Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kurssimarkkinointia Koulutuksen toiminta-alue/Sari Helminen1 Syksyn kursseilla on tilaa!
Advertisements

KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Orientaatio opintojaksoon Eläintenhoidon perusteet S15LELHOA JA S15LELHOB ANNIKA HEIMONEN.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Turvallisuusosaamisen kehittäminen Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK) Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) Kemianteollisuus ry.
Ammatillisen kuuntelemisosaamisen vaikutus työhyvinvointiin organisaatiomuutoksessa FT Sanna Ala-Kortesmaa Yliopisto-opettaja Tampereen teknillinen yliopisto.
Kulttuurilautakunta /Tarja Saarelainen 1 Transmodernin julkisen hallinnon tilaaja - esimerkkinä kulttuurilautakunta Fokus tehokkuuden, tuottavuuden.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Vaikuttavuuden arviointi
Viestinnän tilanne kesä 2016
Arviointi osana oppimisprosessia
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Hyvinvointiraportti-hanke
Sairaalatekniikan päivät Kuopio
Digitalisaation vaatima osaaminen
1. 2. Tapahtuman opinollistaminen-teemoja pohdittavaksi, 1- 7
4. Motoriset vaikeudet Nuori voi olla hidas ja kömpelö
Tervetuloa Innokylään
TOIMENKUVAKARTTA / JOHTOKUNNAN JÄSEN
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
PIENI PEREHDYTYSHARJOITUS
Tietoturvan soveltaminen käytäntöön
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Sosiaalialan tehtävärakenne
Tervetuloa Innopajaan
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Työhönopastus ja perehdyttäminen
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Osakeyhtiön oikeudellinen riskienhallinta corporate governance, yritysetiikka, juristi  “When written in Chinese, the word crisis is composed of two characters.
Ympäristöriskinarviointi viranomaistoiminnassa
Vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Työpaikkaselvitys (lähde Antti-Poika ym. 2003)
Hyvinvoinnin edistäminen kunnan ja maakunnan yhteistyönä
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Työpaikalla ”hässäkkä” päällä?
Työpaikalla ”hässäkkä” päällä?
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
167. Sinettiseurojen tyytyväisyyskysely - Seuratoimijat ja valmentajat
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Finanssialan henkilöstö ja osaaminen
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Digitaalinen turvallisuus turvaa digitaalisia palveluita ja tiedonhallintaa.
Esityksen transkriptio:

Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen Workshop Mitkä ovat turvallisuusasiantuntijan roolit ja tehtävät? Mitä osaamista ne vaativat? Lähde: Reiman, T. VTT, 2015Reiman, T. VTT, 2015

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Kuka on turvallisuusasiantuntija?

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Prosessi- turvallisuus Turvallisuusasiantuntijat ovat eri tehtävissä Kirsi Levä I Lähde: Reiman, T. VTT, Security Laatu Työhyvin- vointi Työsuojelupäällikkö Turvallisuuspäällikkö Kehittämispäällikkö Turvallisuusinsinööri Käytönvalvoja Ympäristöpäällikkö ADR Turvallisuusneuvonantaja … VAK

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Erilaiset tehtävät vaativat erilaista asiantuntemusta Kirsi Levä I Lähde: Reiman, T. VTT, Erilaisia vaaroja – toiminnan ja teknologian kannalta olennaisten vaarojen tunnistaminen ja ymmärtäminen Eri vaarat ja turvallisuuden lajit edellyttävät erilaisia hallintatoimia – keinovalikoiman hallinta, keinot voivat vaikuttaa eri suuntiin Eri turvallisuuden lajeja arvioidaan eri mittareilla, ja samaankin tietoa tulkitaan eritavalla Eri turvallisuuden = erilaista osaamista

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Mitä on turvallisuus?

