Turun ammatti-instituutin tilannekatsaus 19.5.2015 2.8.20151.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Advertisements

vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen?
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
OPS MUUTTUU -Mitä tapahtuu?
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Työpaikkakouluttajan ABC
Työryhmät 5.3 aamu 1.OPSit 2.Muut taustatiedot 3. & 4. Todistukset.
Osaamisperusteisuus perustutkinnon perusteissa
Tutkintouudistus ja osaamispisteisiin siirtyminen opintohallintojärjestelmän näkökulmasta SePPO-hankkeen työseminaari Hanna Rajala,
Meillä tehdään osaajia! sasky.fi/ikata. Sastamalan koulutuskuntayhtymä/ Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos IKATA on valtakunnallisesti arvostettu,
HUIPPUOSAAMINEN UUDISTUNEISSA PERUSTEISSA - MITEN JEDUSSA SIIHEN VASTAAMME? HUIPPUOSAAMISEN TEEMAPÄIVÄ YLIVIESKA ULLA MÄNTYKANGAS
TOP ja Näytöt kirjaaminen Wilmassa opas wilma.tampere.fi Tuula Tiainen ja Arja-Leena Pöri päivitetty
Ammatillinen perustutkinto + yo-tutkinto. Erilaiset opiskeluväylät AmmattikorkeakouluYliopisto Työelämä Lukio Ammatillinen oppilaitos Kaksi tutkintoa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Pakolliset osa-alueet 19 osp Valinnaiset osa-alueet 16 osp → syventävät pakollisten osa-alueiden sisältöjä.
KAKSOISTUTKINTO Heini Palomäki |
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen? Tule ammattilukioon! 1.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Arviointi osana oppimisprosessia
Osaamisalan valintainfo
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
Liiketalouden opiskelu
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
= YLIOPPILAS-KIRJOITUKSIIN VALMENTAVA KOULUTUS
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Ykkösten vanhempainilta
Osaamisen näytön prosessi
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Ammatillinen koulutus
OPON TUNTI Seija Mäntynen
Toisen asteen koulutus
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Liiketalouden perustutkinto
Kahden tutkinnon polku
Yhteiset tutkinnon osat
Ammatillisen koulutuksen reformista
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Työkykypassin käyttöönotto Savon ammatti- ja aikuisopistossa
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Kaksoistutkinto.
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Todistukset ja todistuksiin merkittävät tiedot
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Esityksen transkriptio:

Turun ammatti-instituutin tilannekatsaus

TAI:n oppilaitoskohtainen opetussuunnitelmatyö 1. Nimetty Ops- tukiryhmä. Päivitetään kaikille yhteinen opetussuunnitelman osa, jossa kerrotaan miten opiskeluhuolto, yhteistyö vanhempien kanssa jne lakisääteiset jutut on TAI:ssa järjestetty. Ops- tukiryhmä hoitaa Alakohtaiset opetussuunnitelmat laaditaan Oph:n antamien tutkinnon perusteiden määräyksiä noudattaen Päävastuu koulutuspäälliköillä. Tiimivastaavat vastaa työn etenemisestä. Koko opettajakunta osallistuu. Veso-. Koulutuspäivät käytetään Ops-työhön Tutkinnon osien osat määritellään ja nimetään työelämän toimintakokonaisuuksien pohjalta Luovutaan oppiainekeskeisistä opetussuunnitelmasta Määritellään ammattitaitovaatimukset (oppimistulokset) osaamisena (tiedot, taidot ja pätevyys)

