Yritysoston strateginen johtaminen Erkki Petäjä. Sisältö Tausta ja tarkoitus Strategia yritysoston lähtökohtana Yritysoston johtaminen Yritysoston strategisen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
People make it work!. Mistä johtuu se, että... • vain 10% strategioista toteutuu? • henkilöstöstä noin 5% on.
Advertisements

1 Exporting Culture – Kulttuuriviennin ammattilainen -valmennus.
”…joku yhdyshenkilö tämän valtavan palvelutarjooman ja yrityksen välillä olisi kyllä paikallaan…” Puujalostusalan kasvuyrityksen johtaja.
Työ- ja elinkeinokeskus HÄMEEN TE-KESKUS APUNA YRITYKSESI OMISTAJANVAIHDOKSESSA Loppi Hannele Heikkinen Sukupolvenvaihdosten edistäminen ja.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Eero Tourunen 2003 Projektin johtaminen -opintojakso Yliopiston ja yritysten projektiyhteistyö.
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMINEN Kajaanin ammattikorkeakoulu • Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu 1 Ohjelma on tarkoitettu amk- insinööritutkinnon suorittaneille,
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
1 Mistä löydän jatkajan? tai mistä ja miten jatkaja löytää sinut? OMISTAJANVAIHDOKSESTA POTKUA YRITTÄMISEEN Imatra Asko Virén Suomen Yrityskaupat.
PK-kehittämispalvelut
Koulutuksen avulla kasvuun Koulutustarjontaa vähittäiskaupan alalle.
Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten liiketoimintasuunnitelman laatimisohjelma Yritysjohdon apuväline liiketoiminnan johtamiseen ja kehittämiseen Työkalu.
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
1. varapresidenttien koulutus
ENCORE Enhancing Organisational Project Cycle Management Competence and Regional Co- operation in International Projects.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Pellervon Pirkanmaan seminaari Pellervo-Seuran valtuuskunnan puheenjohtaja Erkki Vähämaa.
Henkilöstöjohdon rooli henkilöstövähennyksissä HENRY ry Mistä koostuu onnistuneen yt-prosssin läpivieminen Anneli Ranki
KASVUINNO Keskipohjalaisten pk-yritysten innovaatioiden, kilpailukyvyn ja kansainvälistymisen kehittäminen.
VTR/ts HP 2014 HallituspartneritYdinviesti
JATKAJAKOULU Jatkajakoulun laadun arviointi. JATKAJAKOULU Kriteeristö ja laadun arviointi 1. arvioinnin kohteena ovat Jatkajakoulun käyneet opiskelijat.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
Talpan strategiat 2009 – Strategiset tavoitteetKriittiset menestystekijät Taloushallinnon keskittäminen jatkuu Kyky vastaanottaa asiakkaita.
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
OSAAMISEN KASVATTAMISTA YHTEISELLÄ KEHITTÄMISELLÄ - HYVINVOINTITOIMIALAN INFO /Eeva Nuottasaari.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Miten yritykset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Jarmo Nieminen Projektipäällikkö CSC – Tieteen tietotekniikan keskus.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Aalto PRO Aalto-yliopiston täydennyskoulutusta Kyvykkyyksiä etsimässä PK-yritysten johtamisen haasteet Menestystekijöitä, henkilöstön kyvykkyyksien määrittelyä.
Pedagogiikan johtaminen – koulutuksen vaikuttavuus Espoossa Päivähoitoyksiköiden johtajien kokemuksia.
© T 2 O Consulting Oy Liiketoiminnan tasapainoinen kehittäminen T 2 O Consulting Oy Juhani Pylkkänen Maj-Britt Rytkönen.
Investointi strategisena päätöksenä. ”PÖYTÄKIRJAOTE” Investointi on kannattava, Ei vaaranna yrityksen maksuvalmiutta ja Tukee yrityksen valitsemaa strategiaa.
TraiNet –tapaaminen Rajat ylittävä yhteistyö TURKU AMK Paneelikeskustelu.
Ulkoisen hallituksen merkitys liiketoiminnassa Veli-Matti Nopanen Pohjois-Suomen Hallituspartnerit ry.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Haltuunottosuunnitelman laatiminen yritysostoihin Erkki Petäjä, Juha Tall.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
Yhteistyö kokonaisarkkitehtuurityön teknologiatasolla RAKETTI-päätösseminaari Tommi Kangasaho, Päijät-Hämeen koulutuskonserni -kuntayhtymä.
Markkinoinnin kehittäminen pk-yrityksissä Markkinaorientaatiota ja markkinointikyvykkyyttä Työpajadiat: Erkki Petäjä ja Ville Orrenmaa.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
Johtamisen ketju kohti tuottavuutta Yrittäjän onnenpäivä Ossi Aura
KARTOITA JA SELVITÄ Työ tehdään osana kokonais- ja tietoarkkitehtuurityötä Määritä avaamisprosessin vastuut tarvittavan asiantuntemuksen ja osaamisen mukaan.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Kysymyksiä arviointiin ja kehittämiseen
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
Investointi pankin näkökulmasta
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Kehitettävän asian arviointi osana kehittämisprosessia
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Klubin Strategia Työkalu
Yritysostomahdollisuuksien kartoitus
Opetussuunnitelman rakennekuva TRADENOMI 210 OP
Case – Mikä meni pieleen?
Elämää yhteisöstä – kasvua yrityksistä Juupajoen kuntastrategia 2025
Asiakkuuksien hallinta
Venäjän vienti kasvuun Päijät-Hämeessä –hanke
JOHTAMISEN KETJUN PERUSTEET
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Liiketoimintasuunnitelma
Liiketoimintakauppoja hyödyntävä strategia Erkki Petäjä
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Yritysvaikutusten arviointi
Esityksen transkriptio:

Yritysoston strateginen johtaminen Erkki Petäjä

Sisältö Tausta ja tarkoitus Strategia yritysoston lähtökohtana Yritysoston johtaminen Yritysoston strategisen johtamisen vaiheet ja päätösten teko Tarkistuslista yritysoston strategiseen johtamiseen Ydinviestit Työkaluja yritysoston strategiseen johtamiseen

Tausta ja tarkoitus Diasarjan taustalla ovat Seinäjoen ammattikorkeakoulun omistajanvaihdostutkimukset, joita on toteutettu ”Kilpailuetua liiketoiminnan omistajanvaihdoksilla ja markkinaorientaatiolla” – hankkeessa. Yritysoston strategista johtamista on tutkittu yrittäjiä haastattelemalla ja sen tulokset on julkaistu kokonaisuudessaan julkaisussa Erkki Petäjä, Salla Kettunen, Juha Tall & Elina Varamäki, Strateginen johtaminen yritysostoissa, B110, Diasarjan tarkoituksen on antaa kuva yritysoston strategisesta johtamisesta yrittäjille, yritysjohdolle, asiantuntijoille ja kouluttajille. Diasarjaa voi hyödyntää sekä yrityksen strategiatyössä että koulutuksissa ja valmennuksissa

Strategia yritysoston lähtökohtana Dynaamisessa toimintaympäristössä yritysten liiketoiminnan uudistamiskyvystä tulee entistä tärkeämpi menestystekijä. Yritys- tai liiketoimintaosto ei ole itsetarkoitus vaan yksi hyväksi koettu keino uudistamiseen, kasvuun ja menestymiseen. Ostoilla voidaan tavoitella ostajan strategiaan sopivia resursseja, osaamista, asiakkuuksia jne. Valtaosa pienten yritysten ostajista pitää yritysostoja onnistuneina tai erittäin onnistuneina. Yritysoston kerran tehneet käyttävät tätä keinoa kasvuun ja liiketoiminnan uudistamiseen todennäköisesti uudestaan, koska he ovat kokemuksen kautta oppineet johtamaan yritysostoja. Yrityskauppa on yrityksen kannalta tärkeä strateginen ratkaisu, joka on valmisteltava, suunniteltava ja toteutettava huolellisesti hyödyntäen parasta tietoa ja osaamista.

Yritysoston johtaminen Yritysosto nähdään vielä usein vain suhteellisen nopeana neuvottelu- ja ostotapahtumana. Hyvin onnistunut yritysosto alkaa kuitenkin jo yrittäjän tai yrityksen määritellessä tavoitteitaan. Yritysosto on prosessi, johan sisältyy tämän jälkeen monia vaiheita ostokohteen valinnasta ja hakemisesta neuvotteluihin, oston toteutukseen sekä ostokohteen haltuunottoon ja uuden liiketoiminnan kehittämiseen. Haltuunotto ja liiketoiminnan kehittäminen ratkaisevat yrityskaupan onnistumisen ja sille asetettujen tavoitteiden saavuttamisen. Prosessia täytyy johtaa ja sen aikana on tarpeen tehdä useita strategisia valintoja ja päätöksiä. Yritysoston strategisen johtamisen osaaminen pitäisi olla jokaisen yrittäjän ja yritysjohtajan perustaito.

