Suomi.fi-palvelunäkymät Palvelut, tilannekatsaus, tavoitteet, yhteyshenkilöt 16.5.2016, Jani Ruuskanen, Väestörekisterikeskus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palvelut ja tiedot käyttöön: Palveluväylä
Advertisements

INNOVAATIOT JULKISISSA HANKINNOISSA Rahoitusta hankintojen kehittämiseen 1.
Arkistosektorin KDK- yhteistyöverkosto KDK ja sen arkistosektorin yhteistyöverkosto –seminaari Arkistoneuvos Jaana Kilkki Arkistolaitos.
Projektipäällikkö Heli Sillanmikko
SOPIMUS PRO: VIESTINTÄMODUULI ”ASIAKKUUKSIEN HALLINTAA JA YHTEYDENPITOA NYKYAIKAISILLA SÄHKÖISILLÄ MENETELMILLÄ” MARLEENA LEHTONEN.
Kansallisen paikkatietoportaalin toiminnallisuus, sisältö ja palveluarkkitehtuuri Antti Jakobsson Luonnos Paikkatietoportaali/vk-projekti.
ICT2015 Suomi tietotekniikan soveltamisen kärkimaaksi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opintopolku.fi tilannekatsaus KoTVejaos
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietovarannon.
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
Hyrrä Sähköinen asiointi hanke-, yritys- ja rakennetuissa
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
VALTIOVARAINMINISTERIÖ HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Julkishallinnon sähköisen asioinnin rakenneosat Kehitettävät yhteiset alustat,
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ Korkeakoulujen sähköinen hakujärjestelmä Anita Johansson.
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
Tekesin Asiointipalvelut. Miksi Asiointiin?  Asioinnissa annetut tiedot tallentuvat suoraan Tekesin tietokantaan, mikä vähentää virheiden mahdollisuutta.
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Omakanta laajenee Teemupekka Virtanen.
Tavoitteeksi tuottavuushyödyt yhteisen sähköisen asioinnin avulla Tuuli Karjalainen ICT-kehittämispäällikkö Tuusulan kunta.
Laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista 571/
Omahoitopolut.fi ja sähköinen hoitoon hakeutuminen Anu Suurnäkki, projektipäällikkö, THL Riitta Lehtonen, IT-palvelupäällikkö, Eksote.
Palvelutietovaranto: suunnitelma julkisten palvelujen tietojen kansalliseksi resurssiksi Latvanen / VK-Suomi.fi Marko Latvanen Valtiokonttori.
Tilannekatsaus: Perusrekisterien tietomallien yhteensovittaminen sekä Palvelunäkymät ja Palveluväylä hankkeet Joonas Kankaanrinne Juhtan Pertiva jaosto.
Palveluväylän yleisesittely
Suunnitelmat ja odotukset perusrekisterien suhteen Kansallinen palveluarkkitehtuuri.
Palvelujen käyttäjät Tiedon tuottajat 1 ”Yhteentoimivuus- palvelut ” Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö Kansallinen avoimen datan portaali Julkishallinnon.
Palvelunäkymien alpha- version esittely ja julkaisuaikataulu JUHTAn Pertiva jaosto Joonas Kankaanrinne, VRK.
Suomi.fi-palvelunäkymät: Viranomaisen palvelunäkymä Joulukuu 2016, Innokylä-keskustelu.
Kansallinen palveluväylä JUHTA JHKA Pauli Kartano.
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
Kansallinen palveluväylä Hankejohtaja Pauli Kartano Valtiovarainministeriö.
Innovaatioseteli INNOVAATIO-OSAAMISTA YRITYKSEESI
Suomi.fi-palvelut ja kansallinen palveluarkkitehtuuri
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
JUPO-ontologia - nykytila ja jatkonäkymiä 12. 2
Suoraviivainen viestintä julkishallinnon asiakkaille
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
06/16.
Varhaiskasvatuksen tietovirrat ja kansallinen palveluarkkitehtuuri
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Innovaatioseteli INNOVAATIO-OSAAMISTA YRITYKSEESI
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
66 asiasanaehdotusta kerralla: hapuilua auto-annotoinnin ihmemaassa
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Kansallinen palveluväylä
Tervetuloa Innokylään
Korkeakoulutuksen opintotiedot Kansalaisen palvelunäkymässä
Tietovirta- ja sanastotyön koordinaatioryhmä, OKM Suvi Remes, VM
TAHE keskitetty toimintamalli
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
Teollisuusneuvos Sirpa Alitalo TEM Konserniohjaus
Kooste KaPA-hankkeista ja niiden aikatauluista
Mitä ovat verkkopalvelut?
Tietojen automaattinen ja luotettava kulku järjestelmien välillä notkeuttaa yhteistyötä – Suomi.fi-palveluväylä on turvallinen ratkaisu Kuntamarkkinat.
Kansallinen palveluväylä
Asiointipalveluiden laatu
Innovaatioseteli INNOVAATIO-OSAAMISTA YRITYKSEESI
Kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutusohjelman tuloksia
Asiointipalveluiden laatu
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Sujuva ja viiveetön kiinteistöasiointi
Esityksen transkriptio:

Suomi.fi-palvelunäkymät Palvelut, tilannekatsaus, tavoitteet, yhteyshenkilöt , Jani Ruuskanen, Väestörekisterikeskus

Valtiovarainministeriö asetti Kansallisen palveluarkkitehtuuriohjelman (KaPA, VM140:00/2013) hallituksen rakennepoliittisen ohjelman ( ) tavoitteiden toteuttamiseksi. Ohjelman toimikausi on Kansallisen palveluarkkitehtuurin ohjelmakokonaisuuden toteuttaminen on määrätty Väestörekisterikeskukseen perustetun kansallisen palveluarkkitehtuuriyksikön (KPA) tehtäväksi. Kuntaliitossa toimii Kunta-KaPA-toimisto, jonka tehtävänä on tukea ja edistää Kansallisen palveluarkkitehtuurin tavoitteiden toteutumista kuntasektorilla. Taustaa Kansallisen palveluarkkitehtuurin ohjelmakokonaisuuteen sisältyvät seuraavat kehityskohteet:  Kansallinen palveluväylä  Kansallinen tunnistusratkaisu  Asiointivaltuuspalvelu  Kansalaisten, yritysten ja viranomaisten tarvitsemat palvelunäkymät (Suomi.fi, Yrityssuomi.fi) ja kansallinen palvelutietovaranto sekä viestinvälityspalvelu kansalaisille ja yrityksille (yhdessä Valtorin kanssa)

Kaikkien hankkeiden toteutus on käynnissä Hankkeissa on myös useita alaprojekteja Suomi.fi-palvelujen asemoituminen osaksi sähköisen asioinnin perusprosessia on kuvattu alla Taustaa Palvelun löytäminen Tunnistau- tuminen AsiointipalveluAsiointirooli Perusrekisteri- tiedot VuorovaikutusPäätös Yhtenäinen käyttökokemus Suomi.fi- palvelunäkymät Suomi.fi- tunnistaminen Suomi.fi- asiointi- valtuudet Suomi.fi- palveluväylä Suomi.fi- viestinvälitys Suomi.fi- palvelunäkymät Suomi.fi- palvelutieto- varanto Hallinnon karttapalvelu Valtuusrekisteri Ei kuulu KAPAan Laki yhteisistä ict-tukipalveluista (ns. Kapalaki) velvoittaa kaikki julkiset toimijat käyttämään kapa- palveluja.

Suomi.fi-palvelunäkymät Kansalaisen, yrityksen ja viranomaisen ikkuna julkisiin palveluihin.

