Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt."— Esityksen transkriptio:

1 Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt

2 Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinto

3 Kokki Ammatilliset tutkinnon osat yht. 90 ov Pakolliset tutkinnon osat: ● Majoitus- ja ravitsemispalveluissa toimiminen 20ov ● Lounasruokien valmistus 20 ov ● Annosruokien valmistus 20 ov

4 Valinnaiset tutkinnon osat, valittava 30ov  Kahvila – ja pikaruokapalvelut 10 ov  Henkilöstöravintolapalvelut 10 ov  Palvelu- ja jakelukeittiön toiminnot 10 ov  Tilaus- ja juhlaruokien valmistus10 ov  Suurkeittiön ruokatuotanto 10 ov  A`la carte -ruoan valmistus 10 ov

5 Tarjoilija Ammatilliset tutkinnon osat yht. 90 ov Pakolliset tutkinnon osat: Majoitus- ja ravitsemispalveluissa toimiminen 20 ov Asiakaspalvelu ja myynti 20 ov Annosruokien ja juomien tarjoilu 20 ov

6 Valinnaiset tutkinnon osat, valittava 30ov  A`la carte – tarjoilu 10 ov  Juomien myynti ja tarjoilu 10 ov  Palvelu- ja jakelukeittiön toiminnot 10 ov  Tilaus- ja juhlatarjoilu 10 ov  Kahvila ja pikaruokapalvelut 10 ov  Henkilöstöravintolapalvelut 10 ov

7 Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat 20ov  Äidinkieli 4 ov  Englanti 2 ov  Ruotsi 1ov  Matematiikka 3 ov  Fysiikka ja kemia 2 ov  Yhteiskunta-, yritys- ja työelämätieto 1 ov  Liikunta 1ov  Terveystieto 1 ov  Taide ja kulttuuri 1 ov Lisäksi  Valinnaiset tutkinnon osat 4 ov

8 Vapaasti valittavat tutkinnon osat 10 ov Esim. omalta ammattialalta Juhlasta juhlaan Herkuttelijan liharuoat Tyyliä työhön Kasvisruokien aateliset

9 Tutkinnon osiin sisältyy työssäoppimista vähintään 20 ov yrittäjyyttä vähintään 5 ov opinnäyte 2 ov.

10 Pakollisten tutkinnon osien sisällöt Marato 20ov/ 1.vuosi Ammattikeittiössä toimiminen: - ulkoinen olemus - ruoanvalmistuksen perustyöt, raaka-aineet, menetelmät ja tulos - koneet ja laitteet - puhtaanapito - mikrobiologia - erityisruokavaliot (m,l,g) - ravitsemus

11 Asiakaspalvelun perusteet:  - tarjoiluastioiden tunnistaminen  - peruskatteet (kahvi, ruoka)  - pöytäliinat, liinoitus, tarjoiluliina, lautasliina  - tarjoilun kulku käytännössä ja teoriassa  - palvelukäyttäytyminen

12 Kahvila- ja pikaruokapalvelut 10ov(kvo) -henkilökunnan lounas opetusravintolassa teeman mukaan (pizza, hampurilaiset, keitot, ruokaisat salaatit, voileivät, makeat leivonnaiset jne.) -ammattikeittiön lounaan valmistus teeman mukaan -tavallisimpien kahvi ja teejuomien valmistus käyttö ja tarjoilutapa -eri jalostusasteisten raaka-aineiden käyttö

13 Henkilöstöravintolapalvelut 10ov (kvo) - perusruoanvalmistusta opetusravintolassa ja ammattikeittiössä - ruokien esillelaitto ja tarjoilu - asiakas- ja työtilojen kunnostus - asiakaspalvelu - koneet ja laitteet - puhtaanapito

14 Kokki 2. vuosi Lounasruokien valmistus 20 ov -lounasruokien valmistus, leivonta,esillelaitto,tarjoilu ja asiakkaan palvelu ammattikeittiössä ja opetusravintolassa -koneiden ja laitteiden käyttö ja puhdistus -raaka-aineiden varastointi ja säilytys -perusreseptiikka (suurentaminen ja pienentäminen) -reseptiohjelman käyttö (aterix) -ravitsemus, eri-ikäisten ravitsemus -ruokalistan suunnittelu

15 Palvelu- ja jakelukeittiön toiminnot 10 ov (kvo) - elintarviketeollisuuden tuotteet ja valmistus linjaston hoito - toimia asiakaspalvelussa - tutustumista palvelu ja jakelukeittiöihin - oppimisympäristön vaihto (1 ov) eri jakelukeittiössä (sykki, aikuiskoulutuskeskus, Marttilan koulu) - erityisruokavaliot

16 Tilaus- ja juhlaruokien valmistus 10ov( kvo) - tilausmääräys, oman työn suunnittelu, ruoanvalmistuksen ajoitus - tilaus- ja juhlaruokien valmistus, esillelaitto ja tarjoilu - erityisruokavaliot laajemmin kuin g.l.m - etiketti ja tapatietous - erilaiset ruokakulttuurit

17 Kokki 3. vuosi Annosruokien valmistus 20 ov -annosruokien valmistus annoskortin tai ohjeen mukaan, annostelu, esillelaitto ja viimeistely opetusravintolassa -esivalmistelun merkitys -koneet ja laitteet -gastronominen perussanasto -erityisruokavalioannosten muuntaminen ja valmistus -kustannuslaskenta -elintarvikekemia ja aistitieto

18 A ́ la Carte –ruoanvalmistus 10 ov(kvo) - raaka-aineiden tunnistaminen -A ́la carte ruokien valmistaminen -siisti esille laitto annoskokojen noudattaen -välineet, koneet ja laitteet -kansalliset ja kansainväliset ruokakulttuurit

19 Suurkeittiön ruokatuotanto 10ov(kvo) - valmistetaan ruokalajeja ja leivonnaisia vakioitujen ruokaohjeiden mukaisesti oppilaitoksen suurkeittiöllä -koneet ja laitteet -laitekuormitus -ruoanvalmistuksen jaksotus, sarjatyö -hävikin minimointi, taloudellisuus -annoskoot - ravitsemussuositukset, lautasmalli

20 Ammattiosaamisen näytöt ja arviointi Opiskelija tekee itsearvioinnin. Tämän jälkeen työpaikkaohjaaja ja opettaja antavat omat arvionsa arviointikohteittain. Näiden arviointien tuloksena muodostuu arviointikohteelle arvosana Kun kaikki arviointikohteet on arvioitu työpaikkaohjaaja ja opettaja päättävät yhdessä ammattiosaamisen näytön arvosanasta.

21 Ammattiosaamisen näytön arviointikohteet Ammattiosaamisen näytössä arvioitavat arviointikohteet: työprosessin hallinta työmenetelmien, -välineiden ja -materiaalin hallinta työn perustana olevan tiedon hallinta elinikäisen oppimisen avaintaidot

22 Lisäksi huomioitavaa: Siltä osin kuin tutkinnon osassa vaadittavaa ammattitaitoa ei voida ammattiosaamisen näytössä osoittaa, sitä täydennetään muulla osaamisen arvioinnilla, kuten haastattelujen, kysymyksien, tehtävien ja muiden menetelmien avulla.

23 Ammatiosaamisen näytön arviointi Oppijan oppimisen eli oppimisprosessin arviointia ja osaamisen eli oppimistulosten arviointia. Arviointi on kiinteä osa oppimis- ja opetusprosessia. Arviointia seuraa aina palaute, jossa todetaan se mitä opiskelija osaa. Tämän lisäksi tunnistetaan oleellisimmat kehittämiskohteet. Arvioinnin ensisijainen tehtävä on aina opiskelijan kehittymisen edistäminen.

24 Ammattiosaamisen näytön arviointi Kiitettävä K3 työskentelee sujuvasti, huolellisesti ja johdonmukaisesti, noudattaa annettuja ohjeita ja on luotettava työmenetelmien ja välineiden sekä materiaalien valinta on perusteltua osaa suunnitella työtään sekä työskentelee itsenäisesti, joustavasti ja vastuullisesti, perustelee ratkaisunsa ongelmatilanteissa sekä osaa soveltaa oppimaansa työn tulos ja laatu ovat korkeatasoista sekä ajankäyttö tehokasta noudattaa työturvallisuusohjeita ja työskentelee turvallisesti kehittää työtään ja ammattitaitoaan aktiivisesti ja pyrkii tarvittaessa muuttamaan tapaansa toimia on palveluhenkinen, kannustava ja yhteistyökykyinen vuorovaikutustilanteissa on motivoitunut ja suhtautuu työtehtäviin myönteisesti toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti itsensä ja työnsä kehittämiseksi.

25 Ammattiosaamisen näytön arviointi Hyvä H2 työskentelee melko tehokkaasti ja noudattaa annettuja ohjeita työmenetelmien ja -välineiden sekä materiaalien hallinta käytännön tasolla hallitsee perustoiminnot ja -tehtävät itsenäisesti sekä työskentelee huolellisesti, mutta tarvitsee ohjausta soveltavissa tehtävissä työn tulos on hyvä ja ajankäyttö hallinnassa noudattaa työturvallisuusohjeita ja työskentelee turvallisesti tuntee ja ymmärtää alan käsitteistöä tunnistaa työnsä ja ammattinsa kehittämiskohteita on palvelualtis ja yhteistyökykyinen suhtautuu työhönsä myönteisesti

26 Ammattiosaamisen näytön arviointi Tyydyttävä T1 työskentely melko hidasta ja ajankäyttö harkitsematonta työmenetelmien, -välineiden ja materiaalien käytössä ja valinnoissa hapuilua, osaa välttämättömät työmenetelmät pystyy perustelemaan ratkaisunsa yksittäisillä tiedoilla vaatii paljon ohjausta, mutta noudattaa kuitenkin annettuja ohjeita työn tulos täyttää minimivaatimukset ja huolellisuudessa on toivomisen varaa kehittymisen tarvetta työturvallisuus asioiden huomioimisessa tuntee ja käyttää alan käsitteistöä sattumanvaraisesti yhteistyötaidot kehittymässä, kommunikointi asiallista palveluhenkisyys sattumanvaraista

27 Arvioinnin oikaisu Opiskelijan arviointia koskeviin päätöksiin ei ole valitusoikeutta, mutta niihin voidaan hakea muutosta oikaisumenettelyllä. Mahdollisuus hakea arvioinnin oikaisua koskee kaikkia tutkintoon sisältyvien opintojen arviointia; ammattitaitoa tukevien opintojen, osaamisen tunnustamisen kautta saatua arviointia ja ammattiosaamisen näyttöjen arviointia. Opiskelijalla on oikeus saada tieto arviointiperusteista ja niiden soveltamisesta häneen. Opiskelijalle on varattava tilaisuus tutustua kirjalliseen tai muuten tallennettuun opintoja, osaamista tai ammattiosaamisen näyttöjä koskevaan arvioinnin perusteena olevaan aineistoon. Tällainen aineisto tulee säilyttää vähintään kuuden kuukauden ajan arvosanan antamisesta.

28 S12178 SeDuuni2-hanke Yhteistyössä:


Lataa ppt "Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google