KUULOVAMMAISUUS Petra Suonio. Kuulon käsitteitä Kuulokynnys- kuulon tutkimuksissa käytetään asteikkoa, jossa 0 desibeliä merkitsee äänenvoimakkuutta,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Viivästynyt kielen kehitys
Advertisements

IKÄÄNTYMINEN JA KUULO Panu Kuoppala Ylilääkäri
Kognitiivinen kehitys
Verkonkäytön ongelmat
Kielipläjäys 7. luokalle
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Kuulon kuntoutus Leena Lahti.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Kielellinen erityisvaikeus SLI
Tulkattu asiakaspalvelutilanne
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Aisti-, kehitys-, ja kommunikaatiovammaiset tietoliikennepalveluiden käyttäjinä S Sosiaalitekniikka 1999.
4-vuotiaan lapsen havainnointi neuvolassa
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Ääni ja kuuleminen Kuuloaisti toimii ihmisellä jo sikiövaiheessa.
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Kouluinfo Renkomäen koulu
UKG ”ECHO” Sydämen ultraäänitutkimus
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
HUONOKUULOISUUS n suomalaisella jonkinasteinen kuulon alenema hyötyisi kuulokojeen käytöstä käyttää säännöllisesti kuulokojetta.
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
DOWNIN SYNDROOMA. MITÄ DOWNIN SYNDROOMA TARKOITTAA? Downin syndrooma on yleisin kehitysvamman aiheuttaja ja Suomessa Downia sairastavia on n henkilöä.
IMPLANTTITUTKIMUKSET TAMPEREELLA Kati Härkönen, erikoislääkäri, TAYS
AISTIVAMMAT JA - SAIRAUDET (näkö ja kuulo). Näkövammat ♦Näkövammaiseksi kutsutaan ihmistä, jonka näkökyky on alentunut niin paljon, että siitä on.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Esimerkkejä lapsen kasvun ja kehityksen arviointi- ja seurantamenetelmistä Petra Suonio 2011.
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
Tulkattu asiakaspalvelutilanne Viittomakielen tulkki Helmi Koukka Opetustulkkikeskus Otto, Humanistinen ammattikorkeakoulu.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Petra Suonio  MISTÄ NÄKÖKULMASTA ARVIOIT LAPSEN KEHITYKSEN PULMIA?PIDÄTKÖ NIITÄ ENSISIJAISESTI VAIKEUKSINA VAI LAPSEN OMINAISUUKSINA?
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
TUKIVIITTOMAT JA KUVAT KOMMUNNIKOINNIN TUKENA
Mitä tällä tunnilla tehdään?
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kieli itseilmaisun välineenä
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
AISTIVAMMAT KUULOVAMMA NÄKÖVAMMA.
Tutkielman teko-ohjeet
Saavutettavuus/esteettömyys   Tilat, tuotteet ja palvelut suunnitellaan kaikkia käyttäjiä varten. Design for all / Universal design.
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
ESSEE.
Millainen oppija sinä olet?
Kielen kehityksen avainkohdat
Kotitehtävät Mitkä kuusi (6) asiaa kuuluvat mielenterveyden käteen?
Angelmanin oireyhtymä
Kielitietoisuus.
Lapsuus ja nuoruus.
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse”
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
IKÄÄNTYNEET JA KOMMUNIKOINNIN HÄIRIÖT
28. YMPÄRISTÖN VAIKUTUS TERVEYTEEN
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Kuulovammaisuus Kuntoutumisen tukeminen s
Läheisen ohjaus terapiatyössä
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Kielellinen erityisvaikeus
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Esityksen transkriptio:

KUULOVAMMAISUUS Petra Suonio

Kuulon käsitteitä Kuulokynnys- kuulon tutkimuksissa käytetään asteikkoa, jossa 0 desibeliä merkitsee äänenvoimakkuutta, jonka normaalikuuloinen juuri ja juuri kuulee Normaalikuulon raja dB

