Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

AKATEEMISEN ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMINEN TERVEYSTIETEIDEN MAISTERIKOULUTUKSEN AIKANA Peltokallio, Liisa, Juntunen Kristiina, Kokko Sami, Parkatti Terttu,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "AKATEEMISEN ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMINEN TERVEYSTIETEIDEN MAISTERIKOULUTUKSEN AIKANA Peltokallio, Liisa, Juntunen Kristiina, Kokko Sami, Parkatti Terttu,"— Esityksen transkriptio:

1 AKATEEMISEN ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMINEN TERVEYSTIETEIDEN MAISTERIKOULUTUKSEN AIKANA Peltokallio, Liisa, Juntunen Kristiina, Kokko Sami, Parkatti Terttu, Saari Päivi, Sakari-Rantala Ritva, Tynjälä Jorma, Valkeinen Heli JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Terveystieteiden laitos

2 Tavoitteena on arvioida koulutus- kokemuksia ja maisterikoulutuksessa saatua asiantuntijuutta suhteessa työelämän vaatimuksiin. TERVEYSTIETEIDEN OPPIALAT: *Fysioterapia *Gerontologia ja kansanterveys *Liikuntalääketiede *Terveyskasvatus *Toimintaterapia

3 TERVEYSTIETEIDEN LAITOKSEN KOULUTUKSEN TAVOITTEET JA NIITÄ TUKEVIA PEDAGOGISIA RATKAISUJA Terveystieteiden laitoksen koulutuksen tavoitteena on, että eri pää- aineista valmistuneet maisterit hallitsevat syvällisesti oman tieteenalansa ja osaavat soveltaa oppimaansa työelämän käytäntöihin. Opiskelun aikana he saavat valmiudet toimia kansallisissa ja kansainvälisissä asiantuntijatehtävissä ja osaavat tuottaa tieteellisesti ja käytännöllisesti pätevää uutta tietoa. Toiminnassaan heillä tulee olla eettisesti kestävä pohja. Tavoitteena on myös, että opiskelijat ottavat vastuun oppimisestaan kohti itsenäistä ja elinikäistä oppimisprosessia. 1.Tieteellinen ja kriittinen ajattelu 2.Tutkimustaidot 3. Viestintätaidot 4. Eettinen vastuu 5. Monitieteinen yhteistyö ja verkostoituminen 6. Innovatiivisuus 7. Itseohjautuvuus 8. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus 9. Esteetön opiskeluympäristö (Terveystieteiden laitoksen koulutuksen tavoitteet ja niitä tukevia pedagogisia ratkaisuja 2007)

4 TAVOITTEITA TUKEVIA PEDAGOGISIA RATKAISUJA ESIMERKKINÄ (1.)TIETEELLINEN JA KRIITTINEN AJATTELU (mm. Kallio1993, Bernice & Arlin 1999) -Opetuksessa pyritään käsittelemään terveyttä ja toimintakykyä sekä niihin liittyviä yhteiskunnallisia haasteita ongelmalähtöisesti ja tulevaisuuden haasteet huomioiden -Opiskelijaa ohjataan monipuolisen lähdemateriaalin hankintaan ja lähdekriittisyyteen -Opetuksessa herätetään tiedollisia ristiriitoja käyttämällä esimerkiksi opetusmateriaalia, jossa esiintyy vastakkaisia näkökulmia tai päätelmiä -Opetuksessa hyödynnetään opiskelijoiden ammatti- ja opiskelutaustaa ja elämänkokemusta -Opetuksessa perehdytään erilaisiin tieteenteoreettisiin lähestymistapoihin ja arvioidaan tutkimusmenetelmien ja - asetelmien vahvuuksia ja heikkouksia

5 MAISTERIOPINTOJA KOSKEVA KYSELY Kevät 2007 Kevät 2008

6 Kysely tehtiin opintojen loppuvaiheessa syventävien opintojen asiantuntijuuskurssille osallistuville opiskelijoille kevätlukukausilla 2007 ja 2008 Kevään 2007 kyselyyn vastasi 33 opiskelijaa ja 2008 vuoden kyselyyn 34 opiskelijaa Fysioterapia56 Gerontologia ja kansanterveys 1213 Liikuntalääketiede21 Terveyskasvatus1112 Toimintaterapia32

7 Maisteriopintoni kestivät____ vuotta

8 1.Opiskelemaan tullessaan opiskelijoilla on odotuksia, jotka saattavat muuttua opiskelun aikana paljonkin. Miten koet omien odotustesi täyttyneen opiskelun aikana?

9 2a. Miten hyvin yliopistokoulutus mielestäsi kehitti terveystieteisiin liittyvien ilmiöiden teoreettista ja käsitteellistä hallintaa

10 2b. Miten hyvin yliopistokoulutus mielestäsi kehitti oman tieteenalasi teoreettista ja käsitteellistä osaamista

11 2c. Miten hyvin yliopistokoulutus mielestäsi kehitti yleistä kriittistä ja analyyttistä ajattelua

12 2d. Miten hyvin yliopistokoulutus mielestäsi kehitti kykyä tiedon tieteellisten perustelujen hakemiseen ja löytämiseen

13 2e. Miten hyvin yliopistokoulutus mielestäsi kehitti kykyä kriittisesti arvioida olemassa olevaa tietoa ja lähdemateriaalia