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Käsitys turvallisuudesta ohjaa tekemistä Kirsi Levä I Lähde: Reiman, T. VTT, Turvallisuus on vaarojen hallintaa ja kykyä onnistua vaihtelevissa olosuhteissa, ylläpitää osaamista, oppia ja kehittyä Turvallisuus luodaan joka päivä, joka hetki uudelleen Turvallisuus = -Vähän virheitä/ vaaratilanteita -Yksilövirheiden ja toimintahäiriöiden poistamista Turvallisuus = -Vaarojen/ riskien tunnistaminen, hallinta ja seuraamusten pienentäminen Turvallisuus = -Kyky onnistua vaihtelevissa olosuhteissa -Tavoitteellista parantamista, myös onnistumisista opitaan

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Mitä turvallisuusasiantuntija tekee?

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Turvallisuusasiantuntijan rooleja

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Turvallisuusasiantuntijan tehtäviä Kirsi Levä Opastaa ja tukea keskeisiä vaikuttajia (johtoa, esimiehiä, avainhenkilöitä, työntekijöitä…) käytännön turvallisuustyössä ja positiivisen turvallisuuskulttuurin kehittämisessä Ylläpitää ja kehittää riskien arviointi- ja hallintaprosesseja, ja tukea niiden käytäntöön viemistä Johtaa ja tukea turvallisuusasioiden sisällyttämistä yrityksen tavoitteisiin, strategiaan ja toimintaan Kehittää toimintatapoja/menetelmiä seurata, mitata ja arvioida yrityksen turvallisuutta ja siinä tapahtuvia muutoksia Kehittää toimintaa turvallisuuden kannalta merkityksellisen tiedon keräämiseksi, analysoimiseksi ja hyödyntämiseksi Viestiä, osallistua ja vaikuttaa sidosryhmiin ja keskeisiin päätöksentekijöihin Toimia ammatillisesti ja eettisten periaatteiden mukaisesti

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Turvallisuusasiantuntija on vaikuttaja Kirsi Levä I Lähde: Reiman, T. VTT, Turvallisuusasiantuntija vaikuttaa: Henkilöstön kykyihin, tietoihin ja taitoihin Organisaation rakenteisiin ja käytäntöihin Teknologiaan Organisaatiokulttuuriin Kyky vaikuttaa edellyttää osaamista Kyky vaikuttaa

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Mitä vaikuttavan turvallisuusasiantuntijan tulee osata?

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Turvallisuusasiantuntijan osaamisvaatimukset Kirsi Levä YLEISET KYVYTKOHTEEN/TEOLLISUUSALAN TUNTEMUS Yhteistyökyky ja vuorovaikutustaidot Selkeä ja vakuuttava kirjallinen viestintä Uuden oppiminen ja opin jakaminen Määrätietoisuus Kokonaisuuksien hahmottaminen Päätöksentekokyky Paineensietokyky Lakien ja standardien tuntemus Liiketoiminnan ja riskien tuntemus Tyypillisten riskien ja tapahtuneiden onnettomuuksien tuntemus Turvallisten ja riskialttiiden toimintatapojen tuntemus Organisaation toimintamallien ja vaikutusmahdollisuuksien ymmärtäminen TURVALLISUUSOSAAMINENPERUSOSAAMINEN Vaarojen ja riskien arviointimenetelmät Työn ja turvallisuuden auditoinnin, arvioinnin ja kehittämisen menetelmät Tapahtuma- ja onnettomuustutkintamenetelmät Turvallisuus- ja onnettomuusmallien ja teorioiden tuntemus Luonnontieteet, Lääketiede, Insinööritieteet Psykologia, kasvatustiede, sosiologia Johtaminen, Talous Viestinä Kyky vaikuttaa

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Turvallisuusasiantuntijan vaikuttavuutta lisää kyky viestiä kustannuksista johdolle Kirsi Levä I Lähde: Reiman, T. VTT, 2015.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Kiitos! Lisätietoja: Reiman, T. VTT, 2015 Kirsi Levä, Kehitysjohtaja Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) kirsi.leva(at)tukes.fi Reiman, T. VTT, 2015 kirsi.leva(at)tukes.fi