Määrittelyä… Kielenkehityksen ja kommunikoinnin näkökulmasta kuulovammainen on henkilö, jolla on jonkinasteinen kuulovamma Lääketieteen näkökulmasta kuulovammaisuus tarkoittaa kuulon poikkeavuutta Sosiokulttuurinen näkökulma korostaa kuurojen asemaa kielellisenä vähemmistönä

Kuulovammojen luokittelu kommunikointitavan mukaan 1) Huonokuuloiset - Kuulokoje, huulioluku sekä erilaiset apuvälineet 2) Kuuroutuneet - Voivat kuulla ääniä, mutta eivät saa puheesta selvää kuulokojeenkaan avulla - Ovat menettäneet kuulonsa puheen oppimisen jälkeen

Luokittelu… 3) Kuurot - Eivät kuule puhetta - Ovat syntyneet kuuroiksi tai menettäneet kuulonsa ennen kielen oppimista

EU:n luokitus lievä kuulovamma 20-40dB Vaikea ymmärtää hiljaista puhetta Tärkeää hyvät kuunteluolosuhteet Hyötyy huuliltaluvusta tai kuulokojeesta

Keskivaikea kuulovamma 40-70dB Tarvitsee kuulokojeen, suotuisat kuunteluolosuhteet, puheterapiaa Vaikeuksia kuulla ryhmäkeskusteluissa

Vaikea kuulovamma 70-95dB Saattaa ymmärtää voimakkaan puheen ja erottaa konsonantteja Kuulokojeellakin puheen ymmärtäminen voi olla puutteellista, huuliltaluku on tärkeää Puheenkehitys yleensä viivästynyt

Erittäin vaikea yli 95dB Visuaalinen kommunikaatio on ensisijaista Mikäli sisäkorvaistute valitaan kuntoutusmuodoksi, on puhekielen oppiminen todennäköistä

Kuulovammojen syitä Tuntemattomista syistä johtuva kuulovamma Perinnöllinen kuulovamma ( n. 30%) Hankittu kuulovamma (n. 20%)  raskauden aikaiset infektiot  synnytysvauriot  toistuvat korvatulehdukset  meluvauriot

Kuulovamman havaitseminen lapsella Lasten vaikeimmat kuulovammat havaitaan yleensä ensimmäisen elinvuoden aikana Kuulovammaisuutta on syytä epäillä, jos… Riskitekijöitä on olemassa Vanhemmat ovat havainneet poikkeavaa Neuvolan kuuloseulassa esiintyy jotain poikkeavaa Lapsi on monivammainen

lapsi ei säpsähdä koviakaan ääniä lapsi ei käännä päätä äänilähdettä kohti lapsen jokeltelu vähenee eikä muutu sanoiksi noin 1,5 vuoden iässä puheen äänensävy tai melodia on poikkeava puheessa on runsaasti virheitä lapsi kääntää kuunnellessaan toisen korvan puhujaa kohti lapsi kyselee toistuvasti ”mitä?” lapsi leikkii äänekkäitä ja kolisevia leikkejä lapsi on erityisen vilkas ja utelias sekä pyrkii näkö- ja tuntoaistin avulla tutkimaan ympäristöään

Kuulovamma vaikuttaa lapsen puheen kehitykseen Mitä varhaisemmassa vaiheessa kuulovamma on syntynyt ja mitä vaikeammasta kuulovammasta on kyse, sitä epäselvemmäksi ja viivästyneemmäksi puhekielinen kommunikaatio jää Kuulovamman vaikeusaste vaikuttaa suoraan kommunikointitapaan

Kuntoutumisen tukeminen APUVÄLINEET KOMMUNIKAATION TUKEMINEN

Kuulovammaisten kommunikaatiomenetelmät Auditiivis-oraaliset menetelmät Jäljellä olevan kuulon harjoittaminen Huuliltaluku Kuulokojeen käyttö Kirjoittaminen Viitottu puhe Sormiaakkoset

Jatkuu.. Viittomakieli Kieli, jolla on oma rakenteensa ja kielioppinsa Koostuu käsien liikkeistä, eleistä ja ilmeistä Totaalikommunikaatio Useampien edellä mainittujen menetelmien yhteis- ja sekakäyttö Lapsilla kuvien käyttö hyödyllistä

Millainen kuulokoje? Jäljellä olevan kuulon hyödyntäminen Korvantauskuulokoje  Sijoitetaan korvalehden taakse  Kojeesta vahvistettu ääni johdetaan ohuen letkun ja korvaan asetetun korvakappaleen kautta korvaan  Yleisin kuulokoje Korvakäytäväkoje  pieni korvakäytävään sijoitettava laite  sopii lieviin ja keskivaikeisiin kuulovammoihin  edellyttää käyttäjältään hyvää sorminäppäryyttä

Millainen kuulokoje? Taskukoje Kommunikaattori  Vahvistinlaite, jossa kevytkuulokkeet  Sopii tilapäiseen tarpeeseen sekä henkilöille, jotka eivät voi käyttää kuulokojetta

Mistä kuulokojeen saa? Kuulon tutkimus perusterveydenhuollossa -> lähete sairaalaan kuulonkuntoutusarviointiin kuulokeskukseen Kuulokojeen saa maksutta käyttöönsä, kun lääkäri todennut sen tarpeelliseksi

Kuulokojeen toiminta, käyttö ja huolto Osat: mikrofoni, kuulokkeet, sähköinen vahvistin Äänenvoimakkuutta voi säätää Säännöllinen käyttö tärkeää Puhdistus päivittäin Ei saa kastella Korjaus ja huolto kuulokeskuksissa

Sisäkorvaistute eli sähköinen kuulokoje Sisäkorvaistutteen saa Suomessa noin 80 prosenttia vaikeasti kuulovammaisena/ kuurona syntyneistä lapsista Elektroninen laitteisto, joka koostuu leikkauksessa asetettavista elektrodeista ja vastaanottimesta sekä ulkoisista osista Istute muuttaa äänen sähköiseksi ja välittää sen suoraan sisäkorvaan ja sieltä kuulohermoon Istutteen tarkoituksena on mahdollistaa puheäänen kuuleminen ja sitä kautta puhekielen oppiminen

FM-laite Yksilöllisellä, säädettävällä radiotaajuudella toimiva lähetin-vastaanotinlaitteisto Toimii paristolla tai ladattavalla akulla Opettajalla tai puhujalla on lähetinmikrofoni ja oppilaalla vastaanotin Käyttö mahdollistaa, että opettajan puhe välittyy oppilaalle ilman ympäristön hälyääniä ja etäisyyden tuottamaa äänen vaimentumista Mahdollisuus kuunnella myös ympäristön ääniä, jolloin muiden oppilaiden vastaukset kuuluvat paremmin Kuuluvuusalue on ulkona maksimissaan 200 metriä ja sisällä 50 metriä

Kuulovammaisen oppilaan tukeminen koulussa Kuulokojeen käyttö ja toimivuus FM-laite aktiivisessa käytössä Luokkahuoneessa riittävä yleisvalo ja tauluvalaistus Akustiikka on huomioitu ja iskuääniä aiheuttavat kohteet vaimennettu Istumapaikka on valittu mahdollisimman läheltä eturiviä ja ikkunan puoleiselta sivulta Oppilaalla kääntyvä työtuoli Paremmin kuuleva korva luokkaan päin Riittävästi aikaa muistiinpanojen tekemiseen

Lähteet, kirjallisuutta Kuulovammaliitto Malm ym Esteistä mahdollisuuksiin. Vammaistyön perusteet. Launonen & Korpijaakko-Huuhka. Kommunikoinnin häiriöt. 2009