Mikä muuttuu? Julkiset ja yksityiset palvelut (ohjaus, pääsy omiin tietoihin) Viestinvälitys, palvelutietojen ja omien tietojen (rekisterit) tuominen näkymiin pakollista julkiselle hallinnolle (laki)

Suomi.fi-palvelunäkymät Tuotevisio: Ohjaus palveluihin, erityisesti sähköiset kanavat Elämäntilannelähtöiset opastavat sisällöt ja palvelupolut Pääsy omiin rekisteritietoihin (julkiset, yksityiset) Sähköinen viestinvälitys (kansalaiselle ja yritykselle)

1. Sähköiset palvelut helposti saavutettavissa (tunnistus, kertakirjautuminen) 2. Kaikkien palveluiden ja palvelukanavien tiedot (Palvelutietovaranto) 3. Omat tiedot (rekisterit, hetu/y- tunnuspohjaiset tiedot) 4. Helppo sähköinen viestintä kansalaisten, yritysten ja viranomaisten välillä (”Asiointitili”) Mitä palvelu tarjoaa? Palvelut Omat tiedot Viestintä Suomi.fi- palvelunäkymät Suomi.fi-palvelutietovaranto Palvelunäkymät = Suomi.fi + Yrityssuomi.fi+viranomaisen näkymä

Mitä tämä edellyttää? Tekninen näkökulma Omien palvelujen tunnistaminen ja kuvaaminen Suomi.fi-palvelutietovarantoon (manuaalinen, tekninen) Palveluväyläliitännän toteuttaminen Suomi.fi-palveluväylään o Perusrekisterin tai asiakkuustieto- järjestelmän kytkeminen palveluväylään, mikäli halutaan siirtää olemassa olevia tietoja Mahdolliset rajapintojen muutokset tai uusien rajapintojen toteuttaminen Liitynnän toteuttaminen viestinvälityspalveluun Prosessit Toimintatapojen tarkastaminen niin että uudet mahdollisuudet voidaan hyödyntää täysimittaisesti Tietojen ylläpidon organisointi Palauteprosessin ja tietolupakäytäntöjen selvittäminen

Tilanne ja yhteyshenkilöt Kehitystyö Kansalaisen näkymä beta julkinen Yrityksen ja viranomaisen näkymien betat avataan kesäkuussa Viestinvälitys (kansalaiselle), toteutus 2016 loppuun mennessä, migraatio nykyisestä asiointitilistä 2017 alussa (ei muutoksia jo käyttöönottaneille viranomaisille). Uudet käyttöönotot > yhteys asiakaspalveluumme Omien tietojen liityntäprojekteja käynnissä useita, osa jo tuotannossa. Käyttöönottoja voi käynnistää milloin vaan. Omien tietojen tuominen Yhteydenotto > käyttöönottoprojekti (Timo Merikallio Liittyminen palveluväylään (liityntäpalvelin)

Suomi.fi-palvelutietovaranto Kaikki oleellinen julkishallinnon palveluista yhdessä paikassa.

Mikä muuttuu? mennessä julkiset palvelut kuvattava (laki)

rakentuu moduuleista PALVELUT VERKKOASIOINTI VERKKOSIVU TOIMIPISTETULOSTETTAVA LOMAKE PUHELINKANAVA ORGANISAATIOT

Haku nojaa metatietoihin

Tiedot viedään PTV:hen näin Q Q4 2016

Ota käyttöön näin  Organisaation hyvä nimetä PTV-yhteyshenkilö (VM nimeämistpyyntö kunnille ja virastoille )  VRK tarjoaa tukea käyttöönottoihin: järjestää koulutuksia ja tarvittaessa työpajoja  VM:ltä mahdollista hakea käyttöönottoihin rahoitustukea  Laki tullee velvoittamaan julkisen sektorin tietojen tuottamiseen, yksityiselle käyttöoikeus  Ei edellytä palveluväyläliitosta  Referenssikuvaus projektista: Palvelut PTV:hen, Mikkeli  Lisäohjeistusta  Organisaation hyvä nimetä PTV-yhteyshenkilö (VM nimeämistpyyntö kunnille ja virastoille )  VRK tarjoaa tukea käyttöönottoihin: järjestää koulutuksia ja tarvittaessa työpajoja  VM:ltä mahdollista hakea käyttöönottoihin rahoitustukea  Laki tullee velvoittamaan julkisen sektorin tietojen tuottamiseen, yksityiselle käyttöoikeus  Ei edellytä palveluväyläliitosta  Referenssikuvaus projektista: Palvelut PTV:hen, Mikkeli  Lisäohjeistusta

