Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAapo Niemelä Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
AKATEEMISEN ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMINEN TERVEYSTIETEIDEN MAISTERIKOULUTUKSEN AIKANA Peltokallio, Liisa, Juntunen Kristiina, Kokko Sami, Parkatti Terttu, Saari Päivi, Sakari-Rantala Ritva, Tynjälä Jorma, Valkeinen Heli JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Terveystieteiden laitos
2
Tavoitteena on arvioida koulutus- kokemuksia ja maisterikoulutuksessa saatua asiantuntijuutta suhteessa työelämän vaatimuksiin. TERVEYSTIETEIDEN OPPIALAT: *Fysioterapia *Gerontologia ja kansanterveys *Liikuntalääketiede *Terveyskasvatus *Toimintaterapia
3
TERVEYSTIETEIDEN LAITOKSEN KOULUTUKSEN TAVOITTEET JA NIITÄ TUKEVIA PEDAGOGISIA RATKAISUJA Terveystieteiden laitoksen koulutuksen tavoitteena on, että eri pää- aineista valmistuneet maisterit hallitsevat syvällisesti oman tieteenalansa ja osaavat soveltaa oppimaansa työelämän käytäntöihin. Opiskelun aikana he saavat valmiudet toimia kansallisissa ja kansainvälisissä asiantuntijatehtävissä ja osaavat tuottaa tieteellisesti ja käytännöllisesti pätevää uutta tietoa. Toiminnassaan heillä tulee olla eettisesti kestävä pohja. Tavoitteena on myös, että opiskelijat ottavat vastuun oppimisestaan kohti itsenäistä ja elinikäistä oppimisprosessia. 1.Tieteellinen ja kriittinen ajattelu 2.Tutkimustaidot 3. Viestintätaidot 4. Eettinen vastuu 5. Monitieteinen yhteistyö ja verkostoituminen 6. Innovatiivisuus 7. Itseohjautuvuus 8. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus 9. Esteetön opiskeluympäristö (Terveystieteiden laitoksen koulutuksen tavoitteet ja niitä tukevia pedagogisia ratkaisuja 2007)
4
TAVOITTEITA TUKEVIA PEDAGOGISIA RATKAISUJA ESIMERKKINÄ (1.)TIETEELLINEN JA KRIITTINEN AJATTELU (mm. Kallio1993, Bernice & Arlin 1999) -Opetuksessa pyritään käsittelemään terveyttä ja toimintakykyä sekä niihin liittyviä yhteiskunnallisia haasteita ongelmalähtöisesti ja tulevaisuuden haasteet huomioiden -Opiskelijaa ohjataan monipuolisen lähdemateriaalin hankintaan ja lähdekriittisyyteen -Opetuksessa herätetään tiedollisia ristiriitoja käyttämällä esimerkiksi opetusmateriaalia, jossa esiintyy vastakkaisia näkökulmia tai päätelmiä -Opetuksessa hyödynnetään opiskelijoiden ammatti- ja opiskelutaustaa ja elämänkokemusta -Opetuksessa perehdytään erilaisiin tieteenteoreettisiin lähestymistapoihin ja arvioidaan tutkimusmenetelmien ja - asetelmien vahvuuksia ja heikkouksia
5
MAISTERIOPINTOJA KOSKEVA KYSELY Kevät 2007 Kevät 2008
6
Kysely tehtiin opintojen loppuvaiheessa syventävien opintojen asiantuntijuuskurssille osallistuville opiskelijoille kevätlukukausilla 2007 ja 2008 Kevään 2007 kyselyyn vastasi 33 opiskelijaa ja 2008 vuoden kyselyyn 34 opiskelijaa Fysioterapia56 Gerontologia ja kansanterveys 1213 Liikuntalääketiede21 Terveyskasvatus1112 Toimintaterapia32
7
Maisteriopintoni kestivät____ vuotta
8
1.Opiskelemaan tullessaan opiskelijoilla on odotuksia, jotka saattavat muuttua opiskelun aikana paljonkin. Miten koet omien odotustesi täyttyneen opiskelun aikana?
9
2a. Miten hyvin yliopistokoulutus mielestäsi kehitti terveystieteisiin liittyvien ilmiöiden teoreettista ja käsitteellistä hallintaa
10
2b. Miten hyvin yliopistokoulutus mielestäsi kehitti oman tieteenalasi teoreettista ja käsitteellistä osaamista
11
2c. Miten hyvin yliopistokoulutus mielestäsi kehitti yleistä kriittistä ja analyyttistä ajattelua
12
2d. Miten hyvin yliopistokoulutus mielestäsi kehitti kykyä tiedon tieteellisten perustelujen hakemiseen ja löytämiseen
13
2e. Miten hyvin yliopistokoulutus mielestäsi kehitti kykyä kriittisesti arvioida olemassa olevaa tietoa ja lähdemateriaalia
14
3a. Miten hyvin koet hallitsevasi terveystieteen tutkimusmetodologiaa
15
3b. Miten hyvin koet hallitsevasi tutkimusprosessin ja sen osa-alueet
16
3c. Miten hyvin koet hallitsevasi tutkimuksen raportoinnin ja tiedottamisen
17
4a. Millaiset valmiudet koet saaneesi oman tieteenalasi tutkimusintressien tunnistamiseen
18
4b. Millaiset valmiudet koet saaneesi tutkimustyön tekemiseen
19
5a. Miten yliopistossa opiskelu kehitti taitojasi tieteelliseen, kirjalliseen viestintään äidinkielellä
20
5b. Miten yliopistossa opiskelu kehitti taitojasi tieteelliseen, kirjalliseen viestintään vieraalla kielellä
21
5c. Miten yliopistossa opiskelu kehitti taitojasi asiantuntijaesitelmien pitämiseen
22
5d. Miten yliopistossa opiskelu kehitti taitojasi tieteelliseen keskusteluun osallistumiseen
23
5e. Miten yliopistossa opiskelu kehitti taitojasi suulliseen viestintään vieraalla kielellä
24
6a. Miten yliopistossa opiskelu kehitti taitojasi soveltaa eettisiä sääntöjä ja periaatteita tieteelliseen toimintaan
25
6b. Miten yliopistossa opiskelu kehitti herkkyyttäsi tunnistaa asiantuntijatoimintaan liittyvä vastuu eettisesti tärkeissä asioissa
26
6c. Miten yliopistossa opiskelu kehitti taitojasi soveltaa eettisesti kestäviä työskentelytapoja ja - menetelmiä asiantuntijatoiminnassa
27
7a. Miten yliopistokoulutus kehitti valmiuksiasi tehdä monitieteistä ja moniammatillista yhteistyötä
28
7b. Miten yliopistokoulutus kehitti valmiuksiasi asiantuntijatehtävissä tarvittavaan verkostoitumiseen
29
7c. Miten yliopistokoulutus kehitti asiantuntijatehtävissä tarvittavia ryhmätyötaitojasi
30
8a. Miten opinnot kehittivät kykyäsi tunnistaa oman asiantuntijuusalueesi haasteita
31
8b. Miten opinnot kehittivät taitojasi ratkaista ammatilliseen toimintaan liittyviä ongelmia
32
8c. Miten opinnot kehittivät luovuuttasi kehittää omaa asiantuntijuuttasi ja työyhteisöä
33
8d. Miten opinnot kehittivät rohkeuttasi ottaa vastaan vaikeitakin haasteita
34
8e. Miten opinnot kehittivät oman sisäisen sankarisi löytämistä
35
9a. Miten opintojen ohjaus tuki kykyäsi tehdä opintojen aikana, tulevaa uraa ennakoiden, opintoja koskevia itsenäisiä valintoja
36
9b. Miten opintojen ohjaus tuki valmiuksiasi jatkuvaan oppimiseen ja oman asiantuntijuuden kehittämiseen tulevassa työssä
37
10. Miten pääaineesi kurssien työskentelytavat ohjasivat sinua itsenäiseen työskentelyyn
38
11a. Miten yliopistokoulutus kehitti innostustasi hakeutua kansainvälisiin tehtäviin
39
11b. Miten yliopistokoulutus kehitti taitoasi työskennellä kansainvälisessä yhteistyössä
40
11c. Miten yliopistokoulutus kehitti tutkimustiedon kulttuurisidonnaisuuden merkityksen ymmärtämistä tiedon soveltamisessa ja välittämisessä
41
11d. Miten yliopistokoulutus kehitti valmiuksiasi kohdata eri kulttuureista tulevia ihmisiä
42
12. Miten paljon oppikursseihin sisältyi eri kulttuurien ymmärtämiseen liittyvää aineistoa
43
14. Kuinka tutuiksi sinulle tuli oppiaineesi tutkimusprojektit ja niiden toimintatavat koulutuksen aikana
44
15. Missä määrin sinulle tarjottiin mahdollisuutta osallistua oppiaineesi tutkimusprojekteihin
45
16a. Miten paljon opiskelu kehitti projektissa työskentelyn taitoja
46
16b. Miten paljon opiskelu kehitti johtamistaitojasi
47
16c. Miten paljon opiskelu kehitti oman osaamisen markkinointitaitoja
48
16d. Miten paljon opiskelu kehitti yrittäjyyteen suuntautumista
49
17a. Maisterikoulutuksen jälkeen minua kiinnostavat yliopiston tehtävät tai/ja jatkokoulutus
50
17b. Maisterikoulutuksen jälkeen minua kiinnostavat yliopiston ulkopuoliset koulutus- ja opetustehtävät
51
17c. Maisterikoulutuksen jälkeen minua kiinnostavat hallinto- ja johtotehtävät
52
17d. Maisterikoulutuksen jälkeen minua kiinnostavat muut asiantuntijatehtävät
53
18. Olen maisterikoulutukseen
55
-SEURANTAKYSELY TYÖELÄMÄÄN SIIRTYNEILLE -kevät 2009 -KOULUTUKSEN KEHITTÄMINEN
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.