Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAnne-Mari Halonen Muutettu yli 6 vuotta sitten
1
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
2
Organisaatio- ja palvelutiedot
Organisaatiot ja niiden rakenne Asiakkaalle tarjotut palvelut Fyysiset ja sähköiset palvelukanavat Toiminnan edellyttämät luvat Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
3
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Nykytilan haasteet Organisaatiotiedon erimuotoisuus Organisaatiotiedon epäyhtenäinen käsitteistö Tietojen yhdisteleminen lähes mahdotonta Tietojen käyttö alkuperäisen tietovarannon käyttötarkoituksesta poikkeavaan tarkoitukseen lähes mahdotonta Tietojen hajanainen ylläpito johtanut heikentyneeseen laatuun Organisaatioiden asiointi haasteellista Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
4
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
5
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
6
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
7
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Mitä tehty? STM toimeksiannosta THL on lähtenyt suunnittelemaan, miten sote- organisaatio- ja palvelutietoja voisi hallita paremmin Keväällä ja kesällä laadittu valmisteltu projektisuunnitelma valmisteluryhmässä, jossa mukana STM, THL, Valvira, Kela ja Fimean edustajia Tunnistettu yhteinen tahtotila organisaatio- ja palvelutietojen hallinnan kehittämisestä Käynnistetty varsinainen projekti lokakuussa Haastateltu noin 40 henkeä virastoista, sairaanhoitopiireistä, maakuntien valmisteluryhmistä ja tietojärjestelmähankkeista Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
8
Haastattelujen löydöksiä
Organisaatio- ja palvelutiedoissa pitää lähteä asiakas- ja palvelunäkökulmasta Master data (ydintieto) on oikeasti palveluntuottajilla ja -järjestäjillä, kansallisesti kyse on enemmän tai vähemmän koostetusta otoksesta Nykytilassa on liikaa erilaisia järjestelmiä tai tietovarantoja, joissa ylläpidetään organisaatio- ja palvelutietoja Tarpeiden ennakointi on vielä tässä vaiheessa koettu haastavaksi Kansallisen keskitetyn tietovarannon luominen on mahdotonta tai haastavaa Eri toimijoilla on omia koodistoja ja yhteinen tietovaranto voi olla liian kankea jatkuvasti uudistuville organisaatioille Näkökulmat erilaisia viranomaisten ja muiden toimijoiden välillä Pitäisi kuitenkin olla yksi keskitetty taho hoitamassa tätä aluetta, joka vastaa, valvoo ja kehittää toimintaa Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
9
Haastattelujen löydöksiä
Asiakas/kansalais- ja käyttötarvekeskeisyyttä kaivataan Viranomaisten rooli tulevaisuudessa voisi olla lähinnä toiminnan mahdollistaja Asiakkaan prosesseja selaamalla saadaan selkeä käsitys siitä mitä oikeasti tarvitaan YTI ja semanttinen yhteentoimivuus PTV:n rooli suhteessa palveluhakemistoon/palveluvaakaan ja muihin järjestelmiin kaipaa selvennystä Tiedon omistajuuden näkökulma Vaikka tuotetaan tietoa, ei välttämättä omisteta sitä. Rekisterin omistajuus Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
10
Haastattelujen löydöksiä
Kansalliset koodistot eivät aina ole tarkoituksenmukaisia ja niitä pitäisi päivittää Koodistojen kehittäminen ja muuttaminen turhan kankeaa, ketteryyttä kaivataan Byrokratiaa ja järjestelmiä, joihin tietoa pitää tuottaa tulisi vähentää. Käsitemalleissa eroja ja niiden yhdenmukaistamista kaivataan Käyttötarkoitus määrittelee käsitemallin puhumattakaan tietomalleista Maakunnat ovat vielä kysymysmerkki Mitä tapahtuu? Miten tiedot/järjestelmät siirtyvät? Jos tehdään jotain kansallista, niin vaaditaan ketteryyttä Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
11
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Visio Sosiaali- ja terveydenhuollon yhtenäiset organisaatio- ja palvelutiedot muodostetaan osana organisaation toimintaprosesseja. Tiedot tukevat asiakkaan valinnanvapautta asioinnissa, palveluiden järjestämistä, tuotantoa, lupatoimintaa ja valvontaa, potilas- ja asiakastietojen liikkuvuutta sekä palvelujen kehittämistä tietojohtamisen keinoin. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
12
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Käyttökohteet Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
13
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
14
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Nykytila Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
15
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Palveluntuottaja joutuu asioimaan useassa eri paikassa organisaatio- ja palvelutietojen kuvaamiseksi Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
16
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Tietomallit ovat samankaltaisia, mutta näkökulma aiheuttaa niiden yhteentoimivuutta Tietomallit sote-organisatiomallit - organisaatiokeskeinen Valveri – toimipaikkakeskeinen PTV - palvelukeskeinen Palveluhakemisto – yhdistelmä Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
17
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Muutokset Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
18
Palveluntuotantolaki
Maakuntalaki Palvelulaitos, yksityiset tuottajat ja yhtiöittäminen Järjestämislaki Palvelukokonaisuuksien järjestäminen ja yhteistyöalueet, rekisterinpito ja seurantavelvoitteet Palveluntuotantolaki Palveluntuotantolaki ulottaa auktorisoinnin yksityseltä sektorilta myös julkiselle sektorille. Valtion tuottamat palvelut eivät mukana. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
19
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Valinnanvapauslaki Asiakkaalla oikeus valita palveluntuottajansa erikseen säädetyllä tavalla Kansa-hanke Sosiaalihuollon tuottajat liittyvät Kanta-palveluiden käyttäjiksi Valvonnan uudistus Sote-valvonnan ja ohjauksen tehtävät kootaan aveista ja Valvirasta uuteen lupa-, ohjaus- ja valvontavirastoon. Painopiste yhä vahvemmin omavalvonnassa. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
20
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Tavoitetila Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
21
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Käyttökohteet Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
22
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Mitä ainakin on mukana Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
23
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Tulosalue Tulosyksikkö Vastuualue Vastuuyksikköryhmä Vastuuyksikkö Toimipiste Organisaation mallinnuksia Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
24
Prosesseja esimerkiksi
Palveluntuottajan rekisteröinti Palveluntuottajan valinta Palveluntuottajan auktorisointi Asiointi Valvonta Yhteydenotto Tarkastus Ajanvaraus Sähköiset- ja etäpalvelut Tiedonkeruu eri tasoilla Reittiohjeet Raportointi eri tasoilla Käynnit- ja hoitojaksot Kanta-palveluihin liittyminen Jatkohoitopaikan valinta Kanta-palvelujen käyttö Asiakaspalaute Korvausten hakeminen Viestintä Kilpailutus Poikkeustilanteiden hallinta Sopimusten hallinta Palvelujen ja kapasiteetin hallinta Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
25
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Työpaja Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
26
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Tavoitteita Missä prosesseissa organisaatio- ja palvelutietoa tuotetaan? Missä prosesseissa organisaatio- ja palvelutietoa käytetään? Miten hallinta saadaan mahdollisimman vaivattomaksi palvelun järjestäjien ja tuottajien näkökulmasta? Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.