Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kooste KaPA-hankkeista ja niiden aikatauluista

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kooste KaPA-hankkeista ja niiden aikatauluista"— Esityksen transkriptio:

1 Kooste KaPA-hankkeista ja niiden aikatauluista
Pertiva Janne Viskari Kooste KaPA-hankkeista ja niiden aikatauluista

2 Aikataulu KaPA-hankkeet
Hanke 2015 2016 2017 Palvelu- näkymät Beta.suomi.fi julkaistaan Q4/2015 lopussa Omien tietojen tuonti rekisteristä pilotointiin Palvelutietovaranto pilotointiin Palvelukartta pilotointiin Sisällönhallintasovellus valmis Q4/2015 Omien tietojen tuonti rekistereistä laajenee Palvelutietovaranto tuotantoon Viestinvälitys kansalaisille tuotantoon Q1-2 Viestinvälitys yrityksille tuotantoon Beta.yrityssuomi.fi julkaistaan Virkamiehen näkymän beta julkaistaan Suomi.fi julkaistaan tuotantoon Q1/2017 Virkamiehen näkymä julkaistaan tuotantoon Q1/2017 Yrityssuomi.fi tuotantoon 2017 lopussa Palvelutietovaranto sisältää kaikkien merkittävien julkisten palvelujen tiedot Palvelu-väylä Kehitysympäristön avaus Tuotantoa vastaavan testiympäristön avaus Tuotantoympäristön avaus Liityntäkatalogi pilotointiin Liityntäkatalogi tuotantoon Kansallisen palveluväylän vyöhyketoteutus Tunnistus-palvelu Tunnistuksen testiympäristö Tunnistus.fi asiointipalveluille Tunnistus.fi käyttävien asiointipalveluiden siirrot alkavat Q1 Tunnistuksen testiympäristö Vetuma-palveluille Q1 Vetumaa käyttävien asiointipalveluiden siirrot alkavat Q2 Sähköinen allekirjoitus Roolit ja valtuutus Henkilön puolesta asiointi (HPA) -tuotantopilotti VTJ-tietoihin pohjautuvana Q1 Yrityksen puolesta asiointi (YPA) -tuotantopilotti YTJ/Kaupparekisteriin pohjautuvana Q2 Henkilön ja yrityksen puolesta asioinnin (HYPA) -tuotantopilotti, henkilövaltuutukset Q3 HYPA Katso-RoVa yhteensovitus Q4 RoVa-valtuusrekisterin tekninen toteutus HPA = Henkilö puolesta asiointi YPA = Yrityksen puolesta asiointi HYPA = Henkilön ja yrityksen puolesta asiointi

3 Kehittämissuunnitelma 2015-2019
Palveluväylä Kehittämissuunnitelma 2018 2016 2019 2017 2015 KEHITYSTYÖ KÄYTTÖÖNOTOT Ensisijainen tiedonvälityspalvelu, jonka avulla julkinen hallinto ja yritykset hyödyntävät palveluita ja tietovarantoja. Palveluväylän tuotantoympäristö avataan Liityntäkatalogin pilotointi (ensimmäiset organisaatiot) 20 kpl organisaatioita väylään Tuki käytölle suljetussa verkossa Palveluväylän kehitysympäristön avaus API-valtuutus Omat tiedot palveluväylään ja palvelunäkymiin ja palvelunäkymiin ja niiden hallinta Vyöhykemallin mukainen liityntäpalvelin Natiivi REST-tuki 30 kpl organisaatioita väylään Vyöhykemallin mukainen palveluväylä Liityntäkatalogi ja avoindata.fi REST-yhteensopivuus RHEL-tuki Palveluväylän testiympäistön avaus

4 Kehittämissuunnitelma 2015-2019
Palvelunäkymät Kehittämissuunnitelma 2018 2016 2019 2017 2015 KEHITYSTYÖ KÄYTTÖÖNOTOT Käyttäjä löytää palvelut eri rooleissa, näkee ja hallinnoi omia tietojaan, saa herätteitä oman tilanteensa mukaan ja voi valtuuttaa toisen toimimaan puolestaan. Beta.suomi.fi avataan Omat tiedot palveluväylään ja palvelunäkymiin Palvelutietovarannon pilotointi (ensimmäiset organisaatiot) Palvelutietovarannon käyttöönotot Viestintäratkaisu kansalaisille tuotannossa (asiointitili 2) ja palvelunäkymiin (pilotit) Suomi.fi tuotantoon Yrityssuomi.fi kehittäminen Yrityssuomi.fi tuotantoon Viestintäratkaisu yrityksille ja palvelunäkymiin ja niiden hallinta Palvelukartta osaksi palvelunäkymiä

