OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Advertisements

Yrittäjien ohjaajapankki Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Minä oppijana 1 ov..
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
Tutkintosuoritusten arviointi
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
Työpaikkakouluttaja- hanke
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Työpaikkaohjaajat valmentaen vahvoiksi
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
Kokemuskoulutustoiminnan yleiset tavoitteet Kokemuskoulutuksella pyritään vaikuttamaan siihen, että pitkäaikaissairaan, vammaisen tai läheisen kokemustieto.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Työpaikkakouluttajan ABC
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Työpaikkakouluttajan ABC
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
InNoste-palvelupiste (02)
Kaivomestari TYÖPAIKKAOHJAUS. TO REPLACE AN IMAGE: Click on the image and delete then click on the photo icon. Select your photo and insert.
Työantajan näkökulmaa nuorten palkkaukseen ja oppisopimukseen TEM
Nuorta ohjaavien työpaikkakouluttajien koulutusmoduuli
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Osaava-ohjelma: Pedagoginen uudistuminen muutosjohtamisen välineenä
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
KEUDA 1 Työpaikkakouluttajana oppisopimuskoulutuksessa Työpaikka- kouluttajan valinta Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja tietopuolisen koulutuksen suunnittelu.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Työpaikkakouluttaja- hanke OKM Nuorten oppisopimuskoulutuksen uudistamisen toimenpidekokonaisuus.
TYÖPAIKKAKOULUTTAJAT Valmentaen vahvoiksi- hanke Loppuraportti KUVAUS HANKKEEN TULOKSISTA HYVÄT KÄYTÄNNÖT JA TOIMINTAMALLIT ESIMERKKINÄYTTEET.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi – hanke VÄLITULOKSIA Kaisa Uusitalo Päivi Kalliokoski Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke
TYÖPAIKKAKOULUTTAJAT Valmentaen vahvoiksi Kotiuttamistilaisuus Keudassa
Tietoa ja tukea työpaikkakouluttajien arkeen.. OHJAAN. fi sivusto kokoaa Tpk- hankkeen tulokset ASIAKASKUUNTELUT Tpk:t ja TA:t OPSO-PEDAGOGIIKAN UUSIA.
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
PERHEPÄIVÄHOITAJAN AMMATTITUTKINTO Petra Suonio 2011.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Nuorten Oppisopimuskoulutus
VALMA-koulutus Edupolissa
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
TET =Työelämään tutustuminen
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opiskelijan ohjaaminen
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
TET =Työelämään tutustuminen
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Työelämäedustajien koulutus- ja yhteistyöpäivä Tanhuvaarassa
LUONNOS (11/17) Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Esityksen transkriptio:

OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015

Nuorten koulutusmoduuli Tpk- koulutuksen toteutuksen vertailua vanha malli-uusi malli Tavoite Oppisopimus prosessin tuntemus. Tpk:n ohjaaja- identiteetin herättäminen, vahvistaminen. Tpk motivoituu samalla perehtymään opso-prosessiin. Henki Asiantuntijuus oppisopimus- toimijoilla. Asiantuntijuus osallistujilla. Kokemuksien hyödyntäminen. Sisällöt Oppisopimus järjestelmä. Ohjaaminen. Arviointi. Nuoren ohjaamisen erityispiirteet. Ilmaistaan ja viestitään osaamistavoitteina. Kehittyminen on prosessi Menetelmät Luennot. Rakentuu slideshowiin. Tiedon jakaminen Yhteistoiminnalliset. Tietoa yhdessä rakentavat. Dialogiset. Kokemuksia arvostavat. Työpaikkakouluttaja- hanke, Omnian oppisopimustoimisto 2015

