Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suomi.fi-palvelunäkymät: Viranomaisen palvelunäkymä Joulukuu 2016, Innokylä-keskustelu.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Suomi.fi-palvelunäkymät: Viranomaisen palvelunäkymä Joulukuu 2016, Innokylä-keskustelu."— Esityksen transkriptio:

1 Suomi.fi-palvelunäkymät: Viranomaisen palvelunäkymä Joulukuu 2016, Innokylä-keskustelu

2 Tuleva Suomi.fi-verkkopalvelu koostuu kansalaisen yrityksen ja viranomaisen palvelunäkymistä. Joulukuussa 2015 avatussa betaversiossa on nähtävillä kansalaisen näkymän sisältöjä ja toiminnallisuuksia. Katso beta.suomi.fi. Nykyisiä julkishallinnon asiakkaille tarkoitettuja yhteisiä verkkopalveluja voi käyttää edelleen betavaiheen ajan osoitteissa suomi.fi, yrityssuomi.fi ja suomi.fi/tyohuone (viranomaisten palvelut). Suomi.fi-palvelunäkymät

3 Viranomaisen palvelunäkymä helpottaa työskentelyä kokoamalla keskeiset julkishallinnon yhteiset palvelut, sisällöt ja työkalut yhteen paikkaan ja mahdollistamalla personoinnilla oman työnäkymän luomisen edesauttaa osaltaan julkishallinnon sisäistä viestintää ja yhteistyötä: tietoa voidaan jakaa yli organisaatiorajojen ja tiedonvaihto on välittömämpää. Viranomaisen palvelunäkymän visio

4 Viranomaisen palvelunäkymän kohderyhminä ovat julkishallinnossa työskentelevät ja julkisia palveluja tehtävissään käyttävät. Viranomainen = valtion tai muun julkisyhteisön määrätehtäviä hoitava virkamies tai virasto. (Kielitoimiston sanakirja) Nimivalinnalla korostetaan sitä, että huomioidaan myös organisaatiotaso ja muut julkishallinnollisia tehtäviä hoitavat organisaatiot, joiden palveluja listataan palvelutietovarantoon ja joita näytetään palvelunäkymissä. Vahvasti tunnistautuneen käyttäjän osio on kuitenkin vain julkishallinnon virkamiehille/työntekijöille suunnattua. Näkymän nimestä

5 Yhteiset sisältötyypit palvelunäkymien kesken Palvelutietovarantoon tallennetut julkishallinnon viranomaisille suunnatut palvelut: hae ja selaa palvelutietoja, asioi verkossa. Palvelutiedoissa kuvataan palvelujen ominaisuudet ja tarjontakanavat kuten sähköiset asiointipalvelut, paikalliset palvelupisteet ja puhelinasiointikanavat. Palvelutiedon tuottamisesta ja ylläpidosta vastaa kunkin palvelun vastuuviranomainen. Palvelut kartalla: paikallisten palvelupisteiden tiedot karttaikkunassa. Alussa beta.suomi.fissä on osa suunnitelluista ominaisuuksista. Jatkossa kohteiden sijainnin esittämisen lisäksi karttaikkunassa voi muun muassa merkitä omia paikkoja, lähettää sijaintiin liittyvää palautetta vastuuviranomaiselle, etsiä reittejä eri kulkuvälineille ja suorittaa sähköisen asioinnin toimintoja. Opassisällöt: oppaat ovat käyttäjälähtöisiä, opastavia sisältökokonaisuuksia erilaisiin käyttäjän (elämän)tilanteisiin. Viranomaisen osalta tunnistetaan kohderyhmälle tärkeiden opastavien sisältöjen tarpeita ja tuotetaan näistä näkymään omia kokonaisuuksiaan. Uutiset: Suomi.fi-verkkopalveluun liittyvää tietoa käyttäjille. Sisältö ei-tunnistautuneelle käyttäjälle Toteutus 2016

6 Lisäksi näytetään automaattisesti eri lähteistä välitettävää ajankohtaistietoa: esimerkiksi Finlexistä uusimpia säädöksiä, valtioneuvoston hankerekisteri. viranomaisen tietoresursseja eli käytettävissä olevia verkkoresursseja ja työkaluja, jotka eivät ole muuten palveluna kuvattu palvelutietovarantoon. valtion yhteystietohakemisto (https://yhteystietohakemisto.valtori.fi/)https://yhteystietohakemisto.valtori.fi/ Sisältö ei-tunnistautuneelle käyttäjälle Toteutus2 016

7 Palvelunäkymien tarkoituksena on tarjota entistä parempaa palvelua, rikastettua tietoa ja käyttäjälle kohdennettua sisältöä tunnistautumisen avulla. Viranomaisen näkymässä ensi vaiheessa toteutetaan sisältö, johon päästään vahvaa heikommalla tunnistautumisella. Tunnistautuminen tehdään Suomi.fi-tunnistuksen sisältämillä välineillä. Vaihtoehtona myös vahvana virkakortti (valtion virkamiehillä). On muistettava, että heikosti tunnistautuneelle käyttäjälle suunnattu tietosisältö voi olla vain julkista. Kuten muuallakin palvelunäkymissä, kirjautunut käyttäjä voi Omat suosikkini - toiminnolla valikoida haluamiaan sisältöjä suosikeiksi sekä Omat asetukseni -toiminnolla personoida sisältöjä tarpeidensa mukaiseksi. Sisältö tunnistautuneelle käyttäjälle / Heikko tunnistus Toteutus 2017

