Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona
Yhteisöllinen oppiminen ”Yhteisöllisellä oppimisella tarkoitetaan kuitenkin sitä, kuinka pienempi yhteisö, esimerkiksi pienryhmä, rakentaa yhteistä ymmärrystä tai syventää ymmärrystään oppimisen kohteena olevasta ilmiöstä.” (Dillenbourg 1999)
Yhteisöllinen oppiminen Korkeatasoinen vuorovaikutustoiminta Oppilaat sitoutuneita ja suuntautuneita yhteisen tiedon ja ymmärryksen rakentamiseen Yhteisöllinen oppiminen - > yhteisöllinen toiminta -> syntyy tutkiva ote
Korkeatasoista oppimista tukevat elementit 1.Tehtävän luonne 2.Oppilaiden ryhmittely 3.Oppilaiden toiminnan seuraaminen ja ohjaaminen prosessin aikana 4.Sosiokulttuurinen konteksti
Tehtävän luonne Vuorovaikutuksen tukeminen Oppilaiden kannustaminen: –erilaisten näkökulmien pohtimiseen ja arviointiin –kriittisyyteen –yksilöllisten kokemusten vertailuun –tiedollisten ristiriitojen etsimiseen Näiden kautta päästään korkeatasoiseen oppimiseen
Oppilaiden ryhmittely Ryhmien koko Oppilaiden väliset suhteet (vuorovaikutushistoria) Sosiaaliset taidot (kunnioitus ja tasa-arvo) Sitoutuminen yhteisen ymmärryksen luomiseen Positiivinen ilmapiiri Lähtötiedot (tiedollinen taso)
Oppilaiden toiminnan seuraaminen ja ohjaaminen prosessin aikana Huolehtiminen ryhmäytymisestä Opettaja seuraa ryhmien etenemistä prosessin aikana Ja ohjaa tilanteen vaatiessa keskustelua oikeaan suuntaan Kannustaminen eri näkökulmien pohdintaan ja arviointiin Ohjaaminen korkeatasoiseen keskusteluun: –argumentointi, järkeily, selitysten antaminen/ pyytäminen
Sosiokulttuurinen konteksti Koulu tuottaa tietäjiä ajattelijoiden sijaan –Oppilaat eivät arvosta omaa ajatteluaan –Lopputulosta pidetään prosessia tärkeämpänä –Yhteisöllisen oppimisen tukeminen vaatisi nykyisen koulukulttuurin muutosta
Miksi yhteistoiminnallinen oppiminen? oppilaat ajattelevat kriittisesti, toisen ajatus ruokkii toista -> uuden tiedon rakennus oppilaat ulkoistavat ajatuksensa ja pohtivat niitä -> yhteinen tiedonrakennus yhteistoiminnallisuus stimuloi tiedon käsittelyä ja sen kautta auttaa tiedonrakennuksessa
Miksi terveystiedossa? Aiheiden henkilökohtaisuus – terveystieto on iholla Omat kokemukset Asioiden moniselitteisyys Sisältöjen syvempi ymmärtäminen Uusi oppiaine Vertaisryhmän tuki Erilaiset opetusmenetelmät Oppilaiden osallistaminen, vastuu omasta oppimisesta
Tavoitteet Ryhmäkoheesio Yhteistyötaitojen opetteleminen Kriittinen pohdinta Oman mielipiteen muodostaminen kriittisen pohdinnan perusteella Toisten mielipiteiden kunnioittaminen ja niistä oppiminen
Miten? Provosointi Väittelyt (erilaiset roolit) Keskustelut Erilaisten materiaalien käyttö –Media (artikkelit, videot, mainokset, kuvat…) –Case-tapaukset Eri alojen asiantuntijat Vastakkaisten faktatietojen käsitteleminen Ryhmätyöt (tiedonhankinta)
KIITÄMME