Tasogeometriaa alkuopetukseen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Erityisopetuksen perusteet ammatillisessa peruskoulutuksessa
Advertisements

(Arvo Peltonen, Peruskartografia 1989)
Oppimisen seuranta ja arviointi alkuopetuksessa
Imped tietotekniikan ja matematiikan opetuskeskus Ralph-Johan Back Tapio Salakoski Ralph-Johan Back Tapio Salakoski.
Harvialan koulu ja päiväkoti
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Monikulttuurisuus opetuksessa
Kokemuksia historiakerhosta
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
Opinnäytetyöprosessi
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Suomalainen tietoyhteiskunta ja opetusteknologia • Tämän päivän suomalainen koulu  Innovatiivinen  Antaa mahdollisuuksia sekä opettajalle että oppilaalle.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Ninja Keränen, muko-08. • Aiemmin tehty tutkimusta keskittyen musiikin vaikutukseen lapsen kehityksessä. • Oma kiinnostus psykologiaan musiikin lisäksi:
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Aino Hynynen Muko-08.  Kiinnostus oman koulutuksen pohjalta; solmisaation vaikutus omaan musiikilliseen kehitykseen ja mahdollisuus käyttää tulevaisuudessa.
Minkälainen on hyvä gradu?
Opetussuunnitelma matematiikkaluokkia varten
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Tekstityöskentely (erityisesti ET:ssä) Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Arto Hietapelto Tutkimussuunnitelma
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Connect Pro -verkkokokouksia käyttäviä etäopetusmalleja peruskoulussa VIRTA-hanke Turun opetuspalvelukeskus 2010.
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Tasogeometrian opettaminen 6–8 -vuotiaille
Yhtäsuuruus alakoulussa Pursiainen & Suontakanen.
Kandin tutkimussuunnitelman esittely Sanna Pitkänen
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Valtakunnallinen seminaari , Helsinki Insinöörikoulutuksen kehittäminen - Haasteet ja yrityselämä - Insinöörikoulutus ja opettajuus.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Matematiikkakuvan ja matematiikka-ahdistuksen suhde
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Tasogeometria Peruskäsitteinä piste ja suora. Suora AB = Suora l
Ops seminaari Askola.
Johdatus ohjelmointiin  Ohjelmointi opetuksessa  Opetussuunnitelma-tehtävä  Ohjelmointityökalut ja -välineet.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
MATEMATIIKKA.
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
3.c
Oma kehitystehtävä: Teorian tuominen ohjauskeskusteluihin
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Kuutio 2. Geometrisia kuvioita
Ekaluokalle 2017.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Matematiikan käsitteet alkuopetuksessa
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Kulma Matematiikka 7. luokka
Liikunnan Perusopinnot
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Tasogeometriaa alkuopetukseen Tutkimussuunnitelma Kirsi Koivusaari Esityspvm 3.2.2014

Tutkimusongelma Millaista tasogeometrian opetuksen tulisi olla 6–8 –vuotiaille?

Keskeiset käsitteet Van Hielen teoria Tasogeometria (plain geometry) Alkuopetus (early childhood education) (OPS)

Van Hielen teoria Tasot: Visualisoinnin taso Ominaisuuksien analysoinnin taso Ominaisuuksien järjestämisen taso (Lisäksi formaalin päättelyn taso ja aksiosysteemien ymmärtämisen taso)

OPS Luokkien 1-2 keskeinen sisältö Ympäristössä olevien geometristen muotojen havainnointi, kuvailu ja nimeäminen Kaksiulotteisten muotojen tunnistaminen, selostaminen ja nimeäminen Kaksiulotteisten muotojen tekeminen, piirtäminen ja jäljentäminen Geometriset peruskäsitteet (esim. piste, jana, murtoviiva, suora, puolisuora ja kulma) Yksinkertaisia peilauksia ja suurennoksia Lisäksi Opetuksen tulee olla konkreettista ja lähteä oppilaiden kokemusmaailmasta. ”Ydintehtävinä ovat matemaattisen ajattelun kehittäminen, keskittymisen, kuuntelemisen ja kommunikoinnin harjaannuttaminen sekä kokemusten hankkiminen matemaattisten käsitteiden ja rakenteiden muodostumisen perustaksi.” (POPS 2004, 158)

Lähtökohdat – Miksi tämä aihe? Työkaluksi tulevaan opettajan työhön Kiinnostus, sivuaineet Matematiikan tärkeys: Matematiikka on luonteeltaan sellainen, että uutta asiaa on vaikea oppia ilman aiemman asian hallintaa. Pohja luodaan alaluokilla.  alkuopetuksen konteksti Tasogeometria Vähän tutkittu POPS: 1-2 lk: Matematiikan opetuksen on edettävä systemaattisesti, ja sen tulee luoda kestävä pohja matematiikan käsitteiden ja rakenteiden omaksumiselle.

Miten tästä eteenpäin? Lähdekirjallisuuteen perehtyminen tarkemmin Luonnostelu, kirjoittaminen Tavoite: Valmis kandi keväällä 2014

Gradu Jatkan aiheesta graduun Kandini on osa gradun teoriapohjaa Gradussa voisi olla opetuskokeilu luomani teorian pohjalta, tai mahdollisesti jotakin muuta

Lähteet: Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2004), haettu 22.1.2014 osoitteesta http://www.oph.fi/download/139848_pops_web.pdf. Silfverberg, H. (1999) Peruskoulun yläasteen oppilaan geometrinen käsitetieto. haettu 22.1.2014 osoitteesta http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/66665/951-44-4718-2.pdf?sequence=1.