Mahdollisen yhdistymisen aikataulu ja yhdistymissopimuksen sisältö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Selvityshenkilöt kello Turun kaupungintalo Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys Kuntajakoselvityksen perusteet ja organisoituminen.
Advertisements

TES-prosessi helluntaiseurakunnassa Markku Luoma Vesa Pylvänäinen.
Yhdistyslaki – Järjestökoulutus
Henkilöstöä koskevat kirjaukset muissa yhdistymissopimuksissa, Salo ja Kouvola UusiKunta- henkilöstöryhmä.
Topirkka.fi portaali
Asunnon vuokraaminen:
Vaalirahoituksen valvonta - tarkastusviraston tehtävät Ylijohtaja Marjatta Kimmonen
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
Ympäristövaikutusten arvioinnin tavoite
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Kuntalaki uudistuu -seminaarisarja: Miten kunnallisen päätöksenteon läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta parannetaan? Puoluerahoituksen kehittämistä.
Kuntalain uudistus ja osallistuva demokratia Yrjö Hakanen SKP:n paikallispolitiikan seminaari Kirjan talo.
Tukioikeuksien siirrot
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Seinäjoen seudun erityinen kuntajakoselvitys
Kuntajakoselvittäjät kuntauudistuksessa Kuntajakoselvittäjien työseminaari Ylijohtaja Päivi Laajala, VM.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Työsuhteen ehtojen muuttaminen Itellan ylemmät toimihenkilöt
Itellan ylemmät toimihenkilöt ry VIESTINVÄLITYS- JA LOGISTIIKKA-ALAN YLEMPIEN TOIMIHENKILÖIDEN TYÖEHTOSOPIMUS Ja INFORMAATIOLOGISTIIKKA-ALAN YLEMPIEN TOIMIHENKILÖIDEN.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Ajankohtaista lakirintamalta Toimitusjohtaja Jukka Pötry Silta yrittäjyyteen - Lahden alueen uusyrityskeskus Pellervon Päivä Tapahtumatalo.
SAK:n luottamusmieskonferenssi Kiljava YT-paja.
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Ajankohtaiskatsaus ja yhdistymisen toteutuminen Valtuusto
Kuntarakenneuudistus Pohjois-Savossa
Hollolan ja Hämeenkosken sekä Nastolan ja Lahden yhdistyminen
Demokratian vahvistaminen ja uusi kuntalaki
Hallintolainsäädäntö kalastuksenvalvonnassa
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
TALOUSARVION NOUDATTAMINEN JA TULOKSELLISUUDEN JOHTAMINEN Ajankohtainen viesti – Hyvän hallinnon periaatteet ja toimiva sisäinen valvonta Ylijohtaja Marjatta.
Matti Piispanen Seurakuntarakenteiden kehittäminen kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa Paikallisidentiteetin merkitys
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Jaana Simola UusiKunta – Lahden seudun kuntarakenneselvitys Johtoryhmä Heinola.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Sosiaalihuoltolaki.
VALTION VIRKA- JA TYÖEHTOSOPIMUS 2014 – 2017; KESKEISIÄ MUUTOKSIA Vero- ja tullivirkamiesliiton luottamusmiespäivät Jarmo Huotari VTML.
Kuntajakoon liittyviä maanmittaritoimia Aune Rummukainen Kevät 2013.
Vedenpinnan nosto -koulutus, Pori Suunnitteluinsinööri Ari Sallmen.
Nuorisovaltuuston perustaminen.. Nuorten vaikuttamisesta on määrätty laissa Kuntien lakisääteinen velvollisuus on kuulla nuoria heitä koskevissa asioissa.
Ajankohtaista Mela-turvasta Syyskuu Maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilaki MATAL – uusi laki voimaan vuoden 2016 alusta Laki on kirjoitettu.
Keskustan politiikka keskustan kunnallispolitiikkaa johtaa kunnallisjärjestö kunnallisjärjestö hyväksyy kunnallisvaaliohjelman, ohjaa valtuustoryhmän nelivuotiskauden.
AU / Ammatillisen kuntajohtamisen välineistä uuden kuntalain (410/2015) mukaan Kunnallistieteen päivät, Helsinki / Työryhmä:
Projektisuunnitelma vuodelle 2017
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Hinnerjoen Metsästysseura Salo-Veikot r.y.
Terveydentilatietojen toimittaminen vakuutuslaitokselle – työtapaturmat, ammattitaudit, liikennevahingot Julkinen terveydenhuolto, yksittäisen hoitokäynnin.
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Yleistä opintokohteista
Kuntaliiton valtuuskunnan valinta vuonna 2017
Terveydentilatietojen toimittaminen vakuutuslaitokselle – työtapaturmat, ammattitaudit, liikennevahingot Kun hoitolaitos/lääkäri laskuttaa hoitokäynnin.
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Kuntarakenneselvityksen toimeksianto
Valtuustoseminaari seurakuntaliitoksesta Humppila
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Sote-uudistuksen toimeenpano
Nuorisotyön laadun ja menetelmien kehittäminen Osaamiskeskus Kanuunan TOIMINTAPERIAATTEET Kanuuna-seminaari Jyväskylä
Esittäjän nimi ja päivämäärä
Liittyminen olemassa olevaan yhteismetsään, Yhteismetsien yhdistyminen, yhteismetsän purkaminen Suomen Yhteismetsäpäivät 2019, Oulu Kari Tuppurainen.
Marttayhdistyksen vuosikello
Esityksen transkriptio:

Mahdollisen yhdistymisen aikataulu ja yhdistymissopimuksen sisältö

sisältää yhdistymissopimuksen hyväksymisen sekä yhdistymisesityksen valtioneuvostolle esimerkiksi: valtuusto päättää  hyväksyä kuntien x, y, z välisen yhdistymissopimuksen  esittää valtioneuvostolle kuntien x, y, z yhdistymistä lukien Kuntien yhdistymispäätös

yhdistymisesityksessä tai siihen liitetyissä asiakirjoissa on perusteltava kuntajaon muuttamisen tarve selvitettävä, miten kuntajaon muuttamisen edellytykset täyttyvät Helsingin metropolialueeseen liittyvien perusteiden (4e§) osalta:  merkittävä yhdyskuntarakenteen eheyttämistarve yhteisen keskustaajaman ja sen kasvupaineen vuoksi  toiminnallisen kokonaisuuden muodostumisen vuoksi sekä  perusteltavissa olevan alueen kokonaisuuden kannalta ilmettävä, millä tavoin kunnan asukkaille on varattu mahdollisuus vaikuttaa ja tulla kuulluksi esityksen valmistelussa (7§) liitteiksi valtuustojen päätökset sekä yhdistymissopimus Kuntarakennelaki 6§: Yhdistymisesityksen sisältö YhdistymisESITYKSEN sisältö

kuntajaon muuttamisen toteuttamistapa ja ajankohta hallinnon järjestämisen periaatteet kunnan nimi yhdistymishallituksen jäsenten ja varajäsenten määrä sekä jakautuminen nykyisten kuntien ja valtuustoryhmien kesken yhdistymishallituksen toimivalta yhdistymishallituksen yhteistyö nykyisten kuntien viranomaisten kanssa ennen kuin VN on päättänyt kuntien yhdistymisestä kuntajohtajien asema nykyisten kuntien palvelujärjestelmien yhteensovittamisen ja lähipalveluiden järjestämisen periaatteet taloudenhoidon yleiset periaatteet YhdistymisSOPIMUKSEN sisältö

asukkaiden vaikuttamis- ja osallistumismahdollisuuksien sekä lähidemokratian keinot periaatteet, joiden mukaan yhdistymisavustus käytetään jos yhdistyminen tulee voimaan kesken vaalikauden: valtuuston muodostamistapa (24-25§) jos annetaan nimi, joka ei ole ollut kunnan nimenä aiemmin, nimestä on hankittava Kotimaisten kielten keskuksen lausunto ja liitettävä se yhdistymissopimukseen yhdistymissopimuksen valmistelu toteutetaan yhteistoiminnassa kuntien henkilöstön edustajien kanssa Kuntarakennelaki 8§ Yhdistymissopimus YhdistymisSOPIMUKSEN sisältö (jatkuu)

voimassa siitä alkaen, kun nykyisten kuntien valtuustot ovat hyväksyneet sopimuksen siihen asti, kun kuntien yhdistymisestä on kulunut kolme vuotta, jollei ole sovittu lyhyemmästä ajasta tai jollei jonkin sopimusmääräyksen noudattaminen tule aikaisemmin mahdottomaksi Kuntarakennelaki 9§ Yhdistymissopimuksen voimassaolo ja muuttaminen Yhdistymissopimuksen voimassaolo

nykyiset valtuustot valitsevat yhdistymishallituksen jäsenet ja varajäsenet  yhdistymisesitystä koskevan päätöksen jälkeen  yhdistymissopimuksessa sovitulla tavalla vastaa yhdistymissopimuksen toimeenpanosta huolehtii kunnan toiminnan ja hallinnon järjestämisen valmistelusta toimikausi alkaa, kun jäsenet ja varajäsenet on valittu toimikausi päättyy, kun uuden kunnan kunnanhallitus on valittu muuten voimassa soveltuvin osin, mitä kunnanhallituksesta säädetään Kuntarakennelaki 10§ Yhdistymishallitus Yhdistymishallitus

