W w w. h a m k. f i Opiskelijan ammatillisen kasvun prosessi - AHOT osana HOPS-työskentelyä AHOT ja ohjaus korkeakouluissa –seminaari 8.6.2010 Helsinki,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Advertisements

Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Sosiaalialan opetus- ja tutkimusklinikka - siivu kaste-hanketta LA
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Opettaja oman työnsä arvioijana AMK:n yhteistyöpäivä Anja Tuovila laatukoordinaattori.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Arviointi osana oppimisprosessia
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Reformi haltuun OKM.
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Työelämäosaajana OKM.
TESSU OHJAAMOJEN TUKENA
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Opiskelija Työelämä Henkilöstö Kansainvälinen toiminta
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Sosiaalialan tehtävärakenne
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
TYÖLLISTYMISEN MAHDOLLISUUDET - seminaari
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Ammatillisen koulutuksen reformista
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Opettajayhteistyö opinnollistamisen mahdollistajana
Helsinki Metropolia University of Applied Sciences
Oped-Exo – Asiantuntijuuteen Ohjaaminen Ammattikorkeakoulussa
KEIJO KEIJO
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
Väyläopintoihin ohjautuminen
Laurea/Näyttöseteli Opiskelija voi käyttää näyttöseteliä opintojen räätälöintiin tai täydentämiseen Yhdellä näyttösetelillä opiskelija voi näyttää osaamisensa.
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Validointi vapaassa sivistystyössä
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Väyläopintoihin ohjautuminen
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

w w w. h a m k. f i Opiskelijan ammatillisen kasvun prosessi - AHOT osana HOPS-työskentelyä AHOT ja ohjaus korkeakouluissa –seminaari Helsinki, Oulu Pirjo Kuisma HAMK

w w w. h a m k. f i Case HAMK = Hämeen ammattikorkeakoulu 7 paikkakunnalla 6 koulutusalaa ja AOKK Samalla ylläpitäjällä Hämeen ammatti- instituutti / 2. asteen koulutusta Koulutusohjelmia yli 30 ( AMK ja YAMK) Opiskelijoita yli 7000 Henkilökuntaa yli 700

w w w. h a m k. f i Ohjausta HAMKissa raamittaa 1/2 Koulutusstrategia 2009 OPS –toimintaohje 2009 (ammatillisen kasvun opinnollistaminen) Opiskelijan ohjaus –toimintaohje 2009 Ohjaussuunnitelmat / lukuvuosittain Integraatiosuunnitelmat (kv-ohjelmat) /lukuvuosittain AHOT –toimintaohje 2008 HOPS –toimintaohje 2010

w w w. h a m k. f i Ohjausta HAMKissa raamittaa 2/2 OPO –ryhmän toiminta (yhteiset toimintatavat) Opettajatuutorien koulutus (ohjausosaamisen lisääminen) Opiskelijakunta HAMKOn kanssa yhteistyössä vertaustuutoroinnin kokonaisuus Opiskeluhyvinvoinnin ohjausryhmä Toimipistekohtaiset opiskeluhuoltoryhmät Opiskelijapalaute- ja opetuksen laatukyselyt

w w w. h a m k. f i Ohjausosaamisen rakentamista organisaation eri tasoilla ja tasojen välillä - verkostotyötä Organisaation taso Yksilön työn taso Yhteisen työn taso Organisaation taso Verkostojen taso Yksilön oman osaamisen tunnis- taminen suhteessa yhteisöihin Oma henkilö- kohtainen kokemus ja toimijuus Yhteisen ymmärryksen ja käytäntöjen rakentaminen arjessa oman yksikön toiminta- ympäristössä Osaamisen kehittelyä ohjaus koulutuksessa ”Käsit- teellisten luomusten ” institutio- nalisointi työryhmien kautta Raken- teiden luominen Ohjauso saamise n peilaus ja arviointi kansalisi ssa ja kv- verkosto issa Ohjaus- osaamisen peilaus ja rikasta- minen kansalli- sissa (AMK) ja kv- verkos- toissa (EARLI, IAEVG)

w w w. h a m k. f i Ammatillinen kasvu Ammatillinen kasvu on opiskelijan koko opiskeluajan jatkuva prosessi, jota ohjauksen avulla systemaattisesti tuetaan. Ammatillisen kasvun prosessi antaa valmiuksia työelämässä tapahtuvaa asiantuntijuuden jatkuvaa kehittymistä varten. Ammatillisen kasvun työkaluna käytetään HOPSia ja sen sähköistä muotoa eHOPSia.

w w w. h a m k. f i Ammatillinen kasvu Ammatillinen asiantuntijuus Taidollinen oppiminen Persoonallinen kehittyminen Käsitteellinen oppiminen Sisällöllinen tietämys Käytännöllinen osaaminen Yhteisöllisyyttä tukevat taidot Palautteesta oppiminen  itsearviointi Prosessin ohjaaminen Opiskelijan oppiminen Merkityksen hankkimista itselle  ammatillinen minäkuva.

w w w. h a m k. f i HOPS - henkilökohtainen opiskelusuunnitelma HOPS tarkoittaa opiskelijan tekemää suunnitelmaa opintojen ja opiskelun toteuttamisesta. HOPS on opiskelijan ja ohjaajan yhteinen dynaaminen prosessi, jossa opiskelijan ammatillinen kasvu ja urasuunnittelu tehdään näkyväksi. HOPS on tavoitteellisen opiskelun työkalu, jolla opiskelijan valmistumista ja työllistymistä tuetaan. Opiskelijan HOPS dokumentoituu SoleOPS- ohjelmaan eHOPSina.

w w w. h a m k. f i HOPSin tehtäviä ovat opiskelijan ammatillisen kasvun suunnittelu ja toteutuminen opiskelijan erityistilanteiden hallinta opetustarjonnan suunnittelun ohjaaminen opiskeluprosessin laadunvarmistus

w w w. h a m k. f i AHOT AHOT tarkoittaa aiemmin tai opintojen aikana muualla hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Opiskelijaa ohjataan arvioimaan, millaista osaamista hänellä on ja miten sen voi ottaa huomioon henkilökohtaisessa opintosuunnitelmassa. AHOT -menettelyissä noudatetaan AHOT- toimintaohjetta.

w w w. h a m k. f i Kehityskeskustelu Kehityskeskustelu on opiskelijan kanssa säännöllisesti käytävä kokoava ohjaus- ja arviointikeskustelu. Kehityskeskustelut voidaan toteuttaa opettajatuutorin tai opintojen ohjaajan ja opiskelijan välisenä yksilökeskusteluna tai useamman opiskelijan ryhmäkeskusteluna. Kehityskeskustelun tavoitteena on tukea opiskelijan ammatillista kasvua.

w w w. h a m k. f i HOPS-keskustelu HOPS-keskustelu on kehityskeskustelun tekninen osuus, jossa tarkistetaan suoritukset ja HOPSin valinnat.

w w w. h a m k. f i AHOTopiskelijanprosessissa

HOPS ammatillisen kasvun prosessissa

w w w. h a m k. f i Opiskelijan ohjauksen ulottuvuudet Normit ja säädökset Yksilölliset lähtökohdat ja tavoitteet Opiskelijan oppiminen Opiskelijan oppiminen Ammatillisen kasvun prosessi Ammatillisen kasvun prosessi Osaamisen kertyminen eri oppimis- ympäristöissä Osaamisen kertyminen eri oppimis- ympäristöissä Opiskelun taustalla vaikuttavat henkilökohtaiset asiat Opiskelun taustalla vaikuttavat henkilökohtaiset asiat Käytännön asiat Käytännön asiat Heikko kytkentä osaamis- perustaiseen arviointiin Vahva kytkentä osaamis- perustaiseen arviointiin

w w w. h a m k. f i Ohjauksen pelikenttä - Ohjauksen ulottuvuudet ja toimijat HAMKissa 2009

w w w. h a m k. f i eHOPS-prosessi

eHOPS - työkalu HOPSin dokumentointiin OpintosuunnitelmaOpintosuunnitelma –pohjana oman ryhmän OPS –opiskelijan omat valinnat ryhmän OPSista ja muusta HAMKin tarjonnasta Opintojaksototeutukset ja -suorituksetOpintojaksototeutukset ja -suoritukset –opintojaksototeutusten valinta tarjonnasta –ilmoittautuminen toteutuksille –toteutussuunnitelmien seuraaminen –opintojaksojen arvioinnit ja hyväksiluvut siirtyvät Winhasta eHOPSille

w w w. h a m k. f i eHOPS - työkalu HOPSin dokumentointiin Kehityskeskustelut ja osaamisen arviointiKehityskeskustelut ja osaamisen arviointi –Opiskelija valmistautuu kehityskeskusteluun vastaamalla ohjaajan tekemiin kehityskeskustelukysymyksiin –Vastaukset ja yhteenveto dokumentoituvat osaksi eHOPSia Opiskelijan sähköinen asiointi eHOPSin kauttaOpiskelijan sähköinen asiointi eHOPSin kautta –Suunnitteilla –AHOT: hyväksiluvut ja osaamisen näytöt, vapautukset, uusintatentti-ilmoittautumiset, opiskeluvaihto, harjoittelu, jatkoaika, läsnäoloilmoitukset jne.

w w w. h a m k. f i Ohjauksen ja HOPSauksen haasteita HAMKissa Monenlainen ymmärrys ohjauksesta ja HOPSista AHOT-osaaminen ja ymmärrys epätasalaatuista AHOTin oikea-aikaisuus on opiskelijakohtaista Ohjauksen mieltäminen kaikkien työksi, ohjauksen kasautuminen HOPS-prosessin mieltäminen jokaista opiskelijaa koskevaksi ja koko opintojen ajan jatkuvaksi prosessiksi Erilaiset toimenkuvat, osaaminen ja resurssit ohjaajilla Jatkuvan keskustelun ja suuntaamisen ylläpitäminen Prosessien ja tietojärjestelmien yhtäaikainen kehittäminen

w w w. h a m k. f i Mistä ohjauksen laatu syntyy? Kattavuus Saatavuus Osaaminen Työnjako Yhteiset järjestelmät ja prosessit on kuvattu ja niihin sitoudutaan Jatkuva yhteinen käsittely ja keskustelu Ohjausprosessien dokumentaatio - eHOPSin käyttöönotto

w w w. h a m k. f i KIITOS! Lisätiedot