Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella 16.4.2008 Satu Eerola Opintopsykologi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jyväskylän Yliopisto Psykologian Laitos
Advertisements

Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
OHJAAMINEN.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Simulaatioharjoitteen suunnitteluprosessi
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Opiskelijan ohjaus yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
HOPSista hopsaamiseen
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Minä oppijana 1 ov..
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Pedagogiseen arviointiin ei ole olemassa yhtenäistä seulonta– tai arviointitapaa. -Arvioinnin mahdollisuudet: seulonta, pedagoginen arviointi.
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Kielikoulutuskeskus / HAMK Mari Kokkonen
© Silander 05 Oppimisaihion suunnittelutyökalu lähtien OPSin tavoitteista.
AIKUINEN OPPIJA.
Ongelmaperustainen oppiminen
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Ops seminaari Askola.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
AKATEEMISEN ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMINEN TERVEYSTIETEIDEN MAISTERIKOULUTUKSEN AIKANA Peltokallio, Liisa, Juntunen Kristiina, Kokko Sami, Parkatti Terttu,
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Vauhdita valmistumistasi – valmennus Tampereella Aino-Maija Ahola & Katri Saarinen &
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Oppimaan oppiminen ja ammatillisuuteen kasvu 1.5 ov Mari
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
Prosesseista palveluihin
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
Opintopsykologipalvelut Aalto-yliopistossa
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Tuotantoeläinten hoitaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Opintopsykologipalvelut Aalto-yliopistossa
Eväitä opintojen sujumiseen ja esteettömyys opiskelussa.
Ammatillinen erityisohjaus Haaga-Heliassa
Opintopsykologi Katja Hietanen
KASVOKKAIN VERKOSSA: CONNECT PRO OPETUKSESSA
Liikunnan Perusopinnot
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella Satu Eerola Opintopsykologi

OPINTOPSYKOLOGIA Korkea-asteen oppiminen ydinilmiönä Korkea-asteen oppimisen tukemisessa ja kehittämisessä opintopsykologia jäsentyy viidelle, toisiinsa kietoutuvalle, alueelle: 1. Oppimistutkimus, kasvatuspsykologia, terveyspsykologia 2. Akateemiset taidot opiskelutaidot graduun liittyvät pulmat, tutkimusprosessin säätely kirjoittamistaidot ryhmätyötaidot tieteellinen ajattelu jne.

OPINTOPSYKOLOGIA 3. Motivaatio ja tunne-elämä 4. Kliiniset taidot ja ilmiöt (rajapinnoilla) haastattelu, testit, interventiot oppimisvaikeudet neuropsykologia depressio, uupumus, ahdistuneisuushäiriöt kehityspsykologia (varhaisaikuisuuden kehityshaasteet) opiskelukuntoisuus 5. Oppimis- ja opetusympäristön tunteminen/tutkiminen yliopisto toimintaympäristönä, toimintakulttuuri arviointikäytännöt tutkimusprosessien ohjaaminen oppimisen säätely (sen oppiminen/opettaminen)

Opintopsykologian rajapinnoilla Opinnot eivät käynnisty Opinnot jumahtavat Opinnot eivät pääty.. Kielipelkoiset Graduttajat Opiskelutaidot puutteelliset Vitkastelijat Aikuistuminen Mielenterveyden kysymykset

O P I S K E L I J A P R O S E S S I O P P I M I S P R O S E S S I AS IA NTUN TIJU U D E N K E H I T T Y M I N E N T U T K I M I N E N

1. Millaisia taitoja ja valmiuksia rakennetaan? esim. tutkijan taidot kandidaatinopinnoissa 2. Millaista toimijuutta ja identiteettiä rakennetaan? esim. jatko-opiskelija opiskelijana

Miten identiteetti ja aikaansaaminen liittyvät toisiinsa? (1/2) ”Isona tekijänä on varmasti se, että ennen yliopistoa ei ole tarvinnut aktiivisesti tehdä töitä opintojen eteen.” ”En päässyt läpi, koska en lukenut tenttiin” ”Luin aivan valtavasti tenttiin, mutta koska olen niin tyhmä, en päässyt läpi”

Minä oppijana Mikä puu? Missä kasvat? Miksi opiskelijan on tärkeää nähdä, kokea ja ymmärtää ITSENSÄ oppijana?

Miten identiteetti ja aikaansaaminen liittyvät toisiinsa? (2/2) Kuka toimii? Mikä on toimijuutesi? Miten näet/koet itsesi ja omat taitosi? Harjoitus: Mieti itseäsi yliopisto- opiskelijana… … Mikä eläin olet?  Miten käsitys itsestäsi määrittää toimintaasi?

RAAKA TYÖ TAIDOT JA VALMIUDET IDENTITEETTI

Täytekakku Tunnistaako opiskelija oppimisessaan/ opettaja opetuksessaan tällaisia alueita? Ja sitten tunnustaako, mitä näkee? Mistä opiskelija puhuu, ei välttämättä ole ydinkysymys! Eri alueet säätelevät toisiaan: Miten kehittyminen muuttaa kakun muita osia?

Herätä kysymys! Kuka omistaa oppimisen? Kysymyksen herääminen käynnistää oppimisen: herätä oma kysymys Kysymys voi herätä liittyä: substanssiin, oppijuuteen, opiskelutaitoihin, oman oppimisen säätelyyn tai esim. valintoihin Kysymyksiä kannattaa herättää RYHMÄSSÄ

Yliopisto oppimisympäristönä Kuka olet ja mistä tulet? Haaveet, toiveet ja ajatukset (myös pelot) … TAVOITTEET Pienet ja isot kontekstit: yliopisto kokonaisuutena vs. oma tieteenala vs. muut tieteenalat, oppiaineet  KUINKA HYVIN HAHMOTAT?  RAKENTUUKO OPINNOISTASI KOKONAISUUTTA?

Yliopisto oppimisympäristönä Tilanteiden ja arvioinnin arvaamattomuus usein pelottaa ja/tai ärsyttää, mutta sillä on myös lisäarvo! Variaatio on opintojen äiti! Opiskelutaito on tärkeä työelämätaito OPPIMINEN ON TAITO, JOTA VOI OPPIA

Keskeneräisyys rulettaa Asioista puhuminen (tunnistaminen ja tunnustaminen) auttaa On merkityksellistä ymmärtää, miten näkee/kokee itsensä oppijana Käsitystään itsestä ja/tai kielestä voi tarkastella..muuttaa Olemme kaikki tavalla ja toisella KESKENERÄISIÄ

Kiitos kaikille Jatketaan …