valtuustojen seuraava toimikausi alkaa Suomessa eli jos KU- kaupunki syntyy , se syntyy kesken vaalikauden tällöin vaihtoehdot (Kuntarakennelaki 24§): 1.toimitetaan siirretyt kuntavaalit syksyllä 2016, jolloin ei ole vaaleja huhtikuussa sovitaan yhdistymissopimuksessa, että nykyisten kuntien valtuustot yhdistetään uuden kunnan valtuustoksi 3.sovitaan yhdistymissopimuksessa, että nykyisten kuntien valtuustot yhdistetään osittain uuden kunnan valtuustoksi tällöin (VE3) yhdistymissopimuksessa on sovittava myös valtuustopaikoista kunnittain (aina vähintään neljäsosa kunkin nykyisen kunnan valtuutetuista, esim. Kuopio-Karttula: koko Kuopion valtuusto ja neljäsosa Karttulan valtuustosta) valtuutetut määräytyvät heille ed. kunnallisvaaleissa annettujen vertauslukujen suuruuden mukaisessa järjestyksessä (Vaalilaki 89§) Valtuusto

jos on päätetty toimittaa siirretyt kuntavaalit syksyllä 2016, valtuuston toimikausi alkaa vaalien tuloksen vahvistamisen jälkeen tällöin ei toimiteta kuntavaaleja huhtikuussa 2017 valtuuston toimikausi kestää asti jos on päätetty yhdistää nykyiset valtuustot kokonaan/osittain, valtuuston toimikausi alkaa heti VN:n päätöksestä (6/2016) tällöin toimitetaan kuntavaalit huhtikuussa 2017 yhdistetyn valtuuston toimikausi kestää asti uuden valtuuston toimikausi alkaa ja päättyy Kuntarakennelaki 27§ Valtuuston toiminnan aloittaminen Valtuuston toimikausi

Valtuustojen päätös yhdistymisestä 2/2016 Yhdistymisesitys eli yhdistymisavustushakemus jätettävä VM:lle (VM/2212/ /2014) VN:n päätös kuntajaon muuttamisesta (Kuntarakennelaki 21§) 6/2016 Yhdistymishallituksen toimikausi alkaa, kun valtuustot ovat valinneet jäsenet ja varajäsenet (Kuntar.laki 10§) 3-5/2016 Valtuuston toimikausi alkaa em. VN:n päätöksestä, JOS nykyiset valtuustot yhdistyvät kokonaan/osittain (27§) 6/2016 Valtuuston toimikausi alkaa siirrettyjen kuntavaalien tuloksen vahvistamisesta (Kuntarakennelaki 27§) Kuntajaon muutos voimaan kalenterivuoden alusta (Kuntarakennelaki 22§) 10-12/2016 Kuntavaalit (Vaalilaki 144§), EI pidetä JOS toimitettu siirretyt kuntavaalit syksyllä Uuden valtuuston toimikausi alkaa (Kuntalaki 15§), JOS nyk. valtuustot yhdistetty kokonaan/osittain Aikataulu

Kuntavaalit ja yhdistyminen 2017 Kokonaan/osittain yhdistetty valtuusto Esitykset ministeriölle, VNP Kunta- vaalit huhti- kuu 2017 Yhdistymine n voimaan Vaihtoehto A Yhdistetty valtuusto Vaihtoehto B Siirretyt kuntavaalit Esitykset ministeriölle, VNP (Ei vaaleja huhtikuussa 2017) Yhdistymine n voimaan Kuntavaalit Uusi valtuusto

yhdistymissopimuksessa voidaan sopia, että valtuutettuja valitaan uudessa kunnassa enemmän kuin Kuntalaissa säädetään tällöin sopimus voi tältä osin olla voimassa ensimmäisen kokonaisen vaalikauden loppuun ( asti) valtuutettujen määrä on ilmoitettava oikeusministeriölle Kuntarakennelaki 25§ Valtuutettujen lukumäärä Kuntalaki 16§ valtuutettuja pariton lukumäärä asukkaita > valtuutettuja vähintään 51 asukkaita – > valtuutettuja vähintään 59 Valtuutettujen lukumäärä

kuntajaon muutos, joka johtaa henkilöstön työnantajan vaihtumiseen, katsotaan liikkeenluovutukseksi työnantajalla ei ole oikeutta irtisanoa palvelussuhdetta työntekijä tai viranhaltija voidaan kuitenkin irtisanoa, jos hän kieltäytyy vastaanottamasta työnantajan hänelle tarjoamaa uutta työtehtävää tai virkaa tämä koskee kaikkia kuntajaon muutoksessa mukana olevia kuntia ja on voimassa viisi vuotta kuntajaon muutoksen voimaantulosta Kuntarakennelaki 29§ Henkilöstön asema jos yhdistyvän kunnan kunnanjohtaja ei siirry uuden kunnan kunnanjohtajaksi, hänet siirretään soveltuvaan uuden kunnan virkaan tai työsopimussuhteeseen kunnanjohtajien asemasta on sovittava yhdistymissopimuksessa (8§) Kuntarakennelaki 30§ Kunnanjohtaja Henkilöstön asema kuntajaon muuttuessa

kuntien yhdistyessä lakkaavan kunnan oikeudet, luvat, omaisuus, velat ja velvoitteet siirtyvät uudelle kunnalle Kuntarakennelaki 36§ Omaisuuden ja velkojen siirtyminen kunnan lakatessa Omaisuuden siirtyminen ja taloudellinen selvitys

VN:n päätöksen (kesäkuu 2016) jälkeen yhdistyvän kunnan viranomainen ei saa päättää asioista, joilla olisi merkittäviä uutta kuntaa sitovia vaikutuksia ja joista päättäminen olisi yhdistymissopimuksen tarkoituksen vastaista (poikkeuksena kiire) Kuntarakennelaki 31§Yhdistyvän kunnan viranomaisen toimivalta päätöksestä, joka on tehty yhdistyvässä kunnassa VN:n päätöksen jälkeen mutta ennen kuntajaon muutoksen voimaantuloa, saa valittaa myös sillä perusteella, että päätös on kuntajaon muuttamista koskevien perusteiden (Helsingin metropolialuetta koskevat perusteet 4e§) tai edellä mainitun 31§:n vastainen valitusoikeus on myös yhdistymishallituksella Kuntarakennelaki 54§ Erityinen valitusoikeus kunnan viranomaisen päätöksestä Muita kuntajaon muutoksen vaikutuksia

kunnalliset maksut on yhtenäistettävä koko uuden kunnan alueella kuntajaon muutoksen voimaantulosta ( alkaen) lain nojalla annetut kunnalliset säännöt on tarkistettava viipymättä, kuitenkin viimeistään vuoden kuluttua kuntajaon voimaantulosta ( mennessä) ennen tarkistamista säännöt ovat voimassa soveltuvin osin vanhan kuntajaon mukaisina Kuntarakennelaki 33§ Kunnalliset maksut ja säännöt kuntien yhdistyessä perustamalla uusi kunta VN päättää, mihin tuomiopiireihin ja hallintoalueisiin uusi kunta kuuluu Kuntarakennelaki 35§ Muutokset oikeudelliseen ja hallinnolliseen jaotukseen Kuntajaon muutoksen vaikutuksia (jatkuu)

uusi kunta on 4e§:n mukaisten Helsingin metropolialueeseen liittyvien selvitysperusteiden mukainen  merkittävä yhdyskuntarakenteen eheyttämistarve yhteisen keskustaajaman ja sen kasvupaineen vuoksi  muodostaa toiminnallisen kokonaisuuden sekä  perusteltavissa alueen kokonaisuuden kannalta kuntien yhdistyminen tulee voimaan yhdistymisesitys on tehty mennessä Kuntarakennelaki 42§ Yhdistymisavustus Yhdistymisavustuksen edellytykset

jos yhdistyvien kuntien lukumäärä 3-4 ja niiden asukasmäärä yli  yhdistymisavustus euroa jos yhdistyvien kuntien lukumäärä 5-6 ja niiden asukasmäärä yli  yhdistymisavustus euroa tulee käyttää välttämättömiin kuntien yhdistymisen kustannuksiin, uuden kunnan palvelujärjestelmän kehittämiseen ja palvelujen tuottavuuden parantamiseen tai uuden kunnan talouden vahvistamiseen maksetaan kolmen vuoden aikana: 40% sinä vuonna, jona kuntajaon muutos tulee voimaan ja 30% seuraavina kahtena vuotena Kuntarakennelaki 42a§-43§ Yhdistymisavustuksen suuruus ja käyttäminen

jos kuntien yhdistyminen vähentää uuden kunnan valtionosuuksia verrattuna yhdistyvien kuntien yhteenlaskettuihin valtionosuuksiin, ministeriö myöntää uudelle kunnalle valtionosuuksien vähenemisen korvausta kuntien yhdistymisen voimaantulovuotena ja sitä seuraavina vuosina vuoden 2019 loppuun asti. ministeriö maksaa korvaukset yhdistymisavustuksen yhteydessä Kuntarakennelaki 44§ Valtionosuuksien vähenemisen korvaaminen Valtionosuuksien vähenemisen korvaaminen