Dialogisuus ja vuorovaikutus oppisopimustoimijan työvälineenä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
Advertisements

KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Kv.harjoittelun haasteet Learning Café Kv. kevätpäivät, Seinäjoki Sessio 15.
OHJAAMINEN.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Minä oppijana 1 ov..
Oppisopimuskoulutuksen osapuolet
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
PIRKANMAAN OPPISOPIMUSKESKUS 1 Etevä - palvelu.
Työpaikkakouluttaja- hanke
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Työpaikkaohjaajat valmentaen vahvoiksi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
TYÖTEHTÄVÄKARTOITUKSET JA RINGIN TOIMINTA
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Työpaikkakouluttajan ABC
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Ops seminaari Askola.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa
KEUDA 1 Työpaikkakouluttajana oppisopimuskoulutuksessa Työpaikka- kouluttajan valinta Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja tietopuolisen koulutuksen suunnittelu.
Työpaikkakouluttaja- hanke OKM Nuorten oppisopimuskoulutuksen uudistamisen toimenpidekokonaisuus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
TraiNet –tapaaminen Rajat ylittävä yhteistyö TURKU AMK Paneelikeskustelu.
Dialogisuus oppisopimustyössä Työpaikkakouluttaja- hanke 2015 Paluumatkalla Kunlunvuorilta Keltainen Keisari kadotti Taon tumman helmen. Hän lähetti Tiedon.
Työnimi työpaikkakouluttajan verkkoalustalle Tredun toiminnassa olevan verkkoalustan jatkojalostaminen ja avaaminen valtakunnalliseen käyttöön. Toteutetaan.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi – hanke VÄLITULOKSIA Kaisa Uusitalo Päivi Kalliokoski Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke
TYÖPAIKKAKOULUTTAJAT Valmentaen vahvoiksi Kotiuttamistilaisuus Keudassa
Tietoa ja tukea työpaikkakouluttajien arkeen.. OHJAAN. fi sivusto kokoaa Tpk- hankkeen tulokset ASIAKASKUUNTELUT Tpk:t ja TA:t OPSO-PEDAGOGIIKAN UUSIA.
AMMATTIKOULUTUKSEN JOHDON SEMINAARI #SAJOLIIKKEESSÄ ELINA OSTELA-PYHÄLÄ KEHITYSJOHTAJA, SENIOR PARTNER
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Virtuaalikuuntelun hyödyntäminen
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Esityksen transkriptio:

Dialogisuus ja vuorovaikutus oppisopimustoimijan työvälineenä I osa 7.4.2015 Hämeenlinnan Verkatehdas Humap / Vesa Purokuru ja Anneli Tuura

Omat kokeilut Tehtävälista seuraavassa diassa Välitehtävänä Omat kokeilut Tehtävälista seuraavassa diassa 2) Dialogista /dialogissa syntyneiden ajatusten ja osaamisen levittäminen omassa toimistossa 3) Yhteiskehittelyssä syntyneiden asioiden mutustelua - kahden tunnin sopimuskäynti, josta 1,5 oppimisen käynnistämiseen liittyvää keskustelua - Oppisopimustoimija verkoston keskustelun käynnistäjä esim. työyhteisön –opiskelijan - tpk:n välillä

Kokeilut, joita tehdään seuraavaan 18.5. sessioon mennessä Salpaus: Tapaaminen ennen koeajan päättymistä(ta, op,tpk, kt ja ope) Tredu+Salpaus: Työssä oppimisen klinikka ennen I arviointia Tredu+Salpaus: KT:n sähköposti 1 kk päästä opson aloituksesta KPEdu: Seurantapalaverit (op,ta/tpk, KT, ope), haastetaan keskinäiseen dialogiin, tavoitteena kouluttaminen KPEdu: Työnantajasta roolissaan aktiivisempi, infoa tpk:lle sekä ta:lle Stadi: käänteinen pedagogiikka 2h= 1,5+1/2 h Keuda: Tpk:n valinta: kolme potentiaalista ehdokasta, tapaaminen opiskelijan kanssa, valinta Jaetaan kokemukset kokeiluista seuraavassa sessiossa 18.5. Hämeenlinnassa

Vuorovaikutus- ja dialogiosaamisella tavoitellaan työpaikalla tapahtuvan oppimisen vahvistamista

Mistä kaikista suhteista on kysymys? Yhteinen kartta 7.4. Minä-sinä suhde 18.5. KT-TPK Sinä- Hän TPK-opiskelija Sinä –He suhde Tpk-työyhteisö Mistä kaikista suhteista on kysymys? - valmennuskokonaisuuden eteneminen Työkalu- pakki

Vuorovaikutus- ja dialogiosaamisella tavoitellaan Valmennusosiot 1.oppisopimustoimija vuorovaikutuksen kannattelijana (7.4.) 2. oppisopimustoimijan ja tpkn välinen toiminta (18.5.) 3. tpkn ja työyhteisön välinen toiminta (elokuun alku) 4. dialoginen toiminta koko verkostossa (elokuun loppu) Vuorovaikutus- ja dialogiosaamisella tavoitellaan   • yhteistä ymmärrystä vuorovaikutuksen merkityksestä verkostotyössä • fokuksen kohdentamista työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen opiskelijan, ohjaajan, työyhteisön ja oppilaitoksen edustajan kohtaamisissa • oppisopimustoimijan, opiskelijan ja työpaikkakouluttajan toimijuuden/ roolin vahvistamista • yhteyden vahvistamista työnantajiin • eri osapuolien oppisopimuksesta kokeman hyödyn kirkastamista Koulutuksen 2-4 vaiheissa mukaan kutsutaan oppisopimustoimijoiden lisäksi verkostomme jäseniä.

Oppimiskäsityksen muutos KONSTRUKTIVISTINEN OPPIMISKÄSITYS HOPS Lähtökohtana oppija aktiivisena tutkijana ja rakentajana Aikaisempi tieto uuden tiedon pohjana SOSIOKONSTRUKTIVISTINEN OPPIMISKÄSITYS VUOROVAIKUTUS Kaikki ovat oppijoita Opitaan puhumalla vuoro- vaikutuksessa Ihmisten väliset suhteet ovat tärkeitä BEHAVIORISTINEN OPPIMISKÄSITYS KÄYTTÄYTYMINEN - Ohjeet, määräykset kertominen - Toisto - Kuuliaisuus KOGNITIIVINEN OPPIMISKÄSITYS OPS Pedagoginen viisaus substanssiin Loogiset sisällöt ovat tärkeitä

Uusi rooli Oppisopimustoimijan rooli Koulutustarkastajan uusi rooli voisi olla esim. Huolehtia eri osapuolten välisten suhteiden vahvistumisesta ja luottamuksen rakentamisesta Yhteisen kohteen / tavoitteen löytämisestä/ ylläpitämisestä Oppimista edistävien keskusteluiden käymisestä, tukemisesta ja varmistamisesta Huolehtimisesta osallisuudesta laajemmin Tarkastaja = vuorovaikutusammattilainen? Uusi rooli Perinteisesti oppisopimustarkastaja on huolehtinut prosessin oikeaoppisesta kulusta ja laillisuudesta sekä valmistanut kutakin osapuolta hoitamaan oman velvollisuutensa

Prosessit Reunaehdot Lomakkeet Sopimuskäynti vuorovaikutteisesti Oppimisen käynnistäminen ja varmistaminen sosiokonstruktiivisesti Prosessit Reunaehdot Lomakkeet 1,5 h Sopimuskäynti 2 h 0,5 h

- elämä, oppiminen, ammatti, toimeentulo, osaaminen OPISKELIJA - elämä, oppiminen, ammatti, toimeentulo, osaaminen OPPISOPIMUSTOIMIJAN uusi rooli Vanhem mat Muut toimijat TYÖYHTEISÖ TYÖPAIKKA- KOULUTTAJA OPPILAITOS OPETTAJA -tietopuolinen koulutus, tutkinto TYÖNANTAJA liiketoiminta/tulos, rekrytointi, kehittäminen

Tarkastajan rooli -MUUTOS LAILLISUUDEN TARKASTAJA -BEHAVIORISTISEN OPPIMISPROSESSIN KANNATTELIJA VUOROVAIKUTUSAMMATTILAINEN OPPIMISEN KATALYSAATTORI SUHTEIDEN VAHVISTAJA MUUTOSAGENTTI

työroolissamme - meidän ryhmän ”kevyt pohdinta” Dialogi =kahden välinen Tavoitteel-lisuus Turvallisuus Luottamus Aitous Dialogisuus työroolissamme - meidän ryhmän ”kevyt pohdinta” Ennakkoluulo- ttomuusu Roolissa toimiminen - mahdollistaminen

Mitä on hyvä oppiminen? Sopiva haaste + autonomia (vastuu) Millaisista asioista syntyy hyvää oppimista? Sopiva haaste + autonomia (vastuu) Oma Halu oppia, tavoite Annettu tehtävä Luottamuksen ilmapiiri Ponnistelua & harjoittelua Yhteisöllistä, ryhmässä toimimista Oivalluksia Palaute & kannustus -> PALAUTELUUPIT Lupa epäonnistua Kasvu ihmisenä Tietoisuus omasta oppimisesta Reflektio (oppimispäiväkirja) Kontekstitietoisuus Oman toiminnan kehittämistä Mistä oppisopimustarkastajan tulisi siis huolehtia?

Oppiminen oppisopimuksessa Oppisopimusoppimisen keskeisiä käsitteitä: Osaaminen Oma-aloitteisuus Vuorovaikutus Palaute Reflektio Tehokkuus Laatu Prosessin kulku Sisäinen yhteistyö Asiakaskokemus Uudet työtavat Innovaatiot Työhyvinvointi Johtaminen Jne.. Kehittyjinä: Opiskelija Työyhteisö ja koko yritys Työpaikkakouluttaja Työnantaja Oppilaitoksen edustajat/opettajat Oppisopimustarkastaja