Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Advertisements

Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
MATKAILUALAN PERUSTUTKINTO
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Työpaikkaohjaajakoulutus
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
Levy- ja hitsausalan CNC –valmistus 10 ov
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
TOPO-opettajien ohjatut työelämäjaksot Nina Aula.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
ELINTARVIKEALAN PERUSTUTKINTO
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Tutkintosuoritusten arviointi
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Työssäoppiminen eli TOP
Ammatillinen koulutus ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Mielenterveys kuntoutus
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
HOTELLI JA RAVINTOLA-ALAN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖ
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Sähkö- ja automaatiotekniikka-alan perustutkinto.
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt.
Nuorten oppisopimus 2+1 malli viimeinen vuosi oppisopimuksella
Turvallinen hoitotyö 1,5ov
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Paikkakunta päivämäärä Etunimi Sukunimi WinNova
Osaamisen näytön prosessi
Opetussuunnitelmassa 2016
NUORISO- JA VAPAA-AJAN OHJAAJA KANKAANPÄÄN OPISTO Opistonkatu 5 PL 45
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Osaamisen näytön prosessi
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Toisen asteen koulutus
Liiketalouden perustutkinto
Huonekaluvalmistus ja koristeveisto
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
TIETO- JA TIETOLIIKENNETEKNIIKAN PERUSTUTKINTO, Hyvinvointiteknologian koulutuskokeilun tilannekatsaus.
Esityksen transkriptio:

Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto

Koulutusohjelma: Tieto- ja tietoliikennetekniikka, ICT-asentaja Opintojen sisältö Sedu Lapuan opetuspisteen mukaan Tieto- ja tietoliikennetekniikka S12178 SeDuuni2-hanke

Kuvaus ja arvoperusta lyhyesti tietoturva sähköturvallisuus asiakaspalvelu, neuvonta tiedon luotettava käsittely ja siirtäminen tekniikan nopea kehitys, itsensä kehittämisen tarve Tieto- ja tietoliikennetekniikka S12178 SeDuuni2-hanke

Ammatilliset tutkinnon osat Elektroniikan ja ICT:n perustehtävät 30 ov Tietokone- ja tietoliikenneasennukset20 ov Valinnaiset tutkinnon osat20 ov Sisältää lisäksi (vähintään): Työssäoppiminen 20 ov Yrittäjyys 5 ov Opinnäyte 2 ov Perustutkinnon rakenne (120 ov) S12178 SeDuuni2-hanke

Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat 20 ov Pakolliset tutkinnon osat16 ov Valinnaiset tutkinnon osat 4 ov Vapaasti valittavat tutkinnon osat 10 ov Muut valinnaiset tutkinnon osat 1-10 ov Perustutkinnon rakenne (120 ov) S12178 SeDuuni2-hanke

Näyttö suoritetaan opetussuunnitelman ammatillisten tutkintojen osista Näyttöjä suoritetaan opiskelun aikana sekä oppilaitoksessa että TO-paikoissa TO-paikoissa näyttö suoritetaan sekä 2. että 3. vuoden työssäoppimisessa Ammattiosaamisen näyttö S12178 SeDuuni2-hanke

Elektroniikan ja ict:n perustehtävät30 ov Tietokoneen käyttöönotto 10 ov Elektroniikan perustyöt ja mittaaminen 8 ov Kiinteistöjen sähkö- ja heikkovirta-asennukset 5 ov Elektroniikkalaitteen valmistus 5 ov Sähkö- ja työturvallisuus 2 ov Ammatilliset tutkinnon osat (90 ov) S12178 SeDuuni2-hanke

Tietokone- ja tietoliikenneasennukset 20 ov Tietokonelaite ja –järjestelmätyöt8 ov Sulautettujen järjestelmien toteutus6 ov Tietoliikennetekniikan työt6 ov Ammatilliset tutkinnon osat (90 ov) S12178 SeDuuni2-hanke

Valitaan toinen seuraavista: Palvelinjärjestelmät ja projektityöt 20 ov Palvelinjärjestelmän käyttöönotto5 ov Tietojärjestelmän käyttöönotto5 ov Tietojärjestelmän tietoturva5 ov Projektityöt5 ov Ammatilliset tutkinnon osat (90 ov) S12178 SeDuuni2-hanke

Tietoliikennelaiteasennukset ja kaapelointi 20 ov Kiinteistöjen heikkovirta asennukset6 ov Tietoverkkojen rakenne ja aktiivilaitteiden käyttöönotto 6 ov Kiinteistöjen valvontajärjestelmät ja niiden käyttöönotto 3 ov Tietoverkkojen palvelut, rakenteet ja tietoturva5 ov Ammatilliset tutkinnon osat (90 ov) S12178 SeDuuni2-hanke