5 Palveluväyläintegraatioiden läpivienti (projektit, joissa tuodaan rekisteritietojapalvelunäkymiin)
Aikataulun sopiminen KaPA tekee ehdotuksen kullekin liittyvälle virastolle Projektin valmistelut Liittyvä virasto nimeää yhteyshenkilön/projektipäällikön KaPA:lta projektisuunnitelmarunko, joka täydennetään liittyvän viraston kanssa. Esim. liittyvä virasto kirjaa projektisuunnitelmaan kustannukset ja hyödyt. Liittyvä virasto lähettää rahoitushakemuksen VM:öön KaPA nimeää yhteyshenkilön VRK:sta, joka toimii teknisenä tukihenkilönä liitosprojektissa Liittyvä virasto toteuttaa palveluväyläliitoksen projektisuunnitelman mukaisesti yhteistyössä VRK:n yhteyshenkilön kanssa Kysymyksissä auttaa

6 Palveluväyläintegraatiot 2015
testi Palveluväylä tuotanto beta.suomi.fi 09/15 10/15 11/15 12/15 01/16 02/12 03/16 VRK VTJ sovellus-sovellus rajapinta Trafi kuljettajalupatiedot (tieliikenne) Trafi ajoneuvotiedot MML kiinteistötietojen kyselypalvelu PRH Virre PRH YTJ THL/Kela Kanta-palvelu SoTen ulkop. HY/Kansalliskirjasto Finto HY/Kansalliskirjasto URN-palvelu Vero verovelkatieto Vero Viranomaistietopalvelu VRK Ylläpidon sovellusrajapinta Trafi kuljettajalupatiedot (vesiliikenne) Trafi vesikulkuneuvotiedot PALVELUVÄYLÄLIITOS PALVELUNÄKYMÄT

7 Rahoituksen periaatteet
VM voi myöntää KaPA-palveluita käyttöönottavalle organisaatiolle rahoitusta: 1) Kansallisen palveluväylän hyödyntämisen suunnitteluun sekä 2) Palvelujen tai tietovarantojen liittämiseen kansalliseen palveluväylään. Rahoituksen hakija voi hakea rahoitusta molempiin käyttökohteisiin, mutta erillisillä hakemuksilla. Rahoitusta ei myönnetä uusien asiointipalveluiden ja tietovarantojen kehittämisen kustannuksiin. Rahoituksella toteutettavat tuotokset on tarkoitettu vapaasti käytettäväksi, levitettäväksi ja edelleen kehitettäväksi. Järjestelmiin tehtyjä liityntöjä palveluväylään voivat käyttää hyväksi myös muut julkisen hallinnon ja yksityisen sektorin organisaatiot. Rahoitusta myönnetään enintään 75 % esitettävän hankkeen kokonaiskuluista.

8 Suomi.fi Tuotevisio Kansallinen palveluarkkitehtuuri -ohjelma (KaPA) mahdollistaa uudistetun Suomi.fi-palvelukokonaisuuden toteuttamisen. yksinkertaistaa ja helpottaa julkisen hallinnon asiakkaiden asiointia viranomaisten kanssa ja muuttaa sitä turvallisemmaksi, edistää julkisen hallinnon avoimuutta sekä parantaa julkisen hallinnon palvelujen laatua mahdollistaa sähköisten palvelujen kustannustehokkuus niiden elinkaaren ajan parantaa tietojen yhteiskäyttöä ja tietojärjestelmien yhteentoimivuutta koko julkisessa hallinnossa edistää yritysten mahdollisuuksia hyödyntää julkisen hallinnon tietovarantoja ja palveluja tukee kansantaloutta tehostamalla julkista hallintoa ja luomalla uusia liiketoimintamahdollisuuksia yksityiselle sektorille.

9 Palvelunäkymät Visio, toiminallisuudet, kustannukset ja aikataulu
Jani Ruuskanen Hankepäällikkö

10 Palvelunäkymät Tuotevisio
Palvelunäkymät tarjoaa kansalaisille, yrityksille ja viranomaisille sähköiset palvelut helposti yhdestä paikasta. Palvelunäkymien palvelut ja herätteet räätälöityvät käyttäjän mukaan sekä mahdollistavat viestinnän viranomaisten kanssa. Palvelunäkymissä yhdistyvät parhaat käytännöt, hyvä käytettävyys ja esteettömyys.

11 Palvelunäkymät Tuotevisio

12 Palvelunäkymät Tuotevisio
Selain-pohjainen Käyttäjän näkökulma Tekninen näkökulma Palvelun käyttäjänä Löydän julkiset palvelut eri rooleissa Näen ja hallinnoin omia tietojani Saan herätteitä ja muistutuksia oman elämäntilanteeni mukaan Voin valtuuttaa toisen toimimaan puolestaan Selain-pohjainen Respon-siviinen (laiteriip-pumaton) Käytössä 24/7 Esteetön (WCAG taso AA teknisesti) Modulaa-rinen Avoimen lähde-koodin tuottein kehitetty Ketterä kehitys Läpinäkyvä kehitystyö ja viestintä Korkea tietoturva Omat tiedot ja niiden hallinta Palvelujen haku Sähköiset palvelut kerta-kirjautumalla Palveluoppaat Paikallinen palvelunäkymä Toimipisteet ja palvelut kartalla Palvelutieto-varanto Viestintä-ratkaisu (asiointitili 2) Sisällöntuotanto ja -hallintasovellus

13 Palvelunäkymät Palvelutietovaranto (PTV)
Mitä PTV on kansallinen tietovaranto julkisen hallinnon palveluja ja toimipaikkoja kuvailevien tietojen (metatiedot) tallentamiseen, säilyttämiseen ja käyttöön rajapintojen kautta. Hyödyt Auttaa löytämään palveluja koskevat tiedot nykyistä helpommin Tarjoaa tiedot julkisista palveluista keskitetysti yhdestä paikasta avoimella rajapinnalla Vähentää päällekkäistä palvelutiedon tuottamis- ja ylläpitotyötä hallinnossa Kenelle Käyttöönotettavissa kaikkien julkisen hallinnon toimijoiden toimesta Toiminnallisuudet Mahdollisimman pitkälle vakioidut, koneluettavat metadatakuvaukset julkisista palveluista sisältäen palvelutiedot, organisaatiotiedot ja palvelukanavatiedot (sähköinen kanava, puhelinkanava, etäpalvelu, liikkuva kanava sekä fyysiset palvelupisteet ja niihin liittyvät esteettömyystiedot) Avoimet rajapinnat tiedon hyödyntämiseksi, esim. kunnan tai viraston omilla verkkosivuilla tai kaupallisissa ratkaisuissa Kytkös palvelukarttaan: palvelutietovarantoon tallennetut tiedot näkyvät myös hallinnon karttapalvelussa Pilotointi Q3/2015 (Palvelutietojen julkaisu betavaiheessa: kansalaispalvelut osana beta.suomi.fi-palvelua Q4/2015, yritysten palvelut osana beta.yrityssuomi.fi-palvelua Q3/2016) Tuotanto Q3/2016 Kustannukset Liittyminen ja käyttäminen ei aiheuta kustannuksia. Mahdolliset kustannukset: Omien järjestelmien integrointi ja kehittämiskustannukset.

14 Palvelunäkymät Omat tiedot
Mitä Käyttäjän perusrekisteri- ja asiakkuustietojen esittäminen palvelunäkymissä Hyödyt Asiakkaan helppo pääsy kaikkiin omiin tietoihin, perusrekisteritiedon paraneminen, jatkossa tiedon hallinta ja valtuutus, uudet palvelukonseptit Kenelle Käyttöönotettavissa kaikkien julkisen hallinnon toimijoiden ja yritysten toimesta Toiminnallisuudet Kansalaisen omat tiedot: Näkee kootusti omia tietojaan julkisen hallinnon perusrekistereistä Yrityksen omat tiedot: Näkee kootusti omaa yritystään koskevia tietojaan julkisen hallinnon perusrekistereistä (osana yritys.suomi.fi-konseptia) Virkamiehen omat tiedot: Virkamies löytää viranomaistyöhön tarkoitettuja työkaluja, ohjeita ja muita palveluja (virkamiesnäkymä) Pilotointi Pääsee mukaan heti Tuotanto Q1/2016 (beta.suomi.fi) Kustannukset Liittyminen ja käyttäminen ei aiheuta kustannuksia. Omien järjestelmien rajapinnat, turvapalvelin palveluväylään kytkemiseksi

15 Palvelunäkymät Viestinvälitys
Mitä Kansalaiselle lähetettävät viestit, asiakirjat, herätteet ja muistutukset Hyödyt Mahdollistaa turvallisen viestinnän kansalaisen ja viranomaisen välillä. Välittää viestit (sähköiset tai paperiset) viranomaiselta kansalaiselle. Kenelle Viranomaisille, kansalaisille ja yrityksille. Toiminnallisuudet Viestit ja asiakirjat koko julkiselle hallinnolle Herätteet ja muistutukset myös yrityksille Nykyisen Kansalaisen asiointitilin seuraava versio, nykyiset asiakkaat jatkavat kuten ennenkin Käyttöliittymä osa palvelunäkymiä Pilotointi Tuotanto Nykyinen Kansalaisen asiointitili käyttöönotettavissa koko ajan (Valtori) Kansalaisille herätteet ja muistutukset, arvio Q2-Q3/2016 Yritysten asiointitili ja herätteet ja muistutukset, arvio Q1/2017 Kustannukset Liittyminen ja käyttäminen ei aiheuta kustannuksia. Omien järjestelmien integrointi ja kehittämiskustannukset. (webservice rajapinnat, valmisohjelmarajapinnat tai sähköpostirajapinta)

16 Palvelunäkymät Palvelukartta
Mitä Toimipisteiden ja palvelujen esittäminen palvelutietovarannon pohjalta palvelukartalla Hyödyt Esteetön, responsiivinen ja käytettävä karttaratkaisu, jossa kaikki julkisen hallinnon palvelupisteet yhdessä karttaliittymässä Ei tarvita erillistä tietokantaratkaisua koska liittyy palvelutietovarantoon Kenelle Kaikki: kansalaiset, yritykset ja yhteisöt, viranomaiset Toiminnallisuudet Karttaliittymän kytkeytyy konkreettisiin asiointiprosesseihin Asiakkaan reaalisen sijainnin huomiointi karttanäkymässä. Valmistuessaan osa julkisen hallinnon paikkatietoinfrastruktuuria (MML) Mahdollistaa toimijoiden palvelutietovarantoon tallentamien toimipisteiden ja palvelujen esittämisen myös omilla verkkosivuilla karttakomponentin avulla Jatkuvasti kehittyvä; rikkaat reititystyökalut Pilotointi Palvelutietovarannon pilotoinnin yhteydessä, alkaa aikaisintaan Q3/2015 Tuotanto Arvio Q1-Q2/2016 Kustannukset Ei aiheuta kustannuksia

17 Kehittämissuunnitelma 2015-2019
Palvelunäkymät Kehittämissuunnitelma 2018 2016 2019 2017 2015 KEHITYSTYÖ KÄYTTÖÖNOTOT Käyttäjä löytää palvelut eri rooleissa, näkee ja hallinnoi omia tietojaan, saa herätteitä oman tilanteensa mukaan ja voi valtuuttaa toisen toimimaan puolestaan. Beta.suomi.fi avataan Omat tiedot palveluväylään ja palvelunäkymiin Palvelutietovarannon pilotointi (ensimmäiset organisaatiot) Palvelutietovarannon käyttöönotot Viestintäratkaisu kansalaisille tuotannossa (asiointitili 2) ja palvelunäkymiin (pilotit) Suomi.fi tuotantoon Yrityssuomi.fi kehittäminen Yrityssuomi.fi tuotantoon Viestintäratkaisu yrityksille ja palvelunäkymiin ja niiden hallinta Palvelukartta osaksi palvelunäkymiä

18 Palveluväylä Visio, toiminnallisuudet, kustannukset ja aikataulu
Eero Konttaniemi Hankepäällikkö

19 Palveluväylä Tuotevisio
Palveluväylä standardoi organisaatioiden tietojen välittämisen ja vaihtamisen mahdollistaen turvallisten palvelukokonaisuuksien tarjoamiselle kansalaisille, yrityksille ja viranomaisille.

20 Palveluväylä Kansallinen palveluväyläliityntä
Mikä Yhteinen standardoitu tiedonsiirtokanava Tiedonvälityskerros: määrittää, miten tietoja ja palveluja välitetään eri tietojärjestelmien välillä Tiedonvälityspalvelu: mahdollistaa muiden väylään liittyneiden organisaatioiden palveluiden ja tietovarantojen hyödyntämisen Kansallinen palveluväylä on teknologiariippumaton, eri vyöhykkeistä koostuva integraatioratkaisu. Hyödyt Mahdollistaa palvelujen ja tietovarantojen yhtenäisen kokonaisuuden Mahdollistaa standardoidun, turvallisen ja hallitun ympäristön Madaltaa tiedonvaihdon kynnyksiä Mahdollistaa uudenlaisia toiminta- ja toteutusmalleja Kenelle Kaikille, jotka vaihtavat tietoa julkisen hallinnon kanssa. Toiminallisuudet Standardoitu tiedonsiirtokanava. X-Road -teknologiaan perustuvan vyöhykkeen osalta palveluväylä on hajautettu järjestelmä ja koostuu organisaatioiden liityntäpalvelimista sekä palveluväylän keskuspalvelimista. Pilotointi Q1/2015 (tekninen dokumentaatio saatavissa osoitteessa palveluvayla.fi) Tuotanto Q4/2015 (tuotantoa vastaava testiympäristö Q3/2015) Kustannukset Palveluväylään liittyminen ei maksa mitään Kustannukset koostuvat oman Linux-liityntäpalvelimen hankinnasta ja ylläpidosta sekä oman järjestelmän mahdollisesta sovittamisesta palveluväylän rajapinnan kanssa yhteensopivaksi.

21 Palveluväylä Kansallinen palveluväyläliityntä
Kansallinen palveluväylä koostuu eri vyöhykkeistä: Julkinen palveluväylä (perustuu X-Road -teknologiaan). Muita vyöhykkeitä ovat alkuvaiheessa julkishallinnon tietyt ESB-ratkaisut (esimerkiksi VIA) sekä suljetut verkot (esimerkiksi VY- ja KY-verkko). Julkisen palveluväylän käyttötilanteita ovat erityisesti: Olemassa olevat integraatioratkaisut ovat liian raskaita Integraatioita ei ole entuudestaan lainkaan Uudet sähköisen asioinnin palvelut TUVE VY KY Julkinen palveluväylä Internet Integraatioalusta Liityntäpalvelin Tiedon tarjoaja / hyödyntäjä LP VIA EAI & Turvaväylä TT VIA = Valtion yhteinen integraatiopalvelu VY = Valtion yhteinen turvallinen tietoliikenneratkaisu ESB = Enterprise Service Bus KY= Kuntien yhteinen tietoliikenneratkaisu TUVE = Hallinnon turvallisuusverkko

22 Palveluväylä Liityntäkatalogi
Mikä Liityntäkatalogi on portaali/ratkaisu, jonka kautta löytyvät kaikki palveluväylän (ja sen eri vyöhykkeiden) liitynnät teknisine ja hallinnollisine kuvauksineen. Hyödyt Keskitetty ja hallittu paikka, josta löytää kaikki palveluväylässä tarjolla olevat liitynnät. Kenelle Kaikille palveluväylään liittyneille tai sitä harkitseville. Toiminnallisuudet Sähköisten palvelujen staattiset kuvaukset Reaaliaikaiset tilatiedot Palveluiden haku Palveluiden palaute Pilotointi Avoin kehitysympäristö avattu maaliskuussa 2015 Tekninen dokumentaatio saatavissa osoitteessa palveluvayla.fi Tuotanto Q4/2015, julkisen palveluväylän käyttöönoton yhteydessä. Kustannukset Ei kustannuksia.

23 Palveluväylä Liityntäkatalogi
Liityntäkatalogi on portaali/ratkaisu, jonka kautta löytyy kaikki palveluväylän vyöhykemallista (ei pelkästään X-Road –perustaisesta vyöhykkeestä) löytyvät liitynnät teknisine ja hallinnollisine kuvauksineen. Liityntä-katalogi Integraatio-alusta X VIA EAI & Turvaväylä Kansallinen palveluväylä (X-Road-osuus) EAI = Enterprice application solution

24 Kehittämissuunnitelma 2015-2019
Palveluväylä Kehittämissuunnitelma 2018 2016 2019 2017 2015 KEHITYSTYÖ KÄYTTÖÖNOTOT Ensisijainen tiedonvälityspalvelu, jonka avulla julkinen hallinto ja yritykset hyödyntävät palveluita ja tietovarantoja. Palveluväylän tuotantoympäristö avataan Liityntäkatalogin pilotointi (ensimmäiset organisaatiot) 20 kpl organisaatioita väylään Tuki käytölle suljetussa verkossa Palveluväylän kehitysympäristön avaus API-valtuutus Omat tiedot palveluväylään ja palvelunäkymiin ja palvelunäkymiin ja niiden hallinta Vyöhykemallin mukainen liityntäpalvelin Natiivi REST-tuki 30 kpl organisaatioita väylään Vyöhykemallin mukainen palveluväylä Liityntäkatalogi ja avoindata.fi REST-yhteensopivuus RHEL-tuki Palveluväylän testiympäistön avaus

25 Tunnistuspalvelu Visio, toiminnallisuudet, aikataulu ja kustannukset
Jarkko Leskinen Hankepäällikkö

26 Tunnistuspalvelu Tuotevisio
Tunnistuspalvelun mahdollistaa henkilön vahvan sähköisen tunnistamisen eri tunnistusvälineitä hyödyntäen. Palvelussa mukana olevien julkishallinnon palveluiden käyttäminen verkossa on turvallista, helppoa ja palvelusta toiseen siirtyminen on joustavaa yhdellä kirjautumisella. Käyttäjäkokemus on saumaton riippumatta siitä mitä kautta käyttäjä palveluja käyttää. Tämä on esityksen otsikko

27 Tunnistuspalvelu Tunnistamisen palvelu
Mikä Kansalaisen ja virkamiehen sähköinen tunnistaminen Hyödyt Yksinkertaistaa ja helpottaa julkisen hallinnon asiakkaiden asiointia viranomaisten kanssa ja muuttaa sitä turvallisemmaksi Yksinkertaistaa ja vähentää tunnistamisratkaisun asiakasorganisaatioiden tarvitsemaa sopimushallintaa tuomalla tunnistusvälineet keskitetysti yhden sopimuksen taakse ja saavuttaa näin merkittäviä kustannussäästöjä Kenelle Julkishallinnolle Toiminnallisuudet Korvaa nykyisen Tunnistus.fi –palvelun ja Vetuma-palvelun Tunnistautuminen helposti kaikilla markkinoilla olevilla tunnistusvälineillä Sähköisen asioinnin julkishallinnon palvelujen käyttäminen yhdellä kirjautumisella Mahdollistaa rajat ylittävissä palveluissa asioinnin EU:n sisällä Pilotointi alkaen testiympäristössä, koskien Tunnistus.fi -palvelua käyttäviä organisaatioita Q1/2016 testiympäristössä , koskien Vetuma -palvelu käyttäviä organisaatioita Tuotanto Tunnistus.fi korvataan 02/2016 Vetuma korvataan 12/2016 Kustannukset Julkishallinnolle palvelun käyttö on maksutonta Asiointipalveluiden omien järjestelmien kehittämis- ja integrointikustannuksista syntyneet kustannukset

28 Tunnistuspalvelu Kehittämissuunnitelma 2014-2018
2017 2015 2018 2016 2014 KEHITYSTYÖ KÄYTTÖÖNOTOT HANKINNAT Käyttäjä löytää palvelut eri rooleissa, näkee ja hallinnoi omia tietojaan, saa herätteitä oman tilanteensa mukaan ja voi valtuuttaa toisen toimimaan puolestaan. Ketterän kehitystiimin kilpailutus Ketterän palvelumuotoilutiimin kilpailutus Uusi Tunnistus.fi tuotannossa Käyttöönottotestit Tunnistuspalvelu Vetuma asiakkaille Kehitys- ja testiympäristöt käyttöön Ensimmäiset perusrekisterit liitetään palveluväylään Tunnistus-proxy käyttöön Tunnistus.fi korvaajana Lisää perusrekistereitä liitetty näkymään Tunnistuspalvelun näkymä Auditoinnit: tietoturva, käytettävyys, esteettömyys Yritysrooli henkilön tunnistamisen kautta (RoVa) Valtuuttaminen Tuotantoympäristö käyttöön Prototyyppi POC yhteistyössä CSC:n kanssa Vetuma asiakkaiden siirto Virkamiehen tunnistuspalvelut Markkinointi ja lanseeraus Vetuma tunnistuspalvelut

29 Rooli- ja valtuutuspalvelu (RoVa)
Visio, toiminnallisuudet, kustannukset ja aikataulu Matti Hiltunen, Hankepäällikkö

30 Rooli- ja valtuutuspalvelu Tuotevisio
Kansallisen rooli- ja valtuutusrekisterin avulla voidaan ensimmäisenä EU:ssa luotettavasti tarkistaa henkilön tai yrityksen valtuudet, valtakirjat ja oikeudet asioida sähköisesti toisen henkilön tai edustamansa yrityksen puolesta ajasta ja paikasta riippumatta. RoVa: Rooli- ja Valtuutus RoVa-valtuusrekisteri: Rooli- ja valtuutusrekisteri

31 Kumpulaisen perheen simulointi
Rooli- ja valtuutuspalvelu Kumpulaisen perheen simulointi Katri 66v Ossi 70v Martta 72v Aarno 75v Ex-puoliso 40v Maija Matikainen Onni 2v Elias 16v Anni 7v Liisa Kumpulainen 35v Matti Kumpulainen 37v Kumpulaisen uusioperhe Kansalaisen Palvelunäkymän esittelyvideo

32 Rooli- ja valtuutuspalvelu Henkilön puolesta asiointi (HPA)
Mikä Tarkistaa henkilön valtuudet, valtakirjat ja oikeudet asioida sähköisesti toisen henkilön puolesta Hyödyt Mahdollistaa asioinnin henkilön puolesta sähköisesti ajasta ja paikasta riippumatta. Palvelu kasvattaa sähköisen asioinnin asiakaspotentiaalia siirtäen palvelupisteessä asiointeja kustannustehokkaampaan sähköiseen asiointiin. Kenelle Viranomaistahot, joilla on tarve tarkistaa puolesta-asiointi Toiminnallisuudet Henkilön puolesta asiointi pohjautuen perusrekistereihin (VTJ) Pilotointi Hyvis, OmaKanta Q1/16 Tuotanto Pilottien tuotanto: Q1/16 Jatkuva tuotanto: Q2/16 Kustannukset Julkishallinnolle palvelun käyttö ja liittyminen on maksutonta Kustannukset koostuvat oman järjestelmän integroinnista

33 Rooli- ja valtuutuspalvelu Yrityksen puolesta asiointi (YPA)
Mikä Tarkistaa henkilön valtuudet, valtakirjat ja oikeudet asioida sähköisesti edustamansa yrityksen puolesta. Hyödyt Mahdollistaa asioinnin yrityksen puolesta sähköisesti ajasta ja paikasta riippumatta. Mahdollisuus yrityksen nimenkirjoitusoikeuden tarkistamisen sähköisesti Kenelle Julkihallinnolle, yhteisöille ja yrityksille Toiminnallisuudet Valtuutusten tarkistus perustuen nykyisiin sähköisiin valtakirjoihin ja perusrekistereihin. Nimenkirjoitusoikeuden tarkistus Pilotointi PRH:n ja Verohallinnon asiakkaita H1/2016 Tuotanto H2/2016 Kustannukset Käyttö ja liittyminen on julkishallinnolle maksutonta Kustannukset koostuvat oman järjestelmän integroinnista. Kustannukset yrityksille ei tiedossa.

34 Rooli- ja valtuutuspalvelu Henkilön ja yrityksen puolesta asiointi (HYPA)
Mikä Tarkistaa henkilön valtuudet, valtakirjat ja oikeudet asioida sähköisesti edustamansa henkilön ja yrityksen puolesta. Hyödyt Mahdollistaa asioinnin henkilön ja yrityksen puolesta sähköisesti ajasta ja paikasta riippumatta. Mahdollistaa sähköisten valtakirjojen luomisen. Palvelu kasvattaa sähköisen asioinnin asiakaspotentiaalia siirtäen palvelupisteessä asiointeja kustannustehokkaampaan sähköiseen asiointiin. Kenelle Julkishallinnolle, yhteisöille ja yrityksille sekä palvelunäkymien kautta myös yksityishenkilöt Toiminnalli-suudet Perustuu sähköiseen valtakirjaan ja perusrekistereihin. RoVa-valtuusrekisteri on uusi tietovaranto, jossa ylläpidetään tietoa virallisista valtuutuksista, valtakirjoista ja virkaan tai ammattiin perustuvista valtuuksista/oikeuksista Pilotointi SoTe:n Kanta, PRH:n ja Verohallinnon asiakasjärjestelmät H2/2016 Tuotanto 2017 Kustannukset Käyttö ja liittyminen on julkishallinnolle maksutonta Kustannukset koostuvat oman järjestelmän integroinnista. Kustannukset yrityksille ei tiedossa

35 Rooli- valtuutuspalvelu Tehtäviin jaottelu
Henkilön puolesta asiointi HPA Yrityksen puolesta asiointi YPA Perusrekisteritietoihin perustuva valtuutus Valtakirjaan perustuva valtuutus Perusrekisteritietoihin perustuva valtuutus Valtakirjaan perustuva valtuutus TUNNISTAMINEN VTJ : Huoltaja Edunvalvoja Valtuutusrekisteri: - Henkilön itsensä antamat valtuutukset Kaupparekisteri: Edustamiseen oikeutetut Valtuutusrekisteri: - Yrityksen antamat valtuutukset Palvelukohtaisia tarpeita tukeva säännöstö Esim. Valtuutuksen sisältöä rajaavat sopimukset Puolesta-asioinnin estävät kiellot Valtakirjan käyttökohdetta rajaava luokittelu Esim. Kela-asiointi Terveydenhuolto Raha-asiat Palvelukohtaisia tarpeita tukeva säännöstö Esim. Edustuksen tapa Puolesta-asioinnin estävät kirjaukset Valtakirjan käyttökohdetta rajaava luokittelu Esim. - Katso roolit Henkilön ja yrityksen puolesta asiointi HYPA

36 Rooli- ja valtuutuspalvelut Vaiheiden yhdistäminen
PALVELUVÄYLÄ HPA YPA Kauppa-rekisteri, YTJ VTJ HYPA RoVa- valtuus rekisteri Vaihe 1 Vaihe 2 VTJ: Väestötietojärjestelmä YTJ: Yritystietojärjestelmä

37 Rooli- ja valtuutuspalvelu Kehittämissuunnitelma 2014-2018
2017 2015 2018 2016 2014 KEHITYSTYÖ KÄYTTÖÖNOTOT Voidaan luotettavasti tarkistaa valtuudet, valtakirjat ja oikeudet asioida sähköisesti toisen henkilön tai edustamansa yrityksen puolesta. Lainsäädännön , arkkitehtuurin, tietoturvan, käsitteiden määrittely Lainsäädäntö, arkkitehtuuri, tietoturva, käsitteet Rova-palvelun tekninen toteutus Rova-palvelun teknisen toteutuksen määrittely YPA määrittely HYPA Katso-Rova yhteensovituksen määrittely HYPA Katso-Rova yhteensovitus ja henkilövaltuutukset HYPA Henkilövaltuutusten määrittely YPA toteutus HPA toteutus HPA määrittely


Lataa ppt "Kooste KaPA-hankkeista ja niiden aikatauluista"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google