Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Advertisements

Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
LUVALLISET POISSAOLOT
Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
TUEN KOLMIPORTAISUUS Yleinen tuki,
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opetussuunnitelmauudistus 1. 8
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
TUEN KOLMIPORTAISUUS KIURUVEDENALAKOULUISSA. KOLMIPORTAINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI Pedagoginen arvio Pedagoginen arvio.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Kuopion kaupunki Perusopetus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kasvun ja oppimisen tuki Rauman esiopetuksessa
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Tervetuloa vanhempainiltaan!
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Asiakas Esiopettaja/kelto
Esiopetuksen vuosiympyrä
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset

Tuen vaiheYLEINEN TUKI →← TEHOSTETTU TUKI →← ERITYINEN TUKI Tukitoimet ◦ ohjaus ◦ eriyttäminen ◦ tukiopetus ◦ läksyparkki ◦ koulunkäynninohjaajan tuki ◦ joustavat ryhmittelyt ◦ erityisopetus ◦ kuraattoripalvelut ◦ terveydenhoitaja ◦ Kaikkia tarvittavia tukitoimia enemmän kuin yleisen tuen vaiheessa ◦ Tuki on säännöllistä ja jatkuvaa. ◦ Kaikkia tukitoimia vielä enemmän kuin tehostetun tuen vaiheessa. ◦ Oppiaineen yksilöllistäminen mahdollista ◦ Kokoaikainen erityisopetus mahdollista Asiakirjat ◦ Oppimissuunnitelma (mahdollinen)Oppimissuunnitelma ◦ Pedagoginen arvio (tehostettuun tukeen siirryttäessä)Pedagoginen arvio ◦ Pedagoginen arvio (yleiseen tukeenPedagoginen arvio siirryttäessä) ◦ Oppimissuunnitelma (pakollinen)Oppimissuunnitelma ◦ Pedagoginen selvitys (ennen erityisenPedagoginen selvitys tuen päätöstä) ◦ HOJKS (erityisen tuen päätöksen jälkeen)HOJKSerityisen tuen päätöksen Kuka vastaa? ◦ Tuen tarjoamisesta vastaavat kaikki yhdessä tilanteen ja tarpeen mukaan. Kirjaamisesta vastaa luokanopettaja, luokanvalvoja ja erityisluokanopettaja. ◦ Tuen tarjoamisesta vastaavat kaikki yhdessä tilanteen ja tarpeen mukaan. Kirjaamisesta vastaa luokanopettaja, luokanvalvoja tai erityisluokanopettaja. ◦ Tuen tarjoamisesta vastaavat kaikki yhdessä tilanteen ja tarpeen mukaan. Kirjaamisesta vastaavat luokanopettaja, luokanvalvoja ja erityisluokanopettaja. Kirjaamis- käytäntö ◦ Jokaisella opettajalla on omat vastuualueet oppilaan koulunkäyntiin. Pedagogisten asiakirjojen kirjaamisesta ja tallentamisestavastuualueet sähköiseen WILMA-järjestelmään sekä asiakirjojen allekirjoitetun kappaleen hoitamisesta koulun arkistoon vastaa ainaWILMA luokanopettaja, luokanvalvoja tai erityisluokanopettaja. Kodin ja koulun yhteistyö ◦ Huoltajalla on ensisijainen vastuu lapsensa kasvatuksesta ja siitä, että oppilas suorittaa oppivelvollisuutensa. Koulu tukee kotien kasvatustehtävää ja vastaa oppilaan kasvatuksesta ja opetuksesta kouluyhteisön jäsenenä. Linkit Lomakkeet Lomakkeet ◦ Kiusaamisen ehkäiseminen ◦ LastensuojelusuunnitelmaKiusaamisen ehkäiseminenLastensuojelusuunnitelma ◦ Koulujen järjestyssäännöt ◦ OppilaanohjausKoulujen järjestyssäännötOppilaanohjaus ◦ Koulujen kriisivalmiussuunnitelma ◦ Oppilas- ja opiskelijahuoltotyön strategiaKoulujen kriisivalmiussuunnitelmaOppilas- ja opiskelijahuoltotyön strategia ◦ Kouluterveydenhuolto ◦ Päihtynyt tai huumeiden alainen oppilas koulussaKouluterveydenhuoltoPäihtynyt tai huumeiden alainen oppilas koulussa ◦ Suunnitelma oppilaan suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältäSuunnitelma oppilaan suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiseltaja häirinnältä  Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset

Yleinen tuki Opettajalla on vastuu opetusryhmän ja sen jokaisen oppilaan erilaistenvastuu lähtökohtien ja tarpeiden huomioonottamisesta opetuksessa. Oppimisessa ja koulunkäynnissä ilmeneviin tuen tarpeisiin vastataan yleisen tuen vaiheessa seuraavilla tukitoimilla: eriyttäminen, tukiopetus, yleisopetuksen pienryhmät, koulunkäynninohjaajan tuki, satunnainen erityisopetus, kuraattori ja terveydenhoitaja. Yleinen tuki voidaan halutessa kirjata oppimissuunnitelmaan ( Wilma ).oppimissuunnitelmaanWilma

Tehostettu tuki Opettajalla on vastuu opetusryhmän ja sen jokaisen oppilaan erilaisten lähtökohtien ja tarpeiden huomioonottamisesta opetuksessa.vastuu Tehostetun tuen vaiheessa tarjotaan tukea enemmän kuin yleisen tuen vaiheessa. Tuki on säännöllistä ja oppilaalla voi olla samanaikaisesti useita eri tukimuotoja. Tehostettua tukea varten on laadittava Pedagoginen arvio, joka tulee käsitellä moniammatillisessa oppilashuoltotyössä. ( Wilma )Pedagoginen arvio Wilma Liite 4, Oppilashuoltotyön strategia Lisäksi on laadittava Oppimissuunnitelma yhteistyössä oppilaan ja hänen huoltajiensa kanssa ( Wilma ).OppimissuunnitelmaWilma 

Erityinen tuki Opettajalla on vastuu opetusryhmän ja sen jokaisen oppilaan erilaisten lähtökohtien ja tarpeiden huomioonottamisesta opetuksessa. Kun tehostettu tuki ei riitä ja oppilaan koulunkäynti syystä tai toisesta estyy perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan, on oppilaalle tarjottava erityistä tukea. Syynä erityiseen tukee voi olla esimerkiksi tietyssä oppiaineessa ilmenneet oppimisen esteet tai oppilaan sosiaaliset ongelmat.vastuu Erityisen tuen vaiheessa tarjotaan tukea vielä enemmän kuin tehostetun tuen vaiheessa, tarpeen vaatiessa oppiaineita voidaan yksilöllistää. Erityisen tuen piiriin siirryttäessä on ensin laadittava moniammatillisena yhteistyönä Pedagoginen selvitys ( Wilma ), jonka perusteella erityisopetuksen koordinaattori laatii esityksen erityisen tuen päätöstä varten. Erityisen tuen päätöksen jälkeen laaditaan HOJKS (Wilma).Pedagoginen selvitysWilmaHOJKSWilma

Pedagoginen arvio Jos yleinen tuki ei riitä, laaditaan pedagoginen arvio, jossa kuvataan oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tilanne kokonaisuutena. Oppilaan opettaja tai opettajat yhdessä laativat kirjallisen pedagogisen arvion. Yhteistyö oppilaan ja huoltajan kanssa on tärkeää sekä tarpeiden selvittämisen että tuen suunnittelun ja onnistuneen toteuttamisen kannalta. Tehostetun tuen aloittaminen, järjestäminen ja tarvittaessa oppilaan siirtyminen takaisin yleisen tuen piiriin käsitellään pedagogiseen arvioon perustuen moni- ammatillisesti oppilashuoltoryhmässä tai oppilashuoltotyössä. Oppilaalle tehdään oppimissuunnitelma ( Wilma ).oppimissuunnitelmaWilma Pedagoginen arvio tulee laatia myös silloin kun siirrytään takaisin tehostetusta tuesta yleiseen tukeen. Oppimissuunnitelma tehdään Wilmaan. Asiakirja tulostetaan, allekirjoitetaan ja arkistoidaan.Wilmaan  

