© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere 30.-31.10.2007 YOS ja hyvät kysymykset koulutustarkastajan työssä 31.8.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ops seminaari Askola.
Advertisements

Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
Dialogisuus oppisopimustyössä Työpaikkakouluttaja- hanke 2015 Paluumatkalla Kunlunvuorilta Keltainen Keisari kadotti Taon tumman helmen. Hän lähetti Tiedon.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
TEEMATAPAAMISET kotoutumisen tukena Paon pitkä varjo - yhdessä onnistumme Sosiaalialan asiantuntijapäivät Jyväskylä
Oppisopimuskoulutus yrityksen kilpailutekijänä. Yksi taho vastaa oppisopimuskoulutuksesta Yhtenäiset ohjeet Byrokratian selättäminen vs. raha Koulutuksen.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Arviointi osana oppimisprosessia
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Laaja-alainen osaaminen
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Mikä ihmeen oppisopimus?
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
The 9 block vision processing model
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Verkostoituneen biotalouslukion esiselvityksen laatiminen
1. 2. Tapahtuman opinollistaminen-teemoja pohdittavaksi, 1- 7
pieni pala sinusta, tehdään meistä kakkuja
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Palautetaidot ja opponointi
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Some-ohje Pirkanmaa2019-valmistelijoille
TYÖRYHMIEN YHTEENVETO SYÖMISHÄIRIÖPÄIVILLÄ
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
Opinnollistamisen pähkinät
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Opintopsykologi Katja Hietanen
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
CoCreativeProcess ™ ©Terhi Takanen CoCreators Oy 2009
Viestinnän työkalupakki
[kehittämisidean nimi]
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Opettajan pedagoginen ajattelu
Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Alaotsikko Ryhmäyttäminen.
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Tommi Mattila Valmiuspäällikkö Suomen Punainen Risti Hämeen piiri
Esityksen transkriptio:

© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere YOS ja hyvät kysymykset koulutustarkastajan työssä

TYÖPAIKKA YOS HILJAINEN TIETO JULKINEN TIETO OPPILAITOS/ OPETTAJA KOULUTUSTARKASTAJA/ OSAAMISEN VÄLITTÄJÄ INNOVAATIO: PROSESSIT TUOTTEET Oppisopimuskoulutuksen yhteisen oppimisen saareke (YOS ) Ylivoimainen osaaminen

© Oppisopimustarkastajan vuorovaikutustyökalupakki Asenne-, rooli- ja Identiteettityökalut Työkaluna utelias kysyvä rooli, asemoituminen Oma agenda ja faktaprosessi taustalle Huomio oppimiseen ja toimijan ajatteluun Työvälinen: KYSYJÄN ROOLI JA ASENNE, OPPIMISTA SYNNYTTÄVÄT KKYSYMYKSET (lista) Haastavien tilanteiden työkalut Miten ottaa puheeksi vaikeat asiat Miten kiinnittää ajattelun huomio keskeiseen asiaan Tarkentaminen ja tarkistaminen Työväline: ÄÄRIPÄÄKYSYMYKSET Verkoston suhteita vahvistavat kysymykset Miten synnyttä keskustelua toimijoiden välille Miten auttaa valmentamaan Työväline: Merkityksiä ja ajattelua synnyttävät kysymykset Uusia näkökulmia avaavat Positiivisuutta luovat Arviointia synnyttävät Työväline: ARVOSTAVA HAASTATTELU Keskustelun rakennetyökalu aloitus: tavoite, tarkoitus, roolit oppimista synnyttävä keskustelu tekoja suuntaavat keskustelu arviointi ja seurannasta sopiminen Työväline: OPPIMISKESKUSTELU

© Suhteita rakentavat kysymykset Triadiset kysymykset: Kolmannen osapuolen näkökulma Kolmannelta kysytään kahden muun toiminnasta Miten mielestäsi oppilaitoksen opettaja voisi auttaa tätä työyhteisöä kehittymään? Mitä uskot että tämä työyhteisö odottaa opettajalta? Miten opettajan ja työpaikkaohjaajan yhteistyö voisi palvella työyhteisöä? Jos katsot tätä tilannetta työnantajan tai yrittäjän näkökulmasta, mitä silloin huomaat? Millaisista asioista sinun kannattaa keskustella opiskelijan/työpaikkaohjaajan kanssa? Miten mielestäsi työyhteisö voisi saada opiskelijan tuntemaan itsensä tervetulleeksi? ?

