ArtEs-OHJELMAN KÄYTÄNNÖN JÄRJESTELYT Keinumäen koulu Riitta Paasivirta
1. RYHMÄNOHJAAJAT koulutus 2 ohjaajaa / ryhmä eri ammattiryhmät työnjako rooli työnohjaus yhteiset tapaamiset, jakaminen pedagogiset iltapäivät artistitapaamiset 1-2 krt/v konferenssit Riitta Paasivirta 17.11.11 2
2. RYHMÄN TOIMINTAPERIAATTEET 1. TURVALLISUUS ryhmän säännöt ajat paikka ART-tunnin rakenne alku- ja loppurituaalit 2. OIKEUDENMUKAISUUS 3. LUOTTAMUKSELLISUUS 4. POSITIIVINEN VAHVISTAMINEN 5. SELKEÄ HENKILÖKOHTAINEN PALAUTE 6. SOPIMUKSET sairauspoissaolot ART-tuntien purku tiedottaminen vanhemmille Riitta Paasivirta 17.11.11 3
3. ART-RYHMÄN SÄÄNNÖT Tavoitteet turvallisuus oikeudenmukaisuus Tavoitteet turvallisuus oikeudenmukaisuus luottamuksellisuus onnistunut työskentely Riitta Paasivirta 17.11.11 4
positiivisesti muotoiltu kuvata toivottu käyttäytyminen Sääntöjen tulee olla lyhyet ja selkeät vahvistaa sosiaalisia taitoja, suuttumuksen hallintaa ja eettistä ja moraalista ajattelua positiivisesti muotoiltu kuvata toivottu käyttäytyminen yhteisesti tarkennettu ja allekirjoitettu esillä luokassa Sääntöjen rikkomisen seurauksista on sovittu ja ne ovat kaikkien tiedossa niitä noudatetaan Riitta Paasivirta 17.11.11 5
4. MITEN TOTEUTAMME ArtEs-OHJELMAA? 1. Koko koulun ART–OPS 2. INTERVENTIOT 3. Koko koulun ART ja INTERVENTIOT 4. Vanhempainryhmät 5. Perhe-ART 6. Miten organisoidaan koulun työkäytänteet OPS resurssointi - tuntikehys Riitta Paasivirta 17.11.11 6
5. RYHMÄT erityisryhmät samat taidot puutteelliset samalta luokalta lyhyt valinnaiskurssi yleisopetuksen luokka jaetut ryhmät rinnakkaisluokat erityisluokan kaikki oppilaat vanhempainryhmä perhe-ART Riitta Paasivirta 17.11.11 7
6. TEHOSTETTU JA ERITYINEN TUKI INTERVENTIOT Millä taitoalueella oppilaalla tai oppilailla on ongelmia tai puutteita? Taito-ongelma vai soveltamisen ongelma? Keskeiset sosiaaliset taidot ovat eri- ikäisillä osittain erilaisia. Miten taidot yleistyvät? Vanhempien neuvonta ja koulutus? Ryhmien homogeenisuus? Tukiopetus, ennakoiva tukiopetus Kummioppilaat/ tukioppilaat Riitta Paasivirta 17.11.11 8
INTERVENTIOIDEN VAIKUTTAVUUS Vahvistaakseen sosiaalisia taitoja ja ennalta- ehkäistääkseen vaikeuksia tulee intervention olla: hyvä teoreettinen ja kokemuksellinen pohja vähintään vuoden kesto hyvin suunniteltu systemaattinen suunnitelman mukaan toteutettu parhaat tulokset ohjelmille, joissa selkeä struktuuri, ohjeet (Sorlie 2000, Ogden 2001) Riitta Paasivirta 17.11.11 9
Sosiaalisen kompetenssin ohjelman ja käyttäytymisen muutosstrategioiden yhdistelmä on osoittautunut kaksi kertaa tehokkaammaksi kokonaisvaikutuksiltaan kuin vain yksin muutosstrategiat ja neljä kertaa tehokkaammiksi kuin yksin esim. ohjaus, keskustelut, opetus. (Durlak & Wells 1994) Vanhempien neuvonta ja koulutus yhdistettynä sosiaalisten taitojen opetusohjelmiin tehostaa sosiaalisten taitojen oppimista ja aikaansaatujen muutosten pysyvyyttä. (Nazar-Biesman, 2000) Riitta Paasivirta 17.11.11 10
YKSILÖLLISET OHJELMAT Hyväksytyksi tuleminen vertaisryhmässä ennustaa lapsen tulevaa mielenterveyttä; torjutuksi tulemisen puolestaan tiedetään ennakoivan monenlaisia ongelmia. Torjutut lapset: Vetäytyvät lapset jäävät vertaisryhmän ulkopuolelle, sosiaalisten taitojen kehittymiselle on yhä vähemmän mahdollisuuksia. Aggressiivisen käyttäytymisen vuoksi torjuttu lapsi ohjautuu helposti toveriryhmään, jossa hän oppii lisää epäasianmukaisia, kielteisiä toimintatapoja. Seurauksena voi olla koulun keskeyttäminen, antisosiaalinen elämäntapa. Yksilöllisen ohjelman räätälöinti osana luokan ohjelmaa. Esim. Suuttumuksen hallinta, sähläämispäiväkirja, tarvittavien sosialisten taitojen harjoittelu Riitta Paasivirta 17.11.11 11
7. OPETUSJÄRJESTELYT Riitta Paasivirta 17.11.11 12
7.1 SOSIAALISTEN JA TUNNETAITOJEN OPETTAMINEN SOSIOMETRI HAVAINNOINTI ROOLIHARJOITUKSET SOSIAALISTEN TAITOJEN ARVIOINTILOMAKE SOVITTU OHJELMA koko koulun ArtEs-OPS tietyt taidot / luokka-asteittain interventiot 10 viikon ohjelma Riitta Paasivirta 17.11.11 13
Suuttumuksen hallinta 7.2 ITSEHILLINNÄN OPETTAMINEN - 8 - 10 viikon ohjelma Suuttumuksen hallinta Ulkoiset käynnistäjät Sosiaaliset taidot Sisäiset käynnistäjät Itse- arviointi Varoitusmerkit Seuraukset Muistuttajat Rauhoittajat Riitta Paasivirta 17.11.11 14
7.3 EETTINEN KASVATUS Goldstein: Moraalisen päättelyn harjoitus Shalmon: Eettinen kasvatus Riitta Paasivirta 17.11.11 15
7.4 OPPIMISYMPÄRISTÖ FYYSINEN TILAT tilava luokka liikuntasali VÄLINEET lehtiötaulu taitojulisteet SOSIAALINEN Koulun arvot Toimintakulttuuri EMOTIONAALINEN Vuorovaikutus Rohkaiseva ilmapiiri Riitta Paasivirta 17.11.11 16
8. KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ 1. TIEDOTTAMINEN - vanhempainillat - koulun tiedotteet - tiedottaminen ART-ryhmän toiminnasta, kotitehtävistä,oppilaan edistymisestä - oppimissuunnitelma- ja HOJKS-palaverit - Vartit 2. ART-TUNNIN SEURAAMINEN - demonstraatio - video - faktisesti Riitta Paasivirta 17.11.11 17
- sosiaalisten taitojen arviointi 3. VANHEMPAINRYHMÄT 4. PERHE-ART 6. MUU YHTEISTYÖ - sosiaalisten taitojen arviointi - kotehtäviin osallistuminen ja seuranta - palkitseminen - osallistuminen retkiin - "sääntökomitea" - varojen kerääminen Riitta Paasivirta 17.11.11 18
9. TIEDOTTAMINEN Henkilökunta Johtokunta Huoltajat Oppilaat Riitta Paasivirta 17.11.11 19
10. ARVIOINTI JA SEURANTA Alustava tarpeiden kartoitus ja niitä vastaavan ohjelman valinta. Väliarviointi, jossa arvioidaan prosessia ja muokataan opetusta tarpeen mukaan. Loppuarviointi, jossa arvioidaan saavutettuja tuloksia sekä heti että myöhemmin ohjelman päättymisen jälkeen (välittömät ja pitkän aikavälin tulokset). Riitta Paasivirta 17.11.11 20