KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Advertisements

1 Kestävä kehitys Oulun opetustoimessa Seppo Saloranta Rehtori Hönttämäen koulu/ Timosenkosken luontokoulu.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
Kestävän kehityksen kasvatuksen organisoituminen suurissa kunnissa
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Tytöt teknologian taitajiksi

OPS-ajatuksia.
Ympäristökasvatusstrategian työryhmä Ympäristökasvattajan odotukset ja toiveet Jenni Minkkinen Langinkosken lukio
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
KESTÄVÄ KEHITYS OPPILAITOKSISSA (Cantell, H. toim
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Vanhempien mielipiteitä
ME-hengen kehittäminen
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Perustettu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Luonto oppimisympäristönä Niina Mykrä Toiminnanjohtaja, Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto Kasvatus ja yhteiskunta –tohtoriohjelma, Tampereen.
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Vanhempainilta
Maailmankansalaiseksi kasvamisen ja kasvattamisen haasteita ja oivalluksia Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen hakijoille.
Nopolan koulu Opettajien veso
Kelpo-hanke Amisto
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Hanna Karlsson / Hanna Karlsson /
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Liikunnan Perusopinnot
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Vihreä lippu & vasu Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman toteutusta?
Esityksen transkriptio:

KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO

PYSÄYTYKSIÄ ”EN HALUA OTTAA KANTAA ILMASTONMUUTOKSEEN”. -OPE ”EN OLE YMPÄRISTÖKASVATTAJA.” –BIOLOGIAN OPE

PYSÄYTYKSIÄ LIIKKUVAT SILMÄT

TOIVOA KESTÄVYYS OPSISSA

KESTÄVÄN ELÄMÄNTAVAN VÄLTTÄMÄTTÖMYYS ”Ihminen on osa luontoa ja täysin riippuvainen ekosysteemien elinvoimaisuudesta. Tämän ymmärtäminen on keskeistä ihmisenä kasvussa. Perusopetuksessa tunnistetaan kestävän kehityksen ja ekososiaalisen sivistyksen välttämättömyys, toimitaan sen mukaisesti ja ohjataan oppilaita kestävän elämäntavan omaksumiseen.” (Ops 2016)

KESTÄVÄ ELÄMÄNTAPA: Tarpeeksi. Kaikille. Aina. Arto O. Salonen conversion-gate02/95/kestv-maailma-on-mahdollinen jpg?cb=

KESTÄVÄ ELÄMÄNTAPA OPETUKSESSA JA KASVATUKSESSA Kasvatus ja opetus TIETO Sisällöt (Tieto, taito, kokemus/ tunne) Tavat ja tottumukset Arkikäytännöt ja kulutus TAITO Energia (sähkö, valaistus, lämpö, liikkuminen) Vesi Ruoka Hankinnat (materiaalit, opetusvälineet) Luontosuhde TUNNE Merkitykset

JOKAISELLA OPPIAINEELLA OMA SISÄLTÖNSÄ EKOSOSIAALISEEN SIVISTYKSEEN -Monialaisuus -Ilmiöpohjainen lähestymistapa -Luonto on erinomainen oppimisympäristö Arto O. Salonen /

Oppimisen kehät koulukulttuurissa Yhteiskunnallinen paradigma Missio; käsitykset perustoimintatehtävistä Visio; yhteiset pelisäännöt Oman opettamisen kehittäminen Arjen tilanteet Luontokoulut Jatkuva arviointi ja raportointi Monta asiaa kehitettävänä Koulutukset Mappa Uusliberalismi Henkilökohtainen herääminen YMPÄRISTÖKASVATUSVASTAVOIMIA Normaaliuden suosiminen Hyvä elämä Vihreä lippu KEKE sertifikaatti Uutta luova oppiminen Opetussuunnitelma Yksin tekemisen kulttuuri Dialogin puute Puolueettomuuden illuusio OPPILAS (Argyris & Schön, 1978; Beairsto & Ruohotie, 2003; Salminen 2011, 84.)

LYKE-VERKOSTO Luontokoulutoimintaa > Luonto- ja ympäristökoulupäiviä ja – tuokioita lapsille ja nuorille sekä koulutuksia kasvattajille ja opettajille Sertifioidut toimintakeskukset ja kehittämiskeskukset Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry

MAPPA.FI MATERIAALIT LÄHELLE Mappa-sivustolla Suomen ympäristökasvatusmateriaalit ja tehtävät helposti löydettävänä

OPPIMAAN KOULUN ULKOPUOLELLE OAJ:n kanssa tehty opas opettajalle

EKOPAKU LIIKKUVAN LUONTOKOULUN MALLI

KIITOS! Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto Toiminnanjohtaja Niina Mykrä Puh