© Kysymisen taito: Asettuminen oppimisen generaattoriksi – ”Coach” ”Zen” Coachin mielentila Uteliaisuus Kuunteleminen Itsehillintä -oma agenda pois Yhteyden muodostaminen Luottamus Haluan ymmärtää että osaan kysyä Läsnäolo Vain hänen oma oivallus kantaa

© Oppimisen generaattorin tekniikat: Kysy – kannusta – haasta Ääneen sanominen Tekniikat Keskeyttäminen Kokonaiskuvan piirtäminen Ajatussolmujen avaaminen Tehokas tehtävän anto ??? Tunnustuksen antaminen Voimalliset kysymykset

© Kysymisen taito: Epäsuora kysymys Suora kysymys -Yleinen- Tarkka Suljettu kysymysAvoin kysymys -Kyllä/ei, - Ei yhtä oikeaa vastausta -Yksi oikea vastaus Johdatteleva kysymInnostava kysymys - Kysyjällä tavoite- Kysyjä on TietokysymysTahtokysymys -faktoja, numeroita- Tavoitteita, tunteita -Menneisyyttä- Tulevaisuutta Kysymys yksilöstäKysymys suhteista Ongelmien kysyminenOnnistumisten kysyminen

© Kysymisen lajeja/kysyjän rooleja: (Karl Tomm)

© Oppisopimuksen vaikutukset, kun koko verkosto on oppijana: Opiskelija 1.Opiskelija: tutkinto, osaaminen, työpaikka 2.Työpaikkaohjaaja ottaa vastuuta, kehittää työtään, perehdyttää 3.Opettaja saa työelämäkokemusta ja ymmärtää yrityksen kehittämistarpeita 4.Koko työyhteisö aktivoituu perehdyttämään/koulutta maan, sekä oppimaan ja kehittämään. Itseohjautuvuus lisääntyy 5.Yrittäjä saa osaamista, työvoimaa ja kehitysmyönteisyyttä sekä kehittämisajatuksia 6.Yritykset oppivat toisiltaan 7.Oppiminen, kehittäminen ja innovaatiot mahdollistuvat Ohjaaja Opettajat Oppilaitos Yrittäjä Työntekijät Koko työyhteisö Yritykset Yritysten verkostot Yhteiskunta

© Vuorovaikutustilanteet oppisopimustarkastajan työssä: Tyypillisimmät tilanteet esimerkkejä: 1) Tavoitekeskustelu (alussa) 2) Vaikuttavuuskeskustelu (lopussa) 3) Arviointikeskustelu /väliarviointi oppimisesta (oppimisprosessia tukeva arvionti) 4) Satunnaiset vuorovaikutustilanteet/ Ongelmatilanne 5) Muu tilanne

© Harjoituksia Vuorovaikutustilanteita tarkastajan työssä 1)Tavoitekeskustelu, mukana esim: opiskelija, ohjaaja, yrittäjä(johto), työntekijöitä, opettaja Kysymyksiä generoida oppimista koko verkostossa?  Mitä hyötyä oppisopimuksesta on teille? (kullekin erikseen)  Mitkä ovat tavoitteenne? Mitä haluatte oppia tai kehittää?  Millä tavalla jokainen on oppija?  Mitkä voisivat olla yhteiset tavoitteet oppisopimusprosessissa?  Millaisia odotuksia teillä on toisillenne?  Miten voitte auttaa toisianne oppimaan?  Mistä teidän (meidän) olisi hyvä sopia?

© Vuorovaikutustilanteet tarkastajan työssä: 2) Vaikuttavuuskeskustelu 3) Arviointikeskustelu /väliarviointi oppimisesta Mitkä ovat hyviä kysymyksiä generoida oppimista verkostossa?

© Loppukeskustelua 31.8.: Avoimet kysymykset, tietoisemmin harjoitella. - Ei valmiita kysymyksiä Verkoston aukeneminen, näkeminen. Koko kentän ymmärtäminen ja oman roolin näkeminen siinä. Oivallus: mikä tämä rooli onkaan! Muutos korvien välissä; oma identiteetti Rohkeasti pitää lähteä kokeilemaan Keskustelua omassa työyhteisössä – Esimiehet mukana Tänään konkretisoitiin mitä se uusi rooli voisi olla Kuullut tarkastajan roolista ja ymmärtänyt dialogisuudesta Ei tarvitse tietää että osaa tehdä oppimista generoivia kysymyksiä Koulutustarkastaja on mahdollistaja jollekin – mitä ei tarvitse nimetä etukäteen Tärkeää on ollut oivaltaa mitä me kaikki voimme oppia: Mitä on dialogisuus Olemme mahdollistajia – Miten käytämme sitä valtaa? Mahdollistaminen on dialogisuutta – Itse oivallettava millaisessa roolissa? Tulevaisuudessa: – Esimiehet ja meidän työyhteisöt pitää jatkaa – Keskustelun avaaja. Jos saan tapahtumaan jotakin pientä – se riittää. – Merkitys työelämän kehittäjänä. Työpaikoille Yhteisen oppimisen saarekkeita – Ketkä kaikki ohjaa opiskelijaa: lähes koko työyhteisö pitää saada mukaan