Tasogeometriaa alkuopetukseen Tutkimussuunnitelma Kirsi Koivusaari Esityspvm 3.2.2014
Tutkimusongelma Millaista tasogeometrian opetuksen tulisi olla 6–8 –vuotiaille?
Keskeiset käsitteet Van Hielen teoria Tasogeometria (plain geometry) Alkuopetus (early childhood education) (OPS)
Van Hielen teoria Tasot: Visualisoinnin taso Ominaisuuksien analysoinnin taso Ominaisuuksien järjestämisen taso (Lisäksi formaalin päättelyn taso ja aksiosysteemien ymmärtämisen taso)
OPS Luokkien 1-2 keskeinen sisältö Ympäristössä olevien geometristen muotojen havainnointi, kuvailu ja nimeäminen Kaksiulotteisten muotojen tunnistaminen, selostaminen ja nimeäminen Kaksiulotteisten muotojen tekeminen, piirtäminen ja jäljentäminen Geometriset peruskäsitteet (esim. piste, jana, murtoviiva, suora, puolisuora ja kulma) Yksinkertaisia peilauksia ja suurennoksia Lisäksi Opetuksen tulee olla konkreettista ja lähteä oppilaiden kokemusmaailmasta. ”Ydintehtävinä ovat matemaattisen ajattelun kehittäminen, keskittymisen, kuuntelemisen ja kommunikoinnin harjaannuttaminen sekä kokemusten hankkiminen matemaattisten käsitteiden ja rakenteiden muodostumisen perustaksi.” (POPS 2004, 158)
Lähtökohdat – Miksi tämä aihe? Työkaluksi tulevaan opettajan työhön Kiinnostus, sivuaineet Matematiikan tärkeys: Matematiikka on luonteeltaan sellainen, että uutta asiaa on vaikea oppia ilman aiemman asian hallintaa. Pohja luodaan alaluokilla. alkuopetuksen konteksti Tasogeometria Vähän tutkittu POPS: 1-2 lk: Matematiikan opetuksen on edettävä systemaattisesti, ja sen tulee luoda kestävä pohja matematiikan käsitteiden ja rakenteiden omaksumiselle.
Miten tästä eteenpäin? Lähdekirjallisuuteen perehtyminen tarkemmin Luonnostelu, kirjoittaminen Tavoite: Valmis kandi keväällä 2014
Gradu Jatkan aiheesta graduun Kandini on osa gradun teoriapohjaa Gradussa voisi olla opetuskokeilu luomani teorian pohjalta, tai mahdollisesti jotakin muuta
Lähteet: Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2004), haettu 22.1.2014 osoitteesta http://www.oph.fi/download/139848_pops_web.pdf. Silfverberg, H. (1999) Peruskoulun yläasteen oppilaan geometrinen käsitetieto. haettu 22.1.2014 osoitteesta http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/66665/951-44-4718-2.pdf?sequence=1.