Valinnaiset tutkinnon osat, valittava ov: Huoltopalvelut 10 ov Valvonta ja ilmoitusjärjestelmäasennukset10 ov Kodin elektroniikka ja asennukset 10 ov RF-työt 10 ov Ammatilliset tutkinnon osat (90ov) S12178 SeDuuni2-hanke

Näyttö voi koostua yhdestä tai useammasta tutkinnon osasta Näytön suunnittelee opiskelija yhdessä työpaikkaohjaajan kanssa Näyttösuunnitelman hyväksyy ohjaava opettaja Ammattiosaamisen näyttö S12178 SeDuuni2-hanke

Näytön kesto on muutamasta tunnista muutamaan päivään, yleensä 1 työpäivä Näytön tulisi vastata oikeaa työtilannetta, mikäli se on TO-paikan työtehtävien sisällön kannalta mahdollista Näyttö pyritään tekemään OPS:n mukaisesti Ammattiosaamisen näyttö S12178 SeDuuni2-hanke

Perusteet opetussuunnitelmassa Opiskelijan arviointi (L 601/ § ja tutkinnon perusteet) Pyritään arvioimaan kannustavasti ja kehittävästi Otetaan huomioon näytön laajuus ja soveltuvuus ammatillisiin tutkinnon osiin Ammattiosaamisen näytön arviointi S12178 SeDuuni2-hanke

Arvioinnin suorittavat opiskelija, työpaikkaohjaaja ja opettaja yhdessä Arvioinnin tulee kehittää opiskelijan itsearviointia Arvioidaan oppimista, työskentelyä ja osaamista, EI oppilasta. Arvosanan päättää opettaja Ammattiosaamisen näytön arviointi S12178 SeDuuni2-hanke

Arvioinnin perusperiaatteita T1 = tarvitsee paljon ohjausta, vaikea päästä vauhtiin, antaa helposti periksi, tuloksissa puutteita. H2 = tarvitsee jonkin verran ohjausta mutta on ahkera, haluaa työskennellä ja ottaa vastuuta, tulokset hyvää laatua mutta tiettyjä vähäisiä puutteita. K3 = työskentelee itsenäisesti ja korkeatasoisesti ohjeiden mukaan, on aktiivinen, tehokas ja oma-aloitteinen. Arvioi ja Innosta, Piia Kolho 2011 Ammattiosaamisen näytön arviointi S12178 SeDuuni2-hanke

Arviointikohteet 1. Työprosessin hallinta Työn suunnitelmallinen tekeminen Työkokonaisuuksien hallinta Oikea työjärjestys Työn järkevä ajoitus Työpaikan siisteys työn jälkeen Järjestelmän / laitteen toiminnan ymmärtäminen Opiskelija kykenee arvioimaan oman työnsä Ammattiosaamisen näytön arviointi S12178 SeDuuni2-hanke

Arviointikohteet 2. Työtehtävien hallinta Tehtävässä käytettävien laitteiden hallinta Työvälineiden käytön hallinta Kyky työskennellä annettujen ohjeiden avulla Osaa laatia tarvittavat dokumentit Ammattiosaamisen näytön arviointi S12178 SeDuuni2-hanke

Arviointikohteet 3. Työn perustana olevan tiedon hallinta Opiskelija ymmärtää asennusohjeita Kyky hakea tietoa eri tietolähteistä Tuntee käytettyjen laitteiden ja komponenttien rakenteet ja toimintaperiaatteet Tuntee laitteiden ja piirustuksien yleisimmin käytettävät merkinnät sekä hallitsee varastoinnin ja asennuksen periaatteet Ammattiosaamisen näytön arviointi S12178 SeDuuni2-hanke

Arviointikohteet 4. Elinikäisen oppimisen avaintaidot Työturvallisuusohjeiden noudattaminen Yleisten ja SFS 6002 sähkötyöturvallisuusohjeiden noudattaminen ja oikea toiminta hätätilanteissa Työpaikan siisteys ja järjestys Henkilökohtaisista suojalaitteista huolehtiminen Ympäristön ja työtovereiden turvallisuuden huomioonottaminen Oppimis- ja ongelmanratkaisutaidot Vuorovaikutus-, viestintä- ja yhteistyötaidot Kansainvälisyys, kestävä kehitys, yrittäjämäisyys Ammattiosaamisen näytön arviointi S12178 SeDuuni2-hanke

Arvioinnin päättäminen Näytön arviointilomake allekirjoitetaan oppilaan, työpaikkaohjaajan ja opettajan toimesta Näyttö on valmis! Oppilaalla on oikeus oikaisuvaatimukseen Opettaja kirjaa näytön opintosuoritusrekisteriin Ammattiosaamisen näytön arviointi S12178 SeDuuni2-hanke

Yhteistyössä: