Dialogisuus ja vuorovaikutus oppisopimustoimijan työvälineenä I osa 7.4.2015 Hämeenlinnan Verkatehdas Humap / Vesa Purokuru ja Anneli Tuura
Omat kokeilut Tehtävälista seuraavassa diassa Välitehtävänä Omat kokeilut Tehtävälista seuraavassa diassa 2) Dialogista /dialogissa syntyneiden ajatusten ja osaamisen levittäminen omassa toimistossa 3) Yhteiskehittelyssä syntyneiden asioiden mutustelua - kahden tunnin sopimuskäynti, josta 1,5 oppimisen käynnistämiseen liittyvää keskustelua - Oppisopimustoimija verkoston keskustelun käynnistäjä esim. työyhteisön –opiskelijan - tpk:n välillä
Kokeilut, joita tehdään seuraavaan 18.5. sessioon mennessä Salpaus: Tapaaminen ennen koeajan päättymistä(ta, op,tpk, kt ja ope) Tredu+Salpaus: Työssä oppimisen klinikka ennen I arviointia Tredu+Salpaus: KT:n sähköposti 1 kk päästä opson aloituksesta KPEdu: Seurantapalaverit (op,ta/tpk, KT, ope), haastetaan keskinäiseen dialogiin, tavoitteena kouluttaminen KPEdu: Työnantajasta roolissaan aktiivisempi, infoa tpk:lle sekä ta:lle Stadi: käänteinen pedagogiikka 2h= 1,5+1/2 h Keuda: Tpk:n valinta: kolme potentiaalista ehdokasta, tapaaminen opiskelijan kanssa, valinta Jaetaan kokemukset kokeiluista seuraavassa sessiossa 18.5. Hämeenlinnassa
Vuorovaikutus- ja dialogiosaamisella tavoitellaan työpaikalla tapahtuvan oppimisen vahvistamista
Mistä kaikista suhteista on kysymys? Yhteinen kartta 7.4. Minä-sinä suhde 18.5. KT-TPK Sinä- Hän TPK-opiskelija Sinä –He suhde Tpk-työyhteisö Mistä kaikista suhteista on kysymys? - valmennuskokonaisuuden eteneminen Työkalu- pakki
Vuorovaikutus- ja dialogiosaamisella tavoitellaan Valmennusosiot 1.oppisopimustoimija vuorovaikutuksen kannattelijana (7.4.) 2. oppisopimustoimijan ja tpkn välinen toiminta (18.5.) 3. tpkn ja työyhteisön välinen toiminta (elokuun alku) 4. dialoginen toiminta koko verkostossa (elokuun loppu) Vuorovaikutus- ja dialogiosaamisella tavoitellaan • yhteistä ymmärrystä vuorovaikutuksen merkityksestä verkostotyössä • fokuksen kohdentamista työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen opiskelijan, ohjaajan, työyhteisön ja oppilaitoksen edustajan kohtaamisissa • oppisopimustoimijan, opiskelijan ja työpaikkakouluttajan toimijuuden/ roolin vahvistamista • yhteyden vahvistamista työnantajiin • eri osapuolien oppisopimuksesta kokeman hyödyn kirkastamista Koulutuksen 2-4 vaiheissa mukaan kutsutaan oppisopimustoimijoiden lisäksi verkostomme jäseniä.
Oppimiskäsityksen muutos KONSTRUKTIVISTINEN OPPIMISKÄSITYS HOPS Lähtökohtana oppija aktiivisena tutkijana ja rakentajana Aikaisempi tieto uuden tiedon pohjana SOSIOKONSTRUKTIVISTINEN OPPIMISKÄSITYS VUOROVAIKUTUS Kaikki ovat oppijoita Opitaan puhumalla vuoro- vaikutuksessa Ihmisten väliset suhteet ovat tärkeitä BEHAVIORISTINEN OPPIMISKÄSITYS KÄYTTÄYTYMINEN - Ohjeet, määräykset kertominen - Toisto - Kuuliaisuus KOGNITIIVINEN OPPIMISKÄSITYS OPS Pedagoginen viisaus substanssiin Loogiset sisällöt ovat tärkeitä
Uusi rooli Oppisopimustoimijan rooli Koulutustarkastajan uusi rooli voisi olla esim. Huolehtia eri osapuolten välisten suhteiden vahvistumisesta ja luottamuksen rakentamisesta Yhteisen kohteen / tavoitteen löytämisestä/ ylläpitämisestä Oppimista edistävien keskusteluiden käymisestä, tukemisesta ja varmistamisesta Huolehtimisesta osallisuudesta laajemmin Tarkastaja = vuorovaikutusammattilainen? Uusi rooli Perinteisesti oppisopimustarkastaja on huolehtinut prosessin oikeaoppisesta kulusta ja laillisuudesta sekä valmistanut kutakin osapuolta hoitamaan oman velvollisuutensa
Prosessit Reunaehdot Lomakkeet Sopimuskäynti vuorovaikutteisesti Oppimisen käynnistäminen ja varmistaminen sosiokonstruktiivisesti Prosessit Reunaehdot Lomakkeet 1,5 h Sopimuskäynti 2 h 0,5 h
- elämä, oppiminen, ammatti, toimeentulo, osaaminen OPISKELIJA - elämä, oppiminen, ammatti, toimeentulo, osaaminen OPPISOPIMUSTOIMIJAN uusi rooli Vanhem mat Muut toimijat TYÖYHTEISÖ TYÖPAIKKA- KOULUTTAJA OPPILAITOS OPETTAJA -tietopuolinen koulutus, tutkinto TYÖNANTAJA liiketoiminta/tulos, rekrytointi, kehittäminen
Tarkastajan rooli -MUUTOS LAILLISUUDEN TARKASTAJA -BEHAVIORISTISEN OPPIMISPROSESSIN KANNATTELIJA VUOROVAIKUTUSAMMATTILAINEN OPPIMISEN KATALYSAATTORI SUHTEIDEN VAHVISTAJA MUUTOSAGENTTI
työroolissamme - meidän ryhmän ”kevyt pohdinta” Dialogi =kahden välinen Tavoitteel-lisuus Turvallisuus Luottamus Aitous Dialogisuus työroolissamme - meidän ryhmän ”kevyt pohdinta” Ennakkoluulo- ttomuusu Roolissa toimiminen - mahdollistaminen
Mitä on hyvä oppiminen? Sopiva haaste + autonomia (vastuu) Millaisista asioista syntyy hyvää oppimista? Sopiva haaste + autonomia (vastuu) Oma Halu oppia, tavoite Annettu tehtävä Luottamuksen ilmapiiri Ponnistelua & harjoittelua Yhteisöllistä, ryhmässä toimimista Oivalluksia Palaute & kannustus -> PALAUTELUUPIT Lupa epäonnistua Kasvu ihmisenä Tietoisuus omasta oppimisesta Reflektio (oppimispäiväkirja) Kontekstitietoisuus Oman toiminnan kehittämistä Mistä oppisopimustarkastajan tulisi siis huolehtia?
Oppiminen oppisopimuksessa Oppisopimusoppimisen keskeisiä käsitteitä: Osaaminen Oma-aloitteisuus Vuorovaikutus Palaute Reflektio Tehokkuus Laatu Prosessin kulku Sisäinen yhteistyö Asiakaskokemus Uudet työtavat Innovaatiot Työhyvinvointi Johtaminen Jne.. Kehittyjinä: Opiskelija Työyhteisö ja koko yritys Työpaikkakouluttaja Työnantaja Oppilaitoksen edustajat/opettajat Oppisopimustarkastaja