Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ICT2015 Suomi tietotekniikan soveltamisen kärkimaaksi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ICT2015 Suomi tietotekniikan soveltamisen kärkimaaksi"— Esityksen transkriptio:

1 ICT2015 Suomi tietotekniikan soveltamisen kärkimaaksi
Julkisen hallinnon ICT-toiminto Yksikön päällikkö Riku Jylhänkangas

2 Miksi? Taloudellinen tilanne synkkä
Osaaminen on Suomen vahvuus, sitä on hyödynnettävä kaikin tavoin Uutta kasvua haettava erityisesti PK-sektorilta Tarvitaan julkisen hallinnon keskitettyjä toimenpiteitä, uudenlaista ajattelua, ketterämpää toimintatapaa Suomi tietotekniikan soveltamisen ja tiedon hyödyntämisen kärkimaaksi  kansallinen tiikerinloikka!

3 ICT2015 organisointi Valtioneuvoston kanslian koordinoima yhteistyöryhmä ICT2015 asiantuntijaryhmä, puheenjohtajana Olli-Pekka Heinonen ICT2015 sihteeristö, puheenjohtajana Pekka Ala-Pietilä 21 polkua kitkattomaan Suomeen -raportti julkaistu tammikuussa 2013

4 4 kriittistä polkua Infrastruktuuri Osaaminen Rahoitus Toimintatavat
POLKU 1 Rakennetaan yhtenäinen kansallinen palveluarkkitehtuuri (VM / JulkICT) Osaaminen POLKU 5 Yhdistetään voimat 10 vuoden ICT 2023 –tutkimus-, kehitys- ja innovaatioohjelmaan (Tekes) Rahoitus POLKU 14 Rahoitusohjelma kattamaan alkuvaiheen ja kasvuvaiheen yritysten rahoitustarpeita (TEM ja Tekes) Toimintatavat POLKU 21 Pitkäjänteinen kehittäminen (VNK, Espoo, Tekes)

5 Kansallinen palveluarkkitehtuuri

6 Kansallinen palveluarkkitehtuuri
Perustieto-varannot Julkisen hallinnon kohdealue- ja toimialakohtaiset palvelut Valtion yhteiset palvelut Kuntien yhteiset palvelut Yrityssektorin palvelut Palveluväylä Palvelukanavat Sähköinen identiteetti Tunnistus- palvelut Kv- tunnistus (EU Stork) Rooli/ valtuus- hallinta Palveluväylän hallinta Tietoturva, raportointi. lokipalvelu Kansalaisen näkymät Yrityksen näkymät Virkamiehen näkymät

7 Kansallinen palveluväylä
Perustieto-varannot Julkisen hallinnon kohdealue- ja toimialakohtaiset palvelut Valtion yhteiset palvelut Kuntien yhteiset palvelut Yrityssektorin palvelut Palveluväylä Palvelukanavat Sähköinen identiteetti Tunnistus- palvelut Kv- tunnistus (EU Stork) Rooli/ valtuus- hallinta Palveluväylän hallinta Tietoturva, raportointi. lokipalvelu Kansalaisen näkymät Yrityksen näkymät Virkamiehen näkymät

8 Kansallinen palveluväylä
Tieto välitetään yhdenmukaisella standardoidulla tavalla Ei enää rakenneta tuhansia päällekkäisiä erillisratkaisuja tiedon välitykseen Käytetään yhteistä mallia, jonka käyttöön myös velvoitetaan Vaatimus mukaan kaikkiin tietojärjestelmähankintoihin Avoimet rajapinnat ja avoin lähdekoodi Tieto tallennetaan yhteen kertaan ja haetaan tarvittaessa Ei enää tallenneta tuhansia päällekkäisiä kopioita samoista tiedoista tuhansiin eri tietojärjestelmiin Tieto haetaan tarvittaessa suoraan tietovarannoista Yhteiskunnan perustietovarantojen tiedon tulee olla helposti ja tehokkaasti hyödynnettävissä, tietosuoja taaten Mahdollistaa aiempaa paremmin täysin automaattisten, proaktiivisten palveluiden kehittämisen