14 3a. Miten hyvin koet hallitsevasi terveystieteen tutkimusmetodologiaa

15 3b. Miten hyvin koet hallitsevasi tutkimusprosessin ja sen osa-alueet

16 3c. Miten hyvin koet hallitsevasi tutkimuksen raportoinnin ja tiedottamisen

17 4a. Millaiset valmiudet koet saaneesi oman tieteenalasi tutkimusintressien tunnistamiseen

18 4b. Millaiset valmiudet koet saaneesi tutkimustyön tekemiseen

19 5a. Miten yliopistossa opiskelu kehitti taitojasi tieteelliseen, kirjalliseen viestintään äidinkielellä

20 5b. Miten yliopistossa opiskelu kehitti taitojasi tieteelliseen, kirjalliseen viestintään vieraalla kielellä

21 5c. Miten yliopistossa opiskelu kehitti taitojasi asiantuntijaesitelmien pitämiseen

22 5d. Miten yliopistossa opiskelu kehitti taitojasi tieteelliseen keskusteluun osallistumiseen

23 5e. Miten yliopistossa opiskelu kehitti taitojasi suulliseen viestintään vieraalla kielellä

24 6a. Miten yliopistossa opiskelu kehitti taitojasi soveltaa eettisiä sääntöjä ja periaatteita tieteelliseen toimintaan

25 6b. Miten yliopistossa opiskelu kehitti herkkyyttäsi tunnistaa asiantuntijatoimintaan liittyvä vastuu eettisesti tärkeissä asioissa

26 6c. Miten yliopistossa opiskelu kehitti taitojasi soveltaa eettisesti kestäviä työskentelytapoja ja - menetelmiä asiantuntijatoiminnassa

27 7a. Miten yliopistokoulutus kehitti valmiuksiasi tehdä monitieteistä ja moniammatillista yhteistyötä

28 7b. Miten yliopistokoulutus kehitti valmiuksiasi asiantuntijatehtävissä tarvittavaan verkostoitumiseen

29 7c. Miten yliopistokoulutus kehitti asiantuntijatehtävissä tarvittavia ryhmätyötaitojasi

30 8a. Miten opinnot kehittivät kykyäsi tunnistaa oman asiantuntijuusalueesi haasteita

31 8b. Miten opinnot kehittivät taitojasi ratkaista ammatilliseen toimintaan liittyviä ongelmia

32 8c. Miten opinnot kehittivät luovuuttasi kehittää omaa asiantuntijuuttasi ja työyhteisöä

33 8d. Miten opinnot kehittivät rohkeuttasi ottaa vastaan vaikeitakin haasteita

34 8e. Miten opinnot kehittivät oman sisäisen sankarisi löytämistä

35 9a. Miten opintojen ohjaus tuki kykyäsi tehdä opintojen aikana, tulevaa uraa ennakoiden, opintoja koskevia itsenäisiä valintoja

36 9b. Miten opintojen ohjaus tuki valmiuksiasi jatkuvaan oppimiseen ja oman asiantuntijuuden kehittämiseen tulevassa työssä

37 10. Miten pääaineesi kurssien työskentelytavat ohjasivat sinua itsenäiseen työskentelyyn

38 11a. Miten yliopistokoulutus kehitti innostustasi hakeutua kansainvälisiin tehtäviin

39 11b. Miten yliopistokoulutus kehitti taitoasi työskennellä kansainvälisessä yhteistyössä

40 11c. Miten yliopistokoulutus kehitti tutkimustiedon kulttuurisidonnaisuuden merkityksen ymmärtämistä tiedon soveltamisessa ja välittämisessä

41 11d. Miten yliopistokoulutus kehitti valmiuksiasi kohdata eri kulttuureista tulevia ihmisiä

42 12. Miten paljon oppikursseihin sisältyi eri kulttuurien ymmärtämiseen liittyvää aineistoa

43 14. Kuinka tutuiksi sinulle tuli oppiaineesi tutkimusprojektit ja niiden toimintatavat koulutuksen aikana

44 15. Missä määrin sinulle tarjottiin mahdollisuutta osallistua oppiaineesi tutkimusprojekteihin

45 16a. Miten paljon opiskelu kehitti projektissa työskentelyn taitoja

46 16b. Miten paljon opiskelu kehitti johtamistaitojasi

47 16c. Miten paljon opiskelu kehitti oman osaamisen markkinointitaitoja

48 16d. Miten paljon opiskelu kehitti yrittäjyyteen suuntautumista

49 17a. Maisterikoulutuksen jälkeen minua kiinnostavat yliopiston tehtävät tai/ja jatkokoulutus

50 17b. Maisterikoulutuksen jälkeen minua kiinnostavat yliopiston ulkopuoliset koulutus- ja opetustehtävät

51 17c. Maisterikoulutuksen jälkeen minua kiinnostavat hallinto- ja johtotehtävät

52 17d. Maisterikoulutuksen jälkeen minua kiinnostavat muut asiantuntijatehtävät

53 18. Olen maisterikoulutukseen

54

55 -SEURANTAKYSELY TYÖELÄMÄÄN SIIRTYNEILLE -kevät 2009 -KOULUTUKSEN KEHITTÄMINEN


Lataa ppt "AKATEEMISEN ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMINEN TERVEYSTIETEIDEN MAISTERIKOULUTUKSEN AIKANA Peltokallio, Liisa, Juntunen Kristiina, Kokko Sami, Parkatti Terttu,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google