Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Teollisuusneuvos Sirpa Alitalo TEM Konserniohjaus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Teollisuusneuvos Sirpa Alitalo TEM Konserniohjaus"— Esityksen transkriptio:

1 Teollisuusneuvos Sirpa Alitalo TEM Konserniohjaus
Luvat ja ilmoitukset -kärkihanke Viranomaislähtöisestä asiakaslähtöiseen Teollisuusneuvos Sirpa Alitalo TEM Konserniohjaus

2 Asiakkaiden ja viranomaisten toiveita ja odotuksia digitaaliselle yhden luukun palvelulle
Viranomaiset Asiakkaat ”Silloin saadaan aina hyvä hakemus, kun alkupäässä neuvonta on ollut hyvää” ”Sähköisen palvelun kautta tieto tavoittaisi helpommin esimerkiksi häiriötilanteissa” ”Tiedonvaihto arvokkain osa koko systeemissä” ”Lisäisi varmasti vuorovaikutusta viranomaisten ja yritysten välillä” ”Vähemmän päällekkäistä tietoa ja tieto jouhevammin viranomaisille” ”Tieto olisi varmasti ajantasaisempaa eikä pirstaloituisikaan niin helposti” ”Jouduttaisi varmasti lupahakemuksien etenemistä” ”Palvelukerros vaikuttaa hyvältä ja varmasti selkeyttää asioita” ”Läpinäkyvyyden lisääntyminen on aina positiivista” Asianosaisten osallistamisen on hieno ajatus ja lisäisi sosiaalisen hyväksyttävyyden hankkimista ”Jo on jokin sähköinen palvelu asioiden hoitamiseen, niin se on tietenkin jo positiivista itsessään” ”Eri viranomaiset saisivat hyödynnettyä eri menettelyissä jo kertaalleen toimitettua tietoa” Luvat ja valvonta -kärkihanke

3 Yhteinen asiakas – monta toimijaa
Tavoitteena hallinnontasot ja viranomaisrajat ylittävät asiakaslähtöiset palvelukokonaisuudet Luvat ja valvonta - kärkihanke

4 Virastolähtöisesta asiakaslähtöiseen palvelulupaukseen ja palvelukokemukseen
Asiakaslähtöinen palvelupolku Viranomaislähtöinen PROSESSI / PALVELU PROSESSI / PALVELU PROSESSI / PALVELU Viranomainen VIRASTO 1 VIRASTO 2 VIRASTO 3 Luvat ja valvonta - kärkihanke

5 Yhteinen palvelumuotoiluun perustuva kehittämisen malli
Mallin koestus: tapahtumajärjestäjien ja teollisuuslaitoksen muutoshankkeen asiakaskohderyhmillä Luvat ja valvonta - kärkihanke

6 Hallinnon tasot ja viranomaisrajat ylittävä asiakaslähtöinen palvelu
Arkkitehtuurinäkökulma: Kokonaispalvelu muodostuu kansallisen palveluarkkitehtuurin ratkaisuista sekä siihen kytkeytyvästä palvelukerroksesta yhteiskäyttöisine toiminnallisuuksineen Asiakaslähtöinen palvelunäkökulma: Organisaatioriippumattomat sujuvat palveluketjut, joissa alue- ja toimijarajat eivät näy asiakkaalle Valtio Hallinnon tasot ja viranomaisrajat ylittävät asiakaslähtöiset palvelu-kokonaisuudet Maakunta Kunta Luvat ja valvonta - kärkihanke

7 Tavoitteena asiakaslähtöinen yhden luukun digitalisoitu palvelukokonaisuus
Kokonaiskuva viranomaisten antamista luvista ja päätöksistä sekä valvontaan liittyvistä tiedoista Asiakkaan lupa-asian profilointi ohjaa asiakkaan toimittamaan oikeat tiedot Kerran toimitettujen tietojen hyödyntäminen asioinnissa Yhden hakemuksen laatiminen, joka sisältää tiedot kaikille viranomaisille Yhteinen Mahdollisuus viedä useita velvoitteita tai lupia eteenpäin yhtenä hankkeena Raportointi ja valvontaraporttien tarkastelu palvelualustan kautta Yhden luukun lupa-asiointi vuorovaikutteisena sähköisenä prosessina Asiakaskohtaiset tiedot toimivat riskiperusteisen sääntelyn sekä valvontakäyntien kohdentamisen pohjana Lupaprosessin etenemisen seuranta Näkyvyys siihen, mitkä muut viranomaiset ovat mukana hankkeessa ja mahdollisuus keskinäiselle kommunikaatiolle Jaettu tietopohja ja riskiprofilointi auttaa kohdentamaan valvontapanosta vaikuttavammin Sähköinen asiointi ja keskitetty yleisneuvonta vähentää yhteydenottoja yksittäisiin viranomaisiin Viranomaisille kokonaiskuva lupa-asiasta Kuulutusten sähköistäminen ja kohdentaminen asianosaisille Viranomainen = Kemikaali- tai elintarviketurvallisuusviranomainen = Pelastusviranomainen = Ympäristöviranomainen

8 Yhden luukun digitalisoidun palvelukokonaisuuden arvioidut hyödyt – viranomaisten näkemys
Älykäs tiedon-syöttö Tiedonhaku Chat-neuvonta Kolmannen osapuolen havaintojen lähettäminen ja vastaan-ottaminen Ratkaisu-tietovaranto Lupa-hankkeen etenemisen tilatieto Viestin-välitys-palvelu Lupa-hakemuksen riski-profilointi Asialistan yhteis-muokkaus Etävalvonta-menettely Herätteet muutoksista hanke-esityksissä Lisätieto-pyyntö ja vastaus Raportointi Asiakas-tieto-varanto Kartta-palvelu ja paikkatieto Yhteinen työtila Virtuaali-kokousten järjestä-minen Vastaus-tieto-varanto Viran-omaisten yhteys-tiedot Työ- ja elinkeinoministeriö • 

9 Kiitos Lisätietoja Päivi Tommila (paivi.tommila@tem.fi)
Sirpa Alitalo


Lataa ppt "Teollisuusneuvos Sirpa Alitalo TEM Konserniohjaus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google