TAI:n oppilaitoskohtainen opetussuunnitelmatyö 2. Ops-työtä ei tehdä opettajien työnjaon pohjalta Opetustuntien tarve / tutkinnon osa / opinto vaihtelee tapauskohtaisesti ja on määriteltävä yhdessä tiimin opettajien kanssa Opiskelijoiden kuulemistilaisuuksissa ryhmien edustajat tuovat opiskelijoiden näkemyksiä asiaan Ennen kuulemistilaisuuksia ryhmien edustajat saavat kysymykset/teemat, joita käyvät läpi yhdessä oman ryhmänsä kanssa. Näin kaikilla on mahdollisuus osallistua. Alakohtaisesti opiskelijat voidaan lisäksi muullakin tavoin osallistaa opetussuunnitelmatyöhön Ammatillisissa neuvottelukunnissa kuullaan työelämän mielipiteitä tutkinnon osien painotuksista, osaamisen arvioinnista jne Toivottavaa on, että työelämän edustajat tiiviimminkin osallistuvat Ops- työhön. Voi pyytää sähköisesti lausuntoja, kommentteja. Työssäoppimisen paikat varataan edelleen viikoiksi. Jos opiskelija oppii tavoitteet nopeasti, voi oppia uusia asioita (näyttö), jolloin osaamispisteitä kertyy jaksolta enemmän. Työssäoppiminen (väh. 30 osp) kirjataan tutkinnon osittain (ei opintojen osaksi), nimeen mukaan tutkinnon osa, johon se liittyy. Työssäoppiminen merkitään jakson päätyttyä suoritetuksi (ei arvioida)

TAI:n oppilaitoskohtainen opetussuunnitelmatyö 3. Ammattiosaamisen näyttöjen toimielimessä Esitellään yleiset periaatteet tutkintojen perusteiden muutoksista Käydään läpi Opsin yhteinen osa Hyväksytään kaikkien tutkintojen näyttö- ja arviointisuunnitelmat Ops-tukiryhmä Välittää valtakunnan tasolta tulevan ohjeistuksen koulutusyksiköihin Järjestää Ops-työpajoja

Aikataulu TAI:ssa 1. Työ tiimeissä käynnistyy koulutus tiimivastaaville 12:30-16, Alabama auditorio (paikalla OPH:sta Sirkka-Liisa Kärki) osaamispisteiden työpaja 8:30-11:30, TOP-keskus 4. Yhteisten tutkinnon osien laajuudet tutkinnoittain dotkuun mennessä, 5. Ammatillisten tutkinnon osien jako opintoihin mennessä ja neuvottelukuntien ja opiskelijoiden kommentit mennessä 6. OPS-puu valmiina (180 osaamispistettä) 7. Tutkinnon osan kuvaukseen kirjoitetaan muu arviointi, valmis vuoden tutkinnon osien opintojen kuvaukset valmiina (nimi, laajuus, osaamistavoitteet, osaamisen arviointi) 9. Arviointi- ja näyttösuunnitelmat hyväksytty toimielimessä viimeistään

Dotku Kaikille yhteinen aineisto sisältää TAI:n ohjeita. Julkisille sivuille vasta uudistuksen jälkeen (Syksy 2015)

Opetussuunnitelman yhteinen osa 1. TURUN AMMATTI-INSTITUUTIN VISIO, ARVOT JA KOULUTUSTEHTÄVÄ 2. AMMATILLISEN PERUSKOULUTUKSEN TOTEUTTAMISTAVAT 3. TUTKINNON MUODOSTUMINEN, OPETUSSUUNNITELMA JA OPINTOJEN OHJAUS 4. TYÖSSÄOPPIMINEN JA AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT 5. OPISKELIJAN ARVIOINTI AMMATILLISESSA PERUSKOULUTUKSESSA 6. TODISTUKSET 7. OPISKELUHYVINVOINNIN TUKEMINEN 8. AIKUISKOULUTUS 9. OPPISOPIMUSKOULUTUS

Aiemman osaamisen tunnustaminen Yhteiset tutkinnon osat tunnustetaan opiskelijan edun mukaisesti lukion tai muun toisen asteen oppilaitoksen suorituksista. Ammatillisista aineista aikaisempien opintojen tunnustaminen tehdään osaamisen perusteella

Periaatteet vapaasti valittavien opintojen tunnustamiselle Kaikilla aloilla: Työkokemus OPH:n ohjeiden mukaan työkokemuksella opittu asia määritellään tutkinnon osana, jolle merkitään nimi ja laajuus tutkintotodistukseen. TAIssa opiskelijan opetussuunnitelmaan voidaan merkitä tutkinnon osaksi esim. ”Alan työelämäosaaminen” Lukion kurssi vastaa 1,5 osaamispistettä Tutorkoulutuksen suorittamisesta 1 osp ja tutorina toimimisesta 1-2 osp. Oppilaskuntatoiminta 1-2 osp Valmentava koulutus 10osp Alakohtaisesti jatko-opintovalmiuksia tai ammatillista kehittymistä tukevia opintoja voivat olla: AB-ajokortin suorittaminen, harrastustoiminta, erilaisille kursseille osallistuminen, vapaaehtoistyö sekä varusmies tai siviilipalvelun suorittaminen. Tunnustamisen laajuus harkitaan tapauskohtaisesti

Näyttösuunnitelmien päivittäminen Näyttösuunnitelman pohja Dotkussa

OPSin laadintasuunnitelma

Uudet OPSit eli syksy 2015 aloittavat Ainakin ensimmäisen vuoden: Tutkinnon osat Tutkinnon osien Opinnot eli Kurssit eli Opetustarjonta Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto, 180 osp vuosiosp Järjestelmän hankinta ja käyttöönotto 20 osp (10ov) Tietokoneen käyttöönotto11 Tietokonelaitteisto ja oheislaitteet12 Käyttöjärjestelmät13 Lähiverkot13 Projektityön perusteet12 Laitteisto- ja ohjelmistohankinnat12 Kestävä kehitys12 Hankinnan lainsäädäntö12 Atk-järjestelmien käyttöönotto työelämässä13 yht20

Yhteiset opinnot Tutkinto todistukseen tulee VAIN Tutkinnon osat (Opintosuoritusotteeseen VAIN viralliset nimet??) Käytännössä tarvitaan opinto tasolla vuosi 3.1 Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, 11 osp11 Äidinkieli 12 1 Äidinkieli 22 2 Äidinkieli 32 3 Ruotsi2 1 Englanti Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen, 9 osp9 Matematiikka 13 1 Matematiikka 22 3 Fysiikka ja kemia2 1 Tietotekniikan perusteet Yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava osaaminen, 8 osp8 Yhteiskuntataidot2 3 Työelämataidot1 3 Yrittäjyys ja yritystoiminta2 2 Liikunta2 1 Terveystieto Sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen, 7 osp7 Monipuolista liikuntaa A1 1 Monipuolista liikuntaa B1 2 Monipuolista liikuntaa C1 3 Business English2 2 Psykologia2 2

Uudet kurssit eli opetustarjonta Opinnot eli Tutkinnon osat on saatava Primukseen ennen ei voi aloittaa uuden OPS-puun muodostamista Kuvaukset olivat/ovat apuna Tutkinnon osien jakamiseen opinnoiksi ja lopulliset kuvaukset viedään Wilmaan Tutkinnon osien kuvaus ei muutu kuin jos valtakunnallinen OPS muuttuu Kuvauksen lisäykset/muutokset voivat olla Opinto, OPS-puu tai ryhmä kohtaisia (esim. oppimateriaali usein OPS-puu kohtainen) ePerusteet

Jatkavien opsit Lopullista päätöstä odotellessa Yhteisten opintojen tutkinnon osat lisätään Jos tutkinnon osa kesken, niin vanhalla on hyvä jatkaa Tunnustamiset voidaan tehdä todistus tasolla nykyisten 1. ja 2. luokkalaisten tulee opiskella seuraaviin kelpaavat opinnot: Tieto ja viestintätekniikka 1 osp Työelämätaidot 1 osp Yrittäjyys ja yritystoiminta 1 osp (Sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen – osioon kelpaavaa 5osp?)

OPS työpajat Uusi 2015 ops tutkinnoittain: yhteiset tutkinnon osat ammatilliset tutkinnon osat vapaasti valittavat tutkinnon osat Jatkavien luokkien suunnitelma Työssäoppimiset Opintojen nimet Opintojen kuvaukset Näyttösuunnitelmat