Hyödyt heti ja tulevaisuudessa Suomi.fi Yrityssuomi.fi Kunta.fi Virasto.fi …

Tilanne ja yhteyshenkilöt Kehitystyö PTV v 1.0 valmistuu , pilotointia kesän ajan Laajemmat käyttöönotot alkavat elokuussa kesälomakauden jälkeen Integraatioiden toteutus myös mahdollista jo syksyllä, avoin rajanpinta valmistuu kesällä PTV käyttöönotot Yhteydenotto kapa- > käyttöönottoprojekti (Annette Hotari /VRK)kapa- Tietojen tuottamisen voi aloittaa heti, tallennus PTVhen elokuusta 2016 alkaen Koulutukset jo käynnissä (esuomi.fi)

Yleistä Suomi.fi-palveluista

Liittyminen ja käyttäminen on julkishallinnon organisaatioille maksutonta Myös maksutonta yksityisille niiden palvelujen osalta joita yksityinen sektori voi käyttää lain perusteella (palvelunäkymät, palvelutietovaranto, palveluväylä, asiointivaltuudet) Käyttöönottokustannukset kukin asiakas maksaa itse o Tekninen integraatio o Asiointipalvelukohtainen ohjeistus o Käyttöönottoprojektin hallinta Kustannukset

Valtiovarainministeriö voi myöntää Suomi.fi-palveluita käyttöönottavalle julkisen hallinnon organisaatiolle rahoitusta 1. Suomi.fi-palveluväylän hyödyntämisen suunnitteluun 2. Palvelujen tai tietovarantojen liittämiseen Suomi.fi-palveluväylään Rahoitusta: o Voi hakea rahoitusta molempiin käyttökohteisiin, erillisillä hakemuksilla. o Ei myönnetä uusien asiointipalveluiden ja tietovarantojen kehittämisen kustannuksiin. o Myönnetään enintään 75 % esitettävän hankkeen kokonaiskustannuksista. Rahoituksella toteutettavat tuotokset on tarkoitettu vapaasti käytettäviksi, levitettäviksi ja edelleen kehitettäviksi. Järjestelmiin tehtyjä liityntöjä palveluväylään voivat käyttää hyväksi myös muut julkisen hallinnon ja yksityisen sektorin organisaatiot. Rahoitusmahdollisuudet Vain julkiselle sektorille Tulossa myös tukea PTV:n käyttöönottoihin!

1. Tutustu saatavilla olevaan tukimateriaaliin. 2. Tutustu liitettyihin perustietovarantoihin (YTJ, VTJ, KTJ, Trafi tms.) oman tulevan palvelun näkökulmasta. 3. Rekisteröidy ja anna tarvittavat tiedot liity.suomi.fi-osoitteessa. 4. Asiakaspalvelu ottaa sinuun yhteyttä palvelun käyttöönotosta sopimiseksi. Miten toimin?

Lisätietoa esuomi.fi/palveluntarjoajille

Miten OKM hallinnonalan perusrekistereissä olevat asiakkaan omat tiedot tuodaan palvelunäkymiin º Vähintään palveluväyläliitynnät kannattaa jo huomioida º Rekistereittäin käyttöönottoprojekteja voi käynnistää vaikka heti Miten OKM hallinnonalan palvelutiedot tuodaan palvelutietovarantoon mennessä? Missä palveluissa OKM hallinnonala voisi hyödyntää viestinvälityspalvelua (viestit, päätökset, asiakirjat, herätteet kansalaisille tai yhteisöille/yrityksille)? Tietovirta- ja sanastotyön koordinaatioryhmän rooli? Eteneminen?

Lisätietoa ja tukimateriaalia: Liity mukaan: