Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esitetty Ari Myllyviita Kemian ja matematiikan lehtori

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Esitetty Ari Myllyviita Kemian ja matematiikan lehtori"— Esityksen transkriptio:

1 Esitetty 8.3.2016 Ari Myllyviita Kemian ja matematiikan lehtori
Kemian työtavat Esitetty Ari Myllyviita Kemian ja matematiikan lehtori Käyttäytymistieteellinen tiedekunta / Ari Myllyviita / Tieto- ja viestintätekniikan hankemaailma Viikin normaalikoulussa

2 Kemian työtapoja Mieti 3-4 erilaista työtapaa?
Kootkaa ryhmässä työtavat ja ryhmitelkää niitä yhdessä sovitulla tavalla Millaisia ryhmittelyn perusteita löysitte? Käyttäytymistieteellinen tiedekunta / Ari Myllyviita / Tieto- ja viestintätekniikan hankemaailma Viikin normaalikoulussa

3 Työtapoja Keskustelussa: Pekka Peuran –malli Flipped Classroom -malli
Opettajajohtoinen / opettajakeskeinen Demonstraatio Ppt-diaesitys Laskujen esimerkkien esittely Oppilaskeskeinen Kokeellinen, yhteistoiminnallinen, laskuharjoitukset, tutkimuksellisuus Mallintaminen (tietokone, pallotikkumallit) Portfolio, projekti Opetuskeskustelu Kokeellinen / tutkimuksellinen Yksilöllinen, parityö, ryhmätyö, yhteisöllinen Itseopiskelu (yks.) Toiminnallinen Pelit ja leikit Ei-toiminnallinen Luennointi Keskustelussa: Pekka Peuran –malli Flipped Classroom -malli Käyttäytymistieteellinen tiedekunta / Ari Myllyviita / Tieto- ja viestintätekniikan hankemaailma Viikin normaalikoulussa

4 Työtavat ja luonnontieteiden opetus
Oppilaille pyritään antamaan valmiudet sopeutua ja selvitä nykyaikaisessa tietoyhteiskunnassa Oppilaiden on pystyttävä arvioimaan tietoa kriittisesti ja luomaan uutta tietoa. OPS2015 ja LOPS2015!!

5 Luonnontieteiden opetuksessa huomioitavaa
Tieto ja sen ymmärtäminen Miten tietoa hankitaan ja miten sitä voidaan käyttää. Luonnontieteelliselle tiedolle on tyypillistä monitasoisuus.

6 Tunnin lähestymistapa
Opettajakeskeinen Oppilaskeskeinen Opettaja- johtoinen Opettaja esittää, analysoi, tekee johtopäätökset Oppilaat kopioivat Oppilaat suunnittelevat ja esittävät tai opettaja esittää Opettaja ohjaa Oppilas- Opettaja esittää, oppilaat antavat ohjeita Oppilaat suunnittelevat ja toteuttavat Oppilaat keksivät itse, mitä ja miten tutkivat ja mitä siitä opitaan.

7 Ryhmiin jakaminen Värikortit- väri ja numero Muokatut pelikortit
”jaksollinen järjestelmä” Alkuaine – kemiallinen merkki Kemian välineet Kysymys - vastaus

8 TEESI: Kokeellisuus on aivan liian yliarvostettu oppimisen näkökulmasta
Mitä kokeellisuudella halutaan saada aikaiseksi? Mitä eroja tai sisältöjä on seuraavilla lähestymistavoilla: Inquiry based chemistry education Science Practisies Demonstraatiot Käyttäytymistieteellinen tiedekunta / Ari Myllyviita / Tieto- ja viestintätekniikan hankemaailma Viikin normaalikoulussa

9 Kokeellisuus Luonnontieteen käsitteiden ja periaatteiden omaksuminen
Oppimaan oppiminen Taitojen harjaantuminen Asenteiden kehittäminen Oppilaan persoonallisuuden kehittyminen Havaintojen teon oppiminen (ja opettaminen) Lähde: Kemisti 1 opettajaopas

10 Yhteistoiminnallinen oppiminen
Yhteistoiminnallinen keskustelu Yhteistoiminnallinen ryhmätyö Roolitus esim: lukija, rohkaisija, johtaja, työskentelyn tarkkailija ja yhteenvedon tekijä Lopuksi ryhmä arvioi toiminnan ja tuotoksen.

11 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 Kotiryhmät kotiryhmä kotiryhmä

12 Opiskeluryhmät/ asiantuntijaryhmät
1 2 3 4

13 Roolileikki, draamapedagogiikka/näytelmä
Ongelman hahmotus Näytteleminen Keskustelu Arviointi

14 Uusia kokeiluja Minuuttikierros
Pecha kucha, salama-alustus, mikroluento Powerpoint-karaoke Prosessikävely / näyttelykävely Ketjukirjoitus Oppimiskahvila Aktivoiva luento

15 SecondLife Viikki Biologian ja kemian opetuksen kehittäminen
Biologiassa Second Life –virtuaalimaailmaan oppimispolkuja Kemian molekyylimallinnuksen ja hypermedian käyttö oppimateriaaleissa Sotungin lukion opetusta laajasti SL:ssä Käyttäytymistieteellinen tiedekunta / Ari Myllyviita / Tieto- ja viestintätekniikan hankemaailma Viikin normaalikoulussa

16 Historian laitehankinnat tehty
MYA Konneveden Lukion Second Life -saarella TILANNE: Biologian SL-aineisto kartoitettu, käsikirjoitus biologian oppimispolusta on laadittu  SL-ympäristön luominen Kemian mallinnusohjelmat  eKe2 – Orbitaali 2 –kirja, kokeilut Viikissä Historian laitehankinnat tehty

17 Kemian opetus ja mallintaminen ”Kemian lukion kurssi eKirjana”
Mallintamisohjelmat Videot (vrt. Khan) 3D-maailmat


Lataa ppt "Esitetty Ari Myllyviita Kemian ja matematiikan lehtori"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google