Yritysoston strategisen johtamisen vaiheet ja päätösten teko Yritysoston vaiheStrategisen päätöksen perusteetStrateginen päätös Yritysoston lähtökohdat Yrityksen liiketoiminnan tavoitteet ja strategia Päätös mahdollisuudesta käyttää yritysostoja keinona strategian toteuttamisessa Yritysostostrategia ja yritysostokriteerit Ostoprosessin valmistelu Yritysostostrategia ja yritysostokriteerit Perustiedot mahdollisesta ostokohteesta Päätös edetä neuvotteluvaiheeseen tai päätös vetäytymisestä Yrityskauppaneuvottelut Tiedot ostokohteesta ja sen liiketoimintaympäristöstä Yritysoton jälkeinen uudistuva liiketoiminta ja sen sopivuus omiin tavoitteisiin Haltuunotto- ja kehittämissuunnitelma Taloudelliset laskelmat ja arvonmääritys Päätös kaupan ehdoista ja ostosta tai vetäytymisestä Haltuunotto Haltuunottosuunnitelman toteutus ja seuranta Ostokohteen resurssien ja toiminnan analysointi Päätökset suunnitelman päivityksistä Liiketoiminnan kehittäminen Uudistuneen liiketoiminnan tavoitteiden saavuttaminen Tilanteen mukaiset strategiset liiketoimintapäätökset

Tarkistuslista yritysoston strategiseen johtamiseen Yritysoston vaiheJohtamisessa ja päätösten teossa huomioitavaa Yritysoston lähtökohdat Jos yrityskaupoista ei ole kokemusta, hanki perustiedot, keskustele asiasta kokeneempien kanssa ja tee yritysostomahdollisuuksien kartoitus. Kun yrityksen liiketoimintastrategiaa tai -suunnitelmaa päivitetään, arvioi, voivatko yrityskaupat olla keino tavoitteiden saavuttamisessa. Laadi yritysostostrategia ja määrittele yritysostokriteerit. Ostoprosessin valmistelu Toimi strategian mukaan joko aktiivisesti ostokohteita hakien tai tarttuen kriteerien mukaiseen ostomahdollisuuteen, kun sellainen tulee eteen. Hanki ostokohteesta nopeasti saatavissa olevat lisätiedot, arvioi kiinnostavuus, sopivuus strategiaan sekä omat resurssit ja tee päätös, edetäänkö neuvotteluvaiheeseen. Yrityskauppa- neuvottelut Kokoa neuvotteluryhmä ja kiinnitä asiantuntija. Tutustu myyjään ja ostokohteeseen. Selvitä ostokohteen liiketoimintaympäristö ja sen kehityssuunnat. Suunnittele tulevaa uudistuvaa liiketoimintaa ja haltuunottoa. Tee taloudelliset laskelmat tulevasta liiketoiminnasta ja muodosta käsitys liiketoiminnan arvosta. Selvitä oston ja tulevan liiketoiminnan rahoitus. Käy neuvottelut kaupan kohteesta, ehdoista ja kauppahinnasta. Yhteisymmärryksen syntyessä tee ostopäätös ja laadi sopimukset. Haltuunotto Ota ostokohteen toiminta johtoosi ja käynnistä haltuunotto suunnitelman mukaan. Tiedota yrityskaupasta henkilöstöille, asiakkaille ja harkinnan mukaan julkisuuteen. Varaudu muutoksiin ja ole valmis päivittämään suunnitelmaa niiden perusteella. Liiketoiminnan kehittäminen Johda ja kehitä uutta liiketoimintaa tavoitteisiin pääsemiseksi. Seuraa toteutumaa, reagoi ja päivitä suunnitelmaa toimintaympäristön muuttuessa.

Ydinviestit Yritysoston on yksi hyväksi koettu keino liiketoiminnan uudistamiseen, kasvuun ja menestymiseen Onnistunut yritysostoprosessi alkaa jo yrittäjän tai yrityksen määritellessä tavoitteitaan ja strategiaansa Prosessiin sisältyy sen jälkeen monia vaiheita ostokohteen valinnasta ja hakemisesta neuvotteluihin, oston toteutukseen sekä ostokohteen haltuunottoon ja uuden liiketoiminnan kehittämiseen. Yritysoston strategisen johtamisen osaaminen pitäisi olla jokaisen yrittäjän ja yritysjohtajan perustaito Haltuunotto ja liiketoiminnan kehittäminen ratkaisevat yrityskaupan onnistumisen

Työkaluja yritysoston strategiseen johtamiseen Seinäjoen ammattikorkeakoulun omistajanvaihdostutkimuksissa on kehitetty monia yrittäjille ja asiantuntijoille tarkoitettuja työkaluja, jotka ovat vapaasi käytettävissä Aloita yrityksesi myynti - Ensimmäisiä askeleita kohti yrityskauppaa Yritysostomahdollisuuksien kartoitus Liiketoimintakauppoja hyödyntävä strategia Yritysoston haltuunoton työkalu Markkinoinnin kehittäminen pk-yrityksessä Työkalut on koottu internet-sivustolle