NUOREN OHJAAMINEN - SISÄLTÖJÄ JA OPPIMISTAVOITTEITA BARNETT: KNOWING, DOING, BEING. OSA TAIDOISTA ON ASENNOITUMISTA. KAIKKEA EI TARVITSE ”OPETTAA”. KOHTAAMINEN PALAUTETAIDOT KANNUSTUS ONNISTUMISEN KOKEMUSTEN TARJOAMINEN NUOREN KASVUPROSESSIN YMMÄRTÄMINEN TYÖELÄMÄ- VALMIUDET ERILAISUUDEN NORMAALIUS - oppimistyylit - temperamentti OHJAAMISEN SOVITTAMINEN OPPIJAN TARPEEN MUKAAN PEREHDYTYS TPK:N OMAN ROOLIN /ROOLIEN TUNNISTAMINEN TPK:n ROOLIN RAJAAMINEN TPK KOKEMUSTEN TARJOAJANA ARJEN TILANTEISIIN PYSÄHTYMINEN OPPISOPIMUS- KOULUTTUKSEN ERITYISYYS TYÖYHTEISÖN ROOLIN TUNNISTAMINEN

Nuorta ohjaavien työpaikkakouluttajien koulutusmoduulin teemat 3. Tpkn oma rooli ja roolin rajaaminen Työyhteisön roolin tunnistaminen työyhteisöön liittyminen erityisesti nuorten kohdalla tärkeää 4. Välineet nuoren ohjaamiseen Kannustava/ korjaavapalaute, kohtaaminen erilaisuuden hyväksyminen 5.Ohjaustaidot Onnistumisen kokemukset, palastelu, ohjaustarpeen tunnistaminen ja muuttuminen opiskelijan kehittyessä 6.Arviointi Itsearviointi ja reflektiotaitojen kehittäminen 1.Nuoruus kehitysvaiheena- Työelämätaidot Miten nuoruus näkyy työpaikalla? Työelämätaidot ennen/ nyt. Työpaikkakouluttaja- hanke, Omnian oppisopimustoimisto Kokonaisuus / opso koulutusmuotona Miksi tpo:n rooli on tärkeä opsossa ? Ennakkojaksolla?

Mihin tpk- koulutus tähtää? Koulutuksen jälkeen nuorta ohjaava työpaikkakouluttaja Ymmärtää miten ja nuoruus näkyy työpaikalla. Tunnistaa tärkeimmät työelämävalmiudet Nuoruus kehitysvaiheena ja miten se näkyy työpaikalla ja miksi? Nuoren käsitys omasta osaamisesta, kehittyvät itsearviointi- ja reflektiotaidot ja tpk:n rooli niiden tukemisessa. Työelämävalmiudet, joita opsossa tarvitaan ja joita sen aikana opitaan. Tunnistaa tpk:n erityisyyden opsossa Työsuhdeperustaisuus, tutkinto suoritetaan pääosin työpaikalla, ohjaussuhteen kesto Tunnistaa koko työyhteisön merkityksen nuoren liittymisessä työyhteisöön ja ymmärtää kytkeä työyhteisöä mukaan Tunnistaa keskeisimmät välineet nuoren ohjaamisessa Kohtaamien ja vuorovaikutus. Palautteen antaminen ja arviointi. Erilaisuuden hyväksyminen. Hallitsee välttämättömät perustiedot/ taidot ohjaamisesta Nuoren ohjaaja kokemusten tarjoajana. Arjen ohjaustilanteisiin pysähtyminen. Onnistumisen kokemuksien tarjoaminen. Taitojen oppimisen palastelu. Ohjaamisen sovittaminen oppijan tarpeeseen ja ohjaustarpeen muuttuminen taitojen kehittyessä. On rakentanut tietoa ja jakanut kokemuksia yhdessä muiden työpaikkakouluttajien kanssa Saa vahvistusta ja tukea toiminnalleen muilta nuoren ohjaajilta. Oivaltaa itse oman tärkeän roolinsa ja osaa rajata rooliaan Työpaikkakouluttajalla ja työyhteisöllä voi olla suuri vaikutus nuoren elämään. Työpaikkakouluttajana toimii mm. kouluttajana, kasvattajana sekä roolimallina. Tietää mistä ja milloin hakea erityistä tukea. Työpaikkakouluttaja- hanke, Omnian oppisopimustoimisto 2015

LISÄKSI Tarvitaanko orientoiva ennakkotehtävä Vinkki: sisällytetään ohjelmaan työpaikalle jalkautuva tehtävä - konkreettinen, keskeinen tehtävä, joka koskettaa koko työyhteisöä Koulutuksen jälkeen seuranta / oma ryhmä / verkostoituminen ? Muiden koulutusmoduulien markkinointi joka vaiheessa