8 Lisäksi käyttäjille suunnitellaan esimerkiksi yhteisöllisiä toiminnallisuuksia, joiden avulla voidaan nykyistä paremmin julkishallinnon sisäisesti jakaa osaamista ja tietoa: Ideointialusta > järjestelmä viranomaisten yhteiseen käyttöön, sen avulla voidaan työstää ideoita, käytäntöjä jne. ja hyödyntää näin yhteistä kehittämispotentiaalia. Minun tietoni: Oman työprofiilin luonti, ”tästä minä tiedän” - osaamisen jakaminen. Kun tieto on kuvattu rakenteisesti, siitä voidaan myös hakea. Infotaulu ”Hallinnossa tapahtuu”: näkymä julkishallinnon organisaatioiden ajankohtaisiin asioihin. Kerro, kysy, vastaa > organisaatiot voivat kertoa muille, mitä on tekeillä, asioista tietäviä voi myös etsiä kysymyksin. Kun tieto on kuvattu rakenteisesti, siitä voidaan myös hakea. Sisältö tunnistautuneelle käyttäjälle / Heikko tunnistus Toteutus 2017

9 Näkymää kehitetään jatkuvasti ketterän kehittämisen mallilla. Vuoden 2017 kokemusten perusteella arvioidaan, mitä uusia, vahvaa tunnistautumista edellyttäviä palveluja voidaan ottaa mukaan. Olennainen vaatimus on, että kaikki viranomaiset valtiolla ja kunnissa voivat tunnistautua vahvasti ja olla näin samassa asemassa. Viranomaisten tarvitsemien vahvaa tunnistusta edellyttävien suorakäyttöpalvelujen integrointi ”yhteen luukkuun” edellyttäisi käyttövaltuushallinnan yleisten periaatteiden luomista. Kun on tarvittava valmius, ovat mahdollisuuksia esimerkiksi viestinvälitys (viranomaiselta viranomaiselle) ja sähköinen allekirjoitus yhteisten palvelujen käyttö kertakirjautuneena asiakaspalveluun liittyvät organisaatioiden väliset prosessit, jaetut työtilat. Sisältö tunnistautuneelle käyttäjälle / Vahva tunnistus 2018 ja ->

10 Viranomaisen palvelunäkymän konseptoinnin yhteydessä linjattiin, että palvelunäkymään ei ole tarkoituksenmukaista tuoda henkilöstöhallinnollisia järjestelmiä tai sisältöjä, koska näitä on kehitetty voimakkaasti jo muutoin ja ne liittyvät organisaatioiden omiin sisäisiin prosesseihin. On myös huomattava ero viranomais-kohderyhmän kahtalaisuudessa: Palvelunäkymissä viranomainen on samanlainen loppukäyttäjä kuin kansalainen ja yrityksen edustaja. Viranomaiset voivat olla myös tulevan Suomi.fin tuki- ja hallintasivuston käyttäjiä, mutta tällöin he ovat Suomi.fi-palvelujen (= asiointivaltuudet, palveluväylä, palvelutietovaranto, palvelunäkymät, tunnistuspalvelu) tarjoajia ja hyödyntäjiä, liityntäpalvelujen tarjoajia tai sovelluskehittäjiä, eivät palvelunäkymien loppukäyttäjiä. Sisältöön liittyvät rajaukset

11 Viranomaisen palvelunäkymää kehitetään - muita palvelunäkymiä selvemmin - vaiheistaen ja ensisijaisesti substanssiriippumattomia kehityskohteita hakien, kokeiluperiaatteella. Tarpeita ja toteutusta tarkennetaan kohderyhmän kanssa yhteiskehittämisessä saadun palautteen avulla. Viranomaisen näkymän betaversio avautuu loppukeväästä 2016. Beta.suomi.fin kehitystyö jatkuu koko hankkeen ajan vuoden 2017 loppuun. Tämän jälkeen siirrytään tuotantoon. Työtä tehdään valtiovarainministeriön asettaman Kansallisen palveluarkkitehtuuri­ ohjelman Palvelunäkymien toteuttamishankkeessa, ja toteutusvastuussa on Väestörekisterikeskuksen palveluarkkitehtuuriyksikkö. Seuraa kehitystä

12 Tutustu: beta.suomi.fi Palveluntarjoajille kohdistettua lisätietoa ja tukimateriaalia Suomi.fi-palveluista on esuomi.fi-sivustolla: esuomi.fi


Lataa ppt "Suomi.fi-palvelunäkymät: Viranomaisen palvelunäkymä Joulukuu 2016, Innokylä-keskustelu."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google