Oppimissuunnitelma Oppimissuunnitelma on suunnitelma oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin etenemisestä ja siinä tarvittavista opetusjärjestelyistä sekä oppilaan tarvitsemasta tuesta. Oppimissuunnitelman avulla ei kuitenkaan oppiaineen oppimäärää voida yksilöllistää. Oppimissuunnitelman laativat opettajat yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa. Laatimiseen osallistuvat tarvittaessa myös muut asiantuntijat. Oppilaan osuus suunnittelussa kasvaa siirryttäessä perusopetuksen ylemmille luokille. Oppimissuunnitelmassa ei kuvata oppilaan henkilökohtaisia ominaisuuksia. Oppimissuunnitelma tehdään Wilmaan. Asiakirja tulostetaan, allekirjoitetaan ja arkistoidaan.Wilmaan Oppimissuunnitelma osana yleistä tukea Oppimissuunnitelma tehostetun tuen aikana

Oppimissuunnitelma osana yleistä tukea Jokaiselle oppilaalle voidaan laatia oppimissuunnitelma. Oppimissuunnitelma sisältää soveltuvin osin samoja osa-alueita kuin tehostettua tukea varten laadittava oppimissuunnitelma. Oppilasta varten pohditut tavoitteet ja tukitoimet hyödyttävät oppilaan oppimista ja kasvua. Oppilaan opiskelua voidaan myös syventää ja laajentaa oppimissuunnitelman avulla, silloin kun se on perusteltua oppilaan valmiuksien kannalta.

Oppimissuunnitelma tehostetun tuen aikana Oppilaalle, joka tarvitsee oppimisessaan tai koulunkäynnissään säännöllistä tukea tai samanaikaisesti useita tukimuotoja, on annettava tehostettua tukea hänelle tehdyn oppimissuunnitelman mukaisesti. Oppilaalle järjestettävä tuki kirjataan oppimis- suunnitelmaan. Oppimissuunnitelma laaditaan aina oppilaalle, joka saa tehostettua tukea. Oppimissuunnitelma on laadittava, ellei siihen ole ilmeistä estettä, yhteistyössä oppilaan ja huoltajan sekä tarvittaessa oppilaan muun laillisen edustajan kanssa. Tehostetun tuen vaiheessa opiskelun ja tukitoimien järjestelmällinen suunnittelu tukee oppilaan oppimista, kasvua ja kehitystä.

Oppilashuollon organisaatio Oppilashuollon asioista vastaa kasvatus- ja sivistyslautakunta. Sivistystoimessa oppilashuollon asioista vastaa sivistystoimenjohtaja. 1.Kasvatus- ja sivistystoimen johtoryhmä Oppilashuollon palveluiden koordinaatioryhmänä toimii kasvatus- ja sivistystoimen johtoryhmä. 2.Oppilashuollon tiimiOppilashuollon tiimi 3.Koulun oppilashuoltoryhmä (hyvinvointi)Koulun oppilashuoltoryhmä 4.Oppilashuoltotyön palaveri - oppilaskohtaisten asioiden käsittelyOppilashuoltotyön palaveri 5.Päiväkotien ja koulujen henkilöstöPäiväkotien ja koulujen henkilöstö

