Ammatillisen koulutuksen reformi Ylijohtaja Mika Tammilehto Ammatillisen koulutuksen osasto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uudet linjaukset ammatilliseen koulutukseen Elise Virnes
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
 VARSINAIS-SUOMEN AIKUIS- JA  AMMATILLISEN KOULUTUKSEN KEHITTÄMISPIKNIK   Kehittämispäällikkö Martti Rantala  Koulutusjaoston puheenjohtaja,
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Opso ry kevätseminaari Opetusneuvos Mari Pastila-Eklund.
Työmarkkinakeskusjärjestöjen esitykset koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämiseksi Ehdotukset valmisteltu työurasopimuksen pohjalta käynnistetyssä.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
10/2009 © Copyright Tekes Kilpailukykyä ja työelämän laatua Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen rahoitus (TYKE) Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen.
Ammatillisen koulutuksen rahoitus Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos Seija.
Aikuiskoulutuksen tulevaisuuden suuntaviivoja Johtaja Mika Tammilehto Ammatillisen koulutuksen yksikkö Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Sajon seminaari Riika Reija Lepola. Toisen asteen ammatillisen koulutuksen reformin tavoitteet Ammatillisen koulutuksen yhteiskunnallinen merkitys.
Mitä luvassa 2016 ja 2017? Ylijohtaja Mika Tammilehto Ammatillisen koulutuksen osasto Ammatillisen koulutuksen seminaari, Seinäjoki
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Ajankohtaista Opetushallituksesta KOME 2016 Turussa Seppo Valio
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Ammatillisen koulutuksen tarpeellisuus Lapissa Johtaja Mika Tammilehto Koulutuspolitiikan osasto Ammatillisen koulutuksen vastuualue
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Opinnollistaminen nuorten työpajatoiminnassa ja ammatillisen koulutuksen reformi Elise Virnes
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Sujuvat siirtymät – ohjauksen teemaseminaari Kati Lounema yksikön päällikkö, opetusneuvos.
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tulevaisuuden haasteet ja ratkaisut Ylijohtaja Mika Tammilehto
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallituksen puheenvuoro Pääjohtaja Aulis Pitkälä Ammatillisen peruskoulutuksen läpäisyohjelman loppuseminaari.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
HAVI Hallitusohjelman toimeenpano aluehallintovirastoissa Selvityshanke 9/2015-1/2016 Sidosryhmäyhteistyöhankkeessa
Ammatillisen koulutuksen reformi ja digitaaliset ratkaisut Yhteentoimivuusfoorumi Ylijohtaja Mika Tammilehto Ammatillisen koulutuksen osasto.
Näköaloja ammatilliseen koulutukseen Elise Virnes Ammatillisen koulutuksen osasto Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AJANKOHTAISKATSAUS AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN SAJO Pääjohtaja Aulis Pitkälä Opetushallitus.
UUDISTUKSIA Sataedun opopäivä, Opinto-ohjaaja Johanna Rantalainen.
Korkeakoulutuksen kärkihankkeet ja muuta ajankohtaista Petri Haltia.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Ammatillisen koulutuksen reformi ELO
Ammatillisen koulutuksen reformi Ammatillisen koulutuksen kevätseminaari Kuerkievari ma Opetusneuvos Seija Rasku, opetus- ja kulttuuriministeriö.
Digitalisaation ohjausmalli
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Ammatillisen koulutuksen reformi
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Saimaan ammattiopisto Sampo
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Valtionavustukset 2014 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
Sote-uudistuksen toimeenpano
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Osaamisella soteen! TEHY
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Ammatillisen koulutuksen reformi Ylijohtaja Mika Tammilehto Ammatillisen koulutuksen osasto

Koulutuksen ja osaamisen kärkihankkeet 1.Uudet oppimisympäristöt ja digitaaliset materiaalit peruskouluihin 2.Toisen asteen ammatillisen koulutuksen reformi 3.Nopeutetaan siirtymistä työelämään 4.Parannetaan taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta 5.Vahvistetaan korkeakoulujen ja elinkeinoelämän yhteistyötä innovaatioiden kaupallistamiseksi 6.Nuorisotakuuta yhteisötakuun suuntaan

Toisen asteen ammatillisen koulutuksen reformi (1) Vahvistetaan ammatillisen koulutuksen yhteiskunnallista merkitystä. Uudistetaan koulutuksen rahoitusta ja rakenteita jatko- opintokelpoisuus säilyttäen. Huolehditaan alueellisesti kattavasta koulutuksesta sekä tiivistetään koulutuksen ja työelämän välistä vuorovaikutusta. osaamisperusteisuus, asiakaslähtöisyys, tuloksellisuus, tehokkuus, vaikuttavuus, laatu

Ammatillisen koulutuksen reformin toimeenpano (hallituksen toimintasuunnitelma ) 1.Uudistetaan toisen asteen ammatillinen koulutusta vastaamaan tulevaisuuden osaamistarpeita 2.Tehdään rahoitus- ja ohjausjärjestelmästä yhtenäinen kokonaisuus

Toimenpide 1: Uudistetaan toisen asteen ammatillista koulutusta vastaamaan tulevaisuuden osaamistarpeita Poistetaan koulutuksen päällekkäisyyksiä. Poistetaan nuorten ja aikuisten ammatillisen koulutuksen raja-aidat ja kootaan koulutustarjonta, rahoitus ja ohjaus yhtenäiseksi kokonaisuudeksi opetus- ja kulttuuriministeriön alle. Uudistetaan ammatillisen koulutuksen järjestäjärakenteita sekä toimintaprosesseja. Uudistetaan ammatillisen koulutuksen kokonaisuutta koskeva toimintalainsäädäntö yhdistämällä nykyiset lait ammatillisesta peruskoulutuksesta ja ammatillisesta aikuiskoulutuksesta uudeksi laiksi, jossa keskeisenä lähtökohtana on osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys. Tehdään ammatillisen koulutuksen tutkintouudistus tutkintoja laaja-alaistamalla ja erillisten tutkintojen määrää vähentämällä sekä keventämällä ja yksinkertaistamalla tutkintojärjestelmään liittyvää sääntelyä ja hallintoa. Lisäksi uudistetaan ammatillisen koulutuksen opiskelijavalintoja ja hakupalveluja

Toimenpide 1. - jatkoa Parannetaan työttömien koulutuksen ja omaehtoisen koulutuksen työelämävastaavuutta, yhteistyötä ja synergiaa. –Huomioidaan ja varmistetaan elinkeinoelämän nopeista muutostarpeista johtuva koulutustarjonta ja kehittämispalvelut. –Niitä voivat järjestää myös muut kuin nykyiset koulutuksen järjestämisluvan saaneet järjestäjät. Käynnistetään koulutuksen järjestäjärakenteen kehittämisohjelma, jolla turvataan koulutuksen järjestäjäverkon palvelukykyä ja koulutuksen alueellista kattavuutta järjestäjärakennetta uudistamalla. –Koulutuksen järjestäjiä kannustetaan vapaaehtoisiin fuusioihin ylläpitäjäneutraliteetti huomioon ottaen.

Toimenpide 1. - jatkoa Uudistetaan ja digitalisoidaan koulutuksen järjestäjien toimintaprosesseja ja oppimisympäristöjä. –Käynnistetään kehittämisohjelma, jonka puitteissa uudistetaan ammatillisen koulutuksen toimintaprosesseja osaamisperusteisiksi ja asiakaslähtöiseksi tehostetaan ja joustavoitetaan koulutuksen järjestäjien toimintaa ja kevennetään hallintoa lisätään ja monipuolistetaan työpaikalla tapahtuvaa opiskelua ja erityisesti nuorten oppisopimuskoulutusta, vähennetään työnantajille siitä koituvaa hallinnollista ja taloudellista taakkaa sekä parannetaan työpaikalla tapahtuvan opiskelun laatua. Luodaan ja otetaan käyttöön uusi koulutussopimusmalli, joka mahdollistaa joustavat polut työpaikalla tapahtuvan oppimisen edistämiseen ja tutkinnon suorittamiseen käytännönläheisesti. Kehitetään ja otetaan laajasti käyttöön näitä tavoitteita tukevia digitaalisia palveluita ja oppimisympäristöjä sekä vahvistetaan opetushenkilöstön osaamista.

Toimenpide 2: Tehdään ammatillisen koulutuksen rahoitus- ja ohjausjärjestelmästä yhtenäinen kokonaisuus Uudistetaan ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmä yhtenäiseksi kokonaisuudeksi yhdistämällä nykyiset ammatillisen peruskoulutuksen, ammatillisen lisäkoulutuksen, oppisopimuskoulutuksen ja työvoimakoulutuksen rahoitusjärjestelmät. Lisätään toiminnan vaikuttavuuden ja tehokkuuden painoarvoa koulutuksen järjestäjien rahoituksessa ja puretaan asiakaslähtöistä, tuloksellista ja tehokasta toimintaa rajoittavaa sääntelyä. Uudistetaan ammatillisen koulutuksen säätely- ja ohjausjärjestelmää siten, että kaikkea ammatillista koulutusta säädellään jatkossa yhdellä järjestämisluvalla. Uudistetaan ohjausjärjestelmää tuloksellisuuteen, laatuun ja vaikuttavuuteen painottuvaksi ja virtaviivaistetaan koulutuksen järjestäjien toiminnan ohjausta. –Osana ammatillisen koulutuksen sääntely- ja ohjausjärjestelmäuudistusta turvataan ilman toisen asteen tutkintoa olevien aikuisten ammatillisen koulutuksen saatavuus myös erityisissä oppimisympäristöissä, kuten vankilassa. Vankien koulutus on tutkimusten mukaan yksi vaikuttavimmista ja kustannus- hyötysuhteeltaan tehokkaimmista keinoista vähentää uusintarikollisuutta ja sen yhteiskunnalle aiheutuvia kustannuksia. Lisätään oppisopimuskoulutuksen ja työpaikoilla tapahtuvan oppimisen houkuttelevuutta työnantajan, koulutuksen järjestäjän ja opiskelijan näkökulmista.

Ammatillisen koulutuksen säästöt Investointien takuukorotus poistuu: yksikköhinnan pieneneminen pienentää ammatillisen peruskoulutuksen rahoitusta vuodesta 2016 lukien noin 59 milj. euroa vuoteen 2015 verrattuna. (-39 M€) –vaikutukset lisäksi oppisopimuskoulutuksen ja ammatillisen lisäkoulutuksen yksikköhintoihin n. -8 M€ Toisen asteen ammatillisen koulutuksen reformilla tavoitellaan 190 milj. euron säästöä vuodesta 2017 lukien. Vuonna 2018 poistuu nuorten oppisopimuskoulutuksen laajentamiseen ja työpaikalla tapahtuvan oppimisen lisäämiseen kohdennettava lisärahoitus (yhteensä 18,7 milj. euroa). Indeksien jäädytys

Reformin toimeenpano Käynnistetään ammatillisen koulutuksen lainsäädännön sekä rahoituslainsäädännön uudistaminen –lait voimaan –reformi toimeenpantuna Asetetaan laajapohjainen ohjausryhmä reformin seurantaa, tukemista ja ohjaamista varten Avoin prosessi: tiivis vuorovaikutus koulutuksen järjestäjien ja muiden sidosryhmien kanssa: tilaisuuksia, seminaareja, työpajoja, sähköisiä palautekanavia ym.

Reformin valmistelun alustava aikataulu 9/2015Valmistelutyö käynnistetty 1/2016Rake-toimenpideohjelma käynnistyy 1/2016Toimintaprosessien kehittämistoimet käynnistyvät 1-2/2016Tulosohjauspilotit käynnistyvät 3/2016Rahoitusuudistuksen 1. vaiheen rahoitus-HE Eduskunnalle (vuoden 2017 säästöt) 11/2016Lakiesitykset lausuntokierrokselle 1/2017Toimintalaki- ja rahoituslaki HE:t Eduskunnalle 2-6/2017Uusien järjestämislupien valmistelu 2-6/2017Asetusten valmistelu 6-8/2017Päätökset uusista järjestämisluvista 1/2018Uudistettu lainsäädäntö voimaan

