Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Dialogisuus oppisopimustyössä Työpaikkakouluttaja- hanke 2015 Paluumatkalla Kunlunvuorilta Keltainen Keisari kadotti Taon tumman helmen. Hän lähetti Tiedon.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Dialogisuus oppisopimustyössä Työpaikkakouluttaja- hanke 2015 Paluumatkalla Kunlunvuorilta Keltainen Keisari kadotti Taon tumman helmen. Hän lähetti Tiedon."— Esityksen transkriptio:

1 Dialogisuus oppisopimustyössä Työpaikkakouluttaja- hanke 2015 Paluumatkalla Kunlunvuorilta Keltainen Keisari kadotti Taon tumman helmen. Hän lähetti Tiedon etsimään sitä, mutta Tieto ei sitä ymmärtänyt. ’ Hän lähetti Kaukonäköisyyden, mutta Kaukonäköisyys ei sitä nähnyt. Hän lähetti Kaunopuheisuuden, mutta Kaunopuheisuus ei sitä osannut kuvailla. Lopulta hän lähetti Tyhjän mielen ja Tyhjä mieli toi helmen tullessaan. Chuangtsen kirjoituksia

2 © www.humap.com Mihin dialogisella työotteella pyritään? Kaikkien osapuolten itseohjautuvuuden ja sitoutumisen tukeminen Tuetaan toisen ihmisen omaa oivallusta Ei lähdetä liikkeelle omasta agendasta Oppiminen, kehittyminen, toimijuuden muutos keskiössä - ei "oikein" tekeminen

3 Dialogivalmennus Tpk-hankkeessa  Neljä valmennuspäivää (2 x koko päivä ja 2 x puoli päivää)  Valmennuspäiviin sisältyi demoja, harjoitteita, real-case asiakastilanteita  Välitehtäviä, kokeiluja omaan työhön – työssä oppimisen periaate !  Keskustelua omassa työyhteisössä ja oman esimiehen kanssa  Valmennuksen pituus (5 kk) mahdollisti oman ajattelun/asenteiden tutkimisen  Valmentajat tekivät parityötä  Asiakkaiden osallistaminen, myös ryhmä täydentyi matkan varrella  Teoriatiedon ja tutkimuksen kytkeminen mukaan  Valmennuksessa syntyi konkreettinen työkalupakki sekä laaja kysymyslista ”Oppimista lisäävät kysymykset"

4 Lyhyesti: Mistä dialogissa on kyse, kun puhutaan oppisopimuksesta ?  Mistä suhteista on kysymys ? - kahden välinen dialogi: minä- sinä - verkoston dialogin ohjaaminen: sinä-hän / sinä-he  Miksi dialogia tpk-hankkeessa? Dialogisuus on yksi väline fokuksen kohdentamiseksi työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen  Oppisopimus  Sopimus oppimisesta  Sopimuskäynti vuorovaikutteisesti 1,5 oppimiselle + 0,5 h lomakkeille  Merkitykset keskustelussa, ei vain faktat  Voimakas tarve muuttaa koulutustarkastajan roolia  Tarve tarkastella oppisopimustoimijoiden omaa oppimiskäsitystä!

5 ”Uusia” käsitteitä  Sopimus oppimisesta  Oppimiskeskustelu  Oppimisgeneraattori  Vuorovaikutteinen sopimuskäynti  Oppimista generoivat kysymykset  Aloituskeskustelu  Vaikuttavuuskeskustelu  Yhteisen oppimisen saareke (Viinisalo)

6 © www.humap.com Mitä kaikkea dialogisuus on ? Dialogisuus = asenne  Kysyvä ja kuunteleva asenne, ei oma agenda edellä Dialogisuus = identiteetin, roolin muutos  Prosessien ja dokumenttien seuraajasta ja tarkastajasta  verkoston vuorovaikutuksen ohjaajaksi ja oppimisen generaattoriksi  Yhteisen oppimisen saarekkeen kannattelijaksi Dialogisuus = työväline, jolla työ ei ole mekaanista  Saadaan näkyviin suhteet ja niiden vaikuttavuus oppimiseen ja uudistumiseen, tarkastajan mahdollisuus kytkeä osapuolet toisiinsa  Löydetään yhteinen tavoite ja toiminnan kohde ja hyöty, vaikka tullaan eri näkökulmista (ta/op/tpk/kt/opettaja)  Väline, jolla voidaankin saada aikaan enemmän, vähemmässä ajassa Dialogisuus ei vain työkaluja, edellyttää aina asennetta

7 © www.humap.com Dialogisuus kahden välisenä sinä-minä suhde  Kertojasta kysyjäksi  Kysyvä, kuuleva asenne  Kiinnostus toiseen osapuoleen, ei vain prosessin ohjausta  Saadaan ajattelu käyttöön  Saadaan merkityksellisyyden kokemusta työhön  Asiakasymmärrys kasvaa, voi auttaa aidosti asiakasta  Ei vain mekaanisia kysymyksiä- ainutlaatuisuuden säilyttäminen  Käyttötapoja / näitä kokeiltiin : hakeutumisvaiheessa, ohjauskeskusteluissa, seurantapalavereissa, haasteellisissa tilanteissa, arvioinnin yhteydessä, vaikuttavuushaastattelun muodossa, käänteinen sopimustilanne jne.

8 © www.humap.com Dialogisuus työyhteisössä sinä- he-suhde  Harjoitusten kautta löysimme työpaikan ohjausverkoston, joka tpk:n ohella ohjaa opiskelijaa  Tpk yhdessä KT:n kanssa voi kytkeä ohjausverkoston mukaan dialogin avulla suunnittelemaan, jakamaan, ohjaamaan, arvioimaan, jopa kehittämään omaa työtään  Tarkastajasta suhteiden vahvistaja, jonka tehtävänä kytkeä suhteita toisiinsa  Työpaikkakouluttajasta pienverkoston ohjaaja  Työntekijästä tulee ohjaaja, opastaja, ”kouluttaja”  Osallisuus ohjaamisessa voi vastuuttaa, laajentaa näkemystä työpaikan toiminnasta  Voi muuttaa omaa suhdetta työhön, käsitystä omista vaikutusmahdollisuuksista

9 © www.humap.com Dialogisuus verkostoissa  Oppisopimustoimijasta verkoston dialogin kannattelijaksi, joka  huolehtii eri osapuolien suhteiden vahvistumisesta  luottamuksen rakentumisesta  yhteisen kohteen / tavoitteen löytämisestä/ylläpitämisestä  oppimista edistävien keskustelujen käymisestä, tukemisesta ja varmistamisesta  Verkoston johtamisen rinnalla autamme verkostoa itse kannattelemaan oppimista

10 © www.humap.com Mitä muuta valmennuksen aikana on herännyt?  Paljon keskustelua koulutustarkastajan roolista, työnkuvasta, toimintatavoista  Nyt: oppisopimuskeskeisyys, oma agenda edellä  Oppiminen on paitsiossa – asetus, laki, määräys ajavat ohi  Puhetta myös omasta oppimiskäsityksestä: Millä toimintatavoilla saadaan aikaan oppimista. Yksisuuntaiset ohjeet, valvonta, seuranta. Vastaavatko ne nykypäivää ja saavatko aikaan toivottua tulosta?  Oppisopimuksen eri osapuolilla omat, toisistaan eroavat tavoitteet. Dialogisuus hakeutumis-/ alkuvaiheessa: osapuolien työskentely yhteisen tavoitteen löytämiseksi.  Teemmekö/ toimimmeko itse niin kuin ”saarnaamme”?

11 Loppukeskusteluissa ja palautepalavereissa kuultua Verkoston näkeminen nyt kokonaisuutena, jonka eri osapuoliin vaikuttamalla saadaan aikaan liikettä koko verkostossa. Autamme verkostoa itse kannattelemaan oppimisprosessia -> oivallus, mikä koulutustarkastajan rooli voisi olla tässä. Oman roolin näkeminen generoijana, suhteita vahvistavana. Oivallus: mikä tämä rooli onkaan! Keskustelun avaaja. Jos saan tapahtumaan jotakin pientä – se riittää. Muutos korvien välissä; oma identiteetti tarkastajasta generaattoriksi. Koulutustarkastaja on mahdollistaja jollekin – mitä ei tarvitse nimetä etukäteen. Olemme mahdollistajia – Miten käytämme sitä valtaa? Mahdollistaminen on dialogisuutta – Itse oivallettava millaisessa roolissa. Miten lähestyn uutena ideoiden kanssa kokeneempia työntekijöitä? Valmennuspäivät henkireikiä itselle, haluan säilyttää tämän työotteen asiakaskohtaamisissa ja verkostoissa Olen tietoisesti alkanut kysymään, kuuntelemaan ja muuttamaan omaa tapaa toimia. Puhun vähemmän dialogista- tärkeämpää on toimia erilailla. Oppimisympäristö on asiakkaan (opiskelijan ja työnantajan/työntekijöiden) korvien välissä Virallisesta paperihöpötyksestä - yrityksen näkökulmasta mielenkiintoiseen dialogiin osaamisen kehittämisestä Dialogi on mahdollisuus lähentää työnantajan ja työntekijän näkökulmia.

12 Miten jatkamme ? Hyödynnetään dialogista otetta  Asiakastyössä: aloituskeskusteluissa, haasteellisissa tilanteissa, vaikuttavuuskeskusteluissa  Verkostosuhteissa: vahvistamaan opettajan ja työpaikkakouluttajan suhteita, kytkemään työyhteisöä mukaan ohjaukseen  Sopimuskäynneillä: oppisopimuksen solmiminen vuorovaikutteisesti  Työpaikkakouluttajakoulutuksissa, hyödyntämällä osallistujien kokemuksia, hyvien kysymysten kautta Omassa työyhteisössä  Palavereissa, kehityskeskusteluissa, kehittämistyössä  Kytkemällä hanketyöhön- asiakkaan kuuleminen  Esimiehen väline kuulla alaisiaan Dialogisia työkaluja voi käyttää kaikissa oppisopimusprosessin vaiheissa!

13 Dialogivalmennuksen kokosivat  Humap Oy, Vesa Purokuru, vesa.purokuru@humap.comvesa.purokuru@humap.com  Työpaikkakouluttaja- hanke, Omnian oppisopimustoimisto, Päivi Kalliokoski, projektipäällikkö, paivi.kalliokoski@omnia.fipaivi.kalliokoski@omnia.fi  Osallistujat Stadin oppisopimustoimisto Tredun oppisopimuskeskus Keudan oppisopimuskeskus Jyväskylän oppisopimustoimisto Koulutuskeskus Salpaus Omnian oppisopimustoimisto Keski-Pohjanmaan oppisopimustoimisto


Lataa ppt "Dialogisuus oppisopimustyössä Työpaikkakouluttaja- hanke 2015 Paluumatkalla Kunlunvuorilta Keltainen Keisari kadotti Taon tumman helmen. Hän lähetti Tiedon."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google