Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty"— Esityksen transkriptio:

1 Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Yhteispalveluseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen

2 Tehostamishanke Hankkeen toimikausi 26.1.2006 – 31.12.2007
Hankkeessa mukana SM/AHO ja PO, työhallinto, verohallinto, VM, OM, STM, KELA, Kuntaliitto ja henkilöstöjärjestöt

3 Tavoitteet Yhteispalvelusta pääväylä julkisen sektorin palveluihin
yhteispalvelupisteet yhteinen sähköinen kanava yhteiset puhelinpalvelut Yhteispalvelu takaa palvelujen saatavuuden koko maassa

4 Tausta HALLITUKSEN JA EDUSKUNNAN LINJAUKSET Hallintoselonteko:
Säilytetään valtion paikallishallinnon toimipaikkaverkko riittävän kattavana. Yhteispalvelua käytetään tehokkaasti hyväksi. Eduskunta: Julkisen sektorin toimijoiden yhteisellä palvelujen järjestämisellä on tulevaisuudessa merkittävä rooli. Uusi hallitusohjelma: Yhteispalvelua, sähköistä asiointia ja puhelinpalveluja kehitetään voimakkaasti

5 Yhteispalvelun säädöspohja
uusi laki tullut voimaan viranomaiset voivat sopia avustavien asiakaspalvelutehtävien hoitamisesta tilaaja- tuottajamalli asiat tulevat vireille jo yhteispalvelupisteessä uuden lainsäädännön mukainen mallisopimus valmisteltu uuden lainsäädännön edellyttämä koulutus käynnistyy keväällä

6 Hankkeen pilotit valitut 10 pilottikohdetta käynnistäneet uusien yhteispalvelupisteiden perustamisneuvottelut suunnitelmat valmistunevat keväällä 2007 pilotit yhteispalvelupisteiden palveluvalikoiman laajentamiseksi ja yhdenmukaistamiseksi vahvistettu Helsingin Itäkeskukseen uusi yhteispalvelupiste mukana valmistelussa Helsingin kaupunki, poliisi, maistraatti, verottaja, työhallinto ja KELA

7 Palveluja koskeva valmistelutyö
KELA, työhallinto, poliisi, maistraatti, verottaja ja Kuntaliitto ovat määritelleet yhteispalveluun soveltuvat palvelut, joka on samalla toimijoittain vakiopalve-luvalikoima palveluista työnkuvaukset toimivat apuna valmisteltaessa palvelu-henkilöstölle sähköistä tuki-materiaalia ja koulutusta

8 Sähköisten palvelujen käytön edellytysten luominen
roolivarmenteen käyttöön oton valmistelu käynnistyy sisältää mm. asiakkaan suostumuksen siihen, että palvelusihteeri tunnistautuu sähköiseen palveluun asiakkaan puolesta tietotekniikkaryhmä selvittää mm. kirjaamismenettelyihin ja maksujen vastaanottoon liittyvät kysymykset yhteispalvelujen tietoteknisten edellytysten rakentamiseen haetaan rahoitusta

9 Asiantuntijapalvelujen saaminen yhteispalvelupisteistä
asiantuntijapalveluja saatavilla ajan-varauksella sähköinen ajanvarausjärjestelmä määritelty, kilpailutettu ja hankintapäätös tehty maistraattien ja poliisin ajanvarauksella käytettävät asiantuntijapalvelut määritelty järjestelmän käyttöön oton pilotteina Klaukkalan, Sonkajärven ja Keiteleen yhteispalvelupisteet. Pilotointi alkaa syksyllä

10 Koulutus, tukimateriaali ja henkilöstökysymykset
koulutustyöryhmä selvittää yhteispalvelun tehostamisesta ja uudesta lainsäädännöstä aiheutuvat koulutustarpeet sekä tekee suunnitelmat koulutuksen toteuttamisesta ja yhteispalvelua tukevan oheismateriaalin tuottamisesta olemassa olevat oppaat saatetaan ajan tasalle henkilöstötyöryhmä valmistelee henkilöstöä koskevat kysymykset

11 Viestintä yhteispalvelun nettisivut, on uudistettu; sivuilla kerrotaan yhteispalvelun kehittämisestä ja tehostamishankkeen etenemisestä sivuilla mm. sopimusmalli vakiosisältöineen


Lataa ppt "Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google