Miten puhua kannabiksesta 15.3.2016 050 597

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten suojelu – jokaisen tehtävä AMK
Advertisements

TOSITIETOA Kannabis. Yleistä kannabiksesta Hamppukasvista valmistettava päihde- ja lääkeaine Sisältää kymmeniä kannabinoideja Tetrahydrokannabinoli eli.
Koti ja perhe voimavarana Hurtig Vanhemmuuden roolit Vanhemmuuteen kuuluu monia rooleja: 1. Rakkauden antaminen 2. Huoltaja 3. Rajojen asettaja.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
AJ 2006 Huoli puheeksi –koulutusten koetut vaikutukset Arja Jääskeläinen 2006.
Miten puhua kannabiksesta.
Miten puhua kannabiksesta.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
EI HUOLTA PIENI HUOLI TUNTUVA HUOLI SUURI HUOLI
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Miten puhua kannabiksesta
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Keskustelua kannabiksesta
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
VANHEMPIEN JA LÄHEISTEN TUKEMINEN OSANA SUKUPOLVIEN KETJUJEN VAHVUUDEKSI KÄÄNTÄMISTÄ Läheistyön seminaari Mareena Heinonen, Sannariikka.
1. Ruutuaika Netin ja kännykän järkevä käyttö. Pohdittavaksi:
MINI-INTERVENTIO TAVOITTEENA ON LÖYTÄÄ JA HOITAA VARHAISESSA VAIHEESSA ALKOHOLIN SUURKULUTTAJAT JA ONGELMAKÄYTTÄJÄT.
KOMMENTTI TEEMAAN PAKKO JA RANGAISTUKSET
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
”SIELLÄ SITTEN KÄYTTÄYDYTÄÄN”
6.4 Liikunnan merkitykset
TE1 Terveyden perusteet
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Finna.fi:n somemarkkinointi
Terveystiedon ainereaali
Hyvien käytäntöjen dialogit Yhdessä eteenpäin työpaja 25. 4
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
Vanhempainilta c.
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Vapaaehtoisten ja vertaisten kouluttaminen A-kiltatoiminnassa
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
Kielitietoisuus.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Kati Rantonen p
Elintavat, terveyskäyttäytyminen
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Kouluissa tehtävä työ Hubu®-menetelmällä
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
X-breikki: LIIKKUVA AMIS SAKU ry.
TIETOSUOJA-OHJEET JOUKKUEILLE JA JAOSTOILLE
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Harjoituksen ohjaaminen
Taikapuhe Oy Riitta-Liisa Kanniainen
KEIJO KEIJO
Miten puhua kannabiksesta
Iloa, innostusta ja kannustusta lapsiperheiden elintapoihin
Harjoituksen ohjaaminen
Miten puhua kannabiksesta vanhempainilta
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Opettajan pedagoginen ajattelu
PÄIHDEILMIÖ-RASTIRATA Vastaukset
Move! ennakkotunti Tämä on pohja, jota voi muokata itselle ja ryhmälle sopivaksi. Itse olen vaihdellut kysymyksiä, lisännyt kuvia, lyhentänyt tekstejä.
Miten puhua kannabiksesta vanhempainilta
Miten puhua kannabiksesta
Jokioisten kunnan 8.-luokkalaisten HUBU-tulokset vuosina
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
Nuoret ja trendit -tutkimus
Moninainen kulttuurialan kolmas sektori
Esityksen transkriptio:

Miten puhua kannabiksesta

Miten puhua kannabiksesta -hanke Yhteistyössä Suomen Terveydenhoitajaliitto (STHL ry) ja Liikunnan ja Terveystiedon Opettajat (Liito ry) kanssa toteutettava hanke vuosina 2015 – Tavoitteena on tuottaa tietoa ja mallintaa toimintatapoja kannabisehkäisyyn yläkouluihin ja 2. asteen oppilaitoksiin. Hankkeessa tuotetaan koulutusmalli, kouluttajakoulutusmalli sekä Kannabisilmiö-materiaalipaketti.

Muodot ja käyttötavat? Hamppukasvista valmistettava päihde- ja lääkeaine Sisältää kymmeniä kannabinoideja Tetrahydrokannabinoli eli THC on päihtymisen kannalta merkittävin kannabinoidi Kotikasvatus hyvin yleistä Muodot – marihuana, hasis, hasisöljy sekä lääkekannabis

(* merkittyinä vuosina vain lukiolaiset) Lähde: THL/Kouluterveyskysely

– Alkoholi on paljon vaarallisempaa kuin kannabis. – Kannabis auttaa moniin sairauksiin. – Itse kasvatettu kannabis on aito luomutuote. – Kaikki rahat menee kannabikseen – Psykoosi ja skitsofrenia tulee kaikille – kannabis on portti kovempiin huumeisiin Myyttejä ja uskomuksia kannabiksesta

Kokeilla vai ei kokeilla? Kannabis on vaaratonta Kaikkihan polttaa Terveellisempää kuin alkoholi Luonnontuote Hyvät kokemukset muilta Lääkekäyttö Suhteet kavereihin Laittomuus Masennus Passiivisuus Skitsofrenia, psykoosi Suhteet vanhempiin Suhteet kouluun Suhteet kavereihin

Pössyttelemällä porukaksi Päihteiden käytön syyt ovat usein sosiaalisuudessa, päihteet yhdistävät ihmisiä. Yhdessä arjen yli, yhteisellä toiminnalla ja arvoilla, jaetaan kokemukset yhdessä. Säädetään yhdessä kavereiden kanssa – Hankinta – Käyttö – Muistelu

Käyttöprofiilit Ei tulisi niputtaa kaikkea kannabiksen käyttöä. Käyttömääriä, käyttötapoja sekä niihin liittyviä seurauksia on monenlaisia. Kiinnostus ilmiöön Kokeilukäyttö (usein humalassa) Viikonloppukäyttö Säännöllistä, lähes päivittäistä käyttöä (kotikasvatus) Sekakäyttöä…

H Oppimis- ja keskittymisvaikeudet U Suhtautuminen päihteisiin O Huoli vanhemmilta/muilta ihmisiltä L Muut muutokset (päihtymys, aggressiivisuus, tms.) I Oma tunne. Yksittäistä merkkiä ei ole Palapelin kasaamista Luotto omaan tunteeseen Tunnistaminen

Miten puhua? Sinun ei tarvitse olla kannabiksen asiantuntija, vaan aiheesta kiinnostunut keskusteleva aikuinen. Tiedon tulee olla totuudenmukaista, selkeää ja ymmärrettävää. Älä liioittele tai vähättele. Kuuntele ja kunnioita nuorten omia näkemyksiä. Keskity luokkatilanteessa yksilön sijasta ryhmään.

Huoli puheeksi Ei huolta 1 Pieni huoli 2 Tuntuva huoli 3 Suuri huoli 4 Ei huolta lainkaan.Huoli tai ihmettely käynyt mielessä. Luottamus omiin mahdollisuuksiin hyvä. Ajatuksia lisävoima- varojen tarpeesta. Huoli on tuntuvaa. Omat voimavarat ovat ehtymässä. Lisävoimavarojen ja kontrollin lisäämisen tarve. Huoli on erittäin suuri. Omat keinot ovat lopussa. Tilanteeseen on saatava muutos heti. THL Huolen vyöhykkeet

Huoli puheeksi Huoli ei tarvitse todistusaineistoa, luota omaan tunteeseen. Tärkeintä on asian esille nostaminen. Ilmaise huoli ja kuuntele. Kerro omasta tunteesta, älä syyllistä. Voit kohdata torjuntaa ja voit olla myös väärässä. Voit myös olla ensimmäinen, joka huomaa, joten varaudu viemään asiaa eteenpäin. (päihdeohjelma) Tarjoudu avuksi ja saata vaihtaen.

Tarkenna huoli Kuuntele ja reflektoi, kysy nuoren näkökulmaa. Käytä avoimia kysymyksiä (kertoisitko, millä tavoin, mikä huolestuttaa…) Vahvista myönteistä ja esitä vaihtoehtoja Osoita erot uskomusten ja faktojen välillä Asettakaa tavoitteet lyhyelle ja pitkälle ajanvälille. Voit käyttää mittaristoja hyväksesi. Esim. DUDIT-E

Kiitos!