2. Oppilashuollon tiimi Oppilashuollon tiimi koordinoi yleissivistävää opetusta tukevaa oppilas- ja opiskelijahuollon sekä erityisopetuksen toimintaa kaikkien kouluasteiden tarpeiden ja olemassa olevien resurssien puitteissa. Tiimiä johtaa yksi perusopetuksen rehtoreista. Opiskeluhuoltotyön tiimiin kuuluvat perheneuvolan palvelujen edustaja, erityisopetuksen edustaja, koulukuraattorien edustaja, oppilaanohjauksen ja kouluterveydenhuollon palvelujen edustaja. Tiimi nimetään siten, että edustus on jokaisesta yhtenäisestä peruskoulusta ja lukiosta sekä varhaiskasvatuksesta. Tiimin nimeää sivistystoimenjohtaja.

3. Koulun oppilashuoltoryhmä (hyvinvointi) Jokaisessa koulussa toimii säännöllisesti kokoontuva oppilashuoltotyöryhmä, joka suunnittelee ja toteuttaa yksikkökohtaista oppilashuoltotyötä. Koulun oppilashuoltotyöryhmään voivat kuulua rehtorin / johtajan lisäksi erityisopettaja, terveydenhoitaja, kuraattori, perheneuvolan edustaja, lääkäri, poliisi ym. asiantuntija. Koulun oppilashuoltotyöryhmän nimeää koulun rehtori. Työryhmä kokoontuu vähintään kaksi kertaa lukuvuodessa.

4. Oppilashuoltotyön palaveri – oppilaskohtaisten asioiden käsittely Oppilas- ja opiskelijakohtaisen asian käsittelyyn osallistuvat oppilas/opiskelija, hänen huoltajansa ja tarvittavat oppilashuoltotyöryhmän edustajat. Kokoontumisesta tehdään muistio, joka säilytetään arkistossa. 5. Päiväkotien ja koulujen henkilöstö Kaikki lasten ja nuorten kanssa toimivat henkilöt ovat vastuussa oppilashuollon tarpeiden havaitsemisesta ja huolehtivat oppilaan tukemisesta.

Pedagoginen selvitys Ennen erityistä tukea koskevan päätöksen tekemistä opetuksen järjestäjän on kuultava oppilasta ja tämän huoltajaa tai laillista edustajaa sekä tehtävä oppilaasta pedagoginen selvitys. Oppilaan opettajat tekevät yhteistyössä pedagogisen selvityksen oppilaan etenemisestä. Oppilaan luokanopettaja tai luokanvalvoja vastaa pedagogisen selvityksen tekemisestä. Moniammatillisessa oppilas- huoltotyössä, esim. koulun oppilashuoltotyöryhmässä tehdään selvitys oppilaan saamasta tehostetusta tuesta ja oppilaan kokonaistilanteesta osana pedagogista selvitystä. Selvitysten perusteella opetuksen erityisopetuksen koordinaattori tekee arvion oppilaan erityisen tuen tarpeesta. Näiden kahden selvityksen ja niiden pohjalta laaditun arvion muodostamaa kokonaisuutta kutsutaan pedagogiseksi selvitykseksi Pedagoginen selvitys tulee tehdä myös siirryttäessä erityisestä tuesta takaisin tehostettuun tukeen. Pedagoginen selvitys tehdään Wilmaan. Asiakirja tulostetaan, allekirjoitetaan ja arkistoidaan.Wilmaan  

Erityisen tuen päätös Erityisen tuen antamiseksi opetuksen järjestäjän tulee tehdä kirjallinen päätös, jota tarkistetaan ainakin toisen vuosiluokan jälkeen sekä ennen seitsemännelle vuosiluokalle siirtymistä ja aina oppilaan kokonaistilanteen muuttuessa. Päätös tehdään hallintolain mukaisesti. Erityisen tuen päätöksessä tulee päättää oppilaan pääsääntöinen opetusryhmä, mahdolliset tulkitsemis- ja ohjaajapalvelut sekä muut tarvittavat palvelut sekä tarvittaessa oppilaan opetuksen poikkeava järjestäminen. Oppimäärän yksi- löllistäminen edellyttää erityisen tuen päätöstä. Oppiaineet, joissa oppimäärä yksilöllistetään, kirjataan päätökseen.

HOJKS Erityisen tuen päätöksen jälkeen laaditaan HOJKS yhteistyössä oppilaan ja tämän huoltajien kanssa. Tarvittaessa laatimisessa voi olla mukana muita oppilaan kanssa työskenteleviä asiantuntijoita. Henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman tehtävänä on tukea pitkäjänteisesti oppilaan yksilöllistä oppimis- ja kasvuprosessia. HOJKS on oppilaan oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvä tavoitesuunnitelma sekä suunnitelma opetuksen sisällöistä, pedagogisista menetelmistä ja muista tarvittavista tukitoimista Wilma HOJKS tulee tarkistaa tarvittaessa, kuitenkin vähintään kerran lukuvuodessa.

Kirjaamiskäytännöt Jokaisella opettajalla on omat vastuualueet oppilaan koulunkäyntiin liittyen. Pedagogisten asiakirjojen kirjaamisesta ja tallentamisesta sähköiseen WILMA- järjestelmään sekä asiakirjojen allekirjoitetun kappaleen hoitamisesta koulun arkistoon vastaa aina luokanopettaja, luokanvalvoja tai erityisluokanopettaja.vastuualueetWILMA

Kodin ja koulun yhteistyö Opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa. Opetus ja kasvatus tulee järjestää yhteistyössä kotien ja huoltajien kanssa siten, että jokainen oppilas saa oman kehitys- tasonsa ja tarpeidensa mukaista opetusta, ohjausta ja tukea. Oppilas elää saman- aikaisesti kodin ja koulun vaikutuspiirissä. Tämä edellyttää näiden kasvatusyhteisöjen vuorovaikutusta ja yhteistyötä oppilaan kokonaisvaltaisen terveen kasvun ja hyvän oppimisen tukemisessa. Vuorovaikutus kodin kanssa lisää opettajan oppilaantunte- musta ja auttaa opetuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Huoltajalla on ensisijainen vastuu lapsensa kasvatuksesta ja siitä, että oppilas suorittaa oppivelvollisuutensa. Koulu tukee kotien kasvatustehtävää ja vastaa oppilaan kasvatuksesta ja opetuksesta kouluyhteisön jäsenenä. Tavoitteena on edistää lasten ja nuorten oppimisen edellytyksiä, turvallisuutta ja koko koulu-yhteisön hyvinvointia.

Menettelytavoista kiusaamistapauksessa kerrotaan huoltajille Wilmassa ja vanhempainilloissa. Rehtori tiedottaa koko koulun henkilöstöä menettely- tavoista. Kaikki koulun työntekijät ovat velvollisia puuttumaan kiusaamistilanteisiin. Kuusamon koulut toimivat KiVa -ohjelman mukaisesti. Kouluissa pyritään luomaan luokkaan kiusaamista vastustava ilmapiiri aktivoimalla kiusaamista vastustavia oppilaita ja niitä oppilaita, jotka huomaavat kiusaamisen, mutta eivät rohkene siihen puuttua. Kouluissa osallistutaan toukokuussa valtakunnalliseen KiVa-ohjelman kiusaamiskyselyyn, jolloin saadaan vertailutietoa kiusaamisilmiön laajuudesta. Pyritään parantamaan koulun työilmapiiriä: toisen huomioon ottamisen opettaminen havainnointi, esim. luokan sosiogrammit osallistava toiminta (tukioppilas-, Kedu-, kummiluokka-, Verso- ja liikuntatutor- toiminta) tapakasvatus – hyvät tavat, koulun juhlakulttuuri, yhteiset tapahtumat eri henkilökuntaryhmien yhteistoiminta muut mahdolliset toimintatavat Kiusaamisen ehkäiseminen