9 Sähköinen tunnistaminen
Perustieto-varannot Julkisen hallinnon kohdealue- ja toimialakohtaiset palvelut Valtion yhteiset palvelut Kuntien yhteiset palvelut Yrityssektorin palvelut Palveluväylä Palvelukanavat Sähköinen identiteetti Tunnistus- palvelut Kv- tunnistus (EU Stork) Rooli/ valtuus- hallinta Palveluväylän hallinta Tietoturva, raportointi. lokipalvelu Kansalaisen näkymät Yrityksen näkymät Virkamiehen näkymät

10 Sähköinen tunnistaminen
Palveluväylän mahdollisuuksien hyödyntäminen uusien palveluiden kehittämiseen edellyttää helppokäyttöiset, turvalliset ja edulliset ratkaisut sähköiseen tunnistamiseen Uudessa mallissa valtio takaa kansalaisten sähköisen identiteetin (vrt. passi), jonka perustalle voidaan markkinaehtoisesti tarjota tunnistusvälineitä (esim. mobiili, USB-tikut, NFC jne.) Taataan toimiva kilpailu markkinoilla siten, että kaikki osaavat yritykset pääsevät mukaan ja että parhaat uudet tunnistusratkaisut saadaan edullisesti käyttöön Uusi malli vastaa myös tulevan EU regulaation vaatimuksiin rajat ylittävästä tunnistamisesta julkisiin palveluihin Ensiksi tulee tunnistaa sähköisesti asioiva henkilö, sen jälkeen hänen roolinsa: kansalainen, yrityksen edustaja, laillistettu ammattihenkilö, puolesta asioiva jne.  Luodaan kansalliset ratkaisut näihin

11 Palvelukanavat Palveluväylä Palvelukanavat Perustieto-varannot
Julkisen hallinnon kohdealue- ja toimialakohtaiset palvelut Valtion yhteiset palvelut Kuntien yhteiset palvelut Yrityssektorin palvelut Palveluväylä Palvelukanavat Sähköinen identiteetti Tunnistus- palvelut Kv- tunnistus (EU Stork) Rooli/ valtuus- hallinta Palveluväylän hallinta Tietoturva, raportointi. lokipalvelu Kansalaisen näkymät Yrityksen näkymät Virkamiehen näkymät

12 Palvelukanavat Kansalainen keskiöön oman tietonsa omistajaksi
Kansalaisen voitava päättää mitkä häntä koskevat tiedot välittyvät (esim. terveystiedot) Kansalaisille luodaan mahdollisuus nähdä itseään koskevat julkisen hallinnon tiedot ja mahdollisuus nähdä mikä viranomainen tietoja on mahdollisesti käyttänyt (virkamiesten oikeusturva myös huomioiden) Toimenpiteillä taataan tietosuoja, ”isoveli ei valvo” Yrityksille rakennetaan palvelukanava helppoon sähköiseen viranomaisasiointiin Viranomaisten keskinäiseen toimintaan luodaan uudet tarpeelliset sähköiset mallit

13 Eteneminen Luodaan tehokas toimeenpano-organisaatio, pystytetään palveluväylän pilotointiympäristö Spesifikaatiot, dokumentaatio ja kehitysympäristöt avoimiksi, tieto kaikkien saatavissa, jotta taataan nopea eteneminen Luodaan mallit kaikkien parhaiden ideoiden saamiseksi mukaan kokonaisuuteen, PK-sektori mukaan Luodaan kansalaisille omien tietojen katselu ja hallinnointipalvelu, rajapinnat kansallisiin perustietovarantoihin palveluväylän kautta Ohjataan, rahoitetaan ja tuetaan keskitetyin toimenpitein palveluväylään liittymistä olemassa olevien valtion ja kuntien tietojärjestelmien ja palvelujen osalta Uusissa ICT-hankinnoissa velvoitetaan arkkitehtuurin mukaiseen toimintamalliin ja palveluväyläyhteensopivuuteen

14 Kiitos! Kaikki uudet ajatukset, ideat ja ehdotukset ovat erittäin tervetulleita
VM / JulkICT Riku Jylhänkangas p


Lataa ppt "ICT2015 Suomi tietotekniikan soveltamisen kärkimaaksi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google