G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer. 1997
se näyttää helpolta
Tieto- ja viestintätekniikka opetusharjoittelussa (1 op.) a)Perehdyttäminen koulun opetusteknologiaan ( ) b)Opetusteknologiset sovellukset työpaja 1x viikkoon 4 mennessä c)Laitteiden ja ohjelmistojen käyttötaidot d)Painotetusti tieto- ja viestintätekniikka hyödyntävien oppituntien pitäminen
Sisällöt: A)-Etäopetus ja verkottuminen -Tieto- ja viestintätekniikka opetusharjoittelussa -Norssiportti B) -Esittävän opetuksen välineistö -Kopiointi, tulostus ja tekijänoikeuskysymykset -Muu välineistö ja käytänteet C) -Oulun normaalikoulun verkkojärjestelmä Perehdyttäminen koulun opetusteknologiaan
OPPIMISYMPÄRISTÖ Oulun normaalikoulun tvt –strategia, työtilasuunnittelustrategia ja mediakasvatus ovat osa monimuoto –opetuskontekstia. OPETUSSUUNNITELMA mm. aihepiirit: viestintä ja mediataito, ihminen ja teknologia TYÖTILASUUNNITTELUNORSSIPORTTI KOULUTUKSEN JA TUTKIMUKSEN TIETOSTRATEGIA 1.Yksilöllinen ja yhteisöllinen tietojen ja taitojen rakennusprosessi – digitaalinen portfolio, avoin oppimisympäristö 2.Kulttuurinen osallisuus – yhteisöllisen oppimisen työkalut, tilat 3.Oppiminen tapahtuu itsenäisesti – opetusmateriaalin rytmittäminen opettajan ohjauksessa verkkoon, itsenäisen työskentelyn tilat 4.Opittavana uudet oppimis- ja työskentelytavat - elinikäisen oppimisen välineet, opetusteknologiasta koulutusteknologiaan TOIMINTAYMPÄRISTÖ Koulun oma OPS, joka sisältää TVT-strategian
Verkossa olevan informaation rakennetta ns. informaatioarkkitehtuuria organisoimalla pyritään tietoa, informaatiota ja aineistoa saattamaan toimivaksi, hallituksi ja käyttäjää palvelevaksi kokonaisuudeksi.
KOTISIVUPORTAALI Tehty alun perin esittelytarkoitukseenLähtökohtana tiedonhallinta ja asiakaslähtöisyys Yleinen tieto Tiedon lajittelu Hallitsematon kasvu Pyritään luomaan järjestelmä, jolla kasvua hallitaan Yleispiirre passiivinen tehty kokonaisuus ei varsinaista ”toimittajakuntaa” tiedotus harvinaista kankea Yleispiirre aktiivinen useita ”toimittajia” materiaalin tuottaminen kaikille mahdollista tiedottaminen viikottain/ päivittäin interaktiivisuus tulevien muutosten huomioiminen
kodin ja koulun välisen yhteistyön lisääminen vähentää teknisen koulutuksen tarvetta opetusmateriaalien tekeminen yhdessä vähentää näyttöpäätetyöskentelyyn kuluvaa aikaa
profiler opit innoed sähkö taidesampo csile nebed projektiluonteisuus eNorssi perusopetus digitaalinen portfolio opettajien kurssimateriaalit
Portaali – oppijan ja opettajan tuki: sanakirjat, hakukoneet, kirjastohaut portfolio, ilmoitustaulu keskustelut, poissaolorekisteri, sähköposti, varauskalenterit tiloille ja laitteille, tapahtuma- ja koevarauskalenterit…
keskitetty viestintä monimediaalisuus: sähköposti, info-TV, SMS ja WWW ekstranet: sisältö, käyttöoikeudet ja ylläpitovastuut verkostotyöskentely yksilölaji vai joukkueurheilua? 820 oppilasta 450 harjoittelijaa 120 opettajaa 150 huoltajaa sivua/kk !