Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kouluissa tehtävä työ Hubu®-menetelmällä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kouluissa tehtävä työ Hubu®-menetelmällä"— Esityksen transkriptio:

1 Hubu®-menetelmällä toteutettavat pelitietotunnit ja vanhempainilta/ digitaalinen pelaaminen

2 Kouluissa tehtävä työ Hubu®-menetelmällä
Mahdollinen jatkotyöskentely Vanhempainilta (Palautteen kerääminen) Tulosten analysointi → tulokset koululle ja opettajien koulutus Pelitietotunnit Hubu®-menetelmällä (Palautteen kerääminen) Tarvekartoitus (mahdollinen pelikysely) ja pelitietotuntien suunnittelu yhdessä koulun/ oppilaitoksen kanssa

3 Hubu®-menetelmä Interaktiivinen menetelmä, jonka avulla nuoret voivat kertoa ajatuksistaan ja asenteistaan. Toimii siten, että taululle heijastetaan kysymyksiä ja vastausehdotuksia. Nuoret äänestävät anonyymisti kaukosäätimen avulla haluamaansa vaihtoehtoa. Oppilaiden vastaukset tulevat näkyviin kokonaisprosentteina jonka jälkeen aiheesta ja tuloksesta keskustellaan ohjaajan johdolla. Ryhmän äänestystulokset tallentuvat koneelle, ja niistä toimitetaan tilaajaa varten kooste.

4 Pelitietotunnit/ digitaalinen pelaaminen
Keskeistä avoin ja keskusteleva ilmapiiri, jossa oppilaille annetaan aito mahdollisuus kertoa omista ajatuksistaan käsiteltävästä teemasta Pelien monipuolinen käsittely. Ei ainoastaan haittakeskeisesti, vaan myös pelien hyödyistä. Tuomitseva ja saarnaava lähestymistapa tyrehdyttää keskustelun. Opettajan osallistuminen pelitietotunnille tukee aiheen käsittelyä myös tuntien jälkeen. Tunnilla opettajan rooli on olla enemmän taustalla.

5 Kysymykset käsittelevät esimerkiksi:
Pelaamisen yleisyyttä Pelaamiseen käytettyä rahaa/aikaa Alaikäisenä pelaamista/ikärajojen noudattamista Asenteita pelaamista kohtaan Pelaamisen hyötyjä Pelaamisen syitä Kotona asetettuja sääntöjä pelaamiselle Pelaamisen herättämiä tunteita Mahdollisia pelaamisen aiheuttamia ongelmia

6 Vanhempainilta/ digitaalinen pelaaminen
Toimintaan sisältyy aina vanhempainilta Vanhempainilloissa käsitellään sekä yleisellä tasolla että oppilaiden tulosten avulla pelaamista, pelitottumuksia, pelihaittoja sekä vanhempien roolia suhteessa lasten pelaamiseen Oppilaiden tulosten avulla helppo saada aikaan keskustelua ja tuoda aihetta lähemmäs perheiden arkea Vanhempainiltojen tarkoituksena on lisätä tietoa pelaamisesta ilmiönä, hyötyineen ja haittoineen sekä pohditaan vanhempien roolia pelikasvattajana Hubu®-äänestys mahdollista myös vanhempainilloissa

7 Hubu®-menetelmän edut
Anonyymin äänestysjärjestelmän avulla mahdollisuus kerätä tietoa Kaikilla mahdollisuus osallistua äänestämällä Menetelmän toiminnallisuus pitää yllä oppilaiden mielenkiintoa Oman luokan tulokset herättävät keskustelua ja haastavat pohtimaan asioita Sisällöllisesti helposti muokattavissa tarpeiden mukaan Antaa tunnille rakenteen, mutta mahdollistaa samalla myös avoimen keskustelun Mahdollistaa tiedon keräämisen ja pitkäjänteisen seurannan Oppilaiden tulosten käsittely lisää vanhempainiltojen kiinnostavuutta

8 Miksi peliteema? Pelaaminen on asia, joka koskettaa tavalla tai toisella lähes kaikkia perheitä (98% kouluikäisistä pelaa ainakin satunnaisesti) Pelaaminen on lähtökohtaisesti positiivista toimintaa, mutta siihen liittyy riskejä, joista olisi hyvä käydä keskustelua sekä lasten ja nuorten että kasvattajien kanssa Pelikasvatus on osa nykyaikaista kasvatusta, mutta monille vanhemmille pelaaminen vierasta Monissa perheissä teema aiheuttaa turhia riitoja, jotka usein vältettävissä yhdessä pohdituilla ja sovituilla säännöillä Ongelmien ehkäisyssä on tärkeää osata erottaa todelliset huolenaiheet väärinymmärryksestä tai tietämättömyydestä johtuvasta huolesta Pelaaminen on toimintaa, jossa vanhempien asettamat rajat ja ohjaus ovat monesti tarpeen

9 Kiitos! Lisätietoa: Projektipäällikkö Inka Silvennoinen 050 366 5279
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry | Elimäenkatu 27, Helsinki | |


Lataa ppt "Kouluissa tehtävä työ Hubu®-menetelmällä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google