Miksi ammatillisen koulutuksen reformi tarvitaan? Toimintaympäristön nopea ja laajamittainen muutos –teknologinen kehitys: digitalisaatio, robotisaatio, massadata, keinoäly ym. –toimiala- ja tehtävärakenteiden muutokset Osaamistarpeiden muuttuminen ja kasvaminen –dynamiikka lisääntyy, osaaminen vanhenee nopeammin monissa tehtävissä –tarve jatkuvalle osaamisen uudistamiselle ja kehittämiselle kasvaa –asiakaskunnan tarpeet yksilöllistyvät ja eriytyvät – massakoulutuksen aika on ohi Koulutukseen käytettävissä olevat resurssit pienenevät pysyväisluonteisesti  Työelämän ja yksilöiden tarpeisiin paremmin ja ketterämmin vastaavaa koulutusta vähemmin resurssein  Vaikuttavuus- ja tehokkuusloikka – uudet ajattelu- ja toimintamallit  Nykyisillä rakenteilla ja toimintatavoilla säästötavoitteen saavuttaminen merkitsee koulutuksen tarjonnan ja laadun merkittävää heikentymistä

Osaamisperusteinen ja asiakaslähtöinen koulutus – mitä tavoitellaan? Nopeampaa, ketterämpää ja joustavampaa vastaamista työ- ja elinkeinoelämän ja yksilöiden osaamistarpeisiin Siirtymistä tarjontalähtöisyydestä kysyntälähtöisyyteen Opintopolkujen rakentamista yksilön tarpeiden ja edellytysten mukaisesti ottaen huomioon työnantajan tarpeet Joustavia, monipuolisia ja tehokkaita koulutuksen toteuttamistapoja Koulutusprosessien ja resurssien käytön tehostamista - koulutusaikojen lyhentäminen –aiemmin ja eri tavoin hankitun osaamisen tunnustamisen tehostamista - keskittyminen yksilöltä puuttuvan osaamisen hankkimiseen –painopisteen siirtämistä osaamisen laadun varmistamiseen koulutuksen sisällön tai keston tarkastelun sijaan Parempaa laatua ja vaikuttavuutta Ammatillisen koulutuksen roolin vahvistamista työ- ja elinkeinoelämän kehittämisessä ja innovaatiotoiminnan tukemisessa.

Osaamisperusteisuus koulutuksen järjestäjän toiminnassa – mihin vaikuttaa? Toimintaprosesseihin ja pedagogisiin käytäntöihin Opetushenkilöstön tehtäväkuviin ja toimintamuotoihin Opetushenkilöstön osaamisvaatimuksiin Koulutuksen järjestäjän organisaatiorakenteeseen Resurssien käyttöön (rahoitus, henkilöstö) Työelämäyhteistyöhön Asiakkaille tarjottaviin palveluihin Tietojärjestelmiin Koulutuksen järjestäjän toimintajärjestelmään ja laadunhallinnan menettelyihin

Kriittiset tekijät pähkinänkuoressa Toimintaprosessien ja -käytäntöjen uudistaminen –uusi toimintalainsäädäntö –osaamisperusteiset toimintaprosessit ja oppimisympäristöt –työelämäyhteistyö –tehokkuuden parantaminen, kustannusrakenteen keventäminen –digitaalisuus oppimisen ja tehokkaiden toimintaprosessien tukena Rahoitus-, ohjaus- ja säätelyjärjestelmän uudistaminen –osaamisperusteisen ja asiakaslähtöisen toiminnan tukeminen –toiminnan vaikuttavuuteen, tuloksellisuuteen ja tehokkuuteen ohjaaminen ja kannustaminen –johdonmukaisuus ja selkeys ohjauksessa ja rahoituksessa –tulos ratkaisee – enemmän liikkumavaraa keinojen valintaan Rakenteiden uudistaminen –järjestäjäverkko –järjestäjien tehtävät ja työnjako –järjestäjäorganisaatioiden sisäiset rakenteet

Onnistumisen kriittiset menestystekijät Selkeä ja perusteltu päämäärä Uskottava ja realistinen suunnitelma päämäärän saavuttamiseksi Operationalisointi – sanoista tekoihin  Usko omiin kykyihin ja onnistumiseen  Johtaminen  Sitoutuminen, sitkeys ja korkea kipukynnys