positiivinen ilmapiiri Lähtötiedot (tiedollinen taso)

Oppilaiden toiminnan seuraaminen ja ohjaaminen prosessin aikana Huolehtiminen ryhmäytymisestä Opettaja seuraa ryhmien etenemistä prosessin aikana Ja ohjaa tilanteen vaatiessa keskustelua oikeaan suuntaan Kannustaminen eri näkökulmien pohdintaan ja arviointiin Ohjaaminen korkeatasoiseen keskusteluun: –argumentointi, järkeily, selitysten antaminen/ pyytäminen

Sosiokulttuurinen konteksti Koulu tuottaa tietäjiä ajattelijoiden sijaan –Oppilaat eivät arvosta omaa ajatteluaan –Lopputulosta pidetään prosessia tärkeämpänä –Yhteisöllisen oppimisen tukeminen vaatisi nykyisen koulukulttuurin muutosta

Miksi yhteistoiminnallinen oppiminen? oppilaat ajattelevat kriittisesti, toisen ajatus ruokkii toista -> uuden tiedon rakennus oppilaat ulkoistavat ajatuksensa ja pohtivat niitä -> yhteinen tiedonrakennus yhteistoiminnallisuus stimuloi tiedon käsittelyä ja sen kautta auttaa tiedonrakennuksessa

Miksi terveystiedossa? Aiheiden henkilökohtaisuus – terveystieto on iholla Omat kokemukset Asioiden moniselitteisyys Sisältöjen syvempi ymmärtäminen Uusi oppiaine Vertaisryhmän tuki Erilaiset opetusmenetelmät Oppilaiden osallistaminen, vastuu omasta oppimisesta

Tavoitteet Ryhmäkoheesio Yhteistyötaitojen opetteleminen Kriittinen pohdinta Oman mielipiteen muodostaminen kriittisen pohdinnan perusteella Toisten mielipiteiden kunnioittaminen ja niistä oppiminen

Miten? Provosointi Väittelyt (erilaiset roolit) Keskustelut Erilaisten materiaalien käyttö –Media (artikkelit, videot, mainokset, kuvat…) –Case-tapaukset Eri alojen asiantuntijat Vastakkaisten faktatietojen käsitteleminen Ryhmätyöt (tiedonhankinta)

KIITÄMME