Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietovarannon.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietovarannon."— Esityksen transkriptio:

1 Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietovarannon toteuttaminen: Korkeakouluille tulevat vaatimukset 11.9.2012, Antti Mäki www.csc.fi/virta

2 OKM palvelun tarjoajana (CSC) Opetushallitus Tilastokeskus OKM-tiedonkeruut Korkeakoulut? Korkeakoulun vastuulla sekä toteutus että tietosisältö rekisterinpitäjänä Tiedon luovutus suoraan lain nojalla tai korkeakoulun päätöksellä Muuntaa rekisterinsä tiedon Korkeakoulujen tietomalliin (xdw- malli) Tallentaa tiedon valtakunnalliseen tietovarantoon Tiedon käyttäjät hakevat kaikkien korkeakoulujen tietoja omiin järjestelmiinsä

3 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteutusaikataulu Tietojen siirtämisen pilotointi syksyllä 2012 Korkeakoulukohtainen alustava toteutus- suunnitelma vuoden 2012 loppuun mennessä KK-kohtainen toteutus 11/2013 mennessä Käyttöönotto 2014 alussa kk-yhteishaussa Viranomaistiedonkeruiden toteutus 2014 tiedoista 05060708091011 14.9.2012 mennessä Korkeakoulujen lausunnot tietosisällön rajauksesta 10-12/2012, siirtomääritykset, korkeakolu- vierailut 05/2012 HE44/2012, KK- yhteyshenkilöt

4 Vaatimuksien lähteitä HE 44/2012 mukaisen lain säätäminen ja yhteinen tulkinta tallennusvelvoitteen sisällöstä Opetus- ja kulttuuriministeriön päätös tietojen päivittämisen minimitiheydestä RAKETTI-VIRTA-projektin asettamat tiedonsiirto- tapaa koskevat vaatimukset lähdejärjestelmille ja tietojen siirtämiselle Opetustoimen yhteentoimivuuden ratkaisut: koodistopalvelu ja kansallisen oppijanumero Eurooppalaisten standardien mukaan tehtyjen lukurajapintojen hyödyntämisen vaatimukset

5 Yhteinen tulkinta tallennusvelvoitteen sisällöstä Sovitaan, mitä laissa säädettävät tutkinto-, suoritus-, opiskeluoikeus- ja ilmoittautumistiedot tarkoittavat sisällöllisesti Tietoja tarkennettu opiskelijavalintojen, opintohallinnon ja tiedonkeruiden näkökulmista Opetushallitus, korkeakoulujen asiantuntijat, Tilastokeskus ja opetus- ja kulttuuriministeriö Yhteinen tulkinta lausuntokierroksen perusteella Ovatko tiedot saatavilla kk:n lähdejärjestelmistä?

6 Tietojen päivittämisen minimitiheys Tarkoittaa kaikkia koskevaa minimiä eli tietoa voi päivittää myös paljon tiheämmin, aluksi ainakin vuorokausittain Mimimi mahdollisesti kuukausittainen tiheys (ottaisi huomioon myös Kelan vaatimukset) Vaikuttaa tietojen siirron toteuttamistavan vaatimuksiin korkeakouluissa, mutta Vaikuttaa erityisesti tietovarannon tietosisällön hyödyntämismahdollisuuksiin korkeakoulujen välisissä prosesseissa

7 Mitä korkeakoululta vaaditaan, jotta voi lähettää tiedot tietovarantoon? Lähdejärjestelmän tiedot täytyy poimia ja muuntaa Korkeakoulujen tietomallin (xdw-malli) mukaiseksi siirtotiedostoksi Siirtotiedoston tarkastamista, tiedon siirtämistä ja siirretyn tiedon tarkastamista sekä koko homman uusimista, jos virheitä XML-tiedostomuoto (tai vast.) tiedonsiirrossa edellyttää ohjelmaa lähdejärjestelmässä Edellyttää toimintatapoja, reseptejä ja mahdollisesti toimintoja, joilla korkeakoulut voivat valvoa tiedon laatua lähdejärjestelmässä

8 V OPH TK OKM KK:t Yhteiset koodistot kaikilla käytössä Edellyttää koodistojen yhteensovittamista ja mappaamista siirtotiedostoksi sekä mahdollisesti muutoksia kirjauskäytäntöihin (puuttuuko tietoja lähdejärjestelmistä?) Koodistojen vahvistaminen yhteiseen käyttöön Koodistojen jakaminen (koodistopalvelu, OPH?) Käyttöönotto vähintään tietojen siirtämistä varten

9 Esim. opiskeluoikeuden tyyppi Amk-tutkinto, nuorten koul. Amk-tutkinto, aikuiskoulutus Alempi korkeakoulutututkinto Ylempi amk-tutkinto Ylempi korkeakoulututkinto Lisensiaatintutkinto Tohtorintutkinto Ammatillinen jatkokoulutus Ei tutkintoon johtava: Avoimen opinnot Valmentava koulutus Opiskelijaliikkuvuus Opettajankoulutus Täydennyskoulutus Pätevöitymiskoulutus Erikoistumisopinnot Oppisopimuskoulutus (?) Muu erillisoikeus Miten ei tutkintoon johtavan koulutuksen luokittelisi? Esim. –Avoin koulutus –Opiskelijaliikkuvuus –Täydennyskoulutus

10 Kansallinen oppijanumero Auttaa erityisesti henkilötunnuksettomien yksilöimisessä valtakunnallisesti (yhteishaku, Tilastokeskus) Tullee käyttöön Opetushallituksen tuottamien valtakunnallisten palveluiden kautta (?) Korkeakoulun tulisi soveltaa myös niihin opiskelijoihin, joita ei ota OPH:n palveluiden kautta

11

12 RAKETTI-VIRTA-projekti Korkeakoulukierros: www.csc.fi/korkeakoulukierros2012 www.csc.fi/korkeakoulukierros2012 Projektin aineistot ja työskentely wiki-alueella: www.csc.fi/virtawww.csc.fi/virta ; projektiryhmä virta (ät) csc. Fi


Lataa